2026-07-21, 14:54
Medlem
bjornhagbergs avatar
Kvinnligt/manligt perspektiv är vitt skilda. Majoriteten av socialtjänstarbetare har kvinnligt perspektiv.

Vi har haft några kvinnor inne i tråden. Det märks att kvinnor direkt försöker
hitta förklaringar på varför Pappan måste vara problemet.

Männen tänker mer som - vem är det som har stökat och bråkat i hemmet? Varför ska Pappan
drabbas. Och varför ska barnen förlora Pappan?

Så detta blir en bra fallstudie som tråd på det viset.

Gällande din fråga om provokation så framgår det av artikeln att det rör
sig om exempelvis en händelse där Pappan lagar mat till barnen och
blir attackerad med slag. Så verkar vara oprovocerat.

På din fråga om varför en person som utsätts för våld inte agerar
så sa du dig tidigare vara bekant med normaliseringsprocessen men
det verkar ändå som att du inte förstår den.

Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Jag tror inte att socialtjänsten alltid ”tänker” så, men det är ju ibland vanskligt med just agiterat videomaterial när parterna träter.

Det är som sagt inte ovanligt att även kvinnor varvar upp sin man för att sedan rigga kamera och försöka provocera fram + dokumentera ett sk melt down. Ibland är det fara å färde på riktigt, ofta inte. Finns då närvarande barn så förstår jag att man ifrågasätter varför föräldern väljer att lugnt filma 100 gånger men agera noll gånger.
Citera
2026-07-21, 15:42
Medlem
Uppdrag Granskning håller nog redan på att fila på manuset.

Det här blir förhoppningsvis en ny "Fallet Adam".
Citera
2026-07-21, 16:33
Medlem
Ja så här blir det när Vänsterextrema tillsatt sina egna i alla Myndigheter senaste 40 åren.

Män, speciellt vita, är fienden för alla dem.

Sen kallar de detta Demokrati….
Citera
2026-07-21, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornhagberg
MissDope kör med socialtanternas paradgren(förmodad kvinna) - plockar ut delar av texter och klipper in, utelämnar och lägger till egna påhittade delar. Allt är helt lagligt i Sverige inom socialtjänst - finns inget som går att göra åt saken. Korrekta citaten från artikeln är :

MissDope lyckades prestera : 1. Tillskrivning av erkännande till Pappan som var skrivit av journalist. 2. Utelämning av kontext. 3. Tillskrivning av motiv som ej framgår av text samt utelämning av kontext.

MissDope´s värdefulla bidrag visar hur socialtanter jobbar:

1. Socialtanten förvränger , klipper ut och lägger till för att få som de vill till en "BBIC" utredning.
2. Förvaltningen kontrollerar inget. Enhetschefen Tina Natour i artikeln ljuger för Pappan.
3. Förvaltningsrätten kontrollerar inget. Domaren stämplar igenom det som står i BBIC.
4. Ifrågasätter du det som har skrivits får du stämpeln "rättshaverist" och saknar insikt.
5. Ifrågasätter du en gång till smackar de på dig fullständig umgängesbegränsning.

**Gaslighting är en form av psykisk misshandel där man ger offret felaktiga uppgifter i avsikt att få personen att tvivla på sitt eget minne och förstånd. Det kan variera från förnekande av att något någonsin inträffat, till iscensättande av underliga händelser med avsikt förvirra offret. Termen "gaslighting" kommer från George Cukors film Gaslight, Gasljus från 1944, där Ingrid Bergman hade en huvudroll.

Det var den bästa återgivning jag sett gällande exakt hur det fungerar.
Finns inga säkerhetsfunktioner för den drabbade.
Att tillägga, det offentliga ombud som väljs är bekant med cheferna och påtalar inte heller brister, osanningar och fabricerade anklagelser i BBIC och utrdening för vare sig förvaltningsrätten eller Kammarrätten.
Att soc tanterna är kompisar med kammarrätt och förvaltningsrätt framgår också då de har direkt kontakt gällande ärendet och bereder det med domstolspersonalen i "hemlighet".

De rättsliga instanserna som sakligt ska pröva de allvarliga ingripanden är korrupta.
Citera
2026-07-21, 19:45
Medlem
Sam.adamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornhagberg
Vad som framgår av artiklarna är :

1. Det blev en utredning efter att Mamman talat ihop sig med sin kompis en socialsekreterare på kommunen nära kollega till en enhetschef.
2. Under utredningen styrdes oerfarna handläggare av enhetschef som försökte dölja koppling till Mammans kompis socialsekreteraren i pkt 1. Denna omständighet avslöjas av journalisterna. Enhetschefen styrde ärendet i en position av delikatessjäv i strid med kommunens egen policy.
3. Barnen placerades på skyddat boende med Mamma trots uppgifter om fysiskt våld mot Pappan samt barnen
4. Anledningen i huvudsak enligt socialtjänsten verkar ha varit att Pappan spelade in när han själv blev slagen vilket beskrevs som kränkningar mot Mamman.
4. Det utdelades något yttrande till skatteverket med felaktiga uppgifter vilket gav skyddad adress.
5. Socialtjänsten stoppade allt umgänge mellan Pappan och barnen förutom telefon 30 min per vecka.
6. Det blev en rättegång nästan 2 år senare rörande Vårdnad boende umgänge(VBU).
7. Tingsrätten konstaterar att ljudinspelningar i självförsvar kan vara ok och är inte att betrakta som våld men att det blev för många.
8. Enig nämnd och domare ville återställa umgänge till normalt vilket tyder på att de inte såg Pappan som farlig. Trots skyddad adress.
9. Vårdnad tilldelas Mamman pga "rabarberprincipen".

Så det behöver inte betyda att Pappan gjorde något anmärkningsvärt dåligt. Utan det betyder att socialtjänsten tidigt tog till storsläggan av någon märklig anledning(Sannolikt pkt 1 & 2) och att Pappan under perioden till rättegången inte kunde få till umgänge och att Mamman i praktiken fick vårdnaden pga tidig partisk hantering.

Vad menas med "rabarberprincipen" i detta? Att hon lagt rabarber på barnen och haft de så länge att det inte anses proportionerligt att ändra detta?
Citera
2026-07-21, 19:49
Medlem
WordWarriors avatar
På förekommen anledning:

(FB) Erik J Olsson professor teoretisk filosofi - om kvinnodominansen i statsförvaltningen
Citera
2026-07-21, 19:52
Medlem
DickeFixs avatar
Utifrån artiklarna att döma lider mamman av ADD och kanske narcissism där hon beskyller pappan för sina psykiska problem:

https://www.frilagt.se/2026/07/08/socialen-skyddsplacerade-barn-med-mamma-som-slagit-dem-misstankliggor-pappa/

Citat:
Och du menar att de [uppmaningarna och anklagelserna] är det våldet han utsatt dig för?

– Ja, det som finns i dem, det är hans bild av verkligheten.

Det här att du nypt din dotter i armen [och slagit henne med knyten näve]. Förklara för mig hur du tänker kring varför barnen lämnar de uppgifterna?

– Jag kan inte svara på varför de gör det, men jag kan svara att jag aldrig gjort det mot mina barn. Jag kan också säga att jag har gått igenom tre utredningar.

Både barnen och pappa beskriver att vid de här bråken så flyr pappa in på rum eller på toalett och stänger dörren.

– Jag tänker att så gjorde han för att provocera mig.

Det var en taktik från hans sida menar du?

– Ja. Han lägger allt ansvar på mig och förstår inte vad han har utsatt mig och barnen för i detta. Genom att underminera deras mamma framför dem. Jag har fått skyddade personuppgifter från Skatteverket. Och jag måste skydda dem.

Jag är övertygad att både mamman och pappan älskar barnen. Problemet är att mamman mår jättedåligt psykiskt och ger pappan skulden för det. Mitt råd är att lyssna på barnen.

Citat:
Att barnen i barnsamtal konsekvent och under lång tid uttrycker att de saknar pappa och vill träffa honom, liksom att de anklagar mamma för övergrepp, skall enligt socialen, och mamma, förstås som ett resultat av pappas långtgående manipulation.

– I samtalen är barnen väldigt normaliserade i sin vilja att träffa honom, säger Elisabeth Heijne.

Med förment vetenskapligt språk deklarerar socialen att pappa ägnat sig åt vad litteraturen kallar DARVO – Deny, Attack, Reverse Victim and Offender. Mamma och barnen har blivit normaliserade, vill säga att skadliga saker, som att träffa pappa, blivit normalt och önskvärt för dem. Att pappa ifrågasätter mammas och socialens berättelser är eftervåld mot mamma.

– Det är spegelvända roller. Det mamma blivit utsatt för, plötsligt påstår han att han varit utsatt för det han utsatt henne för, säger Elisabeth Heijne.

I själva verket har pappa försökt vända barnen mot mamma.

– Alienation mot mamman, den är belagd, säger Elisabeth Heijne.

Att mamman mår dåligt psykiskt kan hon inte hjälpa men hennes advokat och Hässleholms socialtjänst är moraliskt skyldiga till barnens och pappans fortsatta lidande. Mammans advokat Elisabeth Heijne måste ju innerst inne inse att hennes klient har en skev världsbild. Hon har ett moraliskt ansvar gentemot barnen att se till att mamman får vård istället för att bekräfta hennes verklighetsbild. Att ge ensam vårdnad till mamman som uppenbart är psykiskt instabil är oansvarigt! Man får hoppas de tids nog inser sitt fel, ångrar sig och ber pappan och barnen om ursäkt.
Senast redigerad av DickeFix 2026-07-21 kl. 20:14.
Citera
2026-07-22, 03:52
Medlem
bjornhagbergs avatar
Bra analys, ja verkar onekligen som att Mamman lider av något allvarligt.

Precis verkar som att Mamman lyckats skylla sin egna psykiska sjukdom på Pappan. Inte ovanligt att personer med personlighetsstörningar gör exakt det.

Det är också väldigt skadligt för barn att växa upp med en person som lider av allvarlig personlighetsstörning.

Det är väll också därför JÄV är så otroligt olämpligt. I detta fallet ville enhetschefen sannolikt gynna sin arbetskollegas vän. Vid den tidpunkten slutade det normala socialtjänstarbetet.

Resultatet blev att enhetschefen hjälpte Mamman att skylla alla världens problem på Pappan. På bekostnad av barnen.

Har mycket svårt att tro att någon normal människa tycker att en ljudinspelning där en person blir slagen är värre än slaget. Men det är just det den här enhetschefen påstår. Såklart med kännedom att ingen ifrågasätter hennes arbete.

Frågan är hur många som drabbats av denna Tina Natours framfart.

Absolut makt korrumperar.

Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Utifrån artiklarna att döma lider mamman av ADD och kanske narcissism där hon beskyller pappan för sina psykiska problem:

https://www.frilagt.se/2026/07/08/socialen-skyddsplacerade-barn-med-mamma-som-slagit-dem-misstankliggor-pappa/

Jag är övertygad att både mamman och pappan älskar barnen. Problemet är att mamman mår jättedåligt psykiskt och ger pappan skulden för det. Mitt råd är att lyssna på barnen.

Att mamman mår dåligt psykiskt kan hon inte hjälpa men hennes advokat och Hässleholms socialtjänst är moraliskt skyldiga till barnens och pappans fortsatta lidande. Mammans advokat Elisabeth Heijne måste ju innerst inne inse att hennes klient har en skev världsbild. Hon har ett moraliskt ansvar gentemot barnen att se till att mamman får vård istället för att bekräfta hennes verklighetsbild. Att ge ensam vårdnad till mamman som uppenbart är psykiskt instabil är oansvarigt! Man får hoppas de tids nog inser sitt fel, ångrar sig och ber pappan och barnen om ursäkt.
Citera
2026-07-22, 04:00
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.adams
Vad menas med "rabarberprincipen" i detta? Att hon lagt rabarber på barnen och haft de så länge att det inte anses proportionerligt att ändra detta?

Japp exakt. Tidigare innan NJA 2024 s.480 så var umgängessabotage en vanlig anledning till att flytta över barnen då att undanhålla en förälder ansågs väldigt olämpligt.

Sedan tyckte HD i all sin vishet att det inte längre var en faktor i strid med Föräldrabalken. Man insåg säkert att det var många kvinnor som gjorde exakt så. Det riskerade att gynna pappor. Så numera belönas beteendet med påståendet att kontinuitet väger tyngst.

Så fritt fram att sno åt sig rabarberna och dra.
Citera
2026-07-22, 04:13
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix

Hon borde bli utesluten från advokatsamfundet.
Citera
2026-07-22, 05:50
Medlem
-Hengpung-s avatar
Utan att ha läst tråden i övrigt så måste jag bara påpeka att det är ett problem att socialtjänsten är proppfull med överviktiga, labila, batikkärringar till klimakteriekossor. Dessa kärringar rent ut sagt kan inte balansera sina maktförhållanden. De styrs inte av rationell etik och vad som är sant och rätt men av känslor, de ljuger och manipulerar utan att skämmas för sig och de vill inte hållas ansvariga för sina felaktiga beslut utan det är alltid någon annans fel – en man kanske? Batikkärringar (och kvinnor överlag vågar jag hävda) ska inte placeras på beslutsfattande positioner inom myndigheter. Detta måste städas upp av män med stabilitet och logiskt tänkande och dessa kärringjävlar måste få sparken.
Citera
2026-07-22, 05:53
Medlem
Tingsrätten har naturligtvis mer information än den vinklade bild sol framkommet av ts.

Den förälder som förlorar vårdnaden är garanterat olämplig. Ibland är båda olämpliga, men ett par inspelningar visar inget om pappas lämplighet som förälder.

Troligen bättre om barnen hade omhändertagits. Gissningsvis någon inblandad som skrivit bloggen och ts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in