2026-07-20, 16:14
Medlem
Limstavars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Hur förklarar du att så mycket våld flödar i sexhandeln i länder som inte har sexköpslag?
Missade att bemöta detta öppna mål.

”France – Criminalised clients in 2016. Medecins du Monde’s 2018 report found that since the law was introduced: 63% of sex workers have experienced deterioration of their living conditions, more isolation and greater stress; 42% are more exposed to violence (sexual violence, theft, and armed robbery); 38% have found it increasingly hard to demand use of condoms.

Ireland – Criminalised clients (Criminal Law (Sexual Offences) Bill) in 2017. Reported incidences of violent crime against sex workers, from threats to assaults with weapons, have risen by 92%. Migrant and trans women sex workers in particular have been targets of violence. Sex workers are now less likely to report dangerous clients to Gardaí. Amnesty International’s 2022 report found the law “purportedly designed to protect human trafficking victims and sex workers from exploitation is instead facilitating the targeting and abuse of sex workers. . . ”

A 2014 Vancouver study found that “criminalisation and policing strategies that target clients…profoundly impacted the safety strategies sex workers employed.” Sex workers continued to mistrust police, had to rush screening clients and were displaced to outlying areas with increased risks of violence, including being forced to engage in unprotected sex.

Research found that less than 6% of migrant sex workers in the UK had been trafficked with many saying they prefer working in the sex industry than the “unrewarding and sometimes exploitative conditions they meet in non-sexual jobs”.

Källa:
https://prostitutescollective.net/briefing-no-nordic-model/
Citera
2026-07-20, 16:47
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
Det spelar ingen roll om hon inte lagfördes. Lagen är inte samma som moral. Och blir ett mord mindre förkastligt för att det skedde 15 år sedan snarare än i nutid? Du gör dig själv till åtlöje.

Du är forumets sämsta debattör. Du är helt oduglig på det intellektuella planet.

Du bryr dig inte om sanningen, säger emot dig själv i var och varannan tråd, resonerar felaktigt, förstår dig inte på logik, förstår dig inte på statistik etc. Vad gör du här ens? Du är inte öppen för att du kan ha fel.

Du vill kväsa dina motståndare till tystnad.

Här är en bok som jag rekommenderar till dig att läsa - Critical Thinking, Logic, and Argument, An Introduction av Eric Dayton and Kristin Rodier

När du har läst ut och förstår den där boken väl så har du en duglig, teoretisk grund att stå på.

Ett utdrag ifrån boken: ''A critical thinker must be moved to form beliefs by evidence: Believe
what is true. Believe what you have reason to believe.''

Ställer du dig bakom detta utdrag? Nej, det gör du inte. Vi vet att du inte är en sanningssökare, vi vet att du inte ändrar dig när du blir motbevisad och vi vet att du ofta tror på saker utan grund.

Så du tillämpar inte ens de grundläggande principer som en kritisk tänkare bör ha.

Förstår du nu varför det är så meningslöst att diskutera med dig? Oavsett vad någon säger till dig, så kommer du alltid stå fast och tugga på samma ställe. Helt meningslöst att ens diskutera med dig.

Om det är någon som vill kväsa sin motståndare till tystnad så är det väl du. Ditt inlägg är ett lysande exempel på det.

Läs igenom det du själv skrivit ett par gånger så kanske du begriper.
Citera
2026-07-20, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limstavar
Att yonimassage rent fysiskt går ur på att stimulera det kvinnliga könsorganet är ett väl etablerat faktum. Det är en sexuell tjänst, och den erbjuds mot betalning. Men kul att se dina ansträngningar till dubbelmoral även här. Detta hyckleri ger ett tydligt exempel på hur sexköpslagen är kvinnors våld mot män.

Bara om någon tar betalt.
Och yonimassage är nog knappast nån större etablerad verksamhet, ens i närheten av antalet "happy endings", men fullt möjligt att polis och rättstat bedömer det som sexköp, kanske redan har dömts någon vad vet jag.
Citera
2026-07-20, 19:48
Medlem
Citat:
Missade att bemöta detta öppna mål.

”France – Criminalised clients in 2016. Medecins du Monde’s 2018 report found that since the law was introduced: 63% of sex workers have experienced deterioration of their living conditions, more isolation and greater stress; 42% are more exposed to violence (sexual violence, theft, and armed robbery); 38% have found it increasingly hard to demand use of condoms.

Ireland – Criminalised clients (Criminal Law (Sexual Offences) Bill) in 2017. Reported incidences of violent crime against sex workers, from threats to assaults with weapons, have risen by 92%. Migrant and trans women sex workers in particular have been targets of violence. Sex workers are now less likely to report dangerous clients to Gardaí. Amnesty International’s 2022 report found the law “purportedly designed to protect human trafficking victims and sex workers from exploitation is instead facilitating the targeting and abuse of sex workers. . . ”

A 2014 Vancouver study found that “criminalisation and policing strategies that target clients…profoundly impacted the safety strategies sex workers employed.” Sex workers continued to mistrust police, had to rush screening clients and were displaced to outlying areas with increased risks of violence, including being forced to engage in unprotected sex.

Research found that less than 6% of migrant sex workers in the UK had been trafficked with many saying they prefer working in the sex industry than the “unrewarding and sometimes exploitative conditions they meet in non-sexual jobs”.

Källa:
https://prostitutescollective.net/briefing-no-nordic-model/

Detta var ju inte svar på min fråga.
Citera
2026-07-20, 19:55
Medlem
Limstavars avatar
Citat:
Detta var ju inte svar på min fråga.
Du påstod att mycket våld flöder i sexhandeln i länder som inte har en sexköpslag, vilket de flesta länder saknar. Du gav ingen källa på detta godtyckliga och vaga påstående, men det insinuerar att en sexköpslag skulle motverka våld bland sexarbetare - så jag gav en rad studier som visar på motsatsen.
Citera
2026-07-20, 20:03
Medlem
Limstavars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
För övrigt så är Merapi klok och resonerar korrekt ang sexköpslagen.
Vad har hon sagt som är korrekt?
Citera
2026-07-20, 20:11
Medlem
Citat:
Du påstod att mycket våld flöder i sexhandeln i länder som inte har en sexköpslag, vilket de flesta länder saknar. Du gav ingen källa på detta godtyckliga och vaga påstående, men det insinuerar att en sexköpslag skulle motverka våld bland sexarbetare - så jag gav en rad studier som visar på motsatsen.

jag behöver knappast ge nån källa på den uppgiften, det är allmän kännedom.

Men här har du en metastudie, som mätt globalt där alltså 33% av kvinnliga sexsäljare utsatts för våld, det senaste året.
https://link.springer.com/article/10.1007/s10508-025-03355-4

Det jag frågade dig, var
Hur förklarar du att så mycket våld flödar i sexhandeln i länder som inte har sexköpslag?

Och behöver du alltså källa på att sexsäljare även i länder utan sexköpslag utsätts för våld...så kan vi ju leta upp ett engelsktalande land utan...USA ex.

"Extreme Risk of Violence: Studies indicate that women in street-level prostitution are up to 60 to 100 times more likely to be murdered than the general female population. U.S. research reveals that up to 68% of prostituted women report being raped by clients while working."

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9698636/

OM det nu skulle stämma det du påstod att sexköpslagen skadar, dvs gör att sexsäljare utsätts för våld...hur förklarar du då sista studien?
Citera
2026-07-20, 21:14
Medlem
Limstavars avatar
Citat:

Men här har du en metastudie, som mätt globalt där alltså 33% av kvinnliga sexsäljare utsatts för våld, det senaste året.

Det jag frågade dig, var

Och behöver du alltså källa på att sexsäljare även i länder utan sexköpslag utsätts för våld...så kan vi ju leta upp ett engelsktalande land utan...USA ex.

"Extreme Risk of Violence: Studies indicate that women in street-level prostitution are up to 60 to 100 times more likely to be murdered than the general female population. U.S. research reveals that up to 68% of prostituted women report being raped by clients while working."

OM det nu skulle stämma det du påstod att sexköpslagen skadar, dvs gör att sexsäljare utsätts för våld...hur förklarar du då sista studien?
Första studien du hänvisar till jämför inte länder med en sexköpslag kontra avkriminalisering, utan är en sammantagen mätning av olika länder, varav de flesta U-länder i Asien, Afrika och Latinamerika. Den andra studien konstaterar att risken att utsättas för våld är mycket högre bland gatuprostituerade kvinnor i USA, i förhållande till kvinnor överlag i USA, vilket inte borde förvåna någon.

Det finns inget som talar för att en sexköpslag minskar utsattheten bland sexarbetare, däremot mycket som talar för att den ökar utsattheten. Så hela din frågeställning är missvisande eftersom du antyder att sexköpslagen minskar utsattheten, vilket den inte gör. Jag har aldrig påstått att våld inte förekommer mot prostituerade i länder utan sexköpslag. Återigen kör du med fulspel och argumentationsfel.

Att prostituerade utsätts för våld, i synnerhet i fattiga och farliga områden/länder, bland de som befinner sig på gatan, ofta nattetid, och möter upp okända människor, har jag aldrig förnekat. Det är givetvis en riskfylld miljö. Detta är inte på något sätt ett bevis för att sexköpslagen är bra, eller att deras utsatthet beror på avsaknaden av en sexköpslag. Våldutsattheten för människor som verkar i sådana miljöer är inte heller unik för sexarbetare. Även poliser, vakter, taxichaufförer, kriminalvårdare och sjukvårdare är exempel på yrken med ökad risk att utsättas för våld.
Senast redigerad av Limstavar 2026-07-20 kl. 21:30.
Citera
2026-07-20, 23:03
Medlem
Citat:
Första studien du hänvisar till jämför inte länder med en sexköpslag kontra avkriminalisering, utan är en sammantagen mätning av olika länder, varav de flesta U-länder i Asien, Afrika och Latinamerika. Den andra studien konstaterar att risken att utsättas för våld är mycket högre bland gatuprostituerade kvinnor i USA, i förhållande till kvinnor överlag i USA, vilket inte borde förvåna någon.

Det finns inget som talar för att en sexköpslag minskar utsattheten bland sexarbetare, däremot mycket som talar för att den ökar utsattheten. Så hela din frågeställning är missvisande eftersom du antyder att sexköpslagen minskar utsattheten, vilket den inte gör. Jag har aldrig påstått att våld inte förekommer mot prostituerade i länder utan sexköpslag. Återigen kör du med fulspel och argumentationsfel.

Att prostituerade utsätts för våld, i synnerhet i fattiga och farliga områden/länder, bland de som befinner sig på gatan, ofta nattetid, och möter upp okända människor, har jag aldrig förnekat. Det är givetvis en riskfylld miljö. Detta är inte på något sätt ett bevis för att sexköpslagen är bra, eller att deras utsatthet beror på avsaknaden av en sexköpslag. Våldutsattheten för människor som verkar i sådana miljöer är inte heller unik för sexarbetare. Även poliser, vakter, taxichaufförer, kriminalvårdare och sjukvårdare är exempel på yrken med ökad risk att utsättas för våld.

Suck..första studien är global och en metastudie, dvs använder material från flera olika studier, vilekt är en styrka, den tog jag med för att du krävde bevis på mitt påstående, ATT sexsäljare löper stor risk att utsättas för våld, att var tredje kvinna uppger att hon blivit våldsutsatt SISTA ÅRET, borde säga dig något. (Du kan säkert hitta statistisk nånstans i den studien över olika områden i världen gällande våldsutsatthet.)

Först den andra studien plockar jag från ett land utan samtyckeslag.

Möjligt, men den minskar kanske riskerna för människor att utsättas för tvång att sälja sex, om/ när sexköpen minskar och då även dessa människor risk att utsättas för våld.

Vidare ger det ju även sexsäljare en maktposition över sexköpare som inte kan bete sig, de kan helt enkelt anmäla våldsbenägna idioter till polisen utan att själva straffas, vilekt borde få sexköpare att skärpa till sig.

"sexsäljare anmäler i ökande utsträckning sexköpare för brott som våldtäkt, misshandel och hot. Eftersom det är lagligt att sälja sex i Sverige riskerar inte säljaren att straffas, och polisen betonar vikten av att anmäla övergrepp. Vid våldsamma situationer kan köparen även dömas för allvarliga sexualbrott"

https://www.uu.se/centrum/nck/kunskapsbank-om-vald/fakta-och-forskning-om-vald/vald-mot-kvinnor-i-prostitution

Prostituerade utsätts för våld i alla miljöer/ länder de verkar i.

Sexköpslagen ÄR bra. Den sätter dit de som förtjänar att sättas dit utöver hallickar och människohandlare. Den sänder också en tydlig signal att köpa sex inte är en OK handling utan ett brott.
Citera
2026-07-21, 00:16
Medlem
Pellefant775s avatar
Citat:

Det jag frågade dig, var

Att du kan länka till en massa studier innebär inte att du är kompetent nog att förstå studiernas innehåll på djupet.

Sexarbetare är utsatta för extremt höga nivåer av våld (bla. fysiskt, sexuellt, emotionellt och ekonomiskt), absolut. Men det innebär inte att kriminalisering av sexarbete (antingen köp eller försäljning) nödvändigtvis är något som är effektivt för att reducera våldet eller förbättra relevanta hälsoutfall för sexarbetare. Men så långt har inte manshataren tänkt.

Men du kanske har över en natt blivit expert på att tolka statistik och empiri? Trots du gjorde bort dig rejält rätt nyligen.

WHO:s ställning:
https://www.ohchr.org/sites/default/files/documents/issues/women/sr/call56hrc/subm-sr-violence-against-un-enti-world-health-organization.pdf

In line with the evidence, WHO’s evidence based guidelines highlight the following:
*Countries should work towards decriminalization of sex work and towards elimination of unjust application of civil law and regulations.

Och avkriminalisering av sexköp syftar nödvändigtvis här på avkriminalisering av både sexköp och försäljning av sex. Det är den enda rimliga slutsatsen för annars är artikelns skribent inte logiskt konsekvent med sin definition av sexarbete och därmed uppstår i sådana fall också ett logiskt problem som kallas för equivocation.

Jag är ganska säker... *skratt*, på att skribenten inte är så korkad att den begår sådana lätta logiska misstag.

Det viktiga dock:
Så det går inte att kontra för dig med att det minsann enbart syftar på att avkriminalisera det ena eller det andra, nej båda!

Men du vet ju bättre än WHO... hehe.
Senast redigerad av Pellefant775 2026-07-21 kl. 00:41.
Citera
2026-07-21, 11:20
Medlem
Limstavars avatar
Citat:
Suck..första studien är global och en metastudie, dvs använder material från flera olika studier, vilekt är en styrka, den tog jag med för att du krävde bevis på mitt påstående, ATT sexsäljare löper stor risk att utsättas för våld, att var tredje kvinna uppger att hon blivit våldsutsatt SISTA ÅRET, borde säga dig något. (Du kan säkert hitta statistisk nånstans i den studien över olika områden i världen gällande våldsutsatthet.)

Först den andra studien plockar jag från ett land utan samtyckeslag.

Prostituerade utsätts för våld i alla miljöer/ länder de verkar i.
Jag har aldrig förnekat att sexarbetare riskerar att utsättas för våld, så du diskuterar mot en halmgubbe. Det är dock relevant att komma ihåg här att sexarbetare är en väldigt heterogen grupp - vilket jag påpekat tidigare. Riskerna att utsättas för våld på en massagesalong i Sverige är så klart oerhört mycket lägre än att utsättas för våld på gatan i ett slumkvarter i Nairobi eller Kapstaden (både Kenya och Sydafrika ingick som underlag för statistiken i studien). Om du åker till sagda platser och försöker sälja smycken kommer risken att utsättas för våld också vara väldigt hög, sannolikt högre. Så din slutsats att risken att utsättas för våld vid försäljningen av sexuella tjänster oavsett miljö är hög, är inte korrekt, utan det beror på vilken miljö som försäljningen sker i.

Citat:
Möjligt, men den minskar kanske riskerna för människor att utsättas för tvång att sälja sex, om/ när sexköpen minskar och då även dessa människor risk att utsättas för våld.
Det finns inget som tyder på att denna teori är sann. Tvärtom finns det, som sagt, mycket som tyder på att sexköpslagen ökar risken att utsättas för tvång och våld. Det finns inte heller något underlag för att påstå att sexköpslagen minskar efterfrågan. T.ex har prostitution kontinuerligt ökat i Sverige - trots sexköpslag och straffskärpningar. Att fler anmäler att de utsatts för våld i samband med försäljning av sexuella tjänster, vilket du nämnde, är inte heller någon bra reklam för sexköpslagens effektivitet i att motverka våld mot sexarbetare. Nu är detta förvisso inte trådens utgångspunkt, men att ni håller fast vid en lag som är ineffektiv och i vissa fall direkt kontraproduktiv för sitt påstådda syfte, är anmärkningsvärt.

Citat:
Vidare ger det ju även sexsäljare en maktposition över sexköpare som inte kan bete sig, de kan helt enkelt anmäla våldsbenägna idioter till polisen utan att själva straffas, vilekt borde få sexköpare att skärpa till sig.
Det räcker med en avkriminalisering för detta syfte. Att utsätta någon för våld, hot eller tvång är olagligt. Med sexköpslagen ökar riskerna eftersom marknaden måste gå under jorden, undvika span från polis, och kunderna förbli anonyma. Med avkriminalisering hade man t.ex kunnat ha en app där köpare och säljare kan bestämma träff med varandra, och som kräver identifiering via bank id - vilket hade gjort det väldigt svårt att begå brott och komma undan. Utöver det skulle en sådan app kunna ha en funktion där t.ex användare kan varna varandra för köpare/säljare som inte kan bete sig. Att någon part ska ha en maktposition som kan utnyttjas för att begå brott mot den andra parten är fel. Det finns redan fall i Sverige där kriminella kvinnor utpressat män genom att ha hotat om att anmäla sexköp. Att du tycker att kvinnor ska ha en maktposition över män som de kan utnyttja, är dock talande för din sexistiska ideologi och dess orättvisa, förtryckande natur.

Citat:
Sexköpslagen ÄR bra. Den sätter dit de som förtjänar att sättas dit utöver hallickar och människohandlare. Den sänder också en tydlig signal att köpa sex inte är en OK handling utan ett brott.
Varför förtjänar någon att sättas dit, som inte skapat något lidande för någon annan? Varför är det parten som förlorar pengar som förtjänar att sättas dit, men inte parten som tjänar pengar? Varför förtjänar köparen att sättas dit, men bara när det handlar om köp av en sexuell tjänst? Att du påstår något gör det inte sant. Du har fått hur många argument och exempel som helst som förklarar varför du har fel, du har inte kunnat bemöta dem - men ändå håller du fast och upprepar samma saker likt en idiot. Varför förtjänar t.ex Timur att sättas dit?
Senast redigerad av Limstavar 2026-07-21 kl. 11:53.
Citera
2026-07-21, 18:29
Medlem
LimitedByAsholess avatar
Hur tvingar man någon som inte vill sälja sex?
Nu snackar jag inte någonstans i Afrika eller Asien utan i Sverige.
Hur fan går det till rent praktiskt?
Och inget jävla larv om beslagtagna pass för det är ju så jävla dumt så det blir larvigt.
Du som läser detta, hade du sålt din röv om någon snodde/tog ditt pass när du befinner dig utomlands?
Om svaret är nej, varför ska någon annan kvinna göra det då?
Ni tycks ju tro att dessa kvinnor är helt jävla utvecklingsstörda som gör vad fan som helst bara man tar deras pass ifrån dem.

Jobbet är så farligt hör man också.
Visst jobbet är absolut inte ofarligt men att ingen prostituerad kvinna har dött i tjänsten i Sverige på drygt 40 år säger liksom sig självt att farligheten överdrivs å det grövsta.
När det ändå förekommer så handlar det nästan uteslutande om att en kvinna gärna tar ens pengar men sen knappt vill göra något för dessa pengar varpå mannen blir förbannad.
Men även detta händer ytterst sällan då de allra flesta män är vanliga mesiga Svenssons som hellre knyter handen i fickan än gör något.

De flesta här har ingen jävla erfarenhet överhuvudtaget av branschen men givetvis måste öppna käften och berätta hur det minsann ligger till.
Och så har vi manshaterskan och ärkeidioten Merapi med sina partiska länkar som inte är annat än ren propaganda.

De utländska kvinnor som säljer sig i Sverige gjorde det förstås redan i sitt hemland. Eller tror ni ärkeidioter att man kidnappar skolfröknar och kassörskor och sätter dem på närmaste plan till Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in