2026-07-20, 06:46
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligakompisen
Kol tillhör det förgångna och ska fasas ut överallt till förmån för mycket renare energi och japanska Shimizu corporation vill ju bygga en ring av solceller runt månen. Ett intressant koncept som kan tillföra oändlig energi till hela vår planet.

Citat:
I Afrika just nu ser det ut som bensin och olja kommer fortsätta att dominera ett bra tag till och likaså papper. Det ser väldigt olika ut i hela världen fortfarande. Afrika ligger som vanligt efter i utvecklingen.
Inte bara i Afrika. Se diagrammet som visar att människor kommer att använda fossila bränslen så länge de finns tillgängliga! Man kommer att använda dieselmotorer för att generera el till luftkondentioneringsapparater när temperaturen närmar sig 50 °C.

Så min förhoppning är att oljeborrar snart är föråldrad teknik. Och att man börjar tillverka kylaggregat som drivs av egna solceller.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2026-07-20 kl. 06:49.
Citera
2026-07-20, 07:04
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Kolkraft är en teknik som är på väg att försvinna såvida man inte hittar ett sätt att rena genom att skicka koldioxiden rakt ner i jorden igen. Det finns ju planer på sådant men jag tror kolkraft är hejdå snart.
Du har gått på klimatpropagandan. Kina färdigställde 78GW ny kolkraft bara under 2025. Räcker till att förse fem Sverige med el och det är vad dom bygger nytt varje år bara.
Citera
2026-07-20, 07:15
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arneweisskorrv
I sinom tid blir det standard även i fattigsverige med någon slags spolgrej som spolar rent rövhålet när man sitter på dass.
Finns redan i mer utvecklade länder.
Det har varit standard i Finland med bidéduschar bredvid toan för att spola sig i röven sedan 1970-talet. Finns i varenda hem, men ingen använder dom. Alla föredrar papper. Alla i världen förutom japsarna.
Citera
2026-07-20, 07:40
Medlem
Jag ser fram emot den dag man kan tillverka enheter stora som en tvättmaskin som genererar tillräckligt med el för ett hushålls behov. Kanske någon form av förenklad fusion, kanske ett kärnkraftverk i pytteformat med säker bränslehantering, kanske något vi inte ens kan föreställa oss ännu.
Citera
2026-07-20, 08:18
Medlem
Jag tror att ångmaskinens tid snart är ute.
Citera
2026-07-20, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Jag tror att ångmaskinens tid snart är ute.

Och vad menar du med det? Vi använder väl inga ångmaskiner idag vad jag vet.
Citera
2026-07-20, 08:59
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arneweisskorrv
Tidningar har minskat i återvinning, de senaste åren och fortsätter att minska.
Säger ju lite om vart papper är påväg.
Dock ska ju allt beställas på nätet och skickas med post nuförtiden så kartongpapper har ökat enormt istället. I takt med att plast fasas ut som förpackningsmaterial för matvaror etc så ökar kartong ännu mer.
Citera
2026-07-20, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Högspänning.
Jag är ingen vurmare för väderkvarnar, men när solpanelerna börjar närma sig gratis och batterierna blir mångfalt bättre och billigare, så tror jag närproducerad el/energi kommer mer och mer.

Explosionsmotorn är helt borta om tio år. Inga fördelar och tekniskt färdigutvecklad.

Papper tror jag också helt kommer att försvinna, det har man i.o.f.s sagt länge, men nu har skärmteknik etc kommit så långt, så det är dags.

Storskalsfördelar blir obsoleta och digital rövtork det är vilda förutsägelser...
Citera
2026-07-20, 09:03
Medlem
Citat:
Och vad menar du med det? Vi använder väl inga ångmaskiner idag vad jag vet.

Jo, det förekommer ett antal och frågan var vilken teknologi som kommer att ersättas snart.
Citera
2026-07-20, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Jo, det förekommer ett antal och frågan var vilken teknologi som kommer att ersättas snart.

Vart används ångmaskiner?
Citera
2026-07-20, 09:37
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det har varit standard i Finland med bidéduschar bredvid toan för att spola sig i röven sedan 1970-talet. Finns i varenda hem, men ingen använder dom. Alla föredrar papper. Alla i världen förutom japsarna.

Nja, i en del länder, som Kambodja, kör man både och.
Citera
2026-07-20, 10:06
Medlem
nerdnerds avatar
Med tanke på hur jäkla snabbt allting ändras i IT kommer nog mycket att fortsätta ändras där. Frågan är bara hur? Kommer folk ha mobiltelefoner om 10 år, eller har de ersatts med något annat? I t ex sci-fi-böckerna om trekropparsproblemet finns det skärmar precis överallt på närmaste vägg som alltid är personliga enligt någon smart identifiering. Varför då konka runt på en stor smartphone? Eller blir det såna där smarta glasögon? Inte så lockad av det själv...

Men det kommer nog iaf fortsätta förändras snabbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in