2026-07-19, 23:04
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
För en gångs skull kan jag faktiskt hålla med Marco. OM Arbetsförmedlingen fungerade som en "förmedling", vilket den en gång för länge sedan faktiskt delvis gjorde. Så skulle det kunna underlätta för att para ihop rätt kompetens med passande arbetstillfällen.

Arbetsgivare idag får hundratals ansökningar till varje jobb, från folk med FEL kompetens, till stor del orsakat av just Arbetsförmedlingen som tvingar arbetslösa att söka ett visst antal jobb varje månad, oavsett om det finns något inom rimligt kompetensområde eller inte.

Resultatet blir att arbetsgivare tvingas grovsålla och slänger det mesta i papperskorgen efter en snabb blick, där troligen "lite udda" och "utrikesfödda personer" ofta okritiskt kastas först, eftersom det blir enklast så.

OM arbetsförmedlare hade specialområden och etablerat förtroende hos arbetsgivare inom sitt område, skulle det kunna göra nytta både för arbetssökande och arbetsgivare.

Naturligtvis väljer en arbetsgivare själv om den vill provanställa någon som en arbetsförmedlare rekommenderat, hur tror du annars att det gått till?
Problemet med "svågerpolitik" finns överallt i samhället och knappast bara inom Arbetsförmedlingen, så det argumentet håller inte. Även om det verkligen är ett problem ÖVERALLT.

Arbetsförmedlingen har ytterligare ett stort problem, nämligen "uppdraget" att placera folk på "kurser" som inte varken höjer kompetensen eller leder till arbete, men får bort folk från arbetslöshetsstatistiken.

Mycket sorteras idag via AI, tro inte för en sekund arbetsgivare idag har tid att manuellt gå igenom och läsa flera hundra CV och personliga brev det finns inte på kartan idag.

Det är nyckelord som gäller, står det inget i ditt cv att du jobbat i butik och söker det? glöm det dom kan välja bland flera hundra som har jobbat just inom butik, samma med diskare där ibland jag sett dom krävt 1-2 års erfarenhet.
Citera
2026-07-19, 23:05
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Studie och yrkesvägledare på skolorna gör ett skitdåligt jobb om de lurar in elever till att utbilda sig till yrken där de kommer bli arbetslösa.
Citat:
Ursprungligen postat av Kokkashugi
Vem fan har lurat i Viggo att det var en bra idé att gå en media-linje och klä ut sig till transvestit? Skulle dessa val trygga Viggos framtid? Det sinnessjuka är att han säkert levde i den tron.
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Det anmärkningsvärda är att en ung svensk har gjort som han blivit tillsagd i 12 år av sin ungdom för att sedan få förklarat för sig att han är värdelös & överflödig.
Jag tror inte att någon direkt har sagt till Viggo att han ska gå media. Möjligen kanske han gjorde studiebesök hos medialinjen när han gick i nian och frågade om man kan jobba med videoredigering efter tre år hos dem. De sade då ja och förmodligen ställde Viggo inga frågor om hur stor sannolikhet det var att hitta jobb efter skolan. Detta är förstås ett antagande, men eftersom studietiden verkar ha handlat om att ha skitkul så är det väl inte helt otroligt att det var så det gick till.

Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Folk borde ha lite bättre koll på vad de skriver om. Vallsta är ett väldigt vackert landskap, men består inte av mycket mer än en flera mil lång landsväg med lite hus och bondgårdar utspridda längs sidorna. Det är liksom inget ställe med ett superdynamisk arbetsmarknad. Har man då inga kvalifikation som lätt leder till jobb eller goda kontakter förstår jag att det kan vara svårt. Någon nämnde Gävle men den stan ligger typ 12 mil bort enkel väg. Alternativet blir då Bollnäs, men givetvis har även Bollnäs många sökande till varje lågkvalificerat jobb.
Arbetsmarknaden i Vallsta är säkert sämre än både Stockholm och Göteborg, men då borde ju hans föräldrar haft desto starkare driv att uppmana sin gosse till att välja någon bra utbildning istället för medieflummande.

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Att Arbetsförmedlingen skapar långtidsarbetslösa har han rätt i. Men vad jag förstår så är Viggo ung och kvoteras in på arbete genom att staten står för halva lönen. Unga är även är garanterad sysselsättning. Här har dock något gått snett.
Den enda garantin som AF brukar ha är väl en aktivitetsgaranti? Denna består ofta i att kallas till meningslösa möten hos AF eller något privat vuxendagis.
Citera
2026-07-19, 23:23
Medlem
Jiiimboohs avatar
Jag håller med om att 100 sökta jobb på ett år inte är så många per månad, men samtidigt har han en poäng. Det har varit väldigt höga krav på sökanden till utlysta tjänster när jag har sökt jobb. Inte heller har jag aldrig haft någon framgång med spontanansökningar. Jag har bara fått jobb som varit utlysta. Det senaste via kontakt, men det var nog utlyst också. Det här med att gå in och be om att få tala med personalchefen kan vi glömma 2026, åtminstone på större arbetsplatser.

För 20 år sedan fanns det fortfarande arbetsgivare som erbjöd truckutbildning vid anställning. Kort därpå krävdes det att man redan skulle ha truckkort. Då började arbetslösa finansiera sina truckkort själva. Det uppskattades tydligen inte, utan det började krävas att man utöver kortet skulle ha ett par års erfarenhet av att arbeta med truck. (Hur det är nu vet jag inte.)

När jag sökte jobb så stod det i nästan alla annonser från ICA att de bara sökte folk som hade tidigare erfarenhet från en ICA-butik. Praktik räknades inte, så man kan undra varför skulle man gå med på praktik i deras butiker, och arbete hos konkurrerande kedjor räknades inte heller. Sommarjobb kunde man nog få så man får väl börja där. Dock är det väldigt högt söktryck.

Man tänker att man kan ta en timanställning eller deltidsjobb för att få in en fot. Men många av dessa tjänster är bara för de med annan huvudsaklig sysselsättning. Det har vi facken att tacka för. De vill inte att arbetsgivaren ska utnyttja timanställda, men samtidigt höjs tröskeln för att komma in på arbetsmarknaden.

Allt är inte mörkt för Viggo. Det framgår i artikeln att han har haft några tidsbegränsade anställningar och då kan det börja lossna. Det är inte alltid lätt ändå, för de vill ju gärna att man ska ha erfarenhet av precis samma typ av arbete, inte bara arbetslivserfarenhet generellt, men det är så man får börja bygga erfarenhet om man inte hittar en fast tjänst. Tillslut hittar man något mer varaktigt som man inte hade varit aktuell för om man hade haft ett helt tomt cv.
Citera
2026-07-19, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Ditt inlägg visar att din son har ett bättre driv än den här Viggo. Och bekräftar Viggos kritik av Arbetsförmedlingen.
Det är något av ett understatement. Varje gång han såg en firmabil med ett företagsnamn som antydde att det kanske kunde vara rätt bransch, så kollade han mot allabolag. Om branschen stämde så kontaktade han företaget. Och det gav napp till slut. Förutom att söka inom sin egen bransch sökte han givetvis andra jobb också, men fick aldrig svar. Vilket kanske inte är så konstigt. Med tanke på att han har en hantverkarutbildning, så förstår en presumptiv arbetsgivare att han sticker som en skållad råtta när han hittar ett jobb inom sin egen bransch.

Vad gäller Viggo är det väl ingen större risk att han får jobb inom media, eller något annat fält heller för den delen.
Citera
2026-07-19, 23:37
Medlem
swedenistanis avatar
Viggo du är inte ensam.
Sj 25+ söker som ett tok och mestadels är det mellan 80-400 sökande per jäxla jobb.

Men även filmen "parasite" säger att detta fenomen även existerar i I-landet Sydkorea!
Citera
2026-07-19, 23:47
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
Jag håller med om att 100 sökta jobb på ett år inte är så många per månad, men samtidigt har han en poäng. Det har varit väldigt höga krav på sökanden till utlysta tjänster när jag har sökt jobb. Inte heller har jag aldrig haft någon framgång med spontanansökningar. Jag har bara fått jobb som varit utlysta. Det senaste via kontakt, men det var nog utlyst också. Det här med att gå in och be om att få tala med personalchefen kan vi glömma 2026, åtminstone på större arbetsplatser.

För 20 år sedan fanns det fortfarande arbetsgivare som erbjöd truckutbildning vid anställning. Kort därpå krävdes det att man redan skulle ha truckkort. Då började arbetslösa finansiera sina truckkort själva. Det uppskattades tydligen inte, utan det började krävas att man utöver kortet skulle ha ett par års erfarenhet av att arbeta med truck. (Hur det är nu vet jag inte.)

När jag sökte jobb så stod det i nästan alla annonser från ICA att de bara sökte folk som hade tidigare erfarenhet från en ICA-butik. Praktik räknades inte, så man kan undra varför skulle man gå med på praktik i deras butiker, och arbete hos konkurrerande kedjor räknades inte heller. Sommarjobb kunde man nog få så man får väl börja där. Dock är det väldigt högt söktryck.

Man tänker att man kan ta en timanställning eller deltidsjobb för att få in en fot. Men många av dessa tjänster är bara för de med annan huvudsaklig sysselsättning. Det har vi facken att tacka för. De vill inte att arbetsgivaren ska utnyttja timanställda, men samtidigt höjs tröskeln för att komma in på arbetsmarknaden.

Allt är inte mörkt för Viggo. Det framgår i artikeln att han har haft några tidsbegränsade anställningar och då kan det börja lossna. Det är inte alltid lätt ändå, för de vill ju gärna att man ska ha erfarenhet av precis samma typ av arbete, inte bara arbetslivserfarenhet generellt, men det är så man får börja bygga erfarenhet om man inte hittar en fast tjänst. Tillslut hittar man något mer varaktigt som man inte hade varit aktuell för om man hade haft ett helt tomt cv.

Alla lagerjobb mer eller mindre kräver truckkort och helst ska man ha erfarenhet så det räcker inte bara ta det där jäkla kortet och tro att arbetsgivarna kommer jaga dig idag.

Samma sak med ica, man ska helst ha lite erfarenhet sen tidigare och oftast vill dom ha yngre där

Mycket är kontakter idag annars är man bara en i mängden och det finns alltid "nån som är bättre" att välja på
Citera
2026-07-20, 00:15
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
Jag har ockås sett det där fenomenet att vissa timanställningar bara erbjuds folk med annan sysselsättning, och alltid undrat varför arbetsgivaren ställer sådana krav. En kompis till mig började plugga en flumutbildning bara för att kunna söka sådana tjänster, det är ju sjukt. Har facket skrivit in detta i kollektivavtalet? I så fall borde verkligen staten gå in och krossa facket.
Citera
2026-07-20, 01:37
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Jag har ockås sett det där fenomenet att vissa timanställningar bara erbjuds folk med annan sysselsättning, och alltid undrat varför arbetsgivaren ställer sådana krav. En kompis till mig började plugga en flumutbildning bara för att kunna söka sådana tjänster, det är ju sjukt. Har facket skrivit in detta i kollektivavtalet? I så fall borde verkligen staten gå in och krossa facket.
Det är inte något underligt "fenomen" att spekulera om orsaken till, det är något som har funnits i Bemanningsavtalet i många år. Om du hade orkat googla i 30 sekunder, hade du hittat det.
https://www.lo.se/i-facket/kollektivavtal/bemanningsavtalet
Citera
2026-07-20, 01:41
Avstängd
Citat:
Den unge Viggo i Vallsta (utanför Bollnäs) har under ett helt år inte lyckats prestera mer än 100 ansökningar vilket han berättar öppet om i massmedia (Arbetet). Sin situation skyller han på Arbetsförmedlingen.

Ja, stackars Viggo som måste masa sig till möten med AF med jämna mellanrum... nej men skämt åsido så är det väl väldigt lite matnyttigt som AF egentligen gör eller ens kan göra. Så har det varit så länge jag kan minnas. Vill man gå tillbaka till tiden när AF fyllde funktionen faktiskt förmedlare av arbeten så får man väl gå tillbaka till tiden innan Internet när det kanske fanns en poäng med att ha någon form av icke-digitalt annonstorg.

Så vad har Viggos föräldrar sagt till sin telning? Att AF är de som fixar anställningar till folk? Han är väl ändå lite för ung för att ha boomerföräldrar? Hans föräldrar bör vara 70-talister och de kom ut på arbetsmarknaden på 1990-talet så de borde ju faktiskt ha lite bättre koll eftersom det började bli svårt redan då. Nu vet jag inte så mycket om lilla Vallsta som är någonstans i närheten av Gävle (mer eller mindre omnejd i alla fall) vilket är långt från min del av Sverige. Kanske fanns det något bruk eller liknande som farsan jobbade på medan morsan fick jobb på kommunen som mattant. Sedan dess har väl världen förändrats.

Jaha så Viggo pluggade alltså media. Sen fick han inte jobb eftersom det är jättehög arbetslöshet inom media. Kunde inte hans föräldrar ha talat om det för honom innan har valde en jättedålig linje på gymnasiet? Här anar man oengagerade alternativt frånvarande föräldrar, kanske en mamma som inte ställer krav och en pappa på annan ort som har skaffat thaifru som tar all hans energi. Skoltiden verkar inte ha varit särskilt fokuserad på att hitta en framtid utan bara att ha skoj för dagen. Lite som i sagan om myran och syrsan så påminner Viggo om syrsan som spelade fiol och dansade hela sommaren medan myran stretade och tänkte långsiktigt.

Här verkar det som om Viggo överdriver rätt så mycket. Jag kan inte tänka mig att en matbutik kräver högskoleutbildning annat än möjligen för de som är högre chefer eller stabspersonal för stora kedjor. Att vissa större butiker kräver truckkort är knappast konstigt om man ska jobba på lagret. Ett truckkort kan man få på egen hand för 3500 kr i Bollnäs (AD maskin). Kan han hitta ett företag som vill sponsra det så kanske han kan komma undan att ens betala den lilla summan. Att hans käre fader och ömma moder ska orka hosta upp pengar till sin son som har gått utan arbete i nästan ett år är ju förstås inte att tänka på, för hade de varit engagerade så hade de väl stoppat sitt ättelägg från att gå en fjantutbildning från början.

Jag minns själv när man gick i nian och fick lite info från syo-konsulenten (som det hette då). Syo gick kort igenom hur man gjorde för att välja gymnasielinjer, men den informationen handlade mest om att fylla i blanketter och rent praktiskt kring ansökan. Syo sade sen bara kort att om man undrade något så fick man söka upp honom. Det var i princip ingen typ av förmaning om att man skulle undvika utbildningar som inte leder till jobb, det kanske skulle ha behövts för den typen av stöd verkar tyvärr saknas i hemmet hos många ungdomar.

Vad är det för familj där man låter sin pojke gå en totalt värdelös skitutbildning som media under gymnasiet?
Varför sade inte hans föräldrar åt honom att välja ellinjen, fordon, omvårdnad eller någon linje som ger yrkeskunskap direkt efter gymnasiet?
Borde flumutbildningar som media och liknande läggas ned helt på gymnasiet, eller i vart fall ha betydligt färre platser?
Bör syokonsulenter vara mycket mer proaktiva och varna ungdomar från media och olika konstutbildningar?
Borde Arbetsförmedlingen ta till sig av kritiken?

Därför att ellinjen, fordon, omsorg är klassiska arbetaryrken, där man ska arbeta ihjäl sig för en minimilön, så det är därför man väljer media för att kunna slippa skitjobben med skitlöner!
Citera
2026-07-20, 06:58
Medlem
Som chef så förstår jag varför Viggo inte fått något jobb.
Citera
2026-07-20, 07:18
Medlem
Citat:
Den unge Viggo i Vallsta (utanför Bollnäs) har under ett helt år inte lyckats prestera mer än 100 ansökningar vilket han berättar öppet om i massmedia (Arbetet). Sin situation skyller han på Arbetsförmedlingen.

Ja, stackars Viggo som måste masa sig till möten med AF med jämna mellanrum... nej men skämt åsido så är det väl väldigt lite matnyttigt som AF egentligen gör eller ens kan göra. Så har det varit så länge jag kan minnas. Vill man gå tillbaka till tiden när AF fyllde funktionen faktiskt förmedlare av arbeten så får man väl gå tillbaka till tiden innan Internet när det kanske fanns en poäng med att ha någon form av icke-digitalt annonstorg.

Så vad har Viggos föräldrar sagt till sin telning? Att AF är de som fixar anställningar till folk? Han är väl ändå lite för ung för att ha boomerföräldrar? Hans föräldrar bör vara 70-talister och de kom ut på arbetsmarknaden på 1990-talet så de borde ju faktiskt ha lite bättre koll eftersom det började bli svårt redan då. Nu vet jag inte så mycket om lilla Vallsta som är någonstans i närheten av Gävle (mer eller mindre omnejd i alla fall) vilket är långt från min del av Sverige. Kanske fanns det något bruk eller liknande som farsan jobbade på medan morsan fick jobb på kommunen som mattant. Sedan dess har väl världen förändrats.

Jaha så Viggo pluggade alltså media. Sen fick han inte jobb eftersom det är jättehög arbetslöshet inom media. Kunde inte hans föräldrar ha talat om det för honom innan har valde en jättedålig linje på gymnasiet? Här anar man oengagerade alternativt frånvarande föräldrar, kanske en mamma som inte ställer krav och en pappa på annan ort som har skaffat thaifru som tar all hans energi. Skoltiden verkar inte ha varit särskilt fokuserad på att hitta en framtid utan bara att ha skoj för dagen. Lite som i sagan om myran och syrsan så påminner Viggo om syrsan som spelade fiol och dansade hela sommaren medan myran stretade och tänkte långsiktigt.

Här verkar det som om Viggo överdriver rätt så mycket. Jag kan inte tänka mig att en matbutik kräver högskoleutbildning annat än möjligen för de som är högre chefer eller stabspersonal för stora kedjor. Att vissa större butiker kräver truckkort är knappast konstigt om man ska jobba på lagret. Ett truckkort kan man få på egen hand för 3500 kr i Bollnäs (AD maskin). Kan han hitta ett företag som vill sponsra det så kanske han kan komma undan att ens betala den lilla summan. Att hans käre fader och ömma moder ska orka hosta upp pengar till sin son som har gått utan arbete i nästan ett år är ju förstås inte att tänka på, för hade de varit engagerade så hade de väl stoppat sitt ättelägg från att gå en fjantutbildning från början.

Jag minns själv när man gick i nian och fick lite info från syo-konsulenten (som det hette då). Syo gick kort igenom hur man gjorde för att välja gymnasielinjer, men den informationen handlade mest om att fylla i blanketter och rent praktiskt kring ansökan. Syo sade sen bara kort att om man undrade något så fick man söka upp honom. Det var i princip ingen typ av förmaning om att man skulle undvika utbildningar som inte leder till jobb, det kanske skulle ha behövts för den typen av stöd verkar tyvärr saknas i hemmet hos många ungdomar.

Vad är det för familj där man låter sin pojke gå en totalt värdelös skitutbildning som media under gymnasiet?
Varför sade inte hans föräldrar åt honom att välja ellinjen, fordon, omvårdnad eller någon linje som ger yrkeskunskap direkt efter gymnasiet?
Borde flumutbildningar som media och liknande läggas ned helt på gymnasiet, eller i vart fall ha betydligt färre platser?
Bör syokonsulenter vara mycket mer proaktiva och varna ungdomar från media och olika konstutbildningar?
Borde Arbetsförmedlingen ta till sig av kritiken?
Vem fan vill ha ett jävla jobb? Lönearbete är för boomers och Gen X – Gamla gubbar som växte upp innan internet och inte vet något bättre.

Man vill ha en inkomst. Satsa på digitala produkter och YouTube/streaming.
Citera
2026-07-20, 07:37
Medlem
Euripidess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Blir kanske svårt för högintelligenta att motivera all denna anpassning när 70% av lönen ändå går till folkutbytet.

Det är nog svårt för till och med normal intelligenta människor. Tyvärr är dock verkligheten sådan, för de flesta av oss, att vi behöver tak över huvudet och mat i magen så ett jobb är en förutsättningen för att ha ett drägligt liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in