2026-07-17, 16:14
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Varamobadet under sommaren 99% nysvenskar, väldigt få etniska svenskar!
Tragiskt. Bara att vända direkt och hoppa in i bilen igen.

Riktigt fint ställe som brukade vara helt underbart att vistas på.
Citera
2026-07-17, 16:17
Medlem
Förr: En massa svennebananer som gapade och skrek. Slogs, spelade hög musik, söp och kastade fimpar överallt. Helt outhärdligt.

Nu: Blattar så långt ögat når. Lugnt, städat, sansat, skräp som slängs i papperskorgen, hälsar på dig, välartade barn som på sin höjd skvätter vatten på varandra.
Citera
2026-07-17, 17:24
Medlem
TELAVIV91s avatar
Har egen strand och så länge jag är i hemtrakterna bryr jag mig inte om andra stränder
Citera
2026-07-17, 18:46
Medlem
Jag var vid Tantolunden och deras ministrand där för ett tag sedan. Väldigt vitt mitt på Södermalm. Kanske därför dom röstar vänster för att dom inte sett någon förändring?
Citera
2026-07-17, 20:10
Medlem
krass2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firrex
Jag var vid Tantolunden och deras ministrand där för ett tag sedan. Väldigt vitt mitt på Södermalm. Kanske därför dom röstar vänster för att dom inte sett någon förändring?

Hur var det där då? Lugnt eller kaos?
Citera
2026-07-17, 20:11
Medlem
krass2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Förr: En massa svennebananer som gapade och skrek. Slogs, spelade hög musik, söp och kastade fimpar överallt. Helt outhärdligt.

Nu: Blattar så långt ögat når. Lugnt, städat, sansat, skräp som slängs i papperskorgen, hälsar på dig, välartade barn som på sin höjd skvätter vatten på varandra.

Kände du tvånget att få till den där, haha, ingen sanningsenlig beskrivning av något av delarna.
Citera
2026-07-19, 19:18
Medlem
Det är väl så överallt. Har du testat kollektivtrafiken? Samhällskontraktet har fallit. Det handlar inte ens om folks ursprung längre, importen av andra kulturer och social media har gnuggat av sig på etniska svenskar så de flesta verkar nu leva i en värld där de är huvudpersonen och de kan bete sig hur som helst .
Citat:
Ursprungligen postat av Firrex
Det är väl samma typer som tycker vi ska ha mer varg i hela landet. Jo, det är ju inte så ofta man ser en varg på Södermalm.
Senast redigerad av MDchlorian 2026-07-19 kl. 19:20.
Citera
2026-07-19, 19:59
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krass2014
Jag tycker det skett en stor förändring i mentalitet och ordningen på badstränderna jämfört bara med för tio år sedan.
Det är ju inte den enda platsen, men det är där man befinner sig en längre stund och därmed får mer överblick över, jämfört med ställen som man bara passerar.

Förr: Mer ordning, fler väluppfostrade barn och föräldrar som bemödade sig med att ha koll, be om ursäkt om de sprang över folks filtar med sandiga fötter, och korrigerade även barnet och visade dem tillrätta.
Lika så om de jagade sjöfåglar och kastade stenar på andfamiljer och liknande. Föräldrarna sa till.
Man tog också hänsyn och lade sig på ett respektfullt avstånd från varandra.
Lugn och ro och trevligt alltså.

Nu: Stökigt gapigt skrikigt. Föräldrarna har näsan ner i mobilen och noll koll på barnen och även om de ser att de stökar säger de inte till.
Man lägger sin filt kant i kant med andra människors, agerar som man ägde stranden och drar sig inte för att spela boll eller kasta frisbee precis där folk ligger. Gapar och skriker till varandra, skräpar ner.
Stök och trist och inte så trevligt.

Hur ser det ut där du är nu ( om du ligger på stranden) och vad ser du?
Vad är din erfarenhet av detta, kanske bara jag som haft otur eller är det såhär det ser ut nu? Överallt?

Du har beskrivit två scenarior - Sverige förr och nu. Men sedan finns utomlands.

Utomlands har strandlivet gått från att vara vanliga människor som tar med en filt, till att vara mer färdiga solstolar uppställda av någon strandservering så att man helst ska vara kund för att använda dem. Sedan finns det ju publika stränder också där nudisterna är. Men det är ovanligt att man tar med sig egen filt, så gör man inte ens i Indien nuförtiden.

Det man gör är isåfall hellre att man sitter på någon sten och tittar lite och sedan tröttnar man och går därifrån. Dvs man ligger inte och pressar timme efter timme på en medhavd strandfilt.

Eller så joggar man, eller går längs strandkanten och kollar efter snäckor (beach combing).

Eller deltar i någon aktivitet såsom beach volleyboll eller surfning.

Barn som vill plaska brukar hålla till i någon pool hellre där man inte får sand mellan tårna.

Men det förekommer fortfarande att man tar barn till stranden för att bygga sandslott.

Amerikaner är väldigt ambitiösa på helgerna men de flesta vill göra mer än att bara ligga stilla på stranden och gå i och doppa sig emellanåt - det ska grillas, folk har med sig solskyddstält och de ska alltid ha med sig vattenskotrar och fan och hans mormor.
Senast redigerad av Skattebrott 2026-07-19 kl. 20:01.
Citera
2026-07-19, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Tips kan vara att besöka nakenbad om det finns i närheten.
Dit vågar sig varken babbarna eller barnfamiljer som skall skrika och härja.

Exakt hur jag tänker själv.

Alternativet är att uppsöka en klippa eller strand som inte är en officiell badplats. Vi har hur många ställen som det i Sverige dit en babbe och hans anhang inte hittar.
Citera
2026-07-19, 20:23
Medlem
godboys avatar
Det har väl alltid varit stökigt på vissa stränder men det har ju inte blivit bättre. Hur som haver så är det rätt många år sen jag var på en havs eller sjö-strand känd av "den stora massan". Många kan man inte vistas på för att det känns som man hamnat i mellanöstern och där vill jag inte vara. Dessutom ett jävla stök både på babianer och svenskar, ingen koll på ungar som får bete sig hur som helst. Folk som har med sig högtalare och för ett jävla liv.

Jag har hittat rätt många ställen, både hav och sjö, som är lugna. Ofta ligger de lite udda till så att man kanske måste gå lite på en smal och kuperad skogsstig, men sällan mer än fem minuter. Vi blir typ helt ensamma dit vi åker då inga känner till stället. Är det någon annan där så lägger man sig en bit bort.

Vill man ha hopptorn och svenskar med lite mer ordning och reda och blattefritt så ska man åka till sjöar som ligger lite off. Finns jättemånga såna platser. Alla verkar avslappnade och tjejerna som är där behöver inte oroa sig för apor.

Men för att nå till ovan nämnda pärlor så behöver man oftast bil, i alla fall underlättar det. Men att åka till vissa sjöar är fan som att komma tillbaka till 80 talet. Bara vita människor.
Citera
2026-07-20, 08:47
Medlem
krass2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Du har beskrivit två scenarior - Sverige förr och nu. Men sedan finns utomlands.

Utomlands har strandlivet gått från att vara vanliga människor som tar med en filt, till att vara mer färdiga solstolar uppställda av någon strandservering så att man helst ska vara kund för att använda dem. Sedan finns det ju publika stränder också där nudisterna är. Men det är ovanligt att man tar med sig egen filt, så gör man inte ens i Indien nuförtiden.

Det man gör är isåfall hellre att man sitter på någon sten och tittar lite och sedan tröttnar man och går därifrån. Dvs man ligger inte och pressar timme efter timme på en medhavd strandfilt.

Eller så joggar man, eller går längs strandkanten och kollar efter snäckor (beach combing).

Eller deltar i någon aktivitet såsom beach volleyboll eller surfning.

Barn som vill plaska brukar hålla till i någon pool hellre där man inte får sand mellan tårna.

Men det förekommer fortfarande att man tar barn till stranden för att bygga sandslott.

Amerikaner är väldigt ambitiösa på helgerna men de flesta vill göra mer än att bara ligga stilla på stranden och gå i och doppa sig emellanåt - det ska grillas, folk har med sig solskyddstält och de ska alltid ha med sig vattenskotrar och fan och hans mormor.

Sannolikt mer avslappnad attityd i länder som har mer solchanser än oss. Vi får så lite sol att det blir så att man vill ligga ner och verkligen få sin välbehövliga dos c-vitamin, när det kommer en chans.
Citera
2026-07-20, 09:07
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krass2014
Sannolikt mer avslappnad attityd i länder som har mer solchanser än oss. Vi får så lite sol att det blir så att man vill ligga ner och verkligen få sin välbehövliga dos c-vitamin, när det kommer en chans.

Ja det stämmer i högsta grad såtillvida att svenskarna är bäst i världen på att ta tillvara på de få soltimmar vi ändå får!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in