2026-07-19, 14:44
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Företagen vill idag inte ta hand om praktikanter. De tar för mycket resurser. Varför ska hr ersättas av skattefinansierade diton?
Nja, det gäller nog lite olika

Där jag jobbade (industri mm) erbjuder man studiebesök, praktikplatser, sommarjobb och sedan anställningar.

Vill man få ungdomar till industrin måste den vara bra och rätt betalt.
Alltså en attraktiv arbetsplats.
Men visar man inte upp den så kan en del få för sig att det är ingen bra arbetsplats.

Visst allt tar resurser men gör man inget blir det jobbigt.
Citera
2026-07-19, 14:46
Medlem
Kokkashugis avatar
Dra in bidragen för Lille Viggo så kanske han hittar ett jobb till slut.

Det tragiska är att det är så här det ser ut bland en stor andel av "dagens ungdom". Jag skiter egentligen i det om det inte vore så att dom försörjer sig på olika bidrag via skattepengar.

Vem fan har lurat i Viggo att det var en bra idé att gå en media-linje och klä ut sig till transvestit? Skulle dessa val trygga Viggos framtid? Det sinnessjuka är att han säkert levde i den tron.
Citera
2026-07-19, 14:50
Medlem
Jag hade själv svårt att hitta jobb efter gymnasiet. Helt ärligt så var jag var fet och lat. Valde att börja gymma och springa och sedan söka värnplikten. Lärde mig mycket och har aldrig haft problem att hitta jobb sedan dess. Fick många utbildningar inom försvaret.
Citera
2026-07-19, 15:00
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av howdie11
Söka jobb kanske? Är man en latmask för att man erkänner meningslösheten i något meningslöst? Varför ska våra skattepengar finansiera meningslösheter?
Ja, det verkar ju gå sådär med det.
Citera
2026-07-19, 15:14
Medlem
burialhexs avatar
va e det för jävla trådsanning att viggo är trans?
Citera
2026-07-19, 15:15
Avstängd
19 år ! Då utbildar man sig i ca 5-6 år till. Sen bör vi byta namn på arbetsförmedlingen så unga inte tror de förmedlar jobb. Möjligtvis om det är på själva arbetsförmedlingen han ska söka jobb
Citera
2026-07-19, 15:30
Medlem
KonungHonungs avatar
För den patetiska ersättningen på 4k/mån borde Arbetsförmedlingen komma hem till honom och städa, diska & tvätta som plåster på såren.

Han ställde alltså klockan varje morgon under tre gymnasieår och detta är hans belöning? Bra, då vet kidsen som kommer efter honom att gymnasiet bara är slöseri med deras tid.

Gå till gymmet & lyssna på Andrew Tate istället.

Citat:
Söka jobb kanske? Är man en latmask för att man erkänner meningslösheten i något meningslöst? Varför ska våra skattepengar finansiera meningslösheter?
+1 Bra fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av Xavian
Företag tar mer än gärna in praktikanter när det handlar om enkla arbetsuppgifter som inte kräver så mycket utbildning och erfarenhet. Praktikanter är gratis arbetskraft och utnyttjas flitigt. Man tar in en praktikant, behåller dom i upp till 6 månader, och när det kommer på tal om hen ska få anställning eller inte så säger man bara tyvärr och så tar man in nästa praktikant istället.
Om ett företag avböjer att anställa en praktikant efter fullbordad praktik borde det vara slut med praktikanter för det företaget.

Citat:
Ursprungligen postat av mdlb
100 jobb på ett år är 8,3 jobb per månad. Så som många ansökningssidor är kan man lätt söka ett jobb på en eller max ett par minuter. Om man skulle räkna väldigt högt med i snitt 30min per sökt jobb, förutsatt att personen i artikeln skriver anpassat personligt brev och sådant, då blir det 4h per månad på att söka jobb. Nu är detta endast en spekulation baserat på observationer, men det är väldigt många arbetssökande som endast söker exakt så många jobb som Arbetsförmedlingen kräver och samtidigt klagar oerhört mycket på att dom inte får något jobb. Lite som att prata med en tjej om året om man vill hitta en flickvän.
Eller så kan man förklara heligt krig mot både Arbetslinjen & Feminazismen.

Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
19 år ! Då utbildar man sig i ca 5-6 år till.
Då kanske man kan skaffa barn vid 40.

Citat:
Sen bör vi byta namn på arbetsförmedlingen så unga inte tror de förmedlar jobb. Möjligtvis om det är på själva arbetsförmedlingen han ska söka jobb
Pysselsättningsförmedlingen vore ett mer passande namn.
Senast redigerad av KonungHonung 2026-07-19 kl. 16:02.
Citera
2026-07-19, 15:34
Medlem
hakro807s avatar
Folk borde ha lite bättre koll på vad de skriver om. Vallsta är ett väldigt vackert landskap, men består inte av mycket mer än en flera mil lång landsväg med lite hus och bondgårdar utspridda längs sidorna. Det är liksom inget ställe med ett superdynamisk arbetsmarknad. Har man då inga kvalifikation som lätt leder till jobb eller goda kontakter förstår jag att det kan vara svårt. Någon nämnde Gävle men den stan ligger typ 12 mil bort enkel väg. Alternativet blir då Bollnäs, men givetvis har även Bollnäs många sökande till varje lågkvalificerat jobb.
Citera
2026-07-19, 15:42
Medlem
G3d9H-D.z-0ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bbclover22
Det är stenhård konkurrens om lagerjobben. Om du ska ha någon chans att få ett lagerjobb idag måste du ha både körvana och minst några års erfarenhet inom lager. Att ta ett truckkort i tron att det kommer leda till ett jobb fungerar inte år 2026.

Exakt. Orka med idioter som tror truckkort (2-3 dagars utbildning!) räcker för att gå från arbetslös utan erfarenhet av lager till jobb inom lager.
Citera
2026-07-19, 15:47
Medlem
howdie11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Ja, det verkar ju gå sådär med det.
Det blir inte lättare av att man dricker kaffe och stirrar in i väggen.
Citera
2026-07-19, 15:50
Medlem
Glödskals avatar
Vilken nyhet: okvalificerad person får ej jobb.

Vad blir nästa artikel? Sune från Finspång får inte knulla Shakira. ”Jag har frågat 100ggr”
Citera
2026-07-19, 15:59
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Tror det handlar om tidsslöseriet och meningslösheten snarare än att det är ”jobbigt”.
Ja, det värsta är att man ska ha inställningen av en "go get en attityd" vilket gör att man tar det hårdare när man får nej 10 gånger på raken. Jag kan förstå att man efter ett tag blir apatisk och börjar slentrianmässigt slänga ut ansökningar överallt.

När jag var runt 18-19 hade jag samma dilemma som Viggo. De på arbetsförmedlingen verkar tro att det handlar om att man inte syns eller att arbetsgivaren inte vet vem du är. Men det handlar egentligen om att bygga sin kompetens och skapa kontakter.

Det hade varit bättre att ha en medborgarlön och låta de personerna ägna tid och energi till att antingen skapa något eller förvalta pengarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in