I tråden "Israel och USA attackerar Iran 2026-02-28" har jag fått varningar av moderatorn farbror_barbro. Varningarna har gällt off-topic. Jag har även fått inlägg raderade för hets mot folkgrupp.
Första varningen får jag medge var befogad, eftersom jag svävade ut lite för mycket med migrationsflödet till Europa.
Nästa varning handlade om att jag hade diskuterat Israels ovilja att ingå fred med grannländerna.
Varning
Detta var medan hela Irankriget handlade om Libanon. Amerikas Förenta stater och Iran hade gjort en avsiktsförklaring om fortsatta förhandlingar. Avsiktsförklaringen byggde på fred på alla fronter. Israel gjorde allt för att sabotera överenskommelsen, genom att härja i Libanon. Israels anhängare försökte utmåla Israel som ett land som strävar efter fred och omgivande länder som ständigt på jakt efter krig. I den kontexten ansåg jag att det var relevant att nämna hur ovilliga Israel har varit att uppnå fred.
Det låg ett moderatorsmeddelande uppe:
Man skulle ju kunna tänka sig att min inlägg handlade för mycket om "områdets historia", även om det var relevant för att påvisa att Israel är ett land som älskar krig. Så jag brydde mig inte om att protestera, utan jag såg till att undvika frågan om en bred överenskommelse om fred i Mellanöstern.
Och jag tittade igenom mina inlägg lite extra för att inte bryta mot moderatorsmeddelandet.
Första varningen får jag medge var befogad, eftersom jag svävade ut lite för mycket med migrationsflödet till Europa.
Nästa varning handlade om att jag hade diskuterat Israels ovilja att ingå fred med grannländerna.
Varning
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du har fått en varning för brott mot 0.03. Trams och off-topic.
Ämne: Israel och USA attackerar Iran 2026-02-28
Antal inlägg: 2.
Innan du kan posta fler inlägg på forumet behöver du först bekräfta att du har mottagit varningen. Klicka på följande länk för att bekräfta att du har mottagit meddelandet: Länk
”Trådens ämne är Israels och USAs attacker mot Iran och dess svar, INTE era åsikter om Israels existens, judar, Epstein, kriget i Gaza, områdets historia, invandring till Sverige eller varandra.”
/Mod
Ämne: Israel och USA attackerar Iran 2026-02-28
Antal inlägg: 2.
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det handlar om Gaza, Västbanken och Golanhöjderna.
Kanske även Jerusalem behöver diskuteras, eftersom den staden var tänkt att få en speciell status. Jerusalem är ju en mötespunkt för flera kulturer.
Jag kan inte svara på vem som ska bli ny ägare till områdena. Att Israel släpper områdena, och bosättarna körs ut, bör vara tillräckligt för att många muslimska länder ska vilja upprätta normala relationer med Israel.
Sedan får det bli en fråga för palestinierna och berörda arabiska länder att bestämma vilken stat områdena ska tillhöra.
Kanske även Jerusalem behöver diskuteras, eftersom den staden var tänkt att få en speciell status. Jerusalem är ju en mötespunkt för flera kulturer.
Jag kan inte svara på vem som ska bli ny ägare till områdena. Att Israel släpper områdena, och bosättarna körs ut, bör vara tillräckligt för att många muslimska länder ska vilja upprätta normala relationer med Israel.
Sedan får det bli en fråga för palestinierna och berörda arabiska länder att bestämma vilken stat områdena ska tillhöra.
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Men ur många muslimska länders perspektiv så är Israel en icke-stat. Det borde innebära att all mark som Israel kontrollerar är mark som inte tillhör någon stat, ur dom muslimska ländernas synvinkel.
Det finns ju en enkel lösning på detta. Det är att Israel erhåller erkännanden från dom muslimska länderna. Då blir Israel på alla sätt en legitim stat. Men det skulle kräva att Israel gör stora eftergifter.
Jag letade runt på Wikipedia och hittade en länk till denna artikel.
Citat från British Broadcasting Corporation:
Det finns ju en enkel lösning på detta. Det är att Israel erhåller erkännanden från dom muslimska länderna. Då blir Israel på alla sätt en legitim stat. Men det skulle kräva att Israel gör stora eftergifter.
Jag letade runt på Wikipedia och hittade en länk till denna artikel.
Citat från British Broadcasting Corporation:
Israel har haft chansen att bli ett normalt land. Men Israel valde bort den chansen.
Thursday, 28 March, 2002, 17:24 GMT
Arabs offer Israelis peace plan
Arab leaders meeting in Beirut have unanimously endorsed Saudi Arabia's peace plan for the Middle East.
Israel, however, has rejected the peace initiative, which offers it "normal relations" and full peace with Arab states, if it pulls out of all Arab land it occupied in 1967.
...
Refugee issue
Rejecting the Saudi proposal as a "non-starter", a government statement said it would effectively lead to the destruction of the state of Israel.
"We cannot accept on the one hand to have negotiations for the creation of a Palestinian state, an independent Palestinian state, and on the other hand have all the Palestinians come into Israel," the statement said
...
The declaration appealed to Israel to accept the proposals in order, as they put it, that Israelis and Arabs will be able to live side by side in peace.
...
Innan du kan posta fler inlägg på forumet behöver du först bekräfta att du har mottagit varningen. Klicka på följande länk för att bekräfta att du har mottagit meddelandet: Länk
”Trådens ämne är Israels och USAs attacker mot Iran och dess svar, INTE era åsikter om Israels existens, judar, Epstein, kriget i Gaza, områdets historia, invandring till Sverige eller varandra.”
/Mod
Detta var medan hela Irankriget handlade om Libanon. Amerikas Förenta stater och Iran hade gjort en avsiktsförklaring om fortsatta förhandlingar. Avsiktsförklaringen byggde på fred på alla fronter. Israel gjorde allt för att sabotera överenskommelsen, genom att härja i Libanon. Israels anhängare försökte utmåla Israel som ett land som strävar efter fred och omgivande länder som ständigt på jakt efter krig. I den kontexten ansåg jag att det var relevant att nämna hur ovilliga Israel har varit att uppnå fred.
Det låg ett moderatorsmeddelande uppe:
Citat:
Trådens ämne är Israels och USAs attacker mot Iran och dess svar, INTE era åsikter om Israels existens, judar, Epstein, kriget i Gaza, områdets historia, invandring till Sverige eller varandra.
Ämnet är heller inte Rysslands krig i Ukraina och Ryssland, och vad ni tycker om dessa länder.
Inlägg raderade, varningar utdelade
/Mod
Ämnet är heller inte Rysslands krig i Ukraina och Ryssland, och vad ni tycker om dessa länder.
Inlägg raderade, varningar utdelade
/Mod
Man skulle ju kunna tänka sig att min inlägg handlade för mycket om "områdets historia", även om det var relevant för att påvisa att Israel är ett land som älskar krig. Så jag brydde mig inte om att protestera, utan jag såg till att undvika frågan om en bred överenskommelse om fred i Mellanöstern.
Och jag tittade igenom mina inlägg lite extra för att inte bryta mot moderatorsmeddelandet.
Senast redigerad av Onkel Kostia 2026-07-18 kl. 16:13. Anledning: Jag tillfogade varningsmeddelandets rubrik
Senast redigerad av Onkel Kostia 2026-07-18 kl. 16:13. Anledning: Jag tillfogade varningsmeddelandets rubrik