2026-07-19, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Som jag skrev tidigare, det är inget effektivt sätt att varken stoppa eller minska brottsligheten mot barn. Ungefär lika effektivt som att döda en mygga i taget och sen säga att man stoppar myggor från att inkräkta på ens sommarställe på landet.

Vad är skillnaden på ett "offer" och "överlevare" enligt dig?

Patrik och Sara är inga "eldsjälar". Hämnas för sina egna trauman är inte en hjälteinsats.

Det går ju att resonera samma sak om fortkörare. De tar inte speciellt många. Ändå är det ett väldigt effektivt sätt att bekämpa brottslighet. Eller som fartkameror, de ser till att folk håller hastigheten även om det inte är någon kamera som är aktiv. Men det stämmer att Dumpen tar nog inte speciellt många. Så det är mer en avskräckande effekt.
Överlevare har gått vidare(överlevt) efter övergreppet. Och offer går i traumavård eller är mer märkt av det. Och kan t.ex. inte göra som Patrik och Sara och jobba genom sin erfarenhet.

Jag menar att Patrik och Sara är eldsjälar. Då det gått igenom traumat och idag hjälper andra b.la genom föreläsningar. De flesta skulle nog inte klara av det.
Citera
2026-07-19, 02:34
Medlem
Jag tar för givet att ingen här vill se att barn tar skada av vuxnas perversioner, ni som tycker att dumpen agerar fel, hur tycker ni de bör agera istället och i förlängningen hur tycker ni att vi själva skall agera.
Citera
2026-07-19, 03:07
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tweatta
Jag tar för givet att ingen här vill se att barn tar skada av vuxnas perversioner, ni som tycker att dumpen agerar fel, hur tycker ni de bör agera istället och i förlängningen hur tycker ni att vi själva skall agera.
De kan gärna fånga dessa, men glöm inte den skada dom de gör för alla anhöriga när de publicerar, en del anhöriga är också barn. I början ringde de upp anhöriga barn och informerade dem utan att de hade någon i sin närhet, är detta bra tycker du? Det ger en skada även om Dumpen inte är pervers. Och dessa är barn, fattar du det eller har du gått på Dumpens reklam att dessa barn inte blir skadade och till och med blir glada när en tid gått.
Citera
2026-07-19, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Och dessa är barn, fattar du det eller har du gått på Dumpens reklam att dessa barn inte blir skadade och till och med blir glada när en tid gått.

Jag är ett sånt barn och jo. Blev inte skadad (vad jag tror &#128517 och glad? Mnjaa. Kanske inte helt rätt ordval men något åt det hållet. Mer skadeglad kanske. Nu får vi se vad Takanashi eller vad han heter säger om mina egna erfarenheter. Jag VET ju hur det är och inte antar eller tror.
Citera
2026-07-19, 09:34
Medlem
Redivivuss avatar
Varför har dumpen tagit bort kommentarsfältet på sin sajt?

(Orkar inte läsa igenom alla tusentals inlägg).
Citera
2026-07-19, 09:40
Medlem
Detta gör tydligen Dumpen för de anhöriga. Men det är väl bara fake enligt de flesta här.

https://dumpen.se/2026/07/17/vad-gor-egentligen-dumpens-anhorigteam/
Citera
2026-07-19, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redivivus
Varför har dumpen tagit bort kommentarsfältet på sin sajt?

(Orkar inte läsa igenom alla tusentals inlägg).
Googla på egen hand? Det finns liksom flertalet artiklar om det.
Testa "dumpen tar bort kommentarsfälten" eller "dumpen justitiekanslern" eller "dumpen hets mot folkgrupp"

Eller rent av sök i tråden via flashbaks sökfunktion.
Citera
2026-07-19, 11:25
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Googla på egen hand? Det finns liksom flertalet artiklar om det.
Testa "dumpen tar bort kommentarsfälten" eller "dumpen justitiekanslern" eller "dumpen hets mot folkgrupp"

Eller rent av sök i tråden via flashbaks sökfunktion.
Okej. Fair enough.
Citera
2026-07-19, 11:31
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Skulle gäddan driva de rättsligt skulle nog föreningen förlora ja.
Misstänker att styrelse för dylikt kan friställa någon på vilka grunder som helst. Dvs kan räcka med att någon är omdiskuterad för att det ska störa verksamheten, som säkert anses som så pass viktig, att personen i fråga inte behöver vara skyldig till något för att bli kickad. Har styrelsen inte förtroende för ledaren, så har den inte det, typ. Gissar bara.
Citera
2026-07-19, 11:33
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Tycker du att det var rätt eller fel beslut av styrelsen?
Det var självklart helt rätt beslut. Det säger egentligen inget om Dumpen, tror jag.
Citera
2026-07-19, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Jag och de allra flesta andra är helt övertygade om att deras engagemang bygger på äkta omtanke om barnen.

De finns en del svagsinta dom lyckas blåsa men knappast dom allra flesta
Citera
2026-07-19, 15:04
Medlem
PachaMamaKarins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Att ta bort en förövare från ett barn hjälper. Samt traumavård som Föreningen Dumpen erbjuder.
Fast gör de verkligen det? Föreningen stoppade alla nya ansökningar i slutet av 2024 eftersom de inte hade pengar. De skrev att de öppnade upp igen förra året, men ingen årsredovisning har publicerats eller skickats till medlemmar för 2025. Varför?
Var hamnar pengarna? Har de använts till Saras cancerbehandling?
Ingen skriver om föreningen längre, för att den inte gör något?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in