2026-02-18, 07:17
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acethebest
Tack för svar. Fick en lunta papper så stod säkert med där. Är det bra eller dåligt för oss om borgenär beviljas skuldsanering? Har inte fått en spänn tidigare och alla drabbade var inte positiva till att han skulle beviljas

De mesta fördelas efter storlek på skulden i procent mot hela skulden. Generellt är det dåligt, för stor del av skulden blir mest troligt avskriven. Men du får lite pengar iaf. Om än går de långsamt.
Citera
2026-02-18, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
De mesta fördelas efter storlek på skulden i procent mot hela skulden. Generellt är det dåligt, för stor del av skulden blir mest troligt avskriven. Men du får lite pengar iaf. Om än går de långsamt.
Hur kan skulden skrivas av och bedragaren gå fri?
Citera
2026-02-18, 14:02
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acethebest
Hur kan skulden skrivas av och bedragaren gå fri?

Efter skuldsaneringen är slut är personen skuldfri. Du ser i beslutet hur mycket du kommer få av hela kakan. Resten är avskrivet.
Citera
2026-03-13, 21:04
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marianne79
Hej!
Lång historia kort.
Sedan 2013 har livet gått utför. Utmattningar, depression, utmattning igen, dödsfall, utsatt för våld, smärtsamma separationer och samtidigt bolla ett liv med plugg/jobb och barn. Började trösta mig med mat och shopping. Lånen ökade, tog nya lån för att lösa andra osv.
Adhd diagnos förra året.
Sammanlagt lånebelopp ca 900.000 på SKIT. Och jag mår skit. Hamnat i hopplöshet och känner knappt någon livslust. Pga bra inkomst har jag kunnat betala på mina lån ända fram tills nyss då jag blev arbetslös. Inget har alltså gått till KF förens alldeles nyss.

Någon kunnig som kan sia om mina möjligheter att bli beviljad skuldsanering?

Hur gammal är du? Jo äldre desto bättre.
Men 900.000 är omöjligt att betala tillbaka om du inte har läkarlön.
Så du har goda chanser till skuldsanering, som är ett mycket snällare humant system med immunitet.
Blir man beviljad skuldsanering då uppmanas man av Kronofogden att börja spara...

Har du Kronofogden och lånar bilen av nån och blir stoppad i en trafikkontroll av Polisen då beslagtas bilen av Polisen på plats eftersom numera kollar de alla i KF register.
Men om du har skuldsanering då har du immunitet

Missar du en inbetalning till KF så kan du betala nästa månad eller få en "avbetalningsplan"
Citera
2026-03-17, 19:54
Medlem
Nyfiken på hur snabbt skulduppgifter på 'Mina Sidor' hos inkassobolagen tas bort vid avslutad skuldsanering?

Någon som har erfarenhet av detta? Eller får man själv ha koll och pusha dessa så att de
tar bort uppgifterna?
Citera
2026-07-18, 18:39
Medlem
Kan man begära ut på något sätt att ens skuldsanering är avslutad ? Då hyresvärden ville se att den avslutad.
Citera
2026-07-18, 18:54
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memme89
Kan man begära ut på något sätt att ens skuldsanering är avslutad ? Då hyresvärden ville se att den avslutad.
Borde det inte framgå på typ "Mina Sidor" om du loggar in på KFM? I så fall kan du väl bara skriva ut den Annars får du kontakta KFM och fråga.
EDIT: Om du nu bor i din HR redan och sköter din hyra så angår det väl inte hyresvärden.
Citera
2026-07-18, 19:11
Medlem
Bajsmoderatorers avatar
Kan man få skuldsanering om man är t ex 50 år, arbetslös med en mille i skuld?

Önskar det vore jag, men tyvärr en skuldfri slav med 25 år kvar tills 'pensionen'.
Citera
2026-07-18, 19:33
Medlem
Du kan alltid ansöka om att få skuldsanering, sen får du avvakta och se om den beviljas eller avslås.

Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmoderatorer
Kan man få skuldsanering om man är t ex 50 år, arbetslös med en mille i skuld?

Önskar det vore jag, men tyvärr en skuldfri slav med 25 år kvar tills 'pensionen'.
Citera
2026-07-18, 22:20
Medlem
Kan polisen ta ens jobb bil om jag var en skuld på 150 tusen men har utmätning varje månad som dras av lönen. Eller ser dom att pengar kommer in kontinuerligt
Citera
2026-07-18, 23:18
Medlem
Kaerringbenzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hassanikassan1882
Kan polisen ta ens jobb bil om jag var en skuld på 150 tusen men har utmätning varje månad som dras av lönen. Eller ser dom att pengar kommer in kontinuerligt

De kommer ta den om den bedöms kunna vara värd 30k eller mer
Citera
2026-07-19, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaerringbenzo
De kommer ta den om den bedöms kunna vara värd 30k eller mer

Även om jag har utmätning redan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto