2026-07-18, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag är från Sverige och har ingen etnisk koppling till araber eller palestinier.

En ockuperad och förtryckt befolkning har rätt att göra motstånd mot ockupationsmakten (även väpnat motstånd), och fredsprocessen efter Oslo hade skjutits i sank genom den sionistiske israel som mördade Yitzhak Rabin hösten 1995. Den andra Intifadan inleddes ffem år efter detta mord, och en av de utlösande orsakerna var att superhöken Ariel Sharon besökte Tempelberget sommaren 2000 (klippan är som du vet en del av Östra Jerusalem). Året efter, år 2001, blev Sharon premiärminister. Han hade redan från början varit helt avvisande till Osloavtalet och till en tvåstatslösning.

Andra intifadan var alltså sannerligen inte oprovocerad, liksom inte heller den första på 80-talet.

Blaha, blaha. Men gör motstånd då. Det gynnar uppenbarligen inte palestinierna. Här försöker jag vara snäll och förklara hur en väg framåt kan se ut men istället möts jag bara av samma svammel vi hört sedan 1967.
2026-07-18, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
So what? Om din lösning är att Israel skall evakuera samtliga judar från hela Judéen och Samarien och överlämna nycklarna till en palestinsk stat, ja då säger jag: det kommer inte hända.

Hur går du framåt nu? Du har sagt: "försvinn". Israel har svarat: "Vi stannar".
Du kanske skulle fråga jänkarna, det är i praktiken deras insatser och stöd, militärt, politiskt och finansiellt, som är Israels livbälte.
2026-07-18, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Konflikten i Israel/palestina är en av många som helt eller delvis hittar sitt bränsle i Islam. Att försöka låtsas om att muslimers rigorösa judehat inte betyder något är givetvis oärlig och dum i huvudet. Jakten på icke-muslimer, framförallt judar, är lika religiöst sanktionerat i islam som kvinnans underordning. Om vi bortser från de våldsamma och storskaliga erövringar som historiskt skett pga islams expansion så har islam idag pågående konflikter i palestina, Jemen, Moçambique, DR Kongo, Mali/Burkina Faso/Niger, Nigeria, Somalia, Syrien, Afghanistan och Libanon.

Ni mussar som i denna tråd hatar judar/Israel, och ni vänsterlutande som hatar Israel, kan fortsätta med ert jiddrande. Jag har bidragit med den enda post som behöver publiceras i sådana här trådar. Jag har under många år varit nära vän med muslimer och palestinier, jag vet exakt vilka hatfulla oärliga parasiter dessa två grupper är. De ska inte vara i demokratiska väst och Egypten vet exakt hur de ska hållas utanför.
Du påstår att du ogillar kollektiv skuldbeläggning, men avslutar med att kalla miljontals människor för "hatfulla oärliga parasiter". Det säger betydligt mer om din argumentation än om muslimer eller palestinier. Generaliseringar är inte analys.
2026-07-18, 15:11
Medlem
Citat:
Blaha, blaha. Men gör motstånd då. Det gynnar uppenbarligen inte palestinierna. Här försöker jag vara snäll och förklara hur en väg framåt kan se ut men istället möts jag bara av samma svammel vi hört sedan 1967.
Det är typ ingen som lyssnar på din s k rådgivning, och själv känner jag bara förakt när jag ser Nettan på TV (via t ex BBC) och hans krigsgalna, arroganta retorik.
2026-07-18, 15:11
Medlem
Citat:
Du kanske skulle fråga jänkarna, det är i praktiken deras insatser och stöd, militärt, politiskt och finansiellt, som är Israels livbälte.

Nä. Jag vet ju vad som sker just nu. Israel de facto annekterar Judéen och Samarien genom att uppföra barriärer mellan judar och palestinier samtidigt som stora investeringar görs i de judiska områdena. Så småningom kommer vi till en punkt där judiska områden i Judéen och Samarien är inlemmade juridiskt och ekonomiskt i Israel och har säkra kommunikationer, utbyggd infrastruktur osv och skyddade från palestinska områden med höga välövervakade murar och staket. Det kommer inte ens behövas ett annekteringsbeslut utan alla små beslut gör att det helt plötsligt inte finns någon skillnad mellan att bo i Israel och i Judéen och Samarien. Det finns liksom ingen chans överhuvudtaget att alla judar helt plötsligt skulle lämna området. Jag är ledsen att säga det, men du resonerar som en dåre. Har du ingen koll alls på hur bollen ligger?
2026-07-18, 15:14
Medlem
Citat:
Det är typ ingen som lyssnar på din s k rådgivning, och själv känner jag bara förakt när jag ser Nettan på TV (via t ex BBC) och hans krigsgalna, arroganta retorik.

Du behöver inte lyssna. Men det jag beskriver är fakta och det blir ingen lösning för palestinierna i Judéen och Samarien utan att Israel är med på tåget. Du verkar försöka tänka bort Israel. Men det går inte. Israel är där och det Israel gör påverkar livet för folk. Jag har mycket svårt att förstå vart det egentligen är du vill komma här?

Edit. När det gäller landbyggandet i Judéen och Samarien är det ett självkörande tåg som på intet sätt är beroende av Netanyahu utan kommer fortsätta ungefär som idag även under annan regering.
Senast redigerad av Petronius 2026-07-18 kl. 15:22.
2026-07-18, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Gaza och Hamas är inte unikt, det är ett litet exempel på en 1400 år lång religiös tradition som bytt skepnad beroende på förutsättningar:

Al-Qaida, Islamiska staten (IS, ISIS, ISIL eller Daesh), Islamiska staten – Khorasanprovinsen (ISKP/ISIS-K), Islamiska staten – Västafrika (ISWAP), Islamiska staten – Stora Sahara (ISGS), Islamiska staten – Centralafrika (ISCAP), Islamiska staten – Moçambiqueprovinsen, Islamiska staten – Sinai, al-Qaida på Arabiska halvön (AQAP), al-Qaida i islamiska Maghreb (AQIM), al-Qaida på den indiska subkontinenten (AQIS), Jabhat al-Nusra (al-Nusrafronten), Hurras al-Din, Hay'at Tahrir al-Sham (HTS), Hamas, Palestinska islamiska jihad (PIJ), al-Shabaab, Boko Haram, Ansarul, Jama'at Nusrat al-Islam wal-Muslimin (JNIM), Ansar Dine, Ansar al-Sharia (Libyen), Ansar al-Sharia (Jemen), Ansar al-Sharia (Tunisien), Ansar Bayt al-Maqdis, Tehrik-i-Taliban Pakistan (TTP), Lashkar-e-Taiba, Jaish-e-Mohammed, Harakat-ul-Mujahideen, Harkat-ul-Jihad al-Islami, Harakat-ul-Ansar, Islamic Movement of Uzbekistan (IMU), Islamic Jihad Union (IJU), Turkistan Islamic Party (TIP), East Turkestan Islamic Movement (ETIM), Katibat al-Tawhid wal-Jihad, Jund al-Aqsa, Ansar al-Islam, Abu Sayyaf Group, Jemaah Islamiyah, Mujahideen Indonesia Timur, Katibah Nusantara, Armed Islamic Group (GIA), Salafist Group for Preaching and Combat (GSPC), Egyptian Islamic Jihad, al-Gama'a al-Islamiyya, Islamic Army of Aden-Abyan, Allied Democratic Forces (ADF), Caucasus Emirate, Islamic International Peacekeeping Brigade, Soldiers of the Caliphate, Jundallah, Jaish al-Adl, Fatah al-Islam, Abdullah Azzam-brigaderna, al-Mourabitoun, al-Mulathamun-brigaden (Masked Brigade), Okba Ibn Nafaa-brigaden, Majlis Shura al-Mujahideen fi Aknaf Bayt al-Maqdis, Jamaah Ansharut Daulah (JAD) osv.
Din lista visar att islamistiska grupper existerar. Den säger ingenting om varför de uppstod, vilka stormakter som utnyttjade dem eller hur västliga interventioner bidrog till deras framväxt. Det är historiskt en betydligt mer komplex fråga än en uppräkning av namn.
2026-07-18, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmeatball123
Viktigt att vara medveten om. 7 Oktober hände inte av bara slumpen. Det är 80 år av sionistiskt förtryck samt ockupation som har skapat denna situationen.

Det är ett solklart intellektuellt haveri som du påpekar sanningsenligt att allting började 7 oktober. Massvis med människor bodde redan på marken. De som har rätt till området rent blodsmässigt.

1948 började det när Israels förtryck mot både befolkningen där samt omvärlden där de idag styr USA med järngrepp.

Bra att sanningen kommer fram om de blodtörstiga sionisterna

Tack. Det är helt rätt att händelserna den 7 oktober inte uppstod i ett vakuum utan är djupt sammankopplade med decennier av fördrivning, ockupation och blockader som sträcker sig tillbaka till 1948 och händelser som Deir Yassin och det är den historiska kontinuiteten som är avgörande att förstå.
2026-07-18, 15:29
Medlem
Citat:
Nä. Jag vet ju vad som sker just nu. Israel de facto annekterar Judéen och Samarien genom att uppföra barriärer mellan judar och palestinier samtidigt som stora investeringar görs i de judiska områdena. Så småningom kommer vi till en punkt där judiska områden i Judéen och Samarien är inlemmade juridiskt och ekonomiskt i Israel och har säkra kommunikationer, utbyggd infrastruktur osv och skyddade från palestinska områden med höga välövervakade murar och staket. Det kommer inte ens behövas ett annekteringsbeslut utan alla små beslut gör att det helt plötsligt inte finns någon skillnad mellan att bo i Israel och i Judéen och Samarien. Det finns liksom ingen chans överhuvudtaget att alla judar helt plötsligt skulle lämna området. Jag är ledsen att säga det, men du resonerar som en dåre. Har du ingen koll alls på hur bollen ligger?

Exakt. Israels strategi är att långsamt men konstant stjäla andra länders territorium. Det säger ju sig självt att ingen varaktig fred någonsin kommer kunna uppstå när Israel beter sig så.
2026-07-18, 15:31
Medlem
Citat:
Du behöver inte lyssna. Men det jag beskriver är fakta och det blir ingen lösning för palestinierna i Judéen och Samarien utan att Israel är med på tåget. Du verkar försöka tänka bort Israel. Men det går inte. Israel är där och det Israel gör påverkar livet för folk. Jag har mycket svårt att förstå vart det egentligen är du vill komma här?
Spanjorerna hånflabbade säkert också åt "de här ynkliga judarna" när man hade intagit Granada 1492 - det sista moriska området på Pyreneiska halvön - och den judiska befolkningen där fick välja mellan att bli tvångsdöpta (varvid deras böcker och kära judiska föremål naturligtvis konfiskerades och förstördes), att bli dödade rakt av eller annars att utvandra till det osmanska riket, där inställningen till judar var mycket mera fredlig och tolerant. "Det är bäst för dem som sker, de här stackarna måste ju lära sig vem det är som bestämmer här i landet nu" tänkte de stolta spanjorerna säkert.

'Jag uttalar mig inte om erövringen som sådan, jag noterar bara bara att du visar ungefär samma attityder som judarna fick smaka på då.
Senast redigerad av HepCat-X 2026-07-18 kl. 15:34.
2026-07-18, 15:32
Medlem
Citat:
Du missade helt poängen. Du kan inte tvinga ut Israel från Judéen och Samarien genom att beskriva historien. Du har sagt: "försvinn". Israel har svarat: "vi stannar". Din metod är inte konstruktiv och leder inte framåt.

Om vi ska tala om vad som leder framåt måste vi börja med Palestina före staten Israels grundande. Det fanns ett fungerande samhälle med en levande befolkning, kultur och historia på denna mark långt före 1948. Att bara konstatera att Israel idag säger "vi stannar" adresserar inte det faktum att denna närvaro i Västbanken (Judéen och Samarien) bygger på en permanent militär ockupation och en systematisk expansion av bosättningar vilket enligt internationell rätt är olagligt.

Lika lite som Israel försvinner kommer det palestinska folket att försvinna. Trots att palestinierna lever under extremt svåra förhållanden blockader och ett konstant tryck finns de kvar på marken och deras strävan efter frihet kvarstår och man kan inte lösa en politisk konflikt genom att försöka ignorera eller trycka undan en hel befolkning som har djupa historiska rötter i området. På samma sätt är sionismen i grunden en politisk ideologi - en form av judisk nationalism - och politiska strukturer och ideologier förändras i takt med de historiska förutsättningarna.
Dagens status quo är inte hållbart för någons säkerhet. Historien visar att man inte kan förvalta en permanent ockupation av miljontals människor utan rättigheter och förvänta sig stabilitet. Det som leder framåt är inte att acceptera den starkares rätt utan att applicera internationell rätt, avsluta ockupationen och hitta en politisk lösning som garanterar både israeler och palestinier säkerhet och självbestämmande.
2026-07-18, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2
Exakt. Israels strategi är att långsamt men konstant stjäla andra länders territorium. Det säger ju sig självt att ingen varaktig fred någonsin kommer kunna uppstå när Israel beter sig så.

Huvudet på spiken, oavsett om det bor 0 judar i judarnas hemland (som i gaza (även 2006-2022+,) västbanken och östra jerusalem) 1948-1967, eller 1 eller 100, eller 100`000, eller 100`000 tals, så kommer vissa arabklaner försöka utplåna dem, likt de försöker utplåna andra arabrklaner.

tyvärr så tror många (även om det nog bara är de allra mest vänsterblivna kvar nu + de inavlade antisemiterna givetvis) att judarna kan göra något åt det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in