2026-07-18, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henriksen82
Vet inte varför du blandar in mig i detta. Mina åsikter är oviktiga. Varför ska jag starta en demonstration? Jag vill veta varför vänstern är så selektiv i sitt engagemang, är det så svårt att förstå. Men tack för att du tillslut försökte besvara frågan.

Då har jag en ny fråga. Ser man som vänster frågan helt svart/vit, dvs Israel/USA är de onda och Palestina/Hamas är de goda? Finns det någon nyansering hur man ser på konflikten? Vill gärna veta mer om hur tankebanorna fungerar.
För att du gnäller om att "vänstern" inte engagerar sig i frågan som en gotcha för att diskreditera allt engagemant vänstern gör. Det är kontraproduktivt att gnälla på "varför engagerar ni er fråga A och inte fråga B" när de antagligen gör båda. Kan du med 100% säkerhet säga att det inte arrangerats någonting mot folkmorden i Nigeria? Jag kontrar med att om det är en fråga som är viktig för dig får du kavla upp ärmarna och arrangera nåt själv. Du kommer säkert få en hel del miljöpartister, vänsterpartister, och sossar som stöttar dig, de brukar generellt sett vara bättre på att demonstrera än andra halvan.
Citera
2026-07-18, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FunLightFittsaft
För att du gnäller om att "vänstern" inte engagerar sig i frågan som en gotcha för att diskreditera allt engagemant vänstern gör. Det är kontraproduktivt att gnälla på "varför engagerar ni er fråga A och inte fråga B" när de antagligen gör båda. Kan du med 100% säkerhet säga att det inte arrangerats någonting mot folkmorden i Nigeria? Jag kontrar med att om det är en fråga som är viktig för dig får du kavla upp ärmarna och arrangera nåt själv. Du kommer säkert få en hel del miljöpartister, vänsterpartister, och sossar som stöttar dig, de brukar generellt sett vara bättre på att demonstrera än andra halvan.

Så du kunde inte svara? Jag kan inte med 100% säkerhet säga att vänstern inte demonstrerat för Nigeria men det är ju tveksamt, det vet du också. Istället demonstreras det dag ut och dag in för Palestina. Min fråga är fortfarande varför. Varför svarade du inte på alla mina andra frågor? Blev det för svårt? Enklare att attackera mig och mitt bristande engagemang? Själv engagerar jag mig i Sverige och vårt lands utveckling. Jag arbetar och betalar skatt och är en bra medborgare, räcker långt i mina ögon.

Testar igen;
Då har jag en ny fråga. Ser man som vänster frågan helt svart/vit, dvs Israel/USA är de onda och Palestina/Hamas är de goda? Finns det någon nyansering hur man ser på konflikten? Vill gärna veta mer om hur tankebanorna fungerar.
Senast redigerad av Henriksen82 2026-07-18 kl. 08:57.
Citera
2026-07-18, 09:11
Medlem
LKKINGENs avatar
Den stora frågan är varför detta en blir en tråd?
V är i mångt och mycket muslimskt till och med partiledaren är bergsturk.
Det finns inget som görs eller bara sägs i det publika rummet som ha med solidaritet eller humanism att göra.

Allt görs och sägs utifrån givna ramar om vad som, i detta fall politiker, kan göra för att behålla sin väljarflock glada.
Vad tror du Ukraina handlar om? Solidaritet? Dom ser nästan ut som oss och det är i relation till tex Syrien eller Nigeria tämligen nära.
Då är det fördelaktigt att helt plötsligt står upp för något för det signalerar, tror dom, något till väljarna som kommer ge dem fler röster.
Putin är ingen fara för oss men hela världens vapen industrin jublar, vem tror du sätter agendan?
Vem fan bryr sig om att det sker något i ett av de vidrigaste länderna i Afrika? Det varken syns eller hörs här och det har aldrig varit något annat än vad det är, en lokalkonflikt som inte kommer leda till världskrig hur mycket det än spinns upp.
Sen mest av allt om man är vänsterbliven så är krigen ofta en väldigt god grund för väljar import, vem röstar på de som vill stänga gränserna och slänga ut packet och vilka röstar för fria bidragsliv?

Allt handlar om agendor inte empati, etiska avgörande. Var inte så naiv och tro att någon egentligen bryr sig i sak.
Jämför det med hur EU behandlat flyktingtillströmmning fr Mellanöstern och Afrika, ledarna har slagits om att visa hur duktiga dom är och fyllt på med livslånga bidragstagare i parti och minut. Det finns ingen humanism i det eller etik, det är signal politik som du och jag får belasta för med vår hälsa, välbefinnande och skattepengar.

Är det inte dags även du börjar inse att Epstein filerna visar på något helt annat än en humanitär världsordning.
Allt som sker är för att någon tjänar pengar på det. Inte som du och jag utan många många miljarder, dagligen.
Det finns dom som har pushat agendor och korrumperat ledarskikt inte bara i USA utan EU och FN samt alla monetära organisationer så som IMF, Världsbanken mfl.

Sluta tänka i termer av varför eller varför inte utan börja istället med att direkt fråga vad skulle någon kunna ha för ekonomisk fördel av detta sen gör du en lista över vad det kan tjänas pengar på om något sker, som tex Ukraina kriget och sen funderar du över vem det är som kan håva in och hur det går till.

Ta Blackrock, dom äger så många företag att dom i stort sätt tjäna pengar på allt som sker och gör dom det inte så ser dom till att något görs så att något sker.
Tex för att kunna sälja mediciner måste folk vara sjuka, hur gör man folk lättast sjuka? Rädsla och mat så låt världen leva i ständig oro och fyll deras mat med kemikalier. Sen snurrar det på.

Så vad finns det att vinna på en konflikt lokal konflikt i Nigeria jämfört med att fucka upp Mellanöstern åter igen med Trumps sängvätarkrig mot Iran?

Visst tjänas det pengar på kriget i Nigeria med men det kan aldrig blåsas upp på det viset för Nigeria har inget som i någon större utsträckning skulle påverka oss om kranarna skulle stängas fastän dom har enorma naturtillgångar, Mellanöstern däremot, vi är helt beroende på att denna region kan producera olja, utan den har vi problem hur mycket olja än Norge pumpar upp.

Allt handlar om profit inte rättvisa.
Senast redigerad av LKKINGEN 2026-07-18 kl. 09:15.
Citera
2026-07-18, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Den stora frågan är varför detta en blir en tråd?
V är i mångt och mycket muslimskt till och med partiledaren är bergsturk.
Det finns inget som görs eller bara sägs i det publika rummet som ha med solidaritet eller humanism att göra.

Allt görs och sägs utifrån givna ramar om vad som, i detta fall politiker, kan göra för att behålla sin väljarflock glada.
Vad tror du Ukraina handlar om? Solidaritet? Dom ser nästan ut som oss och det är i relation till tex Syrien eller Nigeria tämligen nära.
Då är det fördelaktigt att helt plötsligt står upp för något för det signalerar, tror dom, något till väljarna som kommer ge dem fler röster.
Putin är ingen fara för oss men hela världens vapen industrin jublar, vem tror du sätter agendan?
Vem fan bryr sig om att det sker något i ett av de vidrigaste länderna i Afrika? Det varken syns eller hörs här och det har aldrig varit något annat än vad det är, en lokalkonflikt som inte kommer leda till världskrig hur mycket det än spinns upp.
Sen mest av allt om man är vänsterbliven så är krigen ofta en väldigt god grund för väljar import, vem röstar på de som vill stänga gränserna och slänga ut packet och vilka röstar för fria bidragsliv?

Allt handlar om agendor inte empati, etiska avgörande. Var inte så naiv och tro att någon egentligen bryr sig i sak.
Jämför det med hur EU behandlat flyktingtillströmmning fr Mellanöstern och Afrika, ledarna har slagits om att visa hur duktiga dom är och fyllt på med livslånga bidragstagare i parti och minut. Det finns ingen humanism i det eller etik, det är signal politik som du och jag får belasta för med vår hälsa, välbefinnande och skattepengar.

Är det inte dags även du börjar inse att Epstein filerna visar på något helt annat än en humanitär världsordning.
Allt som sker är för att någon tjänar pengar på det. Inte som du och jag utan många många miljarder, dagligen.
Det finns dom som har pushat agendor och korrumperat ledarskikt inte bara i USA utan EU och FN samt alla monetära organisationer så som IMF, Världsbanken mfl.

Sluta tänka i termer av varför eller varför inte utan börja istället med att direkt fråga vad skulle någon kunna ha för ekonomisk fördel av detta sen gör du en lista över vad det kan tjänas pengar på om något sker, som tex Ukraina kriget och sen funderar du över vem det är som kan håva in och hur det går till.

Ta Blackrock, dom äger så många företag att dom i stort sätt tjäna pengar på allt som sker och gör dom det inte så ser dom till att något görs så att något sker.
Tex för att kunna sälja mediciner måste folk vara sjuka, hur gör man folk lättast sjuka? Rädsla och mat så låt världen leva i ständig oro och fyll deras mat med kemikalier. Sen snurrar det på.

Så vad finns det att vinna på en konflikt lokal konflikt i Nigeria jämfört med att fucka upp Mellanöstern åter igen med Trumps sängvätarkrig mot Iran?

Visst tjänas det pengar på kriget i Nigeria med men det kan aldrig blåsas upp på det viset för Nigeria har inget som i någon större utsträckning skulle påverka oss om kranarna skulle stängas fastän dom har enorma naturtillgångar, Mellanöstern däremot, vi är helt beroende på att denna region kan producera olja, utan den har vi problem hur mycket olja än Norge pumpar upp.

Allt handlar om profit inte rättvisa.

Så är det givetvis men jag är mest intresserad av vad vänsterfåren här inne svarar. Om de kan debattera för sin sak, något de inte klarade av. De vet helt sonika inte varför dem demonstrerar för just Palestina, inte mer än att deras ledare samt media sagt åt dem att göra det. Alla former av nyansering verkar omöjlig. Det var väntat men man blir lika chockad varje gång.
Citera
2026-07-18, 09:24
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Folkmord har en definition, enligt FN:

Citat:
Enligt artikel II i [folkmordskonventionen] betyder folkmord någon av följande handlingar som begås med avsikt att helt eller delvis förstöra en nationell, etnisk, ras eller religiös grupp:

(a) Att döda medlemmar av gruppen

(b) Att förorsaka allvarlig fysisk eller psykisk skada på medlemmar av gruppen

(c) Avsiktligt utsätta gruppen för levnadsförhållanden som är avsedda att orsaka dess fysiska förstörelse, helt eller delvis

d) Att införa åtgärder som syftar till att förhindra att barn föds inom gruppen

(e) Tvångsförflyttning av barn från gruppen till en annan grupp

Den kristna förföljelsefetischen är något att beakta när konflikten i norra Nigeria kommer på tal:

"Men du har troget följt mig i min lära, mitt liv, mina föresatser, min tro, mitt tålamod, min kärlek och min uthållighet, mina förföljelser och lidanden, som i Antiochia, Ikonion och Lystra, ja, alla de förföljelser som jag har fått utstå - Herren har räddat mig ur dem alla. Så kommer var och en som vill leva gudfruktigt i Kristus Jesus att förföljas."

-- 2 Tim 3:10-12

Bibeln har många ord om hur kristna kommer att förföljas för sin tro. Det ovanstående är bara ett exempel i mängden.
Citera
2026-07-18, 09:59
Medlem
Citat:
Ja frågan ser ni i rubriken. Vänsterns skötebarn har ju alltid varit Palestina och hatet mot Israel där man skriker om folkmord var och varannan dag trots att inga bevis finns för att det pågår ett folkmord.

Var det däremot pågår ett folkmord samt etnisk utrensning är i Nigeria där kristna mördas av muslimer. Varför är vänstern helt tysta inför detta? Vänstern säger sig vara medmänsklig och lite godare än alla oss andra men bryr sig inte alls om kristna i Nigeria, är inte det konstigt?

Mina förslag på varför;
1. Muslimer får aldrig kritiseras inom vänsterfalangen
2. Muslimer måste alltid skyddas (läs Palestina)
3. Man hatar Israel
4. Man är nazist.

Även om det skulle klassas som folkmord i Palestina, varför är det värre än det som sker i Nigeria? Varför gör vänstern skillnad på folk och folk? Vänstern brukar ju inte gilla att ”ställa grupper mot varandra”.

Alla vänsterextrema här inne får gärna förklara varför vi ser alla dessa högljudda demonstrationer för Palestina men aldrig för Nigeria. I Nigeria är dessutom den kristna befolkningen helt oskyldig något som inte Hamas kan beskyllas för.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/attacker-mot-kristna-i-nigeria-svt-pa-plats-i-valdets-epicentrum

https://www.vaticannews.va/sv/varlden/news/2023-04/oever-50-000-kristna-har-dodats-i-nigeria-av-islamistiska-extrem.html

Islam är en del av Nigerias kultur medan kristendomen är en rest från kolonialherrarna.
Citera
2026-07-18, 10:11
Medlem
För de tycker att muslimer är stackars offer som har rätt att döda alla icke-muslimer i självförsvar.
Lol. ( Skrattar för att inte gråta )
Citera
2026-07-18, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Islam är en del av Nigerias kultur medan kristendomen är en rest från kolonialherrarna.

Are you serious ???
Och araberna var inte kolonialherrar ?????
Citera
2026-07-18, 10:12
Medlem
Citat:

Med den logiken borde vi fördriva och mörda alla muslimer i Sverige. Kristendomen är vår kultur och islam är ett resultat av en invasion.
Citera
2026-07-18, 10:28
Medlem
Citat:
Med den logiken borde vi fördriva och mörda alla muslimer i Sverige. Kristendomen är vår kultur och islam är ett resultat av en invasion.

Mindre än två procent av svenskarna betraktar sig som kristna.
Citera
2026-07-18, 10:40
Medlem
När det gäller Israel/Palestina är protesterna riktade mot staten Israel och väststater som direkt eller indirekt stödjer dem. Protesterna förs alltså för att väcka opinion i demokratiska länder där politiker är valda av folket och därför kan ha intresse av att lyssna på folket.

Vilka skulle en protest angående Nigeria rikta sig till? Lokala militanta grupperingar? Varför skulle de lyssna på svenskar som demonstrerar? Den nigerianska staten försöker ju med bland annat USAs hjälp stävja våldet.
Citera
2026-07-18, 11:19
Medlem
Citat:
Mindre än två procent av svenskarna betraktar sig som kristna.

Så är det men den har trots det varit med och skapat vår svenska kultur. Att vi inte är troende påverkar inte det faktumet. Kul att hela vänstern försvann så fort debatten och frågorna blev för svåra och när känsloargumenten tog slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in