Citat:
Ursprungligen postat av
RiverStyx
Det kan gå fel på många sätt att ge bort lotter. Jag hade en farbror som brukade ge oss syskonbarn trisslotter i julklapp. Så jag och mina kusiner satt och skrapade (för han ville gärna vi skulle skrapa dem på julafton då han var med). Även när vi var 30-40 år fortsatte han ge oss samma. Nån gång vann någon en hundring eller så men inget större.
Men jag har undrat - OM ett av syskonbarnen dragit en miljon, eller ännu värre den där 25.000 i veckan i 25 år, hur skulle det spelats ut?
Jag vet några som ALDRIG skulle gett en krona till något av de andra syskonbarnen och det är precis samma personer som hade KRÄVT att det skulle delas lika om någon av oss andra vann. Så hur det än hade spelats ut hade det sannolikt lett till bråk.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ganonito
För några år sedan var det ju en kvinna som hade köpt en triss som fått tre tv-apparater eller klöversymboler. Hon ville dock inte vara med i TV så dottern åkte dit och skrapade. När hon sedan vann ville hon inte ge vinsten till sin mamma. Svenska Spel ansåg att det var dotterns vinst eftersom det var hon som skrapade varpå mamman stämde dottern.
Två olika scenarior, finns säker många fler, som gör att man kanske inte skall ge bort lotter.
Risken är ju liten att vinna, och att det går åt helvete senare är ännu mindre.
Men skiten kan hända ändå.
Att en tänkt välgärning kan få så förödande effekter.
Det gäller att tänka till innan man ger bort en lott nästa gång... tror jag tar den själv!