2026-07-17, 15:51
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Borde den personen då ge en lite pengar?

Jag hade ju så klart hoppats på att man skulle få en liten belöning men det känns ändå ''fult'' på något sätt. Självklart hade jag blivit arg inombords om polaren drog fram en miljon.

Jag känner mig lite tryggare i och veta att morsan skulle gett mig något stort.

Vad tänker ni om detta? Hade ni velat ha en belöning? Hade ni själva gett bort lite utav vinsten?

Är ju en gåva , vill du ta del av andra gåvor du ger bort?

Antagligen hoppas att du vänner/släktingen blir rika . Och du forsätter ditt liv som vanligt

Eller så ger man ej spel i gåvor ,
Citera
2026-07-17, 15:53
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:

Jag hade ju så klart hoppats på att man skulle få en liten belöning men det känns ändå ''fult'' på något sätt. Självklart hade jag blivit arg inombords om polaren drog fram en miljon.

Vad tänker ni om detta? Hade ni velat ha en belöning? Hade ni själva gett bort lite utav vinsten?

Har du gett en gåva kan du inte förvänta dig att få del av den efter överlämnandet.

Så kan du inte acceptera att inte få del av vinsten, köp inte lotter i present.
Citera
2026-07-17, 16:07
Medlem
Citat:

Nej
Nej
Nej
Citera
2026-07-17, 17:31
Medlem
kibokos avatar
Har man gett bort något har man gett bort det. Då kan man inte komma efteråt och kräva halva vinsten. Eller tiondelar för den delen.

Kan man inte acceptera det får man ge något annat än lotter.
Citera
2026-07-17, 18:24
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:

Att man ens funderar på att få en del av vinsten, helvete så tarvliga folk är!
Citera
2026-07-17, 18:28
Medlem
Ganonitos avatar
För några år sedan var det ju en kvinna som hade köpt en triss som fått tre tv-apparater eller klöversymboler. Hon ville dock inte vara med i TV så dottern åkte dit och skrapade. När hon sedan vann ville hon inte ge vinsten till sin mamma. Svenska Spel ansåg att det var dotterns vinst eftersom det var hon som skrapade varpå mamman stämde dottern.
Citera
2026-07-17, 19:09
Medlem
IRMEs avatar
Det är väl jättebra om folk i ens liv har pengar, kul för dem.
Citera
2026-07-17, 19:46
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Det kan gå fel på många sätt att ge bort lotter. Jag hade en farbror som brukade ge oss syskonbarn trisslotter i julklapp. Så jag och mina kusiner satt och skrapade (för han ville gärna vi skulle skrapa dem på julafton då han var med). Även när vi var 30-40 år fortsatte han ge oss samma. Nån gång vann någon en hundring eller så men inget större.

Men jag har undrat - OM ett av syskonbarnen dragit en miljon, eller ännu värre den där 25.000 i veckan i 25 år, hur skulle det spelats ut?

Jag vet några som ALDRIG skulle gett en krona till något av de andra syskonbarnen och det är precis samma personer som hade KRÄVT att det skulle delas lika om någon av oss andra vann. Så hur det än hade spelats ut hade det sannolikt lett till bråk.

Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
För några år sedan var det ju en kvinna som hade köpt en triss som fått tre tv-apparater eller klöversymboler. Hon ville dock inte vara med i TV så dottern åkte dit och skrapade. När hon sedan vann ville hon inte ge vinsten till sin mamma. Svenska Spel ansåg att det var dotterns vinst eftersom det var hon som skrapade varpå mamman stämde dottern.

Två olika scenarior, finns säker många fler, som gör att man kanske inte skall ge bort lotter.
Risken är ju liten att vinna, och att det går åt helvete senare är ännu mindre.
Men skiten kan hända ändå.
Att en tänkt välgärning kan få så förödande effekter.
Det gäller att tänka till innan man ger bort en lott nästa gång... tror jag tar den själv!
Citera
2026-07-17, 20:16
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito

Föräldraskap när något har gått rejält fel i uppfostran.

// CC
Citera
2026-07-17, 21:28
Medlem
Ger man bort en lott så ger man även bort möjlig vinst.

Så, ge bara en lott till någon om du faktiskt blir glad om personen vinner och behåller alla pengar själv.
Citera
2026-07-18, 00:03
Medlem
godboys avatar
Citat:

NEJ har du givit bort något så har du. Är detta något du är orolig över så ska du inte ge bort lotter.
Citera
2026-07-18, 00:25
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Är ju en gåva , vill du ta del av andra gåvor du ger bort?

Antagligen hoppas att du vänner/släktingen blir rika . Och du forsätter ditt liv som vanligt

Eller så ger man ej spel i gåvor ,
Om det inte är över 10 papp. Då vill man ju ha sina 10 %

(FB) Ge bort en lott med storvinst på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in