Citat:
Ursprungligen postat av
Festmulatt
Usch. Jag skulle aldrig våga ha eld nära tältet, än mindre i förtältet. Och ved, det är glöd och gnistor ständigt redo att tända eld på något bakom ens rygg. Detta skapar sån paranoia så att det krävs droger för att stå ut. Ett hårt öde att behöva dö av längtan efter lite friluftsliv.

Man har naturligtvis inte någon eld som ger gnistor inne i ett tält. Ett modernt kök för matlagning är säkert vad gäller sånt. Tror de flesta i dag använder bensin eller gas.
Absiden är ganska luftig, så där är det ingen fara, men såklart att det är bra om man ser till att luften kan flöda. I innertältet har man självklart ingen eld eller någon brännare.
Köket används för matlagning. Man behöver inte ha värme i ett tält, om man har vettig utrustning. Ofta gör det bara saken värre, vilket alla som gjort lumpen och sovit i ett "Tält 20" med kamin i mitten vet. Det är lite som att sova i en bastu och hela tiden få iskallt vatten över sig.
Någonstans läste jag att dessa män var erfarna med att vara i naturen, vilket får mig att tänka att det kan ha handlat om något annat än koloxidförgiftning.