2026-07-17, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Jag tror man försöker bygga upp inför det kommande valen i höst och mobilisera de som fortfarande har någon som helst förtroende för Trump att faktiskt ge sig iväg och rösta. Alternativt (eller både ock kanske) så försöker man förbereda befolkningen på ändrade lagar/regler för röstning så att man kan minska risken för brakförlust i mellanårsvalet.

Mycket märkligt att så många fortfarande tror på Trump
Lite läskigt att man kan manipulera så många på så kort tid, lite som i en sekt
Men det är klart att många där även tror på marsmänniskor och att jorden är platt
Så tänker man efter lite så...
Citera
2026-07-17, 16:45
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Att genomdriva en sådan ändring 3 månader före ett val i ett land där mer än 10% av befolkningen saknar ett giltigt id handlar uteslutande om att hindra folk att rösta. Speciellt som unga, fattiga och minoriteter är de som mestadels saknar id. Skulle man genomdriva det nu och regelsystemet skulle börja gälla till valet 2028 hade det varit en helt annan femma.

Dock kvarstår problemet att USA saknar en central folkbokföring och en central kontroll över vilka som är medborgare och vilka som har rösträtt. Ungefär som Indien.

Jo, fast då verkar du ha missat att debatten om just denna fråga pågått åtminstone i 5 - 10 år vad jag kan minnas.
Citera
2026-07-17, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Om Merz eller Ursula säger "vi räknar med att under de närmaste fem åren kunna öka impörten av amerikanska varor med 200 miljarder dollar och amerikansk olja och gas med 200 miljarder dollar till" så är det i princip bara gissningar från deras sida, och dessutom smicker, de vet att Trump älskar när man uttrycker sig så. Det handlar inte om några faktiska bindande uppgörelser om dessa summor (uttalanden av den här sorten flög runt i media efter Ursulas "deal med Trump" i Skottland för ett år sedan).

Trump framställde det naturligtvis som bindande löften, som om pengarna i princip redan vore säkrade, men det är bara hans stil, han vill imponera på sina supporters. I praktiken handlar det om lösa projektioner, maxbelopp på kredit och peptalk.
Och investeringar som skulle ha gjorts även utan avtalet.
Citera
2026-07-17, 16:59
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Ok, jag köper det.

Men läs den här artikeln, och leta efter samma ton i den:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/A2L165/sa-ska-de-krossa-irak

Märk nu att jag pratar om journalistiken, inte om vilken president som är bäst eller sämst eller ljuger minst eller mest.

Virtanens kvalite som utrikesreporter är ju inget som imponerar - han är/var ganska usel som nöjesreporter också men menar du att han här hyllar Bush och Blair?

Trump är ju klart en dement gubbe med långt framskriden alzheimers - inte ens du som verkar vara i fancluben kan väl neka till det?
Citera
2026-07-17, 17:01
Medlem
mearshimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2
Har inte hängt med. Blev det ett avslöjande som skakade USA? Har de hittat frankfurtservern?
Den lastades ombord på ett plan har jag för mig.
Efter att ett par amerikanska soldater mördats på Frankfurts regniga gator och CIA direktör Gina Haspell kidnappats och skottskadats så ska servern och direktörn ha förts till Guantanamo bay för tortyr och extrahering av data.
(jag vet hur snurrigt det låter men MAGA sekten tryckte på hårt för denna konspirationsteori)

Dåvarande justitieminister Bill Barr for till Italien för att ta reda på om italienska satelliter använts för att hacka valet i 2020. På order av president Trump.
Han hittade inga bevis.
Och dåvarande tyska försvarsminister dementerar starkt att det mördats amerikanska soldater på Frankfurts gator
Citera
2026-07-17, 17:02
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Mycket märkligt att så många fortfarande tror på Trump
Lite läskigt att man kan manipulera så många på så kort tid, lite som i en sekt
Men det är klart att många där även tror på marsmänniskor och att jorden är platt
Så tänker man efter lite så...

Jag tror att det handlar mer om vad man INTR tror på. Demokraterna har ju gått helt bananas. Efter Biden, och sen Harris, så kommer vem? Gavin Newsom? Det vore ju en värre katastrof än det mesta…
Citera
2026-07-17, 17:04
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Virtanens kvalite som utrikesreporter är ju inget som imponerar - han är/var ganska usel som nöjesreporter också men menar du att han här hyllar Bush och Blair?

Trump är ju klart en dement gubbe med långt framskriden alzheimers - inte ens du som verkar vara i fancluben kan väl neka till det?

Absolut inte i någon fanclub, bara för att jag vill nyansera.

Nej han hyllar inte Bush och Blair, men inte uttrycker man någon form av skepticism heller, som man gör i stort sett med allt Trump säger.
Citera
2026-07-17, 17:06
Medlem
Citat:
Jag tror att det handlar mer om vad man INTR tror på. Demokraterna har ju gått helt bananas. Efter Biden, och sen Harris, så kommer vem? Gavin Newsom? Det vore ju en värre katastrof än det mesta…
Demokraterna lär göra bra ifrån sig i mellanårsvalet Trump är långt ifrån populär i USA.
Citera
2026-07-17, 17:35
Medlem
groovesnuss avatar
Påminnelse: Den ende som försökte fuska 2020 finns på band:

"I only need 11,000 votes, fellas. I need 11,000 votes. Gimme a break."
Citera
2026-07-17, 17:36
Medlem
Citat:
Många av Trumps Joe Sixpack-fans tror på honom som på en profet, en man sänd av Gud eller Ödet med ett historiskt uppdrag att ställa kyrkan mitt i byn och se till att tillvaron, jobben och politiken blir lika "safe for us" som de var för 40 eller 70 år sedan.

Och därför ställer man inga granskande frågor; det gör man inte till en Profet som man har bestämt sig för att följa och tro på.
Senast redigerad av HepCat-X 2026-07-17 kl. 17:39.
Citera
2026-07-17, 17:38
Medlem
Donald Trump förbereder för att utlysa ett nationellt undantagstillstånd inför mellanårsvalet 2026.
Citera
2026-07-17, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
”Europa som ställer sig till förfogande för USA så att USA kan behålla sin Hegemoni.”

Aaaahahahaha oh herregud.
Du tror att USA har baser världen över på grund av sin otroliga godhet, inte för att skydda sina egna intressen?

Du tror att, till exempel, Al Udeid Air Base i Qatar finns där för att skydda Qatar?

Aaaahahahaha oh herregud.

Citat:
Så de ökade sina budgetar självmant av en ren tillfällighet oberoende av Trumps krav? Det råkade bara hända samtidigt.

Är ni verkligen såhär korkade?!
Nej, de råkade öka sina budgetar när det visar sig att vi inte längre kan lita på USA och att världen är en mycket osäkrare plats.

USA kommer också att behöva öka sin budget nu när de inte kommer att få samma hjälp av Europa. Du vet, så som de har fått när Europa har hjälpt till i alla eviga krig USA envisas med att föra i Mellanöstern.

USA har ca 37000 soldater i Europa. Europeeiska Nato-länder har 1,3 miljoner soldater.

Är ni verkligen såhär korkade?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in