2026-07-17, 14:26
Medlem
zobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Nej du missförstår mig. Jag pekar på skillnaderna i hur media rapporterar om de olika presidenternas flexibla relation till sanningen, och hur det eventuellt kan hänga ihop med påståendena om att Kina betalat för rapporteringen om Trump.

Att dom är lögnare hela bunten tvivlar jag inte en sekund på.

Fast Kina har gjort det länge. D.v.s betala aktörer för att sprida söndrande budskap i USA. När Biden var president var det höger aktörer dom sponsrade.

För Kina handlar det inte om vem som är president för USA. Utan om att hålla USA fortsatt politisk splittrat och instabilt.
Citera
2026-07-17, 14:31
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Jag tar inte ställning till huruvida valet påverkades eller inte men jag reagerar på att man inte behöver bevisa sin identitet...

I Sverige är ju det noga reglerat...

Det måste väl innebära att vilken tjomme som helst kan gå och rösta? Dessutom flera gånger?
Låter inte som en stabil demokrati i mina öron....

Så funkar det inte. Allt utgår från röstlängder som i Sverige. Sedan
Legitimationskraven varierar.
* Vissa delstater kräver foto-ID när man röstar.
* Andra accepterar andra former av identifikation.
* Några kräver ingen legitimation alls om väljaren redan är registrerad. Det finns alltså ingen enhetlig nationell regel.
Citera
2026-07-17, 14:39
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
Saab går bra, men att jämföra ett svenskt nischbolag med att USA:s försvarsjättar (som Lockheed Martin) håvar in hundratals miljarder på att hela Europa nu tvingas köpa F-35r är bara pinsamt.

Att du lyfter ett enskilt flygplansköp ändrar inte att Trump tvingade Europa att öppna plånboken – och de flesta miljarderna landar i USA.
Dessa köp har skett för länge sedan av F-35, så det kan knappast vara dessa du pratar om.
För det är vi ser hur NATO-länder vänder sig ifrån USA då de är idag opålitliga.
Citat:
Ursprungligen postat av flesh-flute
Blev du imponerad?
Verkar som hen är och letar efter bevisen igen och Frankfurt-servern.
Rätt intressant att det blev så otroligt blekt ändå.

Men denna tystnad som var innan är ovanligt, och inga läckor, det var väl så enkelt ingen kunde med och sprida skräpet.
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Jag tar inte ställning till huruvida valet påverkades eller inte men jag reagerar på att man inte behöver bevisa sin identitet...

I Sverige är ju det noga reglerat...

Det måste väl innebära att vilken tjomme som helst kan gå och rösta? Dessutom flera gånger?
Låter inte som en stabil demokrati i mina öron....
Dock vid registering så får de styrka flera saker och som de kan dubbelkolla.
Jämföra med Sverige går inte, då vi har gjort systemet grundligt.

Och det enda sättet för det ska fungera i USA är göra grundligt där med, och med först ett nationellt register över alla personer och ett nationellt ID-kort.

R är inte villiga göra detta, därför kommer det alltid fallera innan man inför detta, och där blir en annan sak bra och att man istället har röstlängder.
Men såna är R än mer rädda för.
Citera
2026-07-17, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Fast är det verkglien så? Busch var ju inte direkt vass på det där med sanningen, eller hur var det med WMD i Irak?

Biden ljög om hela hunter-grejen, och näringsbrist förnekade att man tagit betalt för tillgång till presidentens beslutsprocesser, och om att han inte skulle benåda sin son

För att inte tala om alla lögner om migrationen från i stort sett alla presidenter de sista 30 åren.

Bara för att nämna några

Det är ändå ganska stor skillnad på Bushs påståenden om Irak och Trumps eviga ältande om valfusk. Bushs påståenden var t ex inte uppenbart lögnaktiga förrän efteråt och i det offentliga gjorde ju Saddam sitt bästa för att få omvärlden att tro att han satt på massförstörelsevapen.

Joe Biden ljög för sin sons skull? Givetvis illa att en president gör det, men sätt dig in i föräldrarollen och fråga dig själv: skulle jag ljuga för att rädda mitt barn?
Citera
2026-07-17, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
Du fattar forfarande inte. USA har aldrig tjänat och handlat mer med Europa sedan 40-talet efter andra världskriget. Tack vare Trump. Handeln har nästan fördubblats under de senaste åren.

En iPhone kostar 10-15 000 sek. 1-3 % går till taiwanesiska företag som finns i Kina för att den sätts ihop där. Microsoftsenter öppnar över hela Europa och Teslas Giga factory etableras i Tyskland.

USA tjänar dessutom ofantliga summor på att vi och Finland är med i NATO och att hela Europa donerar miljardbelopp till Ukraina som i sin tur köper krigsmateriell från USA och de har fått alla andras Natoländer att öka sina budgetar till Nato avsevärt, tack vare Trump.

Så ditt totalt absurda påstående att vi och Europa distanseras mer och mer från USA tack vare Trump är bara egen ihopdiktning. Det är precis tvärtom.

Du måste sluta skrolla på TikTok och läsa Aftonbladet.

Handeln mellan USA och EU har vuxit under flera decennier, långt före Trump. Att tillskriva hela utvecklingen honom är därför en politisk tolkning snarare än ett faktum.
Internationella storföretag investerar där de hittar bäst marknader, kompetens och infrastruktur – det styrs främst av affärsstrategier
Om tullar och tullhot är så positiva, varför har de gjort handeln dyrare och mer osäker?
Att SAAB säljer som aldrig förr. Orderingången är riktigt het, inom Europa
Beror mycket på att många europeiska länder vill minska sitt beroende av USA, av misstro
Citera
2026-07-17, 14:44
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bear.in.mind
Världens äldsta trick bland charlataner och svindlare samt pretentiösa idioter som du att Från någon sorts auktoritär stämma förklara en meningsmotståndare som sinnessjuk. Skjut dig i huvudet.

Ha. Har jobbat inom psykvården. Trump läser jag som en bok, narcissist, psykopat med schitzofreni och diverse andra åkommor.

Märkligt han kan lura ett helt land. Men, karma väntar.
Citera
2026-07-17, 14:45
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av howdie11
Vad du påstår dig komma ihåg skiter väl jag i. Allt du ens reagerar på är att Aftonbladet skriver ”enligt honom” om Trumps konspirationsteorier.

Ok
Citera
2026-07-17, 14:48
Medlem
mearshimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Secretary of State är Marco Rubios titel. Om Trumps regering har kontroll över valet ned på "county" så förstår jag inte vad Trump och MAGA klagar på? County, ännu ett tecken på hur ålderdomligt deras system är. De har grevskap för att kolonialmakten Storbritannien hade det. Men de har inga grevar. 1700-talssystem.
Du är felinformerad
Se tex Georgia secretary of state
https://sos.ga.gov/
Citera
2026-07-17, 14:56
Avstängd
otellos avatar
USA har blivit så otroligt patetiskt sedan Trump tog makten. Republikanerna kan sätta stopp för denna katastrof, men dom saknar ryggrad.
Citera
2026-07-17, 14:57
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mearshimer
Du är felinformerad
Se tex Georgia secretary of state
https://sos.ga.gov/
Förresten hur har det gått med honom efter han avslöjade donalds försök till valfusk.
Vet han blev omvald, men finns något nytt om detta idag, eller finns det inget eller du inte vet?

Det är så underbart hur detta samtal går till, först vägrade dom svara eller koppla fram, sen när dom gjorde så sade dom detta måste vi spela in.
Inte för att sätta dit donalds, utan för skydda sig själva som jag förstod det som.
Citera
2026-07-17, 15:15
Medlem
Var verkligen Kinas "påverkan" i valet den stora nyheten ???
Totalt antiklimax
Citera
2026-07-17, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Dessa köp har skett för länge sedan av F-35, så det kan knappast vara dessa du pratar om.
För det är vi ser hur NATO-länder vänder sig ifrån USA då de är idag opålitliga.

Verkar som hen är och letar efter bevisen igen och Frankfurt-servern.
Rätt intressant att det blev så otroligt blekt ändå.

Men denna tystnad som var innan är ovanligt, och inga läckor, det var väl så enkelt ingen kunde med och sprida skräpet.

Dock vid registering så får de styrka flera saker och som de kan dubbelkolla.
Jämföra med Sverige går inte, då vi har gjort systemet grundligt.

Och det enda sättet för det ska fungera i USA är göra grundligt där med, och med först ett nationellt register över alla personer och ett nationellt ID-kort.

R är inte villiga göra detta, därför kommer det alltid fallera innan man inför detta, och där blir en annan sak bra och att man istället har röstlängder.
Men såna är R än mer rädda för.

Som jag skrev tidigare: Europa och främst Natoländer handlar och samarbetar med USA idag mer än någonsin i den moderna historien. Åtminstone sedan andra världskriget. Handeln har dubblats på bara några år.

Dina fantasier verkar du ha tolkat ihop själv av information från Aftonbladet och TikTok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in