Citat:
Ursprungligen postat av
MarcoStar
Våld mot kvinnor beror främst på problemet med patriarkala strukturer i samhället, har forskningen visat.
Har forskningen också visat varför gruppvåldtäkter var ett okänt fenomen i Sverige för 40 år sedan, eller varför gärningsmännen till över 90% har utomvästlig invandrarbakgrund? Handlar det om patriarkala strukturer i det svenska samhället, eller handlar det om patriarkala strukturer i gärningsmännens hemländer?
En annan intressant frågeställning gäller påståendet att ekonomisk misär leder till kriminalitet. I Sverige är alla tillförsäkrade försörjningsstöd motsvarande vad en lågavlönad arbetare har att röra sig med. Hur kommer det sig att den lågavlönade arbetaren avhåller sig från kriminalitet, medan någon som är tillförsäkrad samma ekonomiska status utan att behöva arbeta, drivs till kriminalitet?
Varför är inte studenter kriminella? Jag vet inte hur det är idag, men på den tiden som jag levde på studielån, motsvarade beloppet den tidens socialbidragsnorm för 9 månader per år. (Övriga 3 månader förväntades man arbeta om man ville komma upp till socialbidragsnormen.) Trots detta lyckades nästan alla jag känner klara sig utan att sommarjobba. Så vi levde alltså på 75% av socialbidragsnormen, trots att vi dessutom hade dryga utgifter för kurslitteratur (som ju inte ingår i normen).
Sedan har vi en grupp som verkligen är ekonomiskt utsatt: Ensamföretagare. De flesta som startar företag har det väldigt svårt rent ekonomiskt. Trots arbetsveckor på 70-80 timmar så lever de flesta av dem på långt mindre än vad en lågavlönad arbetare har att röra sig med. Varför är inte ensamföretagarna kriminella?
Kort sagt, jag har svårt att tro på att kriminalitet beror på strukturer, ekonomiskt armod eller att det skulle vara en konsekvens av för få fritidsgårdar. Jag minns en intervju med en tidigare kriminell man som av journalisten fick frågan om hans kriminalitet kanske kunde ha berott på att han inte hade tillgång till någon fritidsgård under uppväxten. Svaret blev inte det förväntade:
"Fritidsgård? Mannen, det var ju där vi satt när vi planerade våra rån!"