2026-07-17, 13:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Livstid delas ut betydligt oftare nu ja och det var under S den förändringen skedde. Huruvida de faktiskt sitter livet ut är olika dock. Man kan ansöka om tidsbestämt efter 10 år vilket nästan alltid avslås så pass tidigt. I praktiken är det betydligt vanligare att sitta 18-25 år, medans vissa inte kommer komma ut alls.

Men det är väl Gunnar Strömmer man ska tacka och inte Sossarna ?
Citera
2026-07-17, 13:55
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Men det är väl Gunnar Strömmer man ska tacka och inte Sossarna ?
Den stora förändringen kom den 1 januari 2020, under den dåvarande S-ledda regeringen (S och MP). Då ändrades mordbestämmelsen med det uttryckliga syftet att livstids fängelse skulle dömas ut i betydligt större utsträckning än tidigare.
Citera
2026-07-17, 13:58
Avslutad
Jag tror att dom är sadister.
Dom älskar när folk mördas och rånas.

Det är den enda rimliga förklaringen.

Kanske en sexuell grej?
Läser nyheterna och ser att en man blivit skjuten i huvudet.
Då kanske dom kommer?
Citera
2026-07-17, 13:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Den stora förändringen kom den 1 januari 2020, under den dåvarande S-ledda regeringen (S och MP). Då ändrades mordbestämmelsen med det uttryckliga syftet att livstids fängelse skulle dömas ut i betydligt större utsträckning än tidigare.

Bra. Varför inte strängare straff för rån och misshandel också?
Varför krävs så mycket förlåtande av offret där?
Va sänder man ut för meddellanden när man ger så låga straff för dessa brott ?
Citera
2026-07-17, 14:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Nej, naturligtvis är jag svensk! Hacka på dig, du har statat en tråd och jag håller inte med dig i all skit du skriver förövrigt bryr jag mig inte ett skit om dig!

Men varför är det så svårt för dig att svara på frågan:
Du och dina vänsterkamrater, meddellar ni nånsin kriminella att sluta vara kriminella ?
Mig har du hackat på i snart ett år, men har du nånsin sagt åt andra att ge fan i att begå brott ?
Citera
2026-07-17, 14:10
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Men varför är det så svårt för dig att svara på frågan:
Du och dina vänsterkamrater, meddellar ni nånsin kriminella att sluta vara kriminella ?
Mig har du hackat på i snart ett år, men har du nånsin sagt åt andra att ge fan i att begå brott ?

Jag har svarat på frågan många gånger, de rödgröna har röstat med Tidö och Sd i de flesta lagar mot kriminella! Lär dig stava på svenska!
Citera
2026-07-17, 14:15
Medlem
En grej jag undrar (i två delfrågor) är följande:

1 De politiker som ser sig själva som goda godhetssignalerare och som godhetssignalerar sig igenom sina arbetsdagar och livet. Tror de på allvar detta om politiken, verkligheten och livet? Att man är snäll innerst inne och att att vara god är det viktiga. Och att islam är förtryckt, de kristna vita de onda och allt detta. Eller ÄR DET HELA ett sätt att säkra röster bland utförskapsmänniskor? Dvs balansera godhet i cynism.

2 Samma fråga som ovan fast riktat till vanliga godhetsmänniskor, gemene vänster/mp-röstaren i Sverige. Tror man på riktigt på detta som jag listar i fråga 1? För den privata människan har ju inget dolt syfte (som en politiker) och behöver inte tänka på makten/röstern. Utan är man bara godhetsdum?
Senast redigerad av Jojjesthlm 2026-07-17 kl. 14:16. Anledning: Ändra formulering
Citera
2026-07-17, 14:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Jag har svarat på frågan många gånger, de rödgröna har röstat med Tidö och Sd i de flesta lagar mot kriminella! Lär dig stava på svenska!

Inget fel på min stavning, pysen.

Ok, rån och misshandel, vad har sossevänstern röstat för där då?
Speciellt rån och misshandel begångna av kriminella skitungar under 15 ?
Citera
2026-07-17, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Våld mot kvinnor beror främst på problemet med patriarkala strukturer i samhället, har forskningen visat.
Har forskningen också visat varför gruppvåldtäkter var ett okänt fenomen i Sverige för 40 år sedan, eller varför gärningsmännen till över 90% har utomvästlig invandrarbakgrund? Handlar det om patriarkala strukturer i det svenska samhället, eller handlar det om patriarkala strukturer i gärningsmännens hemländer?

En annan intressant frågeställning gäller påståendet att ekonomisk misär leder till kriminalitet. I Sverige är alla tillförsäkrade försörjningsstöd motsvarande vad en lågavlönad arbetare har att röra sig med. Hur kommer det sig att den lågavlönade arbetaren avhåller sig från kriminalitet, medan någon som är tillförsäkrad samma ekonomiska status utan att behöva arbeta, drivs till kriminalitet?

Varför är inte studenter kriminella? Jag vet inte hur det är idag, men på den tiden som jag levde på studielån, motsvarade beloppet den tidens socialbidragsnorm för 9 månader per år. (Övriga 3 månader förväntades man arbeta om man ville komma upp till socialbidragsnormen.) Trots detta lyckades nästan alla jag känner klara sig utan att sommarjobba. Så vi levde alltså på 75% av socialbidragsnormen, trots att vi dessutom hade dryga utgifter för kurslitteratur (som ju inte ingår i normen).

Sedan har vi en grupp som verkligen är ekonomiskt utsatt: Ensamföretagare. De flesta som startar företag har det väldigt svårt rent ekonomiskt. Trots arbetsveckor på 70-80 timmar så lever de flesta av dem på långt mindre än vad en lågavlönad arbetare har att röra sig med. Varför är inte ensamföretagarna kriminella?

Kort sagt, jag har svårt att tro på att kriminalitet beror på strukturer, ekonomiskt armod eller att det skulle vara en konsekvens av för få fritidsgårdar. Jag minns en intervju med en tidigare kriminell man som av journalisten fick frågan om hans kriminalitet kanske kunde ha berott på att han inte hade tillgång till någon fritidsgård under uppväxten. Svaret blev inte det förväntade:

"Fritidsgård? Mannen, det var ju där vi satt när vi planerade våra rån!"
Citera
2026-07-17, 14:22
Avstängd
Citat:
Jo, du om nån GNÄLLER.
Du gnäller värre än FalleriFallera och han är en EXTREM vänsterfitta.
Du är även ännu barnsligare än han.
Du är snorungarnas snorunge.

Jag är emot kriminella och då kommer ni två direkt och FÖRSVARAR kriminella. Rösträtten borde tas ifrån er.

Du är nog emot kriminella sålänge det inte drabbar dig själv hyckleriet är till max men det är som det brukar vara lagarna ska inte gälla er Åkesson sysslar med skattebrott och du hotar folk på fb för de inte håller med er men jag håller med ni borde spärras i synnerhet du det borde vara fullt lagligt att råna en människa som du med din människosyn så förtjänar du det sannerligen
Citera
2026-07-17, 14:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Du är nog emot kriminella sålänge det inte drabbar dig själv hyckleriet är till max men det är som det brukar vara lagarna ska inte gälla er Åkesson sysslar med skattebrott och du hotar folk på fb för de inte håller med er men jag håller med ni borde spärras i synnerhet du det borde vara fullt lagligt att råna en människa som du med din människosyn så förtjänar du det sannerligen

Min människosyn är helt okej.
Här, lille vän, ska jag visa dig :

Vill du hamna på kåken på 15 basts tid : Råna och misshandla.
Vill du inte hamna på kåken ? Råna inte och misshandla inte.

Såg du ? Helt okej människosyn.
Citera
2026-07-17, 14:27
Avstängd
Citat:
Min människosyn är helt okej.
Här, lille vän, ska jag visa dig :

Vill du hamna på kåken på 15 basts tid : Råna och misshandla.
Vill du inte hamna på kåken ? Råna inte och misshandla inte.

Såg du ? Helt okej människosyn.

Det kommer tack och lov inte bli så då 15 år inte står i rimlig proportion till brottet det gör däremot nuvarande lagstiftning därför vi har den, dessutom är det så enkelt att det är bara kriminella själva som blir rånade och misshandlade de får skylla sig själv precis som du får göra hade du levt laglydigt hade det liksom inte hänt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in