2026-07-17, 12:36
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Vänstern kan ha rätt i nånting, kanske, men deras kriminalpolitik gör samhället till en savann eller en hajbassäng.
Förebyggande, sure, men skiter man i avskräckning och långa fängelsestraff, då lever de kriminella rövare bäst fan de vill.

Yup, sätt rikshöga straff för vuxna brottslingar som är högre upp i hierarkin och ge mer stöd åt de som är lägre där det finns goda möjligheter att lyckas.

Sen tror jag att vi behöver mer män i socialtjänsten, det är typ 95% kvinnor och tror att vi behöver lite manliga perspektiv. Känner mig rätt ensam som man, något som är intressant är att många vänder sig till mig när de fastnat i ett ärende. Tror att det är för att jag ger ett perspektiv som många kvinnor saknar. Speciellt för dessa kids som behöver en bra manlig förebild. Utöver kriminella så har de ofta en farsa som slåss och missbrukar. Våld föder våld. Hat föder hat. Med detta sagt behöver vi fortfarande ha kvinnor kvar då de erbjuder kvaliteter som jag inte riktigt kan ge, jag får svårare i ärenden där det är en mammagestalt som behövs, eller ja det funkar då jag är flexibel men det är svårare för mig och tar längre tid och mer noggrant alliansbyggande.

Vidare finns det pengar att omfördela. En skottlossning kan kosta upp till 25 millar, ett mord i snitt 75 millar. Eftersom vedergällningar så kan en konflikt kosta miljarder. Kostnader består av rättsprocesser, polis, vård, vård för personen och de anhöriga, sjukskrivningar för anhöriga eller utsatta osv. När vi sätter en i fängelset så kommer någon annan att begå mordet. Om vi däremot jobbar smart kanske vi kan undvika ett gäng mord extra och bräcka gängen så att de slutar ägna sig och mördande och börjar sno koppar eller något som inte blir så dyrt. Överväga avkriminalisering av droger eller legalisera cannabis skulle kunna vara något men där är forskningen inte helt enig hur det påverkar kriminaliteten.

För att sätta vad kostnaden för ett mord kostar så är det motsvarande runt 150 årslöner för polisen, sjuksköterskor, lärare eller socialarbetare. Där har vi ETT mord. Till råge på detta ger varje av dessa runt 7,5 miljoner kronor i skatt per arbetsliv, föder de 3 barn som får goda förutsättningar har vi 22,5 miljoner till och så vidare. Det här är ungefärliga siffror men ur ett ekonomiskt perspektiv så skulle vi tjäna så sjukt mycket på att jobba på alla plan och vi skulle kunna få ett fantastiskt samhälle utan vårdköer, bra arbetsförhållanden. Polisen hade tamejfan haft resurser för att utreda villainbrott och hjälpa tant agda över gatan på heltid.

Hur fett låter inte det? Jag chansar gärna om och om igen tills vi når närmare ett sådant samhälle. Om vi ska nå dit behöver vi både högern och vänstern och att de samarbetar. Högern är bättre på att dra i handbromsen när vänstern blir för entusiastiska + kan granska myndigheter och verksamheter och vänstern bidrar med det förebyggande. Men nu är det dags att låta vänstern jobba en stund så vi kan lägga grunden på den sidan av vågskålen.
Senast redigerad av Undermedvetenh3t 2026-07-17 kl. 12:39.
Citera
2026-07-17, 12:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Vänstern vill förebygga istället för att hota och straffa. Genom att utjämna orättvisor försvinner incitamenten för många brott. Då har polisen resurser nog till att hantera de övriga.

Aa. Och hur bra har det gått då ?
Citera
2026-07-17, 12:43
Medlem
Citat:
Aa. Och hur bra har det gått då ?

Inte alls eftersom det inte genomförts. Tvärtom låter tidö klyftorna och bostadssegregationen växa.
Citera
2026-07-17, 12:44
Avstängd
Citat:
Inte alls eftersom det inte genomförts. Tvärtom låter tidö klyftorna och bostadssegregationen växa.

Så det är Tidös fel att det finns folk som misshandlar, rånar etc ?
Inte individernas eget fel ?
Citera
2026-07-17, 12:45
Medlem
Citat:
Så det är Tidös fel att det finns folk som misshandlar, rånar etc ?
Inte individernas eget fel ?

Det är Tidös fel att frustrationen i samhället växer. Det är ingen ursäkt för att begå brott, men en väldigt tydlig förklaring.
Citera
2026-07-17, 12:46
Avstängd
Citat:
Det är Tidös fel att frustrationen i samhället växer. Det är ingen ursäkt för att begå brott, men en väldigt tydlig förklaring.

Svara DIREKT på mina frågor. Inget slingrande.
Citera
2026-07-17, 12:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Skämtar du? Alla politiker är käpprätt åt helvete. Nooshi är för arg, Amanda Lind borde klippa sig (bryr mig inte hur folk ser ut men är inte så seriöst med dreads i riksdagen tyvärr), Daniel Hellden tycker jag är rätt okej men kanske lite för lite karisma på han, Tanden har jag inte så mycket åsikter om men blir alltid lit förvirrad över vad hon vill, Magda fattar jag inte riktigt för att hon e så otydlig och känns som att hon mest valfläskar och låter mest som att hon vill bli statsminister (tror dock att hon kanske skärper sig, vi får se).

För den som säger något åt Jimmy säger jag att han är smart då han hittat retoriken som funkar. Men när någon skyller allt på invandrare och sviker väljare i alla andra frågor samtidigt säger han jag vet inte på 90% av alla frågor han får som inte är kopplat till invandringen. Nja jag vet inte.

Det jag önskar är någon som fattar att den nuvarande politik retoriken inte funkar. Vi behöver en karismatisk stjärna, en landsfader eller moder och någon som kan få folk att dra på smilbanden. Dessutom en skicklig förhandlare som kan förena vänster och högern och låta respektive föra sin spetspolitik så att alla kan följa sin ideologi istället för att vara all-round-parti hela bunten. Fan hade det gått om jag startade ett företag som erbjuder ALLT. Då hade ju allt blivit dåligt för jag har ju inte koll på allt.

Men om det finns vänsterfolk som innerst inne tycker att straffen är för låga, borde dom inte byta parti då, om inte Nuschi Uschi och company ens lyssnar på dom ?
Citera
2026-07-17, 12:49
Medlem
Citat:
Svara DIREKT på mina frågor. Inget slingrande.

Den typen av brott är aldrig rätt att begå. Men det finns bakomliggande orsaker som delvis förklarar varför de sker, och Tidö gör ingenting åt dem.
Citera
2026-07-17, 12:51
Avstängd
Citat:
Den typen av brott är aldrig rätt att begå. Men det finns bakomliggande orsaker som delvis förklarar varför de sker, och Tidö gör ingenting åt dem.

Gör ingenting? Jodå, längre straff och utvisning. Helt okej åtgärder.
Don´t like it ? Ge fan i att misshandla, råna , langa, göra inbrott etc då.
Citera
2026-07-17, 12:53
Medlem
Citat:
Gör ingenting? Jodå, längre straff och utvisning. Helt okej åtgärder.
Don´t like it ? Ge fan i att misshandla, råna , langa, göra inbrott etc då.

Med den rådande segregationen finns ytterst få vägar för flyktingar att ta sig in i det svenska samhället och försörja sig hederligt om man inte ska leva i totalt armod.
Citera
2026-07-17, 13:01
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Men om det finns vänsterfolk som innerst inne tycker att straffen är för låga, borde dom inte byta parti då, om inte Nuschi Uschi och company ens lyssnar på dom ?

För min del tilltalar mig den vänstra sidan mer överlag eftersom det är på den politiken vi halkar efter mest idag enligt mig. Nu har ju tidö rört om och det tror jag kanske hade behövts. Lite väl mycket för min smak kanske men tror ändå det jämnade ut lite. Sen har ju sossarna fört hårdare politik än vanligt sedan flyktingkrisen 2015 så är ju ändå 11 år av hårdare politik eller vad man nu ska kalla det.

Det är säkert en del vänsterfolk som tänker som jag men det vågar jag inte svara på.
Citera
2026-07-17, 13:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
För min del tilltalar mig den vänstra sidan mer överlag eftersom det är på den politiken vi halkar efter mest idag enligt mig. Nu har ju tidö rört om och det tror jag kanske hade behövts. Lite väl mycket för min smak kanske men tror ändå det jämnade ut lite. Sen har ju sossarna fört hårdare politik än vanligt sedan flyktingkrisen 2015 så är ju ändå 11 år av hårdare politik eller vad man nu ska kalla det.

Det Sverige tycker är hårt, kanske inte skurkarna tycker är värst hårt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in