2026-07-15, 20:13
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Det är inte riktigt svaret jag var ute efter, så låt mig precisera.

Går det att göra sig skyldig till brottet illegal invandring enligt svensk lag?
Är det lagligt att ta sig in landet utan tillstånd?
Citera
2026-07-17, 10:36
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Är det lagligt att ta sig in landet utan tillstånd?
Jag vet inte om det är det. Jag har aldrig haft orsak att ta reda på det.

I en lagtext som länkades stod det inte mer än att det i vissa fall kunde leda till böter, men om det var illegal invandring eller något annat var inte riktigt tydligt.

En person som efter instruktioner om att visa inresetillstånd inte gör det och går tre steg in på svensk mark innan gränsvakterna hinner fram och stoppar personens fortsatta framfart, är det ett exempel på "illegal invandring"? Ohörsamhet mot ordningsmakt låter mer troligt.
Citera
2026-07-17, 11:01
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Jag vet inte om det är det. Jag har aldrig haft orsak att ta reda på det.

I en lagtext som länkades stod det inte mer än att det i vissa fall kunde leda till böter, men om det var illegal invandring eller något annat var inte riktigt tydligt.

En person som efter instruktioner om att visa inresetillstånd inte gör det och går tre steg in på svensk mark innan gränsvakterna hinner fram och stoppar personens fortsatta framfart, är det ett exempel på "illegal invandring"? Ohörsamhet mot ordningsmakt låter mer troligt.
Det du beskriver är ju knappast invandring överhuvudtaget. Med ”invandring” menar man inte att en person tar tre steg på svensk mark. I så fall skulle varenda turist ”invandra” till Sverige, även om de bara besöker landet tillfälligt några dagar. Med ”invandring” menar man normalt att personer flyttar till Sverige för att bo här en längre tid, säg ett år eller längre. Inte att ta tre steg. Och för att invandra till Sverige behöver man någon slags rättslig grund för att vistas här. Det finns olika sådana grunder. Dels finns det personer med svenskt medborgarskap. De behöver inga ytterligare tillstånd för att uppehålla sig i Sverige. Dels finns det personer med medborgarskap i någon av EU:s övriga medlemsstater, som har så kallad uppehållsrätt. Övriga personer behöver uppehållstillstånd för att invandra till Sverige. Invandrar man till Sverige utan någon av de rättsliga grunderna jag beskrivit, då begår man ett brott (utlänningslagen, 20 kap. 1 §). Det är upp till dig vad du vill kalla det brottet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in