Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Krigsbrott händer alltid i krig. Frågan är om det är en strategi eller ett misstag. Nej men vatten används av militären. Och skulle USA utföra en kampanj att slå ut allt vatten skulle det vara ett krigsbrott.
Allt du räknar upp kan vara legitima mål beroende på om fienden har placerat styrkor där. Jag har sett bevis från Gaza. Inte lika mycket som Israel har påstått men det har funnits.
När det gäller Israel så är jag mer osäker om att det inte är en strategi att begå krigsbrott genom att bomba civila mål.
Tycker du inte Iran begår krigsbrott?
Vilka bevis har du sett beträffande Gaza. Kan du konkretisera och dela med dig av dessa?
Vad jag tycker om hurvida "iran begår krigsbrott " är ointressant. Det är inte en fråga om åsikt. Har du någon attack från Iran som du menar skulle kunna utgöra err krigsbrott? Specificera isf.
Iran har inte attackerat skolor och sjukhus till skillnad mot Epsteinregimerna. Det jag kan tänka mig skulle kunna utgöra ett brott är attackerna mot gasdepåer i Qatar, men det får man sätta i kontexten att det var ett direkt svar på attackerna mot deras egen energiinfrastruktur i ett pågående förvarskrig. Samt så har civilinfrastruktur träffats i Tel Aviv, men målet var då miltärt, då israelerna har för vana att lägga särskilt känslig miltär verksamhet i tätbefolkade områden så leder det till vissa risker.
Vi har även drönar attacker mot ett par hotell i UAE , dessa är nog dom som ligger närmast att utgöra krigsbrott. Men återigen har vi kontexten: försvarskrig och att amerikanska miltära operatörer lämnade baserna och tog in på hotell, dvs man använde sig av civila mänskliga sköldar, precis som man alltid anklagar sina motståndare för. Men det är egentligen ingen ursäkt för Iran att attackera dessa, dom är tillräckligt kompetenta för att slå mot andra mål, samtidigt förstår jag att dom med detta ville sända ett budskap