2026-07-12, 14:52
Medlem
Thraxxs avatar
Den kommande veckan kommer det bli extremt varmt här, runt 30/31 grader i ett par dagar i rad! Och jag som har en takvåning där det redan är kvavt kommer avlida här uppe. När vi hade den där extrema värmevågen i Juni så var det så extremt kvavt och varmt här uppe så jag var vaken i nästan 3 dygn för det var absolut omöjligt att sova.
Citera
2026-07-12, 22:19
Medlem
På onsdag/torsdag kulminerar värmen med runt 30 grader på många håll i södra Sverige. Efter det försvagas högtrycket och öppnar till helgen för lågtryck och svalare luft att ta sig in från nordväst.
Citera
2026-07-13, 10:42
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jal16
På onsdag/torsdag kulminerar värmen med runt 30 grader på många håll i södra Sverige. Efter det försvagas högtrycket och öppnar till helgen för lågtryck och svalare luft att ta sig in från nordväst.

Ser ut att bli riktigt kallt nästa vecka.

Då får man passa på att njuta denna vecka.
Citera
2026-07-13, 11:07
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thraxx
Den kommande veckan kommer det bli extremt varmt här, runt 30/31 grader i ett par dagar i rad! Och jag som har en takvåning där det redan är kvavt kommer avlida här uppe. När vi hade den där extrema värmevågen i Juni så var det så extremt kvavt och varmt här uppe så jag var vaken i nästan 3 dygn för det var absolut omöjligt att sova.

Skaffa en AC det är det enda som hjälper. Svensk sommar är sällan långvarig och denna vecka blir det inte någon extremvärme direkt även om upp till 30 grader kan vara tufft för många äldre
Citera
2026-07-13, 15:21
Medlem
Thraxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Skaffa en AC det är det enda som hjälper. Svensk sommar är sällan långvarig och denna vecka blir det inte någon extremvärme direkt även om upp till 30 grader kan vara tufft för många äldre

Jo jag har allt haft tankarna på det faktiskt, som tur är verkar en kompis till mig ha två AC och ska få låna en utav honom. Jag håller med den Svenska sommaren är oftast kortvarig men trots det när det går upp emot 30 strecket så blir sömnen djupt rubbad om man inte har någonting att kyla ned sig med.
Citera
2026-07-15, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Ser ut att bli riktigt kallt nästa vecka.

Då får man passa på att njuta denna vecka.

Kan bli runt 10C dagtid på söndag i delar av inlandet från 30C bara 3 dagar tidigare (!!). Orsaken är att det bildas ett lågtryck på Östersjön i samband med nordlig vind som för ner kalluft från Svalbard. Sedan återhämtar sig temperaturen och det blir svalt sommarväder runt 17-20C.

Så här skrev SMHI i sin blogg om de låga temperaturerna i Jämtland tidigare under månaden:
https://www.smhi.se/blogg/blogg/2026-07-08-ovanligt-laga-dagstemperaturer-i-jamtland-och-angermanland

Kanske kan bli ett till inlägg på samma ämne i nästa vecka.
Senast redigerad av Jal16 2026-07-15 kl. 13:48.
Citera
2026-07-15, 15:22
Medlem
afvongreves avatar
29 grader här. Det är för varmt!
Citera
2026-07-16, 12:24
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve

Dag 3 med den sortens värme hos mig. Verkligen helt värdelöst. Inget blir bättre av det. Det enda man vill göra är att sitta i skuggan och svalka sig. Lyckligtvis fläktar det en del och temperaturen går ner rätt fort på kvällarna så nätterna blir ändå helt ok och sömnen klarar sig.

Nä, räcker gott och väl med 25 grader. Allt som närmar sig 30 plus är bara i vägen för livet.
Citera
2026-07-16, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Jag har en praktikant med mig på jobbet som fryser i den här värmen och måste ha på max värme i bilen.

Jag föreslog att han skulle flytta tillbaka till hemlandet, men det ville han inte (undrar varför?).
Citera
2026-07-16, 22:03
Medlem
exoticspices avatar
Nu är det varmt. Har öppnat fönster för korsdrag men inget händer. Luften står helt still.ute inte en vindpust.

I går vid samma tid rörde sig gardinen men nu, icke.

En dag till, fredag men sedan regn och 15 grader med start lördag. Ska bli skönt 😊
Citera
2026-07-16, 22:24
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Nu är det varmt. Har öppnat fönster för korsdrag men inget händer. Luften står helt still.ute inte en vindpust.

I går vid samma tid rörde sig gardinen men nu, icke.

En dag till, fredag men sedan regn och 15 grader med start lördag. Ska bli skönt 😊
Ja, i en perfekt värld så gissar SMHI rätt hela tiden. I den riktiga världen så blir det runt 20° och molnigt.

I mitt fall säger SMHI omkring 20mm regn på lördag och 18°.
Så jag är glad så länge det håller sig under 25 och jag slipper se solen. Men oavsett så kommer det klarna upp framåt kvällen.
Citera
2026-07-17, 01:10
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Jag har en praktikant med mig på jobbet som fryser i den här värmen och måste ha på max värme i bilen.

Jag föreslog att han skulle flytta tillbaka till hemlandet, men det ville han inte (undrar varför?).
Jag tror faktiskt inte på att han fryser. Var i Sverige är detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in