2026-07-16, 19:59
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjStef
Tycker tvärtom ..finns mkt o debattera men inte detta skit... tillbaka o spela era fantasy game på pc istället. finns mkt intressant som är verkligt vi borde debattera dock

Det ena utesluter inte det andra även om jag ändå måste hålla med dig, finns viktigare saker i livet
Citera
2026-07-16, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
Rolig debatt även om vi aldrig kommer få något svar.

Du har rätt i att alla i allsvenskan inte var "fullblodsproffs" men nivån var bättre på grund av Bosman.

Skillnaden mellan dagens landslag och 94 är att 94-laget var ett "lag" där alla kämpade för varann och de var väldigt organiserade. Därför skulle de vinna relativt komfortabelt mot dagens svenska landslag med sitt undermåliga försvarsspel. Sveriges resultat i VM mot Nederländerna (1-5) och Frankrike (0-3) talar sitt tydliga språk.

Visst, de var mer ett lag, men kvalitén var så mycket sämre. Fjollträsk IF skulle inte vinna mot landslaget för att de är ett lag.

Att dra med resultat mot Frankrike och Nederländerna har verkligen inget med diskussionen att göra, när det handlar om att kvalitén generellt är högre nu än då. Alla lag i dagens VM skulle vinna VM 1994, och alla lag från den turneringen skulle få storstryk idag.
Citera
2026-07-16, 20:15
Medlem
Samaelssons avatar
Ok, em laget 94 som dom var då hade spelat mot dagens landslag hade 94;orna vunnit överlägset!! Asså kolla på matcherna från 94 ni kommer få en chock, inget lag har vart i närheten sen dess!!!
Citera
2026-07-16, 21:39
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samaelsson
Ok, em laget 94 som dom var då hade spelat mot dagens landslag hade 94;orna vunnit överlägset!! Asså kolla på matcherna från 94 ni kommer få en chock, inget lag har vart i närheten sen dess!!!

Som jag minns det var Sverige chanslösa mot Brasilien 1994. Kom knappt över egen planhalva.

Visst, vi gjorde ett bra VM, men vi behövde inte slå något storlag för att nå bronset. Det räckte med att slå Saudiarabien och ett par gamla kommunistnationer. Stor tur med lottningen och att Rumänien sopade bort Argentina.

Ravelli är nog den som ska vara mest nöjd. Hans enda bra turnering, men det unnar jag honom.
Citera
2026-07-16, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Rätt jämnt tror jag. 94-laget hade haft fördel eftersom Brolin och Dahlin höll världsklassnivå under mästerskapet, och många andra höjde sig ovan normal nivå.

Alltid snack om att idrotter utvecklas så oerhört mycket hela tiden. Allt går så mycket högre, längre och fortare osv. Tveksam till detta. I t.ex friidrott går det inte högre, längre eller fortare än på 90-talet. Visst, matchtempot idag är högre, det pressas högre upp i banan på bollhållare osv men det skulle nog 94 års gäng kunna hantera hyfsat.

Håller inte alla spelare i VM världsklass, per definition?
Citera
2026-07-16, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Rätt jämnt tror jag. 94-laget hade haft fördel eftersom Brolin och Dahlin höll världsklassnivå under mästerskapet, och många andra höjde sig ovan normal nivå.

Alltid snack om att idrotter utvecklas så oerhört mycket hela tiden. Allt går så mycket högre, längre och fortare osv. Tveksam till detta. I t.ex friidrott går det inte högre, längre eller fortare än på 90-talet. Visst, matchtempot idag är högre, det pressas högre upp i banan på bollhållare osv men det skulle nog 94 års gäng kunna hantera hyfsat.
Okej - så Bubka har världsrekordet i stavhopp fortfarande enligt dig?!?
Du vet då inte mycket om sport.
Citera
2026-07-16, 23:17
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
... med tanke på hur Zlatans Ronaldos m.fl kroppar ser ut, som elit-bodybuilders...

Ehhh, de ser INTE ut som bodybuilders. Fotbollsspelare är tunnisar.
Citera
2026-07-17, 09:45
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Sen finns det ju undersökningar som visar att intelligensen är i sjunkande. Förmodligen var därmed i alla fall 94-laget lite smartare. Kanske hade det räckt för att ge dagens lag pisk?
VM 1994-laget lyssnade på Dire Straits och läste böcker. VM 2026-laget lyssnar på gangsterrap och tittar på korta videosnuttar från TikTok.
Citera
2026-07-17, 09:47
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastAreaPapist
Nej.

Men snälla.
Martin Dahlin och Kennet Andersson pumpade tillsammans in nio mål i VM 1994. Frågor på det?
Citera
2026-07-17, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Låt oss jämföra spelare för spelare:

Thomas Ravelli > Jakob Widell Zetterström

Roland Nilsson > Alexander Bernhardsson
Patrik Andersson > Victor Nilsson Lindelöf
Joachim Björklund > Isak Hien
Roger Ljung < Gabriel Gudmundsson

Klas Ingesson > Benjamin Nygren
Stefan Schwarz > Yasin Ayari
Jonas Thern > Lucas Bergvall
Tomas Brolin > Anthony Elanga

Martin Dahlin
> Alexander Isak
Kennet Andersson > Viktor Gyökeres

VM 1994-laget hade alltså bättre spelare på 10/11 startpositioner, där endast Gabriel Gudmundsson troligen är snäppet bättre än Roger Ljung var (som för övrigt var fenomenal). På bänken hade man dessutom spelare som Henrik Larsson, Jesper Blomqvist, Pontus Kåmark, Håkan Mild, och Anders Limpar.

VM 1994-laget hade med största sannolikhet vunnit med 5-0 över dagens landslag.

Det är alltid så lätt att skena iväg i superlativer om spelarna i VM 1994, men framgången nåddes framförallt för att de hade en perfekt mix av spelartyper, spelade som ett lag, och hade en rejäl portion flyt vid rätt tillfälle.

Men jämför man spelare för spelare och kikar på klubblagsmeriter så vettefan om inte 2026 ”vinner” en sådan jämförelse.

T ex lirade Ayari senaste säsongen i ett lag som kom 8:a i PL. Medan Schwarz var i Arsenal 94/95, vilket var Arsenals sämsta säsong senaste 50 åren! Så trots att även jag rankar Schwarz högre så finns det belägg för att sätta Ayari före.

Även om jag tycker Elanga är överskattad så fan vet om hans klubblagsmeriter egentligen är sämre än Brolins. Kan ju påminna om att Brolin främst var bra i bronsmatchen mot ointresserade motståndare. Och att Rumänienmålet fått löjligt stor kultstatus är ju självklart. Var ju Kenneth som räddade matchen.

Borde man kanske jämföra Lindelöf mot Rolle Nilsson istället? Då vinner Lindelöf, som klubblagsspelare.

Ravelli var kul, men ofta överskattad. Fast ok, rankar honom före.

Isak och Gyökeres självklart bättre än Dahlin och Andersson, när vi pratar klubblag och grundkvalitet.

Och glöm inte att konkurrensen är mycket större idag. Jag vidhåller förresten att 2026 gjort tvåsiffrigt på 1994.
Citera
2026-07-17, 10:20
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Ehhh, de ser INTE ut som bodybuilders. Fotbollsspelare är tunnisar.
Extremt okunnigt påstående. De är absurt övertränade.

https://www.adelaidenow.com.au/sport/football/zlatan-ibrahimovic-stuns-followers-by-showing-off-his-41yearold-rig/news-story/5d819ecb6cd6bdbe117be1549c060485

https://www.besoccer.com/new/cristiano-ronaldo-flexes-his-biceps-as-he-celebrates-winning-a-game-in-training-497990

Jag minns helt klart Brolins TV-soffa-mage. Ändå gjorde han fantastiska mål, men mot zlatan och ronaldo hade han inte gjort några.
Citera
2026-07-17, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Det är alltid så lätt att skena iväg i superlativer om spelarna i VM 1994, men framgången nåddes framförallt för att de hade en perfekt mix av spelartyper, spelade som ett lag, och hade en rejäl portion flyt vid rätt tillfälle.

Men jämför man spelare för spelare och kikar på klubblagsmeriter så vettefan om inte 2026 ”vinner” en sådan jämförelse.

T ex lirade Ayari senaste säsongen i ett lag som kom 8:a i PL. Medan Schwarz var i Arsenal 94/95, vilket var Arsenals sämsta säsong senaste 50 åren! Så trots att även jag rankar Schwarz högre så finns det belägg för att sätta Ayari före.

Även om jag tycker Elanga är överskattad så fan vet om hans klubblagsmeriter egentligen är sämre än Brolins. Kan ju påminna om att Brolin främst var bra i bronsmatchen mot ointresserade motståndare. Och att Rumänienmålet fått löjligt stor kultstatus är ju självklart. Var ju Kenneth som räddade matchen.

Borde man kanske jämföra Lindelöf mot Rolle Nilsson istället? Då vinner Lindelöf, som klubblagsspelare.

Ravelli var kul, men ofta överskattad. Fast ok, rankar honom före.

Isak och Gyökeres självklart bättre än Dahlin och Andersson, när vi pratar klubblag och grundkvalitet.

Och glöm inte att konkurrensen är mycket större idag. Jag vidhåller förresten att 2026 gjort tvåsiffrigt på 1994.

Tänker inte ge mig in i diskussionen om hur lagen hade stått sig emot varandra men här har du tappat det helt... Att lyfta Ayari och placera honom högre än Schwarz vad gäller klubblagsmeriter kräver kraftig manipulation av verkligheten.

Schwarz har alltså liga och cup-guld i Portugal, Italienskt cup-guld, ett par Copa del Rey, final i Cupvinnarcupen osv. Förutom det finaste av allt då, ett SM.guld med MFF. Men du menar att det finns belägg för att sätta Ayari före pga en 8e plats i PL vs en dålig Arsenalsäsong för Schwarz åren för respektive VM?

Och att Brolin främst var bra i Bronsmatchen? Börjar tro att du inte ens var född -94.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in