Citat:
Ursprungligen postat av
BarryHero
Låt oss jämföra spelare för spelare:
Thomas Ravelli > Jakob Widell Zetterström
Roland Nilsson > Alexander Bernhardsson
Patrik Andersson > Victor Nilsson Lindelöf
Joachim Björklund > Isak Hien
Roger Ljung < Gabriel Gudmundsson
Klas Ingesson > Benjamin Nygren
Stefan Schwarz > Yasin Ayari
Jonas Thern > Lucas Bergvall
Tomas Brolin > Anthony Elanga
Martin Dahlin > Alexander Isak
Kennet Andersson > Viktor Gyökeres
VM 1994-laget hade alltså bättre spelare på 10/11 startpositioner, där endast Gabriel Gudmundsson troligen är snäppet bättre än Roger Ljung var (som för övrigt var fenomenal). På bänken hade man dessutom spelare som Henrik Larsson, Jesper Blomqvist, Pontus Kåmark, Håkan Mild, och Anders Limpar.
VM 1994-laget hade med största sannolikhet vunnit med 5-0 över dagens landslag.
Det är alltid så lätt att skena iväg i superlativer om spelarna i VM 1994, men framgången nåddes framförallt för att de hade en perfekt mix av spelartyper, spelade som ett lag, och hade en rejäl portion flyt vid rätt tillfälle.
Men jämför man spelare för spelare och kikar på klubblagsmeriter så vettefan om inte 2026 ”vinner” en sådan jämförelse.
T ex lirade Ayari senaste säsongen i ett lag som kom 8:a i PL. Medan Schwarz var i Arsenal 94/95, vilket var Arsenals sämsta säsong senaste 50 åren! Så trots att även jag rankar Schwarz högre så finns det belägg för att sätta Ayari före.
Även om jag tycker Elanga är överskattad så fan vet om hans klubblagsmeriter egentligen är sämre än Brolins. Kan ju påminna om att Brolin främst var bra i bronsmatchen mot ointresserade motståndare. Och att Rumänienmålet fått löjligt stor kultstatus är ju självklart. Var ju Kenneth som räddade matchen.
Borde man kanske jämföra Lindelöf mot Rolle Nilsson istället? Då vinner Lindelöf, som klubblagsspelare.
Ravelli var kul, men ofta överskattad. Fast ok, rankar honom före.
Isak och Gyökeres självklart bättre än Dahlin och Andersson, när vi pratar klubblag och grundkvalitet.
Och glöm inte att konkurrensen är mycket större idag. Jag vidhåller förresten att 2026 gjort tvåsiffrigt på 1994.