2026-07-16, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Nja, då får vi se hur regeringens siffertrixande inför valet ser ut. Enligt deras nya direktiv är inte ens jag arbetslös längre, trots att det enda jag jobbar på är solbrännan.

Känner till en person med bosnisk bakgrund som kom till Sverige under Jugoslavienkrisen på 1990-talet. Han jobbade ett antal år, men blev sedan arbetslös. Han fick göra samma sak som du, sitta i timmar och söka efter arbeten på egen hand, gå små kurser, följa med på konstiga utflykter m.m. Och detta hände under socialdemokraternas styre i Sverige.

En etniskt svensk god vän till mig hamnade i samma situation, och han fick göra samma "meningslösheter" för att inte räknas som arbetslös. Och det var också under socialdemorkaternas styre.

Men allt är Tidös fel, om man ska tro Katki.
Citera
2026-07-16, 18:15
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Känner till en person med bosnisk bakgrund som kom till Sverige under Jugoslavienkrisen på 1990-talet. Han jobbade ett antal år, men blev sedan arbetslös. Han fick göra samma sak som du, sitta i timmar och söka efter arbeten på egen hand, gå små kurser, följa med på konstiga utflykter m.m. Och detta hände under socialdemokraternas styre i Sverige.

En etniskt svensk god vän till mig hamnade i samma situation, och han fick göra samma "meningslösheter" för att inte räknas som arbetslös. Och det var också under socialdemorkaternas styre.

Men allt är Tidös fel, om man ska tro Katki.

Skulle det vara positivt att Tidö-regeringen inte har nån arbetsmarknadspolitik?

Det håller jag inte med om. Men det största problemet är att Tidö rent konkret har orsakat den arbetslöshet vi har i dag, genom en obegåvad tillväxtpolitik och nedskärningar i offentlig sektor. Att först göra akademiker arbetslösa och sen fattiga, är inget man blir återvald för i det här landet.

Det är smärtsamt uppenbart att Sverige inte haft ett arbetarparti i regeringsställning de senaste fyra åren och nu rättar vi till det.
Citera
2026-07-16, 18:30
Medlem
hakanthebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katki
Nuvarande regering har totalt misslyckats med arbetsmarknaden, arbetsmarknadspolitiken, arbetsförmedlingen, åtgärder för att bryta arbetslösheten. Nu närmar vi oss hela 10% arbetslöshet!

Men nuvarande regering saknar helt svar. Man har totalt ignorerat arbetsmarknadspolitiken under dessa 4 år, man har istället slaktat stödet, utbildningarna och akassan.

Fakta:

2026: 9,4% = 549.000 arbetslösa. (Senaste siffran)
2022: 6,5% arbetslösa. (September 2022)

https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/arbetsmarknad/arbetsloshet/arbetsloshet_1212507.html

- Fungerar det bra att ignorera arbetsmarknadspolitiken i 4 år? Att inte satsa på något och att enbart försämra stöd och insatser?

- Fungerar det bra att slå på och straffa dom kraftigt ökande antalen arbetslösa?

Konstigt att dessa siffrorna skiljer sig så markant från Arbetsförmedlingens siffror.
Där säger dem att inskrivna arbetslösa är 6,4%. Detta den 16/7-06.

https://www.svt.se/text-tv/108
Citera
2026-07-16, 18:57
Medlem
Citat:
Skulle det vara positivt att Tidö-regeringen inte har nån arbetsmarknadspolitik?

Det håller jag inte med om. Men det största problemet är att Tidö rent konkret har orsakat den arbetslöshet vi har i dag, genom en obegåvad tillväxtpolitik och nedskärningar i offentlig sektor. Att först göra akademiker arbetslösa och sen fattiga, är inget man blir återvald för i det här landet.

Det är smärtsamt uppenbart att Sverige inte haft ett arbetarparti i regeringsställning de senaste fyra åren och nu rättar vi till det.

Vill du utveckla? Vilka åtgärder vidtog Tidö för att lyckas med den bedriften?
Citera
2026-07-16, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakantheb
Konstigt att dessa siffrorna skiljer sig så markant från Arbetsförmedlingens siffror.
Där säger dem att inskrivna arbetslösa är 6,4%. Detta den 16/7-06.

https://www.svt.se/text-tv/108

Om du läser i tråden så ser du snart förklaringen. Den är väl känd och alla som följer siffrorna vet om det.

Arbetsförmedlingens siffra och statistik handlar om antalet inskrivna på arbetsförmedlingen. AKU och SCB mäter arbetslösheten i dess helhet, alltså även bortom arbetsförmedlingens inskrivna och deras statistik. Denna siffra är allmänt vedertagen och används i media, av myndigheter osv. Det är 9,4% och alltså 549.000 arbetslösa enligt den senaste siffran för maj 2026.

Så nej, det är inte det minsta märkligt eller konstigt överhuvudtaget.
Citera
2026-07-16, 19:06
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:

Att skyffla iväg skattelättnader åt förmögna och höginkomsttagare skapar ingen tillväxt, eftersom de pengarna inte kommer ut i konsumtion. Som ett resultat har de försatt 30'000 företag i konkurs sen de tillträdde.

Sossarna lämnade efter sig en lång kö med bolag som ville investera i den gröna industrin, men eftersom högern var tvungna att blidka klimatskeptikerna i SD ändrade de förutsättningarna totalt, vilket gjorde att bolagen valde att lägga sina investeringar i andra länder som USA istället. Det har kostat oss tiotusentals arbetstillfällen.

Sen har Tidö konsekvent underfinansierat statsbidragen till kommuner och regioner, vilket resulterat i massiva varsel och nedskärningar på nivåer som liknar en samhällskatastrof. Trots att vi har en åldrande befolkning går undersköterskor arbetslösa och trots att ungdomar dras in i kriminalitet går elevstödjare och fältassistenter hemma med en dålig a-kassa. Only in högerregeringens Sverige.

Men visst, de rika har blivit lite rikare.

Det får räcka med "utveckling" för den här gången.
Citera
2026-07-16, 19:49
Medlem
Tittar man på tidigare år så lär siffran som kommer 24 juli för juni månads arbetslöshet vara likvärdig med den för maj på 9,4% och 549.000 arbetslösa.
Citera
2026-07-16, 20:01
Avslutad
Arbetslösheten fortsätter minska:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/arbetslosheten-fortsatter-minska-beror-pa-politiken
Citera
2026-07-16, 20:08
Medlem
Citat:
Inte lönt att bemöta marcostar, av alla insnöade, genomkorkade gråsossar är han den mest insnöade.
Citera
2026-07-16, 20:31
Medlem
Citat:
Att skyffla iväg skattelättnader åt förmögna och höginkomsttagare skapar ingen tillväxt, eftersom de pengarna inte kommer ut i konsumtion. Som ett resultat har de försatt 30'000 företag i konkurs sen de tillträdde.

Sossarna lämnade efter sig en lång kö med bolag som ville investera i den gröna industrin, men eftersom högern var tvungna att blidka klimatskeptikerna i SD ändrade de förutsättningarna totalt, vilket gjorde att bolagen valde att lägga sina investeringar i andra länder som USA istället. Det har kostat oss tiotusentals arbetstillfällen.

Sen har Tidö konsekvent underfinansierat statsbidragen till kommuner och regioner, vilket resulterat i massiva varsel och nedskärningar på nivåer som liknar en samhällskatastrof. Trots att vi har en åldrande befolkning går undersköterskor arbetslösa och trots att ungdomar dras in i kriminalitet går elevstödjare och fältassistenter hemma med en dålig a-kassa. Only in högerregeringens Sverige.

Men visst, de rika har blivit lite rikare.

Det får räcka med "utveckling" för den här gången.

Jag kommer inte att försvara Tidöregeringens skattepolitik, för jag ogillar den också. Jag vill inte se skattesänkningar för miljardärer. Jag tror också att detta kan ha negativa effekter på svensk samhällsekonomi över huvud taget. Så i just den frågan är jag kritisk mot Tidö.

Men bevisen för att skattesänkningarna för de rika på kort sikt har ökat arbetslösheten i Sverige är svaga, tycker jag.
Citera
2026-07-17, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Inte lönt att bemöta marcostar, av alla insnöade, genomkorkade gråsossar är han den mest insnöade.

Det är bra med perspektiv av olika slag gällande arbetslösheten, situationen som arbetslös med mera. Då dom flest här har samma åsikter och många skryter obefogat om sina liv är det värdefullt med oss som har en annan åsikt och för fram en annan syn på saken och syn på verkligheten än den som är nära konsensus på det här forumet.
Citera
2026-07-17, 13:25
Medlem
Idag är det exakt en vecka till 24 juli när uppdateringen av arbetslösheten för juni månad kommer presenteras av AKU och SCB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in