2026-07-16, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomBelgare
Det 60% uranet var en direkt konsekvens av Trumps avtalsbrott.

I övrigt så måste man vara bra efterbliven för att hänvisa till terrostatens underrättelsetjänst i detta ämne.

Men det kommer visa sig hur det ligger till, precis som det gjorde i Irak eller i Libyen. Hasbara np vara sofistikerad men ni kan inte styra informationsflödet på samma sätt som ni gjort det senaste seklet. Den tiden är helt enkelt över

Att skrika "Hasbara" och byta ämne till Irak för att ducka obekväma bevis är ingen debatttaktik, det är en intellektuell vit flagg. Låt oss hålla oss till verkligheten:

1. "60% uran var Trumps fel"
Att USA bröt avtalet förklarar inte varför Iran valde att svara med att anrika till 60 procent. Den nivån saknar helt civila syften. Att de överhuvudtaget kunde dra igång detta så snabbt bevisar det kritikerna varnat för: infrastrukturen för att bygga kärnvapen låg redan redo.

2. "Man kan inte lita på israelisk underrättelsetjänst"
Du avfärdar allt som israelisk propaganda, men missar medvetet att det är FN:s atomenergiorgan (IAEA) och oberoende internationella forskare som bekräftat bevisen. Israel stal informationen, men FN:s experter verifierade den.

3. "Precis som i Irak"
Irak bevisar motsatsen till din poäng. I Irak sa FN:s inspektörer att det inte fanns några bevis för massförstörelsevapen, men USA agerade ändå. I fallet Iran är det tvärtom FN:s egna inspektörer som slår larm, hittar bevisen och fördömer regimen för att de stänger av kamerorna.

4. Det stulna kärnvapenarkivet
Om hela arkivet bara var påhittad "propaganda" – hur kunde då dokumenten fungera som en exakt skattkarta för FN? Arkivet pekade ut helt okända adresser i Iran. När FN åkte dit tog de markprover och hittade fysiska spår av konstgjort uran. Du kan förfalska ett papper, men du kan fan inte förfalska odeklarerade radioaktiva isotoper i jorden vid en specifik GPS-koordinat.

Verkligheten styrs av fysiska uranpartiklar och oberoende FN-rapporter, inte av vad du känner för Israel. Har du något faktiskt svar på varför FN hittade odeklarerat uran på dessa hemliga platser, eller ska du fortsätta gasta om propaganda?
Citera
2026-07-16, 15:18
Medlem
Von.Leijons avatar
Iran kanske inte klarar av o tillverka kärnvapen och tar fram Uran att sälja till nåt annat skit land som vill tillverka kärnvapen
Sker en jävla massa dynga bakom kulisserna och olika fragment visar ju inte så mycket..
Dom som gav dom vapen från början är la den som borde skämmas i dag hahaha
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Att skrika "Hasbara" och byta ämne till Irak för att ducka obekväma bevis är ingen debatttaktik, det är en intellektuell vit flagg. Låt oss hålla oss till verkligheten:

1. "60% uran var Trumps fel"
Att USA bröt avtalet förklarar inte varför Iran valde att svara med att anrika till 60 procent. Den nivån saknar helt civila syften. Att de överhuvudtaget kunde dra igång detta så snabbt bevisar det kritikerna varnat för: infrastrukturen för att bygga kärnvapen låg redan redo.

2. "Man kan inte lita på israelisk underrättelsetjänst"
Du avfärdar allt som israelisk propaganda, men missar medvetet att det är FN:s atomenergiorgan (IAEA) och oberoende internationella forskare som bekräftat bevisen. Israel stal informationen, men FN:s experter verifierade den.

3. "Precis som i Irak"
Irak bevisar motsatsen till din poäng. I Irak sa FN:s inspektörer att det inte fanns några bevis för massförstörelsevapen, men USA agerade ändå. I fallet Iran är det tvärtom FN:s egna inspektörer som slår larm, hittar bevisen och fördömer regimen för att de stänger av kamerorna.

4. Det stulna kärnvapenarkivet
Om hela arkivet bara var påhittad "propaganda" – hur kunde då dokumenten fungera som en exakt skattkarta för FN? Arkivet pekade ut helt okända adresser i Iran. När FN åkte dit tog de markprover och hittade fysiska spår av konstgjort uran. Du kan förfalska ett papper, men du kan fan inte förfalska odeklarerade radioaktiva isotoper i jorden vid en specifik GPS-koordinat.

Verkligheten styrs av fysiska uranpartiklar och oberoende FN-rapporter, inte av vad du känner för Israel. Har du något faktiskt svar på varför FN hittade odeklarerat uran på dessa hemliga platser, eller ska du fortsätta gasta om propaganda?
Citera
2026-07-16, 15:39
Medlem
RomernasKungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomBelgare
Jag vet inte om det är så mycket att diskutera egentligen.

Iran har inte haft ett kärnvapenprogram på decennier. Men israelerna har under ca 40 års tid påstått att iran är veckor/månader i från en färdig bomb. Du får själv bedöma hur trovärdig terrostaten är.

Jag vet inte hur gammal du är, men du kanske minns hur Kärnvapen/massförstörelsevapen användes för att motivera kriget mot Irak för drygt 20 år sedan. Det var en lika genomskinlig propagandalögn då , som nu. Anfallskriget mot Iran har samma orsak som kriget mot Irak, det handlar om att säkra regionen för Israels räkning, inget annat

Hur långt Iran kommit i urananrikning och ett kärnvapen vet jag inte men som jag skrev tidigare måste dom slå till innan. Ja Israel har Trump runt sitt lillfinger. Tror inte det fullt ut är en lögn.

Det är känt vad Iranska regimen har för åsikter känslor/åsikter om Israel och USA och ganska logiskt att de vill få ett kärnvapen. Samma dag som de visar världen att de kan utföra kärnvapentester kommer de behandlas helt annorlunda. Geopolitiskt uppnår man en helt annan status.

Fullt möjligt att Iran utplånar Israel om dom får en kärnvapenspets. Det har dom lovat emellanåt.
Citera
2026-07-16, 15:46
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RomernasKung
Haha ja den där kan man diskutera fram och tillbaka, kanske i en annan tråd. Trump vill såklart se till att de aldrig får ett kärnvapen. Då måste man slå till innan det blir färdigutvecklat. Inte när missilen står färdig och redo för avfyring.

Därvidlag tror jag att vi kan lita på den amerikanska samlade underrättelsetjänstens bedömning. Anföranden och uttalanden i kongressen i mars 2026 klargjorde att det inte fanns något sådant hot.

Likaså visade den att Iran inte gjorde några ansatser vid den under 2025 bombade/utslagna platsen för det anrikade uranet.
Citera
2026-07-16, 16:25
Medlem
RomernasKungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Därvidlag tror jag att vi kan lita på den amerikanska samlade underrättelsetjänstens bedömning. Anföranden och uttalanden i kongressen i mars 2026 klargjorde att det inte fanns något sådant hot.

Likaså visade den att Iran inte gjorde några ansatser vid den under 2025 bombade/utslagna platsen för det anrikade uranet.

Ja men den här eviga katt och mus-leken tar nog aldrig slut. Finns kanske redan en egen tråd för specifikt detta. Menar du att alla kan lägga sig ner i soffan och slappna av efter kongressens uttalande i mars 2026?

Trump och Netanyahu kan ganska enkelt hävda att de misstänker anrikning. Kärnvapen är ett existensiellt hot. Better safe than sorry.
Citera
2026-07-16, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RomernasKung
Lite onödigt kan jag tycka som amatör-tyckare. Fokus borde vara på att slå ut Irans förmåga att lägga minor och aktivera dem i Hormuz. Även att slå ut Irans förmåga att utföra andra attacker i Hormuz.

Men Iran ligger i övrigt ganska bra till just ny tycker jag. Att helt slå ut deras förmåga att utgöra ett hot i Hormuz är ett ganska stort projekt. Uppförsbacke för Trump.
Nää det är det inte slår man bara ut alla kraftverk och broar blir det rätt svårt och kominusera och ge order i iran
Citera
2026-07-16, 16:50
Medlem
RomernasKungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Nää det är det inte slår man bara ut alla kraftverk och broar blir det rätt svårt och kominusera och ge order i iran

Så länge dom kan placera och aktivera minor i Hormuz så har dom en hållhake. Men annan kapacitet att angripa här måste också omintetgöras.
Citera
2026-07-16, 19:37
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Iran anföll Israel först så dom får skylla sig själva. Israel är hjältarna i denna konflikt som dödar terroristerna i Libanon gaza och iran

Såvida jag minns rätt, så startades kriget av att Israel meddelade Förenta staterna att dom skulle anfalla Iran. Amerikanerna tog då initiativet att själva vara den anfallande parten.

Kriget startades alltså på Israels önskemål. Är det jag som minns galet? Eller är ditt påstående är bara bluff rakt igenom?

Citat:
Ursprungligen postat av ErikHae86
Mmm...snälla lilla oskyldiga Israel..
Inte kan väl dom göra ngt fel

Jag inser att du är ironisk. Men, du beskriver israelernas mentalitet.

Citat:
Ursprungligen postat av ErikHae86
Riktigt vidrig terrorstat som borde jämnas med marken bara..../brinna upp. Helst igår.

Jag håller med dig angående Israels vidrighet. Men jag tycker att det inte skulle vara helt lyckat att jämna Israel med marken. Det där med att jämna till marken är ett väldigt israeliskt tänkande. Sådant hör inte hemma i vettiga samhällen.

Jag vill istället förorda en lugn och planerad avveckling av det misslyckade projektet Israel.
Citera
2026-07-16, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Såvida jag minns rätt, så startades kriget av att Israel meddelade Förenta staterna att dom skulle anfalla Iran. Amerikanerna tog då initiativet att själva vara den anfallande parten.

Kriget startades alltså på Israels önskemål. Är det jag som minns galet? Eller är ditt påstående är bara bluff rakt igenom?

Jag inser att du är ironisk. Men, du beskriver israelernas mentalitet.

Jag håller med dig angående Israels vidrighet. Men jag tycker att det inte skulle vara helt lyckat att jämna Israel med marken. Det där med att jämna till marken är ett väldigt israeliskt tänkande. Sådant hör inte hemma i vettiga samhällen.

Jag vill istället förorda en lugn och planerad avveckling av det misslyckade projektet Israel.
Iran anföll Israel med robotar långt innan det
Citera
2026-07-16, 20:11
Medlem
https://x.com/i/status/2077718659124912181

Haha trump bombade Ali Khameneis grav 😂 inte ens i helvetet kommer den lilla horan undan utan han bombas även där ✌️🇮🇱♥️🇺🇸
Trump är fan kung som president hoppas han sitter kvar för evigt vilken legend.
Citera
2026-07-16, 20:29
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Iran anföll Israel med robotar långt innan det

Det var just vad jag kunde tänka mig. Israels anhängare tittar på någon händelse längre tillbaka i tiden, för att kunna hävda att det inte alls var Israel som startade kriget.

Israel älskar krig. Israel kan alltid hitta någon förevändning för att starta nya krig. Hur bra förevändningar Israel än kan hitta på, så kan israelerna inte dölja sin kärlek till krig. Det blir allt mer uppenbart för omvärlden vad Israel är för sorts skapelse.

Det anfall som du syftar på, hur långt bak i tiden skedde det?
Citera
2026-07-16, 20:32
Medlem
Citat:
Vance says Israeli campaign tried to sway US opinion against Iran diplomacy
The US vice president also said he faced ‘vicious’ personal attacks over his diplomatic outreach to end war.

Terrostaten älskar krig och gör allt för att det illegal anfallskriget mot Iran ska fortsätta, att genomföra påverkansoperationer mot sin främsta allierade är som vanligt inget konstigt alls .

https://www.aljazeera.com/news/2026/7/16/vance-says-israeli-campaign-tried-to-sway-us-opinion-against-iran-diplomacy
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in