2026-07-15, 14:24
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Hantering av lagen kontra utförande är inget annat än ett skämt, en handläggare kan missbruka lagtexten, inte följa Socialstyrelsens riktlinjer, förvanska underlag eller för all del verkligheten men det spelar ingen som helst roll. Nada.

Man kan nio sakfel som ovan, men ändå låtsas Socialtjänsten att den 10e så kallade bedömningen är korrekt och anses rättssäker nog att ta beslut på.

Systemet är vrickat.

Handläggare kan fritt fram missbruka lagar och riktlinjer idag ja.

Ändå är det relativt enkelt och rätt fram. Dokumentera en persons svar korrekt. Kommuniciering , partsinsyn samt informationsplikt. Hitta inte på saker utan förankring. Problemet verkar vara att riskbedömningar saknar standard, det finns ingen nationell standard utan baseras i stort på handläggarens tycke.
Citera
2026-07-15, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornhagberg
Intressant. Jag tror vi alla är frustrerade med hur det fungerar. Det verkar som att du själv lärt dig av något som systemet har gjort mot dig.

Självklart finns lagarna. Och det är som du säger upp till individerna att se till så att lagarna följs.

Åklagare har riktlinjerna i RAV 2025:06 för tjänstefel. Exempelvis är utebliven kommunicering ett tjänstefel. Binärt enkelt att kontrollera. Har kommunicering skett enligt 25 § FL eller ej. Men de väljer oftast inte att göra något med det. Oklart varför.

Att utelämna en parts svar bör vara brott mot 27 § FL men också mot RF 1:9. Bör också vara binärt men räknas även in i bedömnings utrymmet, var svaret av vikt eller inte.

Sedan det stora problemet som jag ser det. Bedömningsutrymmet som är någon slags helig ko. Handläggare kan hävda att det var deras bedömning. Riskbedömningar , omdömen om dig som person, förälder osv. Här finns inget som går att göra i min vetskap.

Skulle vara intressant att höra dig utveckla.

Jag har en utredning där handläggaren glömde ta beslut, fanns inget antecknat eller dokumenterat.
De glömde säga till att de ens startat utredningen (hör givetvis ihop).
De hittade på att familjen försvårat (men det var ju de som glömt bort allt) och begärde förlängd utredningstid.

Och sen tre månader senare startade de om utredningen utan att ens kommunicera det....

Åh, förresten glömde nämna att konsult-sekreteraren som gjorde allt debiterade drygt 300h varje månad sammanlagt från fyra olika kommuner.
Citera
2026-07-15, 14:29
Medlem
Citat:
Handläggare kan fritt fram missbruka lagar och riktlinjer idag ja.

Ändå är det relativt enkelt och rätt fram. Dokumentera en persons svar korrekt. Kommuniciering , partsinsyn samt informationsplikt. Hitta inte på saker utan förankring. Problemet verkar vara att riskbedömningar saknar standard, det finns ingen nationell standard utan baseras i stort på handläggarens tycke.

Det är skitenkelt att göra det på rätt sätt, men påpekar man orimligheter så sätter de sig på tvären, och de kanske ändrar den saken, men lägger till tre nya fel...

Skulle jag agera på samma sätt i mitt yrke, jag skulle få sparken direkt.
Citera
2026-07-15, 14:29
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Jag har en utredning där handläggaren glömde ta beslut, fanns inget antecknat eller dokumenterat.
De glömde säga till att de ens startat utredningen (hör givetvis ihop).
De hittade på att familjen försvårat (men det var ju de som glömt bort allt) och begärde förlängd utredningstid.

Och sen tre månader senare startade de om utredningen utan att ens kommunicera det....

Åh, förresten glömde nämna att konsult-sekreteraren som gjorde allt debiterade drygt 300h varje månad sammanlagt från fyra olika kommuner.

Jisses christ. Administrativ misshandel är ett bra ord. Trauma deluxe.
Citera
2026-07-15, 14:33
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Det är skitenkelt att göra det på rätt sätt, men påpekar man orimligheter så sätter de sig på tvären, och de kanske ändrar den saken, men lägger till tre nya fel...

Skulle jag agera på samma sätt i mitt yrke, jag skulle få sparken direkt.

Vilket bör vara rimligt för en människa som har andra människors liv i sin hand genom ett word-dokument ja. Sköter du inte ett sådant uppdrag. Gör något annat.
Citera
2026-07-15, 14:35
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Intressant. Jag tror vi alla är frustrerade med hur det fungerar. Det verkar som att du själv lärt dig av något som systemet har gjort mot dig.

Självklart finns lagarna. Och det är som du säger upp till individerna att se till så att lagarna följs.

Åklagare har riktlinjerna i RAV 2025:06 för tjänstefel. Exempelvis är utebliven kommunicering ett tjänstefel. Binärt enkelt att kontrollera. Har kommunicering skett enligt 25 § FL eller ej. Men de väljer oftast inte att göra något med det. Oklart varför.

Att utelämna en parts svar bör vara brott mot 27 § FL men också mot RF 1:9. Bör också vara binärt men räknas även in i bedömnings utrymmet, var svaret av vikt eller inte.

Sedan det stora problemet som jag ser det. Bedömningsutrymmet som är någon slags helig ko. Handläggare kan hävda att det var deras bedömning. Riskbedömningar , omdömen om dig som person, förälder osv. Här finns inget som går att göra i min vetskap.

Skulle vara intressant att höra dig utveckla.
Både polis och åklagare har varit väldigt tydliga mot mig (som drivit ärenden som närstående): Polisarbete handlar om prioritering och polisen prioriterar brott som är lätta att utreda och har högt straffvärde. De kan inte lägga veckor eller månader på att utreda komplicerade tjänstefel som kanske inte ens leder till något straff. Det finns en logik i det.

I slutändan hänvisar polis och åklagare till IVO – men IVO har chefer som aktivt motarbetar anmälningar från enskilda. Det är uppenbara individfel som ingen tar ansvar för.

I den mån det finns ett systemfel så är det att IVO:s chefer tillåts sabotera tillsynen. Enligt min åsikt.
Citera
2026-07-15, 14:37
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Problemet är ju att det finns ingen som reagerar, ifrågasätter man beskrivningar, tillvägagångssätt så är det ingen som ens lyfter ett ögonbryn.

Och JO kan ge hur massiv kritik som helst, och resultat är att de ska ändra rutiner för att hindra att det händer igen.

Oh, shit - det finns lagar, socialstyrelsen, handläggning/riktlinjer redan. Men nu ska det bra...?

Jag har personligen "vunnit" via JO, tog upp det dåliga agerandet i en senare handläggning för att sedan få att de nya gjorde samma sak - fast nästan värre. Brydde någon sig när jag tog upp det? Nej.

Man "klarar" sig hela tiden men soc tar sig friheten att smutsa ned en personligen "bara för att" de kan göra det...
Ja, personangrepp och gaslighting kommer direkt när man tar strid med dessa människor. Det är deras verkliga expertis – som de verkar drivas av. Det här handlar om störda människor.
Citera
2026-07-15, 15:01
Medlem
Vi får se om den nya tjänstemannalagen kommer att fungera, känslofyllda kvinnor med makt är oerhört farligt!
Citera
2026-07-15, 16:15
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Ja, personangrepp och gaslighting kommer direkt när man tar strid med dessa människor. Det är deras verkliga expertis – som de verkar drivas av. Det här handlar om störda människor.

Myndighets-gaslighting?
Citera
2026-07-15, 16:15
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Vi får se om den nya tjänstemannalagen kommer att fungera, känslofyllda kvinnor med makt är oerhört farligt!

Hoppas kan man.
Citera
2026-07-15, 16:25
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Även om den nya lagen inte innebär någon större förändring vid myndighetsutövning så är det en tydlig politisk signal om allvaret. Tjänstefel är ett mycket allvarligt brott med upp till 6 års fängelse på straffskalan. De maktfullkomliga tjänstemän som agerar godtyckligt verkar inte ha förstått det. Kanske kan det ändras med det nya brottet missbruk av offentlig ställning.

Citat:
Myndighets-gaslighting?
Ja, gaslighting och härskartekniker är dessa personers verkliga paradgren.
Citera
2026-07-15, 16:56
Medlem
Totiuss avatar
För att spinna vidare på det här med polisen och LVU så sa en erfaren polis såhär till mig en gång om socialtjänsten: ”Ofta säger de att de gör saker för barnets bästa och då är det svårt för oss att bevisa motsatsen.”

Om en åklagare inte kan bevisa brott är denne skyldig att lägga ner ärende gällande tjänstefel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in