Citat:
Ursprungligen postat av
bjornhagberg
Intressant. Jag tror vi alla är frustrerade med hur det fungerar. Det verkar som att du själv lärt dig av något som systemet har gjort mot dig.
Självklart finns lagarna. Och det är som du säger upp till individerna att se till så att lagarna följs.
Åklagare har riktlinjerna i RAV 2025:06 för tjänstefel. Exempelvis är utebliven kommunicering ett tjänstefel. Binärt enkelt att kontrollera. Har kommunicering skett enligt 25 § FL eller ej. Men de väljer oftast inte att göra något med det. Oklart varför.
Att utelämna en parts svar bör vara brott mot 27 § FL men också mot RF 1:9. Bör också vara binärt men räknas även in i bedömnings utrymmet, var svaret av vikt eller inte.
Sedan det stora problemet som jag ser det. Bedömningsutrymmet som är någon slags helig ko. Handläggare kan hävda att det var deras bedömning. Riskbedömningar , omdömen om dig som person, förälder osv. Här finns inget som går att göra i min vetskap.
Skulle vara intressant att höra dig utveckla.
Jag har en utredning där handläggaren glömde ta beslut, fanns inget antecknat eller dokumenterat.
De glömde säga till att de ens startat utredningen (hör givetvis ihop).
De hittade på att familjen försvårat (men det var ju de som glömt bort allt) och begärde förlängd utredningstid.
Och sen tre månader senare startade de om utredningen utan att ens kommunicera det....
Åh, förresten glömde nämna att konsult-sekreteraren som gjorde allt debiterade drygt 300h varje månad sammanlagt från fyra olika kommuner.