2026-07-15, 10:54
Medlem
Nu är dassriket och kloaken Ryssland illa ute i Svarta havet.

Ukrainas drönarchef: ”Nu tar vi Svarta havet”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1481454
Citera
2026-07-15, 10:55
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Svaret är att hela frågeställningen är efterbliven. Läs mina tidigare inlägg, om de nu inte är borttagna.
Kan du försöka svara på frågan istället. Hur mycket högre är ryska förluster just nu mot ukrainska?

1.3:1?
2:1?
5:1?
10:1?
Citera
2026-07-15, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
Jag saknar fortfarande någon form av bekräftelse på, eller iallafall någon form av underbyggd teori.
Ryska påstådda förluster, Zelensky och hans stab är inte en trovärdig källa här.

Det framgår inte riktigt vart dessa 50 km2 är och när ryssland förlorade 150 000 soldater, det är ju hälften av deras totala förluster, det låter rent horribelt isåfalll.
det sägs från början av året så har ryssland förlorat dessa män, och endast vunnit 50 km2?
jag ser uträkningen hur de kommit fram till siffran 50 km2, vilket är ISW's och Deepstates netto-tal för detta. Ingen av dessa källor kan väl anses som objektiva, men jag fattar hur de presenterar det.

Man får skilja på netto brutto, räknar man endast netto, så måste vi ha ukrainas förlust siffror oxå, annars går det inte att använda detta till något alls.

Mått under 2026 Ryssland Ukraina
Brutto erövrat/övertaget cirka 500–700 km² cirka 600–750 km²

Han påstår att rysslands mål är att ockupera ukraina, vilket aldrig har sagts, tvärt om snarare, att ryssland inte vill ockupera ukraina.

Hela premissen med förlust per km2 förutsätter att det är något mål som ryssland har att ta territorium, vilket de inte har specifikt uttalat, däremot har ukraina det.

I ett utnötningskrig kan sådana förluster vara acceptabla i dessa siffror, om motståndaren förlorar 1:1 eller mer. Att påstå att ryssland förlorat initiativer verkar prematurt, då man avancerar fram till de större städerna, dock har ukraina några lyckade motanfall i zaporiza och västra donbass som då tolkas som att man fölorat initativet fastän man avancerar på alla andra frontavsnitt, där ukrainas föluster ej tas in i beräkningen.

Detta verkar vara en ensidig ekvation, man jag ser varifrån det kommer och hur det används.

Ryska siffror (OSINT och officiella källor)

Period 2026 Uppgiven rysk territoriell vinst
Januari cirka 526 km²
Februari, enligt LostArmours karta över 453 km²
Mars–april tillsammans cirka 700 km²
Juni 636 km²
Maj och 1–15 juli ingen sammanhängande rysk totalsiffra funnen

Chatgpt påtalar att ryska officiella källor ej rapporterar konsekvent om ukrainska återtagit territorium, (vilket deepstate är motsvarande dålig på, som ej påpekas) samt att ryska källor ej tar hänsyn till sk "grey areas"

Om Zelnzky används som källa för ryska förluster så borde ryska beräkningar av ukrainska förluster vara lika mycket värda, då ser det ut så här:

Period Påstådda ukrainska förluster Genomsnitt
Hela 2025 cirka 515 800 cirka 43 000/månad
Januari–juni 2026 drygt 223 000 cirka 37 200/månad

Med dessa siffror påstår ryssland att ukrainas förluster har minskat med ca 13% under 2026.

det går ju inte att dra någon slutsats av allt detta, då grunddatat inte går att lite på från något håll.

Det är även andra oberoende organisationer som räknar och gör bedömningar på hur det går i kriget, och deras siffror sammanfaller alltid väldigt väl med Ukrainas egna, till skillnad ifrån rysslands fantasisiffror.

Det går piss för er, bara att inse.

Nu ska det bli kul att se hur många fartyg i Svarta havet Ukraina kommer att slå ut, när de är färdiga med Azov-sjön

Det är oerhört märklig logik att påstå att om man ska tro en sida måste man tro den andra också, när den ena konsekvent lämnar riktiga uppgifter som bekräftas av oberoende källor, och den andra konstant ljuger...
Citera
2026-07-15, 11:10
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Kan du försöka svara på frågan istället. Hur mycket högre är ryska förluster just nu mot ukrainska?

1.3:1?
2:1?
5:1?
10:1?

Aha, du har lämnat frågeställningen per km2.

Jag tror ryska förluster vs ukrainska är mellan 1:1 och 1:2 . Med förluster får vi räkna döda, permanent sårade, och permanent deserterade. Jag ger det 10% sannolikhet att förlusterna ligger utanför detta intervall, antingen 0:9:1 i rysk favör, eller upp till 1: 2.5 i ukrainsk favör.

Jag har också justerat min uppfattning jämfört med 2024, jag tror att färre dör per dag (på bägge sidor) än vad jag trodde då. Det är en teori som förklarar varför kriget överhuvudtaget fortsätter, utan att någon sida har utmattats helt.
Citera
2026-07-15, 11:12
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Det är även andra oberoende organisationer som räknar och gör bedömningar på hur det går i kriget, och deras siffror sammanfaller alltid väldigt väl med Ukrainas egna, till skillnad ifrån rysslands fantasisiffror.

Nu ska det bli kul att se hur många fartyg i Svarta havet Ukraina kommer att slå ut, när de är färdiga med Azov-sjön

Det är oerhört märklig logik att påstå att om man ska tro en sida måste man tro den andra också, när den ena konsekvent lämnar riktiga uppgifter som bekräftas av oberoende källor, och den andra konstant ljuger...

Så du har inte sett en enda gång där Kyivs militär ljuger. Detta bortkvalificerar dig från vuxenbordet.
Citera
2026-07-15, 11:14
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
🤭
Sådan ilsken gubbe du är. Eller arrogant.
Satt och skrattade mig fördärvad, då din ilska, blottar din okunskap.
Sedan all offtopic och whataboutism. Argumentationen haltar när vettet tar slut.
Är det frustrationen över motgångarna i kriget?

Just nu. Pkt 3.
Rysslands utrikespolicy, bygger på Primakovs doktrin.
Så…han har han har ingen påverkan?? 😁😁
Din kunskap är tämligen begränsad.

Du visar att du inte har koll.
På det som du inte vet något om, så bryr du dig inte att ta reda på fakta.
Är vi förvånade? 🤣🤣🤣

Återkommer troligen kring det andra.

Fåne.
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex

3. Har ni fått en ny "doktrin" att trösta er med? Primakovs doktrin är vadå? Han förespråkar en multipolär värld och motsätter sig USA:s globala dominans och vi har BRICS idag. Senare har han precis som många andra ryssar ilsknat till och drar sig inte för att vilja återetablera avskäckningen via kärnvapen. Man vill inte kokas levade som en groda. Du är inte rädd för kärnvapen idag så varför vara med i NATO över huvudtaget kan man undra. Nu sitter denne Primakov inte i säkerhetsådet eller i regeringen så han skriver inga doktriner och sådana kan du läsa på annat håll om du orkar slöhög.

Du begriper ingenting av detta så du behöver inte svara, var bara arg och otrevlig som vanligt.
Citera
2026-07-15, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera

kanske om de oberoende sammanfaller med med ukrianas, och de oberende är reuters, bbc och liknande så kanske de inte är så oberoende?

ang fartygen i azov-sjön, man kan ju undra hur länge det är OK att anfalla dels fartyg från oberoende, samt laster vars ägare är andra än ryska.
Bara för att man påstår att något fartyg till hör skuggflottan, så ger det inte fri lejd.

oavsett, hela tiden så ser vi reaktion och motredaktion, ryssland löser nog detta på något sätt med tiden, precis som ukraina löser utslagen infrastruktur för bensistation, oljelager och el-installationer.
Citera
2026-07-15, 11:27
Medlem
När det gäller ryska förluster gjorda av drönare är det väl så att de som har kameror på sig i mångt och mycket bekräftar att de exploderar nära soldater och nära utrustning. Sändningen upphör någon sekund innan impact. Dessa förluster torde vara tämligen enkla att bekräfta för den som tvekar på redovisade förluster. Siffror kommer från så många olika mediakällor att det inte finns anledning att tveka på att de håller någorlunda sanningshalt. Riktigt samma sak gäller inte för rysk media, vars hela existens går ut på att inte berätta sanningen. Precis som under Sovjettiden.
Citera
2026-07-15, 11:36
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotboll.Guld
När det gäller ryska förluster gjorda av drönare är det väl så att de som har kameror på sig i mångt och mycket bekräftar att de exploderar nära soldater och nära utrustning. Sändningen upphör någon sekund innan impact. Dessa förluster torde vara tämligen enkla att bekräfta för den som tvekar på redovisade förluster. Siffror kommer från så många olika mediakällor att det inte finns anledning att tveka på att de håller någorlunda sanningshalt. Riktigt samma sak gäller inte för rysk media, vars hela existens går ut på att inte berätta sanningen. Precis som under Sovjettiden.

Om du tittar i denna tråd:

(FB) Hur många ukrainska soldater har dött?

Så ser du att det inte finns någon entydig bild av ukrainska förluster.
Det skiljer EXEMPELVIS över 700% mellan Zelenskys uttalanden, och Italien (tung västlig Nato-medlems) försvarsministers uttalanden. Du kan även hitta många andra källor som säger mot varandra.

Jag rekommenderar denna: https://www.youtube.com/watch?v=LoiP5Rfpmpw
som går genom en massa olika källor de första 30 minuterna av videon. Du behöver inte vara enig i hans slutsats (1.1 : 1 i förlustratio) för att uppskatta källkritiken av olika källor.
Citera
2026-07-15, 11:39
Medlem
Jag pratar om ryska förluster, inte ukrainska.
Citera
2026-07-15, 11:45
Medlem
Bara under den senaste natten säger sig Ukraina ha anfallit ett 20-tal ryska olje- och gasfartyg i Svarta havet. Den nya strategin innebär att man utvidgar en intensiv offensiv från Azovska sjön.
https://www.svd.se/a/oEwQxm/ny-ukrainsk-taktik-dronarvagor-i-svarta-havet
Citera
2026-07-15, 11:45
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Att ryska förluster ökat på sistone kan väl inte ha frångått någon.

Men om Psychicsailor inte tror på 600% så undrar jag bara vilka siffror han anser vara realistiska.

För ett tag sedan så yppade han att då Ukraina har 30% högre drönaraktivtet så har Ryssland endast 30% högre förluster.

Utan att helt ta hänsyn till vem som är anfallande och försvarande part.

Nej, exakt.

Per km2!
Trend eller utveckling. Kalla det vad man vill.

Ryssland: Lägger man ihop:
mobilisering (2022) 300 k,
löpande rekrytering (30 k/månad),
initial invasionsstyrka ca 200 k,
lokala styrkor DPR+LPR 120k,
Får vi ca 620 (300+200+120) + (30 per månad x 68 k) = 2,64 miljoner involverade.
Vi kan backa till september 2025 och Putins uttalande om drygt 700 k i Ukraina.
Reducera ovan 2,64 med 10 mån x 30 = 2,34 milj - 700 k enl Putin.
Då fick vi i september ett nettotal på kostnadssidan med 1,64.
Detta inkluderar desertörer, skadade som återgår i strid.

Det ger en intressant bild.
Dels på kostnadssidan, men också på investeringen (mobilisering). Behovet av mobilisering.

Sedan har vi en variabel på +-10% som man bör tänka på.
1,64*0,9 = 1,476 milj förluster. Allvarligt skadade(ej mera i stridbart skick) eller döda.
Enligt statuterna, brukar det gå 2 skadade på varje död. Men i Rysslands fall sägs det vara tvärtom. Nu är det av mindre betydelse, då denna grupp oavsett skick är borta från strid.

Ger trots allt en bra indikation, är min analys.
Inte minst verkar den stämma med andra källor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in