2026-07-14, 14:26
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Polska flygvapnet har idag runt kl 12 upptäckt ett IL-20 som flög 3 mil från polskt territorium. Stridsflyg skickades upp och det ryska spaningsflyget flög mot Ryssland. Det är ännu ett försök av Moskva att kartlägga luftvärn och andra system som finns i landet, enligt Försvarsdepartementet.

https://wiadomosci.radiozet.pl/polska/rosyjski-samolot-przechwycony-nad-baltykiem-szef-mon-potwierdza?utm_medium=push&utm_source=pushpushgo&u tm_campaign=CampaignName
Citera
2026-07-14, 14:30
Avstängd
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Källa: " Ukrainian forces have broadly regained numerical drone superiority over Russian forces on the frontline and now have 1.3 strike drones to every one Russian strike drone.[53] Palisa noted that Russian forces do maintain the quantitative advantage in some areas where they are concentrating offensive operations, however."

Så i BÄSTA fall så har Ukraina 30% fler kills. Om vi ska komma upp i 600% (ryska förluster 6-dubblades) så får vi greppa efter Wilderängska coping-teorier som att ukrainska drönare är 10 gånger bättre än de ryska, som är gjorda av svenska polisens stulna fartkameror.

Och då ger vi uttalandet "the benefit of the doubt" att källan bokstavligen är Zelenskys kontor 😂. Varför ska vi tro på det om vi inte tror på Kreml? Det är samma källa som bjöd på Ghost of Kyiv.

Stor skillnad på att ligga nedgrävd mot att anfalla på öppna fält!

Låter rimligt att det hår åt 5-6 ryssar per ukrainare!

Dessutom verkar ryssarna vara bristfälligt utbildade så skulle in förvåna mig om ratiot på visa ställen är 10:1!
Citera
2026-07-14, 14:41
Medlem
Citat:
De ukrainier som dör, hur tror du de dör hösten 2025, jfr med idag. Svar: Ungefär av samma orsaker, eller hur? Artilleri, FPV-drönare, FABs, och en minoritet i small arms fire, ännu färre antagligen av snipers.

Har det ändrat sig? Nej. Vad händer då när ryssarna tar hälften så många km2? Jo, ukrainska (och ryska) antal döda per km2 går upp.

Ett annat, ännu lättare exempel. Antag att förra veckan tog ryssarna 2 km2. Men kommande veckan tar de 2 km2. Deras förluster fördubblas då kommande vecka. För att ukrainska förluster INTE ska fördubblas så ska hälften så många ukrainier dö kommande vecka.

Jag tänker inte diskutera detta mer, de som fortfarande inte förstår detta så får ChatGPT bedriva särskola med er. 😅

Detta gäller alltså det nyliga påståendet om att ryska förluster går upp per km2, se några inlägg tillbaka i denna tråd.

Du är ju helt efterbliven och tror det finns någon matematiskt rättviselag att det så fort en ryss dör måste en Ukraina dö samtidigt

Du skrev nått trams också om att eftersom Ukraina bara tillverkar 30% fler drönare kan de enbart i bästa fall döda 30% fler ryssar ....

Lille, lille vän...det är inte riktigt så det funkar.

Hur många fartyg förlorade ni inatt föresten ...
Citera
2026-07-14, 14:49
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Om Ukraina förlorat 2,5 miljoner (källa Bertilla).
Hur långt är det mellan Moskva och Kiev då?

Citat:
De ukrainier som dör, hur tror du de dör hösten 2025, jfr med idag. Svar: Ungefär av samma orsaker, eller hur? Artilleri, FPV-drönare, FABs, och en minoritet i small arms fire, ännu färre antagligen av snipers.

Har det ändrat sig? Nej. Vad händer då när ryssarna tar hälften så många km2? Jo, ukrainska (och ryska) antal döda per km2 går upp.

Ett annat, ännu lättare exempel. Antag att förra veckan tog ryssarna 2 km2. Men kommande veckan tar de 2 km2. Deras förluster fördubblas då kommande vecka. För att ukrainska förluster INTE ska fördubblas så ska hälften så många ukrainier dö kommande vecka.

Jag tänker inte diskutera detta mer, de som fortfarande inte förstår detta så får ChatGPT bedriva särskola med er. 😅

Detta gäller alltså det nyliga påståendet om att ryska förluster går upp per km2, se några inlägg tillbaka i denna tråd.
Citera
2026-07-14, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Vilka länder som ingår i vilka stormakters intressesfär bestäms i praktiken genom överenskommelser över våra huvuden, mellan stormakterna. Inget land i Sydamerika får fritt bestämma vilken intressesfär som dom vill tillhöra.

Även forna stormakter som Frankrike kan ha en intressesfär. I Frankrikes fall innefattar den fd franska kolonier i Afrika. Borde dom ha det? Har dom rätt till det? Jag vet inte. Men jag tycker inte att det är vår sak att tvinga Frankrikes hand i den frågan.

Även om många (inklusive jag själv) gärna skulle leva i en värld där alla länder är fullständigt suveräna och inte styrs på något sätt av sina grannar, så brukar vi i vanliga fall kunna se realistiskt på dom här frågorna. Jag tror ingen tycker att det är en bra idé att genom sanktioner eller militära medel försöka tvinga USA att släppa greppet om Sydamerika.

Att befinna sig inom Rysslands intressesfär innebär inte att man måste bli som Ryssland. Vad det främst innebär är att man behöver ta hänsyn till Ryssland när det gäller säkerhetspolitik. Tex så befann sig Finland inom Rysslands intressesfär från andra världskriget fram tills nyligen. Inget finnarna led särskilt mycket av, snarare innebar det ömsesidiga ekonomiska fördelar.

Man kan tycka att det är "problematiskt" som du uttrycker det. Men man behöver inte bli en verklighetsfrånvänd idealist för den sakens skull. Man behöver inte heller hänge sig åt bipolärt allt-eller-inget tänkande av typen "om vi låter ett land ingå i Rysslands intressesfär så kommer det leda till att Ryssland tar över världen". Det kommer inte hända. Däremot skulle det kunna leda till fred och välstånd för både Ryssland och EU, vilket jag inte ser som något särskilt hemskt.

Jag skrev om Iran för att kontot jag svarade på skrev om Iran.

Vidare så är Iran ett rätt solklart exempel på vad som kan hända när en suverän nation tillåter sig agera självständigt, och vägrar inse att den ingår i USA:s (eller kanske snarare Israels) intressesfär.

Trump är folkvald president i ett land som vi är allierade med. Trump hade redan haft en mandatperiod när vi gick med i NATO, så vi kan inte hävda okunskap om vilket slags land vi ingick allians med.

Om vi kan tåla att vara militärt allierade med ett land som USA, som ser hela världen som sin intressesfär, så ser jag inte varför vi inte kan leva med att även Ryssland har en intressesfär i sitt omedelbara närområde.

Vad som skedde under Kalla Kriget var en konsekvens av Andra Världskriget. Vi i Väst hade faktiskt redan då en mycket stor värdegemenskap. Det var bara länderna i öst samt Tyskland som tvingades att byta ledningar. Men länderna i Västeuropa behövde ingen överenskommelse för att kopplas till USA, den gemenskapen fanns redan genom våra demokratiska värderingar och synen på mänskliga rättigheter.

Att befinna sig inom Rysslands intressesfär innebär absolut att man måste anpassa mycket mer än bara sin säkerhetspolitik. Som exemplen Belarus, Georgien, Armenien, Moldavien och Ukraina visar med all önskvärd tydlighet så får ett land inom den ryska intressesfären inte välja vilken sorts president man vill ha. Endast proryska kandidater som har Putins stöd får väljas, annars hotar rysk invasion. Jag har vidare aldrig påstått att Ryssland skulle ta över hela världen. Jag påstod - och påstår - att om Ryssland tillåts själv att besluta vilka länder som mot ländernas egen vilja ska ingå i deras intressesfär så kan varken du eller jag säga var Rysslands ambitioner tar slut eller om de kommer vara konstanta över tid. Och någonstans kommer det alltid att uppstå en gränsyta och därmed en potentiell konfliktzon.

Nu har kalla kriget upphört. Och varje land har rätt att välja sin väg. Det gäller även länderna i Sydamerika. Vill de frigöra sig från USA så får de göra det. Jag lovar dig att jag skulle vara lika kritisk mot en amerikansk invasion av något Latinamerikanskt land som jag är mot Rysslands invasion av Ukraina. Däremot är USA:s illegala kupper i Venezuela inte lika oroande för mig i Sverige som det är när Ryssland bedriver invasionskrig mindre än 200 mil från där jag bor. Vi är dessutom grannland med Ryssland om Ryssland eller Putin får för sig att Estland eller Finland ingår i den ryska intressesfären. Dessutom anses Gotland vara Östersjöns mest strategiska ö och Gotland är en del av Sverige som därmed är direkt hotat om Ryssland får för sig att inkludera den ön i sin intressesfär. Men ska vi prata Latinamerika, så tycker jag verkligen det är vansinnigt att Marco Rubio av Trump har utsetts till nån sorts överstepresident i Venezuela.

Du drar åter igen upp "men även....", denna gång Frankrike. Jag svarar återigen att det är det enskilda f.d. franska kolonierna som ska bestämma sin relation till Frankrike, inte Frankrike. Men du vet säkert också att de där gamla kolonialväldena knappast är mycket till intressesfärer. Språk och kultur förenar och även om Frankrike ibland lägger sig i ländernas politik väl mycket så har Frankrike idag inte resurser att med våld upprätthålla någon "intressesfär". Men jag håller med dig, frågan om relationen mellan Frankrike och deras f.d. kolonier är en fråga för de berörda, inte för oss.
Senast redigerad av Auric 2026-07-14 kl. 15:38.
Citera
2026-07-14, 14:57
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neuroadapt
Dom var goda vänner.
Graham har lobbat för ett paket i flera år och besökte Kyjiv 10 gånger sedan 2022. Skulle inte förvåna mig om paketet går igenom som en hyllning till Lindsey.

Citat:
Senate looks to honor Graham with Russia sanctions

https://www.axios.com/2026/07/13/lindsey-graham-russia-sanctions-senate-trump

Vi får se.
Nu finns det många röster inom R för att införa sanktionerna.
Citera
2026-07-14, 14:59
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus

Tack för påminnelsen. Jag gjorde ett typo som gjorde det lite svårläst.

Ett annat, ännu lättare exempel. Antag att förra veckan tog ryssarna 2 km2. Men kommande veckan tar de 1 km2. Deras förluster fördubblas då kommande vecka. För att ukrainska förluster INTE ska fördubblas så ska hälften så många ukrainier dö kommande vecka.

Citera
2026-07-14, 15:00
Medlem
Magyar birds med nytt klipp där de attackerar ryska skuggflottan, fan har mupparna inte lärt sig något sedan 6 juli, skicka fartyg på fartyg varje dag och natt som blir utslagna.

https://www.youtube.com/watch?v=si-U4V4zEGo
Citera
2026-07-14, 15:02
Medlem
Citat:
Tack för påminnelsen. Jag gjorde ett typo som gjorde det lite svårläst.

Ett annat, ännu lättare exempel. Antag att förra veckan tog ryssarna 2 km2. Men kommande veckan tar de 1 km2. Deras förluster fördubblas då kommande vecka. För att ukrainska förluster INTE ska fördubblas så ska hälften så många ukrainier dö kommande vecka.

Ukraina avlivar och skadar svårt runt 30 000 ryska orcher per månad, lite färre under juni månad bara 24 000 dock och de ukrainska drönarenheterna räknar själv in med videobevis alla träffar de utför.
Citera
2026-07-14, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Moretex, psycicsailor, Menea, plastdunkk m fl.
De har inga kommentarer på de ekonomiska frågorna för Ryssland. Möjligen att ”Putin löser det…”
Tillfälligt problem sedan 4 år.

Vi ser dagligen dessa videos, av ryssar, från ryssar i Ryssland. Nä, det är ingenting…😄👍

För att inte tala om ryska förluster. Nä, existerar inte…🤡

4,5 år senare. Allt går enligt planen….
Var detta planen, då är man mer än lovligt dum.
Rysslands plan går utmärkt och framåt, dock långsammare än väntat men det vänder snart, proppen går ur.

Här får ni lite annat att läsa för omväxling.

Kiev and Region Face Threat of Large-Scale Combined Strike
https://voennoedelo.com/en/posts/id17801-kiev-faces-risk-of-major-combined-missile-and-drone-strike

The channel said potential targets may include government buildings, military facilities, energy and industrial infrastructure, and key transport hubs across the capital. Ukrainian monitoring resources cited in the report have identified nine districts of Kiev as areas facing an elevated risk.

Tja, vi får väl se.

Ranked: The Best Countries for Quality of Life in 2026
https://www.visualcapitalist.com/ranked-the-best-countries-for-quality-of-life-in-2026/

Roligt att vi rankas först och Ukraina lägst. Ukraina skulle ha låtit bli statskuppen 2014 eller åtminstone genomfört Minskavtalet och släpp Donbass innan 2022.

Kamelchuk on debts after the war
https://stoptckukraine.com/en/news/2026-07-09-kamelchuk-debts-after-war
Någon som lånat ut pengar till Ukraina? MP Yuriy Kamelchuk vill att alla lån från "partners" avskrivs men förstår ju samtidigt västs affärsidé ...

Bulgaria will not provide military support to Ukraine anymore. Prime Minister responds
https://defence24.com/geopolitics/bulgaria-will-not-provide-military-support-to-ukraine-anymore-prime-minister-responds

Bulgaria’s newly appointed defence minister, Dimitar Stoyanov, announced that Sofia does not plan to provide further military aid packages to Kyiv. He argued that Ukraine now needs more manpower than weapons and called for Moscow and Kyiv to return to negotiations in search of a “just peace”.

Bulgarien har ju en special historisk sits här för samtidigt som Ryssland stred i det Rysk-turkiska kriget så såg man även till att Bulgarien 1878 befriades från det Osmanska riket, Krim var redan erövrat 1783. (helvete, historia som ni hatar)

Det är hög aktivitet nu vid fronten. (buh, vågar ni läsa TASS? får ni? paniken kommer)

Russian forces strike Ukrainian UAV assembly, storage sites in past day
https://tass.com/politics/2160099
The Ukrainian army lost roughly 1,380 troops in battles with Russian forces in all the frontline areas over the past 24 hours

Väst och NATO balanserar runt världskriget.

German drone factory for Ukraine legitimate target for Russian military — expert
https://tass.com/politics/2160045

EU fyller på Rysslands "krigskassa".

EU buys record amount of gas from Russia’s flagship plant
https://www.ft.com/content/de9bbc3a-c317-4e5f-a324-6ec0dde45722?syn-25a6b1a6=1

Jag avslutar med lite Southfront så ni får lite högre blodtryck.

Russia Continues Strikes On Ukraine’s Ports As Kyiv Targets The Moscow Region
https://southfront.press/russia-continues-strikes-on-ukraines-ports-as-kyiv-targets-the-moscow-region/

Ryssland tar hand om Ukrainas sjöfart.

Military Situation In Ukraine And Ukrainian Attacks On Russian Territory On July 13, 2026 (Maps Update)
https://southfront.press/military-situation-in-ukraine-and-ukrainian-attacks-on-russian-territory-on-july-13-2026-maps-update /

Bra kartor om inte annat.
Citera
2026-07-14, 15:20
Medlem
Två ukrainska markdrönare mot ett par ryska orcher.

Two Ukrainian battle robots, with support from drones, annihilated a group of Russian orcs. 💪 🤖

https://x.com/ChurchillFella/status/2076945919489278103?s=20
Citera
2026-07-14, 15:21
Medlem
Lite bättre klipp på drönarattackerna mot ryska skuggflottan natten till idag.

Den här natten träffades 11 ryska tankfartyg av Fire Point-droner

https://x.com/Heroiam_Slava/status/2076942697697251751?s=20
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in