2026-07-13, 14:53
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HundenHansson

* Gatukontoret verkar bada i pengar. Ständiga projekt på gator och torg med tveksam nytta. Stänger av en gata i ett par veckor för att bygga om två busshållplatser. Vad blev bättre av detta? En korsning stängs av för att bygga om en rondell. När det är klart kan jag inte begripa vad som är bättre jämfört med den gamla. I min direkta närhet: En sträcka cykelväg på 500 m plöjs upp totalt för att asfalteras om. Jag går där varje dag - det var absolut inget fel på den gamla beläggningen. Vad fn - är entreprenörerna i total maskopi med gatukontorets tjänstemän eller vad håller de på med?

Kan hålla med dig och berätta varför Gatukontoret håller på som de gör.
De tilldelas anslag varje år. Gör de ett år inte av med anslagen så dras de ned nästa år. Därför gräver de upp fullt dugliga cykelbanor och vägar, bygger meningslösa rondeller och fartgupp. Det är för att göra av med årets anslag innan årets slut.

Stänga av en gata två veckor? Häromkring gräver de upp den på våren, sedan är den uppgrävd hela sommaren, i bästa fall fyller de igen och asfalterar innan vintern, så är det varje år.
Citera
2026-07-13, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det där blir inte mer sant för att ni upprepar det många gånger.

Nej, svenska kommuner får inte mer pengar från utjämningssystemet för att de går minus i budgeten. Det kommunala utjämningssystemet bygger bara på demografiska faktorer. Kommuner får mer pengar om de har många unga, gamla och låginkomsttagare. Kommuner får mindre pengar om de har fler höginkomsttagare. Hur de använder eller inte använder sina pengar har ingenting med saken att göra.

Men det bedrivs ju som affärsmodel, både av invandrare och kommunen. Ju fler invandrare och barn du skaffar ju mer bidrag. Malmö stad får 7 miljarder sek 2026! och det finns inga utsikter att det tar slut de nästa 20 åren heller.

Låt folk behålla sina egna pengar istället, oansvariga personer ska inte belönas för sin oansvarighet.
Citera
2026-07-13, 17:56
Medlem
sara-slaugters avatar
Citat:
Jag vill inte outa var jag bor, men jag gissar att det ser likadant ut på andra platser: Kommunen har inga pengar sägs det. Äldreomsorgen och skolan går på knäna. Man har inte råd att anställa de resurser som behövs. Skatten måste höjas.

Samtidigt:
* Den kommunala byråkratin expanderar. Man byggde för några år sedan ett nytt fint kommunhus för att det inte längre fanns plats för alla tjänstemän. Det finns X antal kommunikatörer anställda
* Gatukontoret verkar bada i pengar. Ständiga projekt på gator och torg med tveksam nytta. Stänger av en gata i ett par veckor för att bygga om två busshållplatser. Vad blev bättre av detta? En korsning stängs av för att bygga om en rondell. När det är klart kan jag inte begripa vad som är bättre jämfört med den gamla. I min direkta närhet: En sträcka cykelväg på 500 m plöjs upp totalt för att asfalteras om. Jag går där varje dag - det var absolut inget fel på den gamla beläggningen. Vad fn - är entreprenörerna i total maskopi med gatukontorets tjänstemän eller vad håller de på med?
*Plan- och bygglovsärenden där petiga tjänstemän har åsikter om allt mellan himmel och jord: Ditt staket är 10 cm för högt, markisen har fel kulör av orange, etc.

Jag kan bara konstatera att i min kommun verkar det inte vara någon brist på pengar trots ständigt gnäll i lokalpressen. Men det är mycket möjligt att man lägger pengarna på fel saker.

Klart det finns pengar i en kommun. Men att driva ett äldreboende eller en skola så krävs det en del stålars. Det är nämligen i princip endast till detta kommunskatten går till.

Om gatukontoret flödar av pengar beror det på att förvaltningen är intäktsfinansierad och i motsats till skola och omsorg inte kräver speciellt mycket personal.

Den teknisk förvaltningen tarvar en tjänsteman över tid per ansvarsområde.

Att hålla en bemannad rad (alltså en bemannings lucka) dygnet runt och över året för omvårdnadsförvaltningen kräver nio personer.
Citera
2026-07-13, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Ja, du svarar på din egna fråga.

Det finns pengar men man använder medlen fel.
Detta är ett genomgående fel i samtliga kommuner i Sverige.
Men det gör inget för folk gillar att betala mycket i skatt.
Man har råd med flumjobb som mångfaldskommunikatör och annat skit. Men till äldre å skolan finns inga pengar
Citera
2026-07-13, 19:19
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Jag vill inte outa var jag bor, men jag gissar att det ser likadant ut på andra platser: Kommunen har inga pengar sägs det. Äldreomsorgen och skolan går på knäna. Man har inte råd att anställa de resurser som behövs. Skatten måste höjas.

Samtidigt:
* Den kommunala byråkratin expanderar. Man byggde för några år sedan ett nytt fint kommunhus för att det inte längre fanns plats för alla tjänstemän. Det finns X antal kommunikatörer anställda
* Gatukontoret verkar bada i pengar.

Gatuarbeten, "säkrare trafikmiljö" är en modern motsvarighet till ryttarstatyer av "stora" män. Den fattigaste ort har en styrande oligarki av idioter som vill vara med sin tid och göra som alla andra. Fattiga människor under existentiell press äter mer chips och dricker mer alkohol, och motsvarande på kommunal nivå är omläggning av gatunätet.

Ja, som nån skrev, psykopati ligger ytterst bakom utarmningen av gatumiljöerna. Psykopater får utlösning av avsaknad av alternativ och torftiga ("sensorisk deprivation") miljöer utan egenmakt och mångfald av möjligheter..
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-07-13 kl. 19:26.
Citera
2026-07-13, 19:19
Medlem
Låter som vilken kommun som helst, inga konstigheter.
Citera
2026-07-13, 19:21
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Det du skriver låter som en partsinlaga till försvar för den offentliga ansvarsbefriade sektorn.

Hur skulle det vara om du tog och klippte dig och skaffade dig ett riktigt jobb, dvs utanför offentlig sektor?

Du har inga riktiga argument alltså? Tack, då vet vi.

Citat:
Ursprungligen postat av Skattebetalaren23
Går du plus ska du betala till andra kommuner, missköter du dig som malmö så får du miljarder.
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebetalaren23
Men det bedrivs ju som affärsmodel, både av invandrare och kommunen. Ju fler invandrare och barn du skaffar ju mer bidrag. Malmö stad får 7 miljarder sek 2026! och det finns inga utsikter att det tar slut de nästa 20 åren heller.

Du verkar ha glömt vad du själv sa. Men det brukar vara bäst så när man har uppåt väggarna fel. Nästa gång kanske du tänker ett varv till innan du öppnar kakinkastet (fast troligtvis inte).
Citera
2026-07-14, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Du har inga riktiga argument alltså? Tack, då vet vi.

Du verkar ha glömt vad du själv sa. Men det brukar vara bäst så när man har uppåt väggarna fel. Nästa gång kanske du tänker ett varv till innan du öppnar kakinkastet (fast troligtvis inte).

det hänger ju fortfarande ihopa, varje gång de ger en lägenhet till en flykting så kommer det två nya.

Samt en del av budgeten går till saker som inte löser sina problem, dvs oansvarighet och överspenderande. Tex malmö festivalen, rosa stayer, talande soptunnor, spela in träd och vem vet vad mera för nonsens.
Senast redigerad av Skattebetalaren23 2026-07-14 kl. 10:39.
Citera
2026-07-14, 10:38
Medlem
Bajsmoderatorers avatar
Ont om pengar, gott om höga löner och berikare.
Citera
2026-07-14, 11:04
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Man har både ont om pengar och inte.

Man bygger skrytbyggen i min kommun och vägrar uppge vad man har lagt. Man slösar pengar på skit som menskonst och rishögar.

Så av samma anledning som andra missbrukare har man ont om pengar samtidigt som man har bra inkomster.

Kom ihåg att den som sköter sig straffas i det svenska kommunala utjämnings-systemet och blir omedelbart av med pengar (ett fullständigt horribelt system som gynnar miss-skötsel).
Vägrar????
Är detta inte en offentlig handling man
kan begära ut???
Citera
2026-07-14, 12:28
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1335991
Vägrar????
Är detta inte en offentlig handling man
kan begära ut???
Jo, men vi har ett ärende som de smitit undan med konstiga förklaringar. Vi vet fortfarande inte vad det kostat.
Citera
2026-07-14, 14:48
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Jo, men vi har ett ärende som de smitit undan med konstiga förklaringar. Vi vet fortfarande inte vad det kostat.
Kan man inte stämma dom pga detta???
Vi har ju offentlighetsprincipen i vårt land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in