2026-07-13, 09:56
Medlem
HungalaBungalas avatar
Härligt, nu kan man börja se fram emot den kommande säsongen!

Hoppas det kommer fram nya profiler på damsidan nu när Diggins och Fähndrich slutar, behövs verkligen någon bra sprinter från någon annan nation än Sverige och Norge. Rydzek är väldigt bra vissa stunder, men inte tillräckligt för att ofta vara ett hot mot Svahn, Sundling och Skistad.
Citera
2026-07-14, 03:33
Moderator
Schlesiens avatar
Reportage med Linn Svahn i SVT Sportspegeln.
Hon tittar inte bakåt, hon tittar framåt. Är det något i din träning redan nu som är anpassat till just Faluns sprintbana?
- Ja, det är det.

Linn kör rullskidpass i början med tre andra kvinnor. På slutet körde hon med två andra. Vilka tränade hon med, såg ni det? Emma R och Ebba A?..
Citera
2026-07-14, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HungalaBungala
Härligt, nu kan man börja se fram emot den kommande säsongen!

Hoppas det kommer fram nya profiler på damsidan nu när Diggins och Fähndrich slutar, behövs verkligen någon bra sprinter från någon annan nation än Sverige och Norge. Rydzek är väldigt bra vissa stunder, men inte tillräckligt för att ofta vara ett hot mot Svahn, Sundling och Skistad.
Hoppas på Gina del Rio, någon av de unga kanadensiskorna som Allison Mackie, Heidi Bucher från Österrike känns också intressant och sen kan man väl hoppas att någon av Italienskorna och fransyskorna äntligen lyfter.

Sen apropå Schweiz så har vi ju Nadja Kälin, får se hur hon utvecklas i år
Citera
2026-07-14, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Hoppas på Gina del Rio, någon av de unga kanadensiskorna som Allison Mackie, Heidi Bucher från Österrike känns också intressant och sen kan man väl hoppas att någon av Italienskorna och fransyskorna äntligen lyfter.

Sen apropå Schweiz så har vi ju Nadja Kälin, får se hur hon utvecklas i år

Gina del Rio påminner mig lite om Sundling. Hoppas verkligen hon kan ta ett steg.
Citera
2026-07-14, 15:00
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Reportage med Linn Svahn i SVT Sportspegeln.
Hon tittar inte bakåt, hon tittar framåt. Är det något i din träning redan nu som är anpassat till just Faluns sprintbana?
- Ja, det är det.

Linn kör rullskidpass i början med tre andra kvinnor. På slutet körde hon med två andra. Vilka tränade hon med, såg ni det? Emma R och Ebba A?..

Moa Ilar, Emma Ribom och Märta Rosenberg.

Moa Ilar och Moa Hansson.

Verkar vara ett längre distanspass i början och lite i slutet och någon form av sprintträning inemellan som man filmat.
Citera
2026-07-15, 08:38
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Moa Ilar, Emma Ribom och Märta Rosenberg.

Moa Ilar och Moa Hansson.

Verkar vara ett längre distanspass i början och lite i slutet och någon form av sprintträning inemellan som man filmat.
Nu missade jag reportaget, men intressant om Moa Hansson tränat med Linn
Citera
2026-07-15, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Nu missade jag reportaget, men intressant om Moa Hansson tränat med Linn
Förklara, HUR är det intressant att Moa har tränat med Linn?
Citera
2026-07-16, 07:15
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Förklara, HUR är det intressant att Moa har tränat med Linn?
Eftersom jag inte sett inslaget kan jag ha missförstått det, men jag hittar ingen logisk förklaring till att Moa Hansson är med på ett träningspass med övriga åkare som nämns då det övriga har gemensamt är att de är med i landslaget - eller var Moa H och eventuellt ytterligare inbjudna till landslagsläger/träning?
Citera
2026-07-16, 09:26
Medlem
Citat:
Eftersom jag inte sett inslaget kan jag ha missförstått det, men jag hittar ingen logisk förklaring till att Moa Hansson är med på ett träningspass med övriga åkare som nämns då det övriga har gemensamt är att de är med i landslaget - eller var Moa H och eventuellt ytterligare inbjudna till landslagsläger/träning?
Moa Hansson verkar köra ett lite speciellt långloppsupplägg, kvar i FBSK och var med på deras läger i Idre, FBSK är väl annars likt Piteå en utpräglad elitförening för de som satsar traditionellt så hon har nog inte helt gett upp de drömmarna.
Citera
2026-07-16, 12:15
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:

Tror det var något sprintpass. Inte med landslaget. Var också lite förvånad men det såg ut som hon tyckte jag.
Citera
2026-07-17, 08:16
Medlem
Hur många herrsprintrar kommer vi som mest under den kommande säsongen ha i final i en VC-tävling? Och vilka tror du det kan vara?
Citera
2026-07-17, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ccnut
Hur många herrsprintrar kommer vi som mest under den kommande säsongen ha i final i en VC-tävling? Och vilka tror du det kan vara?
Åh, spännande fråga…

Vi kommer ha två åkare i final lite oftare och med lite tur skulle vi därmed kunna få med oss tre. Fler än så känns inte sannolikt även om det skulle kunna hända.

Anton känns given och Edvin är svår att välja bort. Framförallt som LL då han ofta sätter upp högsta fart från start. Tredje gubbe blir Alvar. Klassisk sprint. Anton och Alvar på pallen, Edvin sist i finalen….
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in