2026-07-13, 18:26
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mytenlegende
Dom har en matkälla någonstans i byn, någon som kastar ut sopor och liknande där dom går och äter.

Där du har massa fiskmåsar så har dom också en god källa till mat.

Usch då! The plot thickens...
Citera
2026-07-13, 18:28
Medlem
ansluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Jag gör inte det nej. För jag skjuter inte måsar.

Det är det enda sättet att bli av med dom. Vad ska du annars göra? Springa runt och vifta med en kvast?
Citera
2026-07-13, 19:10
Avstängd
sommarlovs avatar
Det enda som fungerar är att pricka deras ägg.
Förstör ni bon och ägg lägger de bara nya.
Citera
2026-07-13, 19:10
Medlem
Citat:
I år har vi en fullkomlig invasion sv fiskmåsar, som skriker dygnets alla timmar. Förskräckligt. Duvorna verkar ha panik, då de gissningsvis har blivit bortjagade från sina naturliga häckningsplatser.
Det lite roliga är att du i en annan tråd berättar om hur fantastisk Gud är. Kan du inte bara försöka prata med honom. Be snällt, på dina bara knän?

Min lite mer vetenskapliga tanke är dock att man blir duktigare på att ta hand om sopor i trakterna.

När jag är ute tidiga mornar på sommaren så är det ofta kaos med diverse fåglar kring soptunnor nära snabbmatsställen. Kanske krav på att tömma dessa snabbt efter att de sista gästerna går hem? Det vore väl inte för mycket begärt.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-13 kl. 19:15.
Citera
2026-07-13, 19:21
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det lite roliga är att du i en annan tråd berättar om hur fantastisk Gud är. Kan du inte bara försöka prata med honom. Be snällt, på dina bara knän?

Min lite mer vetenskapliga tanke är dock att man blir duktigare på att ta hand om sopor i trakterna.

När jag är ute tidiga mornar på sommaren så är det ofta kaos med diverse fåglar kring soptunnor nära snabbmatsställen. Kanske krav på att tömma dessa snabbt efter att de sista gästerna går hem? Det vore väl inte för mycket begärt.

Jag vet inte hur mycket du kan om religion, mdn Gud är inte som en allsmäktig Tomte som ger dig allt du önskar: i så fall hade ju alla varit religiösa

Jag har aldrig sett några sopor här, så jag får fundera vidare.
Citera
2026-07-13, 19:34
Medlem
Citat:
Jag vet inte hur mycket du kan om religion, mdn Gud är inte som en allsmäktig Tomte som ger dig allt du önskar: i så fall hade ju alla varit religiösa

Jag har aldrig sett några sopor här, så jag får fundera vidare.
Du kan väl be en bön i alla fall.
Citera
2026-07-13, 19:35
Medlem
VincentLels avatar
Citat:
Jag bor i en liten by, långt ute i tjotaheiti. Kusten är långt borta.

I år har vi en fullkomlig invasion sv fiskmåsar, som skriker dygnets alla timmar. Förskräckligt. Duvorna verkar ha panik, då de gissningsvis har blivit bortjagade från sina naturliga häckningsplatser.

Varje gång jag sätter min fot utanför dörren får jag en pakikslagen skogsduva på 3 kilo i rakt ansiktet - mycket irriterande.

Nån som har upplevt en liknande invasion av måsar i sin lilla by eller småstad?

Är måsarna här för att stanna?

Jag tycker inte måsarna hör hemma här. Jag har bott här i 5 år och aldrig sett röken av en mås förut. Nu är de överallt.

Eller rättare sagt: de hörs överallt. De verkar inte vara jättemånga egentligen. Men att de har tagit över märks tydligt på de andra fåglarna, som drar sig undan och försvinner.

Jag har märkt att de vart sjukt mycket måsar i en småstad jag vistats i en del i nu i sommar. Dom skriker hela natten sen är ungarna utanför bostäderna så man blir attackerad direkt om man går ut.

Tycker det vart färre måsar & trutar vid kusten jämförelsevis!
Citera
2026-07-13, 20:11
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VincentLel
Jag har märkt att de vart sjukt mycket måsar i en småstad jag vistats i en del i nu i sommar. Dom skriker hela natten sen är ungarna utanför bostäderna så man blir attackerad direkt om man går ut.

Tycker det vart färre måsar & trutar vid kusten jämförelsevis!

Hm. Intressange.
Citera
2026-07-13, 20:30
Avstängd
Citat:
Jag bor i en liten by, långt ute i tjotaheiti. Kusten är långt borta.

Varje gång jag sätter min fot utanför dörren får jag en pakikslagen skogsduva på 3 kilo i rakt ansiktet - mycket irriterande.

Nån som har upplevt en liknande invasion av måsar i sin lilla by eller småstad?

Är måsarna här för att stanna?

Jag tycker inte måsarna hör hemma här. Jag har bott här i 5 år och aldrig sett röken av en mås förut. Nu är de överallt.

Eller rättare sagt: de hörs överallt. De verkar inte vara jättemånga egentligen. Men att de har tagit över märks tydligt på de andra fåglarna, som drar sig undan och försvinner.
Börja med att mata dem ett tag sedan efter det gäller du gift eller farliga ämnen i deras mat
Citera
2026-07-13, 20:58
Medlem
HBTKuks avatar
Bli kompis med dem. Detta är en strid du inte vinner.

Måsarna är våra vänner.
Citera
2026-07-13, 21:04
Medlem
Aakerbocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G3d9H-D.z-0d
Har fastighetsägaren sett till att pricka hål i äggen innan de blir ungar, mha anticimex eller liknande, så har man i stort bekämpat problemet lokalt iaf.
Det är säkert effektivt, dessvärre så är det olagligt.
Vänligen
Citera
2026-07-13, 21:39
Medlem
G3d9H-D.z-0ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aakerbock
Det är säkert effektivt, dessvärre så är det olagligt.
Vänligen
Nej, det är det inte.

Menar du att anticimex som gör detta bryter mot lagen varje år och dessutom tar betalt för det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in