Citat:
Ursprungligen postat av
Katki
Om man vill arbeta och söker jobb, men studerar istället för att slippa vara arbetslös, så är man ju helt klart arbetslös. Eller om man vägrar skriva in sig på arbetsförmedlingen och lever på familjen, klart man då ändå är arbetslös.
Heltidsstudenter är inte arbetslösa. De har gott om arbete att kvalificera för ett kommande jobb.
Att de ens dyker upp i statistiken är egentligen helt bisarrt.
Det påminner om min granne i mitt koloniområde som varit en såssehöjdare i Göteborgs kommun och som triumferande påstådd att ungdomsarbetslösheten under (s) sjunkit jättemycket under (s) styret. Fast då han blev lite förlägen och ganska tyst när jag påpekade att statistiken nyligen gjorts om i grunden . Vilket var grunden ? Jo - Årskullarna som gick i högre utbildning minskade ett tag under tidiga 2000-talet , vilket då f.f.a. vänsterblocket tog som ett bevis att deras politik låg rätt i tiden, fast det berodde enbart på att andelen studenter minskade kraftig = Fallande arbetslöshet .
Med statistik ska man vara på sin vakt. Ingenting brukar stämma. När man kan använda heltidsstuderande vuxna och inkludera dem i arbetslöshetsstatistiken så är något
fundamentalt fel
Studier är en investering för framtiden , inte en belastning på nutidens arbetslöshet. Det är ju helt skruvat