2026-07-13, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swordtoploughshare
Nix, men det är säkert bara ett förbiseende från dom som är ansvariga. Men allvarligt talat så är nån form av ljudstöd/tal rimlig för dom som har grov dyslexi (vilket inte är samma som analfabetism så nån form av läskunnighet kanske krävs, att man kan samtliga svenska bokstäver tex.).
Det är fullt möjligt, ville bara se något annat än vad du tror.
Citera
2026-07-13, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Den som vill bli svensk medborgare måste från nu klara ett medborgarskapsprov och den 15 augusti går det första provet av stapeln i Stockholm. Provet motsvarar vad man ska kunna i årskurs 9. Det finns material så att man kan öva på Universitets- och högskolerådets (UHR) webbplats. Godkända betyg i samhällskunskap och svenska kan räcka för att slippa göra medborgarskapsprovet.

Det första provet blir ett slags testprov och antal rätt man behöver ha bestäms först efter provet. DN ställde några frågor till svenskar ur provet och det var inte så lätt. Frågan vem som är statschef hade många svårt med.
"Maria Boström, 78, sjuksköterska

Tre rätt av fem möjliga.

– Det var inte så lätt, men jag tror att det är viktigare att kunna svenska språket än att veta vem som är statschef i landet. I mitt jobb inom vården ser jag hur viktigt det är att man kan kommunicera med patienterna."
https://www.dn.se/sverige/nu-infors-medborgarskapsprovet-sa-kan-fragorna-se-ut/

Medborgarskapsprovet på UHR
https://www.uhr.se/medborgarskapsprovet/

Utbildningsmaterial
https://www.uhr.se/globalassets/_uhr.se/medborgarskapsprovet/utbildningsmaterial/sverige-i-fokus.pdf

Diskussion:

- Blir det en flipp eller flopp? Kommer många att göra provet?

- Tror ni att ni själva skulle klara av provet utan att läsa på? Nivån är ju ändå årskurs 9

- Tillför det något att ha ett medborgarskapsprov? Om många svenskar skulle ha svårt att klara provet ställer man ju indirekt högre krav på invandrare som ska bli svenska medborgare. Borde det inte vara i nivå med att man lägger ribban ungefär där 90 procent av svenskarna skulle klara testet?

Exempel på en fråga. Ett svarsalternativ är rätt.

Vilken titel har Sveriges statschef?

A. Talman
B. Kung
C. Landshövding
D. Statsminister

Jag undrar hur det blir för personer med intellektuell funktionsnedsättning. Och hur blir det för dem som har stora inlärningssvårigheter? Ska vi nu börja diskriminera människor utifrån intelligens och inlärningsförmåga? Eller gäller provet bara dem som förväntas klara det, medan alla andra slipper? Frågorna är många.
Citera
2026-07-13, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
Jag undrar hur det blir för personer med intellektuell funktionsnedsättning. Och hur blir det för dem som har stora inlärningssvårigheter? Ska vi nu börja diskriminera människor utifrån intelligens och inlärningsförmåga? Eller gäller provet bara dem som förväntas klara det, medan alla andra slipper? Frågorna är många.

Man kan säkert göra om provet hur många gånger som helst också. Det är helt meningslöst i praktiken som det mesta annat när det gäller till medborgarskapet.

Det ska bara se ut som att man har ställt krav för att bli medborgare på papperet.
Citera
2026-07-13, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Man kan säkert göra om provet hur många gånger som helst också. Det är helt meningslöst i praktiken som det mesta annat när det gäller till medborgarskapet.

Det ska bara se ut som att man har ställt krav för att bli medborgare på papperet.

Men pengar kostar det säkert, miljorders beloner för oss skattebetalare.
Citera
2026-07-13, 19:20
Medlem
Klarar alla svärjevänner testet..? Motsvarar trots allt åk 9
Citera
2026-07-13, 19:32
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jag fick 5 rätt av 5 i alla fall på de exempelfrågor som DN publicerade, men det kan säkert vara svårt om man kommer från ett annat land. Jag är lite kluven till medborgarskapsprov men fler länder har det, bland annat Danmark och Norge och Finland kommer att införa det nästa år.
"Fenomenalt!
Du fick 5 av 5 rätt
Alla rätt! Mycket imponerande. 42127 personer har gjort quizet hittills. 18275 av dem har fått alla rätt."
https://www.dn.se/spel/quiz/politik-och-samhalle/fem-fragor-ur-medborgarskapsprovet/

😡
Låst.
Citera
2026-07-13, 20:04
Medlem
Även från min sida är det lite missnöje Skulle också vilja göra provet (eller testa fem enkla frågor)
Citera
2026-07-13, 21:22
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
😡
Låst.
Ja, sorry, det var låst. Men på UHRs webblats finns samma frågor

https://www.uhr.se/medborgarskapsprovet/provdagen/

1) Vad är den offentliga sektorns främsta uppgift?

A. Att driva företag med vinst
B. Att ordna välfärdstjänster som vård och utbildning
C. Att formulera och stifta nya lagar
D. Att representera Sverige internationellt

2) Vilken titel har Sveriges statschef?

A. Talman
B. Kung
C. Landshövding
D. Statsminister

3) Vilken svensk naturresurs har under lång tid haft stor betydelse för Sveriges ekonomi?

A. Naturgas
B. Olja
C. Skog
D. Uran

4) Vilket land var under nästan 700 år, fram till år 1809, en del av Sverige?

A. Norge
B. Finland
C. Danmark
D. Estland

5) En person skriver ett inlägg på sociala medier där hen kritiserar ett politiskt förslag. Vilket alternativ beskriver bäst hur yttrandefriheten fungerar?

A. Personen får bara uttrycka positiva åsikter om politiska förslag
B. Personen får uttrycka sin åsikt så länge det skrivna inte bryter mot lagen
C. Personen måste först be om tillstånd att skriva inlägget
D. Personen får inte namnge politikerna som lagt förslaget
Citera
2026-07-13, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Hoppas frågorna är många och roterar. Annars kommer provet läcka dag 1 av nån batikhäxa.
Har ju redan stått exempel i tidningar och på nätet. Och ska finnas möjlighet att öva. Behövs ingen häxa. Du tror det är meningen att det ska vara svårt att klara?
Citera
2026-07-13, 22:19
Medlem
Jag klarade inte frågan hur många kommuner det finns i Sverige och har redan glömt svaret. Fick tre alternativ, som var ganska lika varandra.
Citera
2026-07-14, 00:35
Medlem
Är detta frågor till första,andra,tredje eller fjärde gradens medborgarskap?
Är man berättigad till föräldrapenning, A-kassa och liknande om man skulle behöva det?Frågar åt en vän.
Citera
2026-07-14, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Jag klarade inte frågan hur många kommuner det finns i Sverige och har redan glömt svaret. Fick tre alternativ, som var ganska lika varandra.
Hade alternativen varit 289, 290, 291, 292 hade jag fått fel. Jag är helt säker på att det var 291 kommuner en gång i tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in