2026-07-11, 21:30
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Ok. om 5% slåss vid fronten som du påstår så undrar jag hur många som som "tjänstgör" för Ukraina på andra platser?

Hur många tillverkar vapen och ammunition?

Vem sköter logistiken och funktionen i samhället medan dessa 5% krigar vid fronten?

Helt enkelt, hur många ukrainare gör en krigsinsats för Ukraina utan att vara aktiv i försvarsmakten tror du? Alla som får samhället att fungera, allt från tidningsförsäljare till företagschefer.

För att få lite perspektiv, under USA's krig i Vietnam så tjänstgjorde också ca 5% av den nordvietnamesiska befolkningen i armén.

Här gör jag ett antagande.

Fakta är att hundratusentals ukrainier duckar mobiliseringen och hundratusentals ukrainier har deserterat från armén.

Mitt antagande är att i princip alla dessa gör det för att de inte vill vara i livsfarlig fronttjänst. Jag tror få av dem vägrar sin plikt av ideologiska skäl (de är proryssar eller pacifister), de är max 10 %.

Jag gissar att 20-25% av ukrainska befolkningen är sysselsatt i försvarssektorn om man räknar in dual-use funktioner, lite beroende på hur man definierar det kan siffran nog vara ännu högre.

När jag diskuterat tidigare, har jag refererat till fronttjänst eller risk för fronttjänst. Dvs en "tidningsförsäljare" slåss inte för sitt land genom att sälja tidningar.
Citera
2026-07-11, 23:13
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capstan
I media beskrivs ukrainare som ett rejält folk som vi måste kämpa för, men varför vill de inte kämpa själva?
Hundratusentals friska ukrainska män i värnpliktig ålder har smitit från sina plikter medan vi bekostar deras krig.
Vad kan vi göra för att sända tillbaka dessa ynkryggar?

Här är en ynkling som inte vill göra sin plikt https://www.svt.se/nyheter/utrikes/dmytro-vantar-pa-ratt-ogonblick-att-fly-ukraina

Det här är alltså det folk (samma som ryssar) som media höjer till skyarna.
Vi måste börja skicka hem de här pajaserna. Förslag?

Danmark är som vanligt en förebild https://morgontidningen.se/2022/03/danmark-avvisar-ukrainska-flyktingar/

Ukrainska män i vapenför ålder i andra europeiska länder skall saklöst återsändas. Det kan aldrig vara valfritt att göra sin plikt för sitt land i krig.

Svaret på frågan varför vissa smiter är förstås enkel - en del människor är smitare. Sådana förekommer i alla länder. Sådant beteende får aldrig belönas, men vi har förstås litet för många kärringar här i landet som tycker oändligt synd om de som gör fel. Då är det litet politiskt känsligt att göra rätt.

Det är fö att beakta att vi numera behöver fundera på hur vi skulle behandla svenska män som smiter utomlands om kriget kommer. Fordom vad det sed att när fienden tränger in i landet, då går budkavle om att allt manfolk skulle uppbådas. Den som inte följde, och skickade budkavle vidare, råkade rättmätigt illa ut.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Budkavle

Vi behöver härvid oss städse manligen och väl förhålla, skulle detta ånyo bli av nöden.
Citera
2026-07-12, 00:12
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Det finns fler ryska desertörer än Ukrainska. Vad säger det?
Citera
2026-07-13, 09:20
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
När jag diskuterat tidigare, har jag refererat till fronttjänst eller risk för fronttjänst. Dvs en "tidningsförsäljare" slåss inte för sitt land genom att sälja tidningar.
Alla som går till jobbet på daglig basis, sjukvård, bilförsäljare, TV-tekniker, tidningsförsäljare. Alla gör de en insats för kriget. För utan ett fungerande samhälle så kollapsar även försvarsviljan.

Jag vill nog påstå att de som inte vill att Ukraina ska gå segrande ur kriget av någon anledning redan har flytt, antingen västerut eller till Ryssland (pro-ryssar) redan vid inledningen av kriget.

Att några hundratusen inte vill dö vid fronten anser jag vara relativt normalt vid en fullskalig invasion som skett i det här fallet.

Men hur som helst så har Ukraina ett organiserat försvar och det visar inga tecken på kollaps överhuvudtaget.
Citera
2026-07-13, 10:30
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Alla som går till jobbet på daglig basis, sjukvård, bilförsäljare, TV-tekniker, tidningsförsäljare. Alla gör de en insats för kriget. För utan ett fungerande samhälle så kollapsar även försvarsviljan.

Jag vill nog påstå att de som inte vill att Ukraina ska gå segrande ur kriget av någon anledning redan har flytt, antingen västerut eller till Ryssland (pro-ryssar) redan vid inledningen av kriget.

Att några hundratusen inte vill dö vid fronten anser jag vara relativt normalt vid en fullskalig invasion som skett i det här fallet.

Men hur som helst så har Ukraina ett organiserat försvar och det visar inga tecken på kollaps överhuvudtaget.

Jo de har en manskapskris och det är vad som kommer knäcka dem ifall inget ändras. Saker som dock kan ändras:
1) Repressionen ökar. Fler spärrtrupper och mer polisstat.
2) Ryssarnas största problemområden blir kritiska först (deras oljeinfra?) OCH de väljer att inte eskalera
3) EU börjar deportera män i stor skala till köttkvarnen.
4) Mobiliseringssystemet reformeras faktiskt så att även överklassens och elitens män sänds till fronten i samma skala. Det är inte säkert att det hjälper, men kanske.
Citera
2026-07-13, 10:31
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Det finns fler ryska desertörer än Ukrainska. Vad säger det?

Det hade varit intressant med en källa, det skulle ju validera manskapskrisen i Ukraina.
Citera
2026-07-13, 10:51
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Det hade varit intressant med en källa, det skulle ju validera manskapskrisen i Ukraina.
Jag skulle vilja säga att det är mer ett hypotetiskt påstående.

Du har flera ggr sagt att Ryssland har en betydligt högre manskapspool än Ukraina och därför kommer de att vinna kriget. Jag säger istället att om Ryssland hade försökt att mobilisera sin manskapspool så hade vi sett deserteringar i Ryssland som vida hade överstigit Ukraina. Så ditt påstående om manskapspoolen blir en paradox.

En annan avgörande faktor till att vi i dagsläget ser större deserteringar i Ukraina är att Ukraina sätter sina desertörer i fängelse.

Ryssland fångar in sina desertörer och sätter in dem i självmordsanfall. Det är lätt att förstå då varför Ukrainare är mer benägna till att desertera.

Ändå har vi sett uppåt hundratusen ryssar desertera.

Uppgifter nu gör sig gällande att Ryssland förlorar ca 1000 soldater per dag vid fronten medan Ukraina ligger på mellan 100-300. Vem håller ut längst. Har Ryssland fler än tre ggr så många soldater än Ukraina i fronttjänst?
Citera
2026-07-13, 10:57
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Ukrainska män i vapenför ålder i andra europeiska länder skall saklöst återsändas. Det kan aldrig vara valfritt att göra sin plikt för sitt land i krig.

Svaret på frågan varför vissa smiter är förstås enkel - en del människor är smitare. Sådana förekommer i alla länder. Sådant beteende får aldrig belönas, men vi har förstås litet för många kärringar här i landet som tycker oändligt synd om de som gör fel. Då är det litet politiskt känsligt att göra rätt.

Det är fö att beakta att vi numera behöver fundera på hur vi skulle behandla svenska män som smiter utomlands om kriget kommer. Fordom vad det sed att när fienden tränger in i landet, då går budkavle om att allt manfolk skulle uppbådas. Den som inte följde, och skickade budkavle vidare, råkade rättmätigt illa ut.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Budkavle

Vi behöver härvid oss städse manligen och väl förhålla, skulle detta ånyo bli av nöden.

Det känns som om din kommentar här inte tar hänsyn till graden av problematik. Din kommentar gav mening i Ukraina 2022, eller i något tänkt moraltal till värnpliktiga vid morgonuppställningen.

- Videon som diskuteras i trådens start visar 200 personer som mer eller mindre protesterar öppet mot mobiliseringen och ingen som hjälper militären, med ett 20-tal ledare (vissa själva desertörer).

- Redan 2025 kom uppgifter om cirka 350 000 desertörer. Du får hitta länken själv, under 2024 var det 200,000 och ökande. ( (FB) Ukraina: mobilisering, fanflyktingar - dissekera rysstrollens skitsnack). Hela tråden är f ö intressant i hur fel vapenindustrins hejaklack hade.

- Även västliga medier rapporterar om krisen i det ukrainska systemet.

Du förstår kanske att det inte bara är att upptukta folk och sedan skicka dem till fronten. De ska stanna kvar där och vara effektiva också, och inte dagdrömma om att sätta en kniv i de egna officerarna.

Oförmågan att få soldater till fronten har stoppat många krig. Vi är uppe i Irak-klass på ukrainska folket nu. Vi får se om Zelensky kan vända den skutan.
Citera
2026-07-13, 11:04
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Jag skulle vilja säga att det är mer ett hypotetiskt påstående.

Du har flera ggr sagt att Ryssland har en betydligt högre manskapspool än Ukraina och därför kommer de att vinna kriget. Jag säger istället att om Ryssland hade försökt att mobilisera sin manskapspool så hade vi sett deserteringar i Ryssland som vida hade överstigit Ukraina. Så ditt påstående om manskapspoolen blir en paradox.

En annan avgörande faktor till att vi i dagsläget ser större deserteringar i Ukraina är att Ukraina sätter sina desertörer i fängelse.

Ryssland fångar in sina desertörer och sätter in dem i självmordsanfall. Det är lätt att förstå då varför Ukrainare är mer benägna till att desertera.

Ändå har vi sett uppåt hundratusen ryssar desertera.

Uppgifter nu gör sig gällande att Ryssland förlorar ca 1000 soldater per dag vid fronten medan Ukraina ligger på mellan 100-300. Vem håller ut längst. Har Ryssland fler än tre ggr så många soldater än Ukraina i fronttjänst?

För det första ger jag inte mycket för dina "uppgifter".

Manskapspool räcker inte i sig själv. Det är kombinationen av den större manskapspoolen och tillräcklig förlustratio.

Ryssarna har dock bättre disciplin (repression) vid fronten. Deras mer auktoritära system gör att de får färre desertörer. De använder antagligen spärrtrupper ibland (eller drönare som spärrtrupper).

Det är inte känt vad ukrainierna gör med sina desertörer, min tro är att många återgår till fronttjänst.

Fakta är att Ryssland fortfarande har hög grad av frivillighet (läs: betalning) bland soldaterna. Deras system är mindre pressat. Men det börjar nog bli tufft även för dem, och en mobilisering kommer leda till många deserteringar. Men de ligger åratal bakom Ukraina i kurvan.
Citera
2026-07-13, 11:12
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
För det första ger jag inte mycket för dina "uppgifter".
Nä, det är rätt uppenbart att du väljer dina egna.

https://www.intellinews.com/russia-has-a-desertion-problem-ukraine-has-a-manpower-crisis-454088/
Citat:
The Armed Forces of Ukraine (AFU) is facing a growing manpower crisis. While the Armed Forces of Russia (AFR) is currently losing a reported 1,000 men a day as it tries to capture the town of Kostiantynivka and the remain parts of Donbas it doesn’t’ already control, as IntelliNews estimated, the AFU is losing somewhere between 100 and 300 men a day.

Citat:
Det är inte känt vad ukrainierna gör med sina desertörer, min tro är att många återgår till fronttjänst.
De hotas av stränga fängelsestraff alternativt får de frivilligt återvända till fronten. De tvingas inte som ryska soldater gör.

Citat:
Fakta är att Ryssland fortfarande har hög grad av frivillighet (läs: betalning) bland soldaterna. Deras system är mindre pressat. Men det börjar nog bli tufft även för dem, och en mobilisering kommer leda till många deserteringar. Men de ligger åratal bakom Ukraina i kurvan.
Jaså, hur många "frivilliga" har Ryssland kvar att rekrytera då?

Hur många mellan 25-60 år har Ukraina kvar?
Citera
2026-07-13, 13:06
Bannlyst
Citat:
Jo de har en manskapskris och det är vad som kommer knäcka dem ifall inget ändras. Saker som dock kan ändras:
1) Repressionen ökar. Fler spärrtrupper och mer polisstat.
2) Ryssarnas största problemområden blir kritiska först (deras oljeinfra?) OCH de väljer att inte eskalera
3) EU börjar deportera män i stor skala till köttkvarnen.
4) Mobiliseringssystemet reformeras faktiskt så att även överklassens och elitens män sänds till fronten i samma skala. Det är inte säkert att det hjälper, men kanske.
Nr 3 är bara fantasier, EU eller Nato kommer aldrig att bistå Ukraina med soldater. Vete fan vad den här villfarelsen bottnar i.
Varför skulle EU/Nato blanda sig i ett inbördeskrig i Ryssland? Tänk efter först innan du skriver.
Citera
2026-07-13, 17:59
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capstan
Nr 3 är bara fantasier, EU eller Nato kommer aldrig att bistå Ukraina med soldater. Vete fan vad den här villfarelsen bottnar i.
Varför skulle EU/Nato blanda sig i ett inbördeskrig i Ryssland? Tänk efter först innan du skriver.

Jo. De deporterar de manliga ukrainier som nu befinner sig i västeuropa och/eller östeuropa. Jag pratar inte om våra egna medborgare.

Norge och Danmark tar täten, total amnesi vad gäller tidigare humanitära ambitioner.

https://uim.dk/nyhedsarkiv/2026/juni/regeringen-vil-begraense-ukraineres-adgang-til-danmark/

https://www.nrk.no/norge/erlend-wiborg-og-frp-vil-sende-heim-ukrainske-menn-som-flyktar-til-noreg-1.17595125
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in