2026-07-13, 17:22
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Okej, jag släpper det här inser att tråden ligger i religion och att religiösa har otroligt svårt för vetenskap.

Va? Nej jag har inte svårt för vetenskap. Jag älskar vetenskap! Läser just nu 3 olika böcker om mänsklighetens evolution och astrobiologi, vilket jag tycker är enormt spännande.

Men vad har det med religion att göra?
Citera
2026-07-13, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FabianSociety
Kanske för att man föredrar normativa regler som ger ordning på moral och beteende. Sånt som degraderas långsamt i ett ateistiskt samhälle, vars största prioritering är människan och jaget. Du kan ju inte få ett MÅSTE från något som bara ÄR enligt Humes lag. Då är ju hela systemet en ren dubbelstandard och kommer snabbt fallera — så som det gör nu.
Att icke-religiösa skulle sakna moral och medmänsklighet är bara ett galet tänk. Däremot kanske icke-religiösa tänker lite extra innan man anammar något religiöst, som att bära burka eller som att ligga på knä och be eller att dricka något som ska symbolisera Gud.

Det finns hänsynslösa galningar överallt, det har inget att göra med om man är religiös eller inte.

Frågan i ts handlade dock inte om vem som handlade mest moraliskt riktigt.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-13 kl. 17:34.
Citera
2026-07-13, 17:33
Medlem
Så Isaac Newton hade låg IQ tror du?

Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Låg IQ är väl vad det handlar om, skulle jag tro, alternativt självskadebeteende.
Citera
2026-07-13, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Att icke-religiösa skulle sakna moral och medmänsklighet är bara ett galet tänk. Däremot kanske icke-religiösa tänker lite extra innan man anammar något religiöst, som att bära burka eller som att ligga på knä och be eller att dricka något som ska symbolisera Gud.

Det finns hänsynslösa galningar överallt, det har inget att göra med om man är religiös eller inte.

Ja så är det.

Genom mänsklighetens historia så har detta varit ett effektivt verktyg för religionen/kyrkorna - men inte för att religionen/kyrkorna brydde sig så mycket om människorna utan för att de ville ha sina pengar.

Enligt många kyrkor räcker det ju inte att hjälpa sina medmänniskor så kommer man till himmeln - nej man måste även hjälpa kyrkan för att vara garanterad en plats i himmelriket.
Citera
2026-07-13, 17:36
Medlem
Japp, Isaac Newton, Blaise Pascal och Thomas av Aquino var helt klart genomkorkade.

Citat:
Ursprungligen postat av dickachu
Se Vita Myror så förstår du.

https://archive.org/details/svtplay-KzV3577

Religiösa är överlag förståndhandikappade/funktionsvarierade simpeltons.
Citera
2026-07-13, 17:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av VitResistens
Så Isaac Newton hade låg IQ tror du?
Förmodligen.
Citera
2026-07-13, 18:08
Medlem
Och du har väldigt hög IQ då du har insett sanningen?

Citat:
Förmodligen.
Citera
2026-07-13, 18:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av VitResistens
Och du har väldigt hög IQ då du har insett sanningen?
Jag ser att en annan redan besvarat din frågeställning, men du tycks inte vara nöjd med svaret.

Slutdiskuterat.
Citera
2026-07-13, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Jaha så du har det svårt och då ska helt plötsligt en gud lösa dina problem? Väx upp istället.
Vad hjälper det att ”växa upp”? Vuxna människor ska också dö och det är väl där skon klämmer? Jag är för skeptisk för att tro på gudar och troll men jag gissar att religiösa människor söker en poäng för den egna existensen, då är det bekvämt att tro på en gud som blåser på det onda när domedagen är här.

Även om jag inte tror har jag dock förståelse för att andra gör det. What ever floats your boat, typ.
Citera
2026-07-13, 18:23
Medlem
Jag har misshandlat mången neger under mina dagar. En snabb högerkrok och fanskapet är asfaltad!

Citat:
Jag ser att en annan redan besvarat din frågeställning, men du tycks inte vara nöjd med svaret.

Slutdiskuterat.
Citera
2026-07-13, 18:53
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Istället för att leva sitt liv och fokusera på att göra tillvaron meningsfull för sig själv och andra i sin omgivning dedikerar vissa sitt liv till absurda ritualer och indoktrinering av andra som om det skulle ge någon automatisk belöning när de dött.

Varför tänker man så? Att inte leva sitt liv här och nu utan istället gå på ett vagt löfte från någon som kanske levde för tusentals år sedan låter väl en smula irrationellt?
Nej det finns ingen anledning att tro att man blir belönad för att ha levt sitt liv eller för att man haft en religion eller för att man tror på ett visst sätt. De som blir belönade är de som varit barmhärtiga istället för hänsynslösa. Och de som tar vara på Jesus budskap istället för att förkasta det.

Jag tror inte att man dör med kroppen utan att själen i princip är odödlig vare sig man vill det eller inte. Ingen utom Gud kan förgöra någon. Detta är ingen belöning utan Guds skörd, vi människor som formats av ett helt annat liv än det eviga livet. Men inte alla får fortsätta att leva och fortsätta med det onda de redan gjort. Och de som får leva vidare slipper det onda.

De som blir belönade är de som har förtroende för Gud och hans makt och inte klamrar sig fast vid den här världens rikedom. De som tror på Gud och hans vilja.

Jesus svarade honom: »Vill du vara fullkomlig, så gå bort och sälj vad du äger och giv åt de fattiga; då skall du få en skatt i himmelen. Och kom sedan och följ mig.» — Matteus 19:21

Samlen eder icke skatter på jorden, där mott och mal förstöra, och där tjuvar bryta sig in och stjäla, utan samlen eder skatter i himmelen, där mott och mal icke förstöra, och där inga tjuvar bryta sig in och stjäla. — Matteus 6:19-20
Citera
2026-07-13, 19:31
Medlem
Viethatts avatar
Citat:
... som om det skulle ge någon automatisk belöning när de dött.
Vi alla kan komma tillbaka till livet efter döden, kontrollerad reinkarnation. Det kan ske automatiskt också men då blir mer slumpmässigt. Inte omöjligt via den kontrollerade vägen om vi vill rädda ett liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in