2026-07-13, 11:07
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe89
Den grava majoriteten av vaccin som ges i dag är bara en onödig risk, speciellt Covid vaccinet, då Covid inte utgör någon risk för den grava majoriteten av befolkningen, lägg på detta till hur kasst det är. När det kommer till läkemedel så kommer i stort sett alla med en risk för biverkningar, vissa svårare än andra. Så man får väga för- och nackdelar.
Nej, den "Grava majoriteten av vaccin som ges idag" är inte "bara en onödig risk". Så är det inte. Inte ens i närheten.

Vad gäller COVID-vaccinet skulle jag säga att min ursprungliga bedömning som jag gjorde redan de första 12 månaderna var mitt i prick: om du är utanför riskgrupp, redan haft COVID eller är av en viss ålder så är risken liten och då behöver du inte vaccinera dig. Nu har alla varit smittade minst en gång och risken är ÄNNU mindre och det är inte lika nödvändigt med COVID-vaccin. Risk-nyttan har förändrats genom hela pandemin och fortsatt att förändras även efter att den ebbat ut.

Med vacciner för våra vanligaste barnsjukdomar är läget helt motsatt. Risken för biverkningar vid vaccination är EXTREMT liten och risken för komplikationer orsakade av barnsjukdomar är ofantligt mycket högre.

Men det är självklart att eftersom vaccinerna tryckt tillbaka dessa sjukdomar så pass att ingen någonsin ser konsekvenserna av dem så upplevs riskerna med vaccin som större. "Ingen dör ju i difteri längre, varför skall jag vaccinera mina barn om ett barn på 1 miljon vaccinerade riskerar en biverkning"

Meanwhile, back at the farm: Dödligheten i difteri är 5-10%
Senast redigerad av korrektamund0 2026-07-13 kl. 11:10.
Citera
2026-07-13, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe89
Den grava majoriteten av vaccin som ges i dag är bara en onödig risk, speciellt Covid vaccinet, då Covid inte utgör någon risk för den grava majoriteten av befolkningen, lägg på detta till hur kasst det är. När det kommer till läkemedel så kommer i stort sett alla med en risk för biverkningar, vissa svårare än andra. Så man får väga för- och nackdelar.
Håller med... om man t.ex. tackar ja till att ge sitt barn tre doser med Hepatit B-vaccin under det första levnadsåret så är man tyvärr lurad. Våra grannar i söder, danskarna, vaccinerar t.ex. bara riskgrupper och INGA barn far illa på grund av det. Tvärtom undviker de allvarliga biverkningar som vaccinen kan orsaka.... Vi pratar om:
Neurologiska skador:
Encefalit (hjärninflammation)
Encefalopati (hjärnskada)
Kramper
Paralys (förlamning)
Autoimmuna nervtillstånd:
Guillain-Barrés syndrom (där immunförsvaret attackerar nerverna)
Optikusneurit (synnervsinflammation)
Demyelinisering av centrala nervsystemet (multipel skleros)
Andra kritiska tillstånd:
Anafylaxi (allergisk chock)
Trombocytopeni (blödarsjuka orsakad av brist på blodplättar)
Och det här är bara biverkningar som industrin erkänt!!
(vi andra som ser utanför narrativet kan lägga till: plötslig spädbarnsdöd, autism, ADHD, allergier, diabetes typ 1... osv till listan)

LÄS PÅ!! Ta vilka vacciner ni vill men... LÄS ÅTMINSTONE BIPACKSEDELN FÖRST!! Eventuella Biverkningar står alltid under sektion 4 i bipacksedeln!
Citera
2026-07-13, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Ditt citat från GPT förklarar ju varför du har fel. Att genetik och evolution samverkar betyder inte att det är samma sak.
Så att det är de starkaste som överlever är fel i genetik och/eller evolutionslära, noterat.
Citera
2026-07-13, 15:47
Medlem
Ulf-Knulldell-2.0s avatar
Det är nog fan bättre att avstå allt egentligen!
Men det det kan vara lite svårare att låta bli att medicinera sig lite titt som tätt, på eget bevåg.
Svårare än vad det är att skita i att ta vaccinet iallafall..
Citera
2026-07-13, 15:52
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Knulldell-2.0
Det är nog fan bättre att avstå allt egentligen!
Men det det kan vara lite svårare att låta bli att medicinera sig lite titt som tätt, på eget bevåg.
Svårare än vad det är att skita i att ta vaccinet iallafall..

Tycker det är rätt skönt att vi numera slipper polio, difteri och stelkramp.
Citera
2026-07-13, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Tycker det är rätt skönt att vi numera slipper polio, difteri och stelkramp.

Jojo, men nu är det väl inte den typen av vaccin vi snackar om här? Eller?
Citera
2026-07-13, 16:08
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Knulldell-2.0
Jojo, men nu är det väl inte den typen av vaccin vi snackar om här? Eller?

Varför inte? Trådstarten talar om covid och ställer frågan om vi skippar detta vaccin (även om det inte är vanligt på samma sätt längre) om man då också ska skippa annat som sjukvården erbjuder.

Men då är iallafall ett svar att man ska ha några barnvacciner.
Citera
2026-07-13, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Varför inte? Trådstarten talar om covid och ställer frågan om vi skippar detta vaccin (även om det inte är vanligt på samma sätt längre) om man då också ska skippa annat som sjukvården erbjuder.

Men då är iallafall ett svar att man ska ha några barnvacciner.

Ja jag menade iallafall mrna-vaccinen.
Dom där vanliga barnvaccinen ser jag inga problem med iallafall..
Citera
2026-07-13, 16:48
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick-Jerker
Håller med... om man t.ex. tackar ja till att ge sitt barn tre doser med Hepatit B-vaccin under det första levnadsåret så är man tyvärr lurad. Våra grannar i söder, danskarna, vaccinerar t.ex. bara riskgrupper och INGA barn far illa på grund av det. Tvärtom undviker de allvarliga biverkningar som vaccinen kan orsaka.... Vi pratar om:
Neurologiska skador:
Encefalit (hjärninflammation)
Encefalopati (hjärnskada)
Kramper
Paralys (förlamning)
Autoimmuna nervtillstånd:
Guillain-Barrés syndrom (där immunförsvaret attackerar nerverna)
Optikusneurit (synnervsinflammation)
Demyelinisering av centrala nervsystemet (multipel skleros)
Andra kritiska tillstånd:
Anafylaxi (allergisk chock)
Trombocytopeni (blödarsjuka orsakad av brist på blodplättar)
Och det här är bara biverkningar som industrin erkänt!!
(vi andra som ser utanför narrativet kan lägga till: plötslig spädbarnsdöd, autism, ADHD, allergier, diabetes typ 1... osv till listan)

LÄS PÅ!! Ta vilka vacciner ni vill men... LÄS ÅTMINSTONE BIPACKSEDELN FÖRST!! Eventuella Biverkningar står alltid under sektion 4 i bipacksedeln!
Det ljugande antivaxxar-svinet tar direkt tillfället i akt att sprida lögner och desinformation. Inte direkt oväntat, eftersom äcklet verkar ha dedikerat sitt liv åt att sitta på Flashback och sprida lögner. Helt sanslöst.

Det som rapporteras under sektion 4 (det är inte sektion 4 i alla länder) är biverkningar som RAPPORTERATS I SAMBAND MED VACCINERING, inte vilka biverkningar som ORSAKAS AV VACCINET. Det betyder INTE att några vaccintillverkar "erkänt" att vaccinet ORSAKAR de biverkningarna. I fallet med Hep-B så finns tvärtemot vad antivaxxar-patrasket påstår, med ETT undantag, INGA bevisade eller misstänkta samband mellan vaccination och de sjukdomar som listas. Jag upprepar: det finns INGA (med ett undantag) vetenskapliga studier eller undersökningar som visar att Hep-B orsakar eller misstänks några av de biverkningar som listas. INGA (med ett undantag).

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK220661/
NOTERA ATT DU FÅTT EN LÄNK TILL KÄLLAN

SJUNKER DET IN I LILLA DUMHUVUDET?

Undantaget är anafylaxi. Det är en bekräftad biverkning som är så sällsynt att studier på t.ex. Twinrix inte ens klarar av att göra en uppskattning. Om man ser till hela vaccinationsprogrammet drabbar det 1 till 2 personer per 1 miljon vaccindoser.
Citat:
We identified 33 confirmed vaccine-triggered anaphylaxis cases that occurred after 25,173,965 vaccine doses. The rate of anaphylaxis was 1.31 (95% CI, 0.90-1.84) per million vaccine doses.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26452420/

Att det här kommer klargöra saken för det lilla antivaxxar-patrasket har jag inga förhoppningar om.

Herregud...
Senast redigerad av korrektamund0 2026-07-13 kl. 17:36.
Citera
2026-07-13, 16:53
Medlem
korrektamund0s avatar
Vad gäller evolution och genetik så tror jag att man bör tänka om i det att man fått för sig att det på något vis är stärkande för generna att dö i difteri, bli blind av mässling, födas med allvarlig missbildning pga röda hund eller förlamad av polio. Man får i regel svårare att sprida några gener då, i synnerhet om man dör eller blir förlamad som barn.
Senast redigerad av korrektamund0 2026-07-13 kl. 17:43.
Citera
2026-07-13, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Det ljugande antivaxxar-svinet tar direkt tillfället i akt att sprida lögner och desinformation. Inte direkt oväntat, eftersom äcklet verkar ha dedikerat sitt liv åt att sitta på Flashback och sprida lögner. Helt sanslöst.

Det som rapporteras under sektion 4 (det är inte sektion 4 i alla länder) är biverkningar som RAPPORTERATS I SAMBAND MED VACCINERING, inte vilka biverkningar som ORSAKAS AV VACCINET. Det betyder INTE att några vaccintillverkar "erkänt" att vaccinet ORSAKAR de biverkningarna. I fallet med Hep-B så finns tvärtemot vad antivaxxar-patrasket påstår, med ETT undantag, INGA bevisade eller misstänkta samband mellan vaccination och de sjukdomar som listas. Jag upprepar: det finns INGA (med ett undantag) vetenskapliga studier eller undersökningar som visar att Hep-B orsakar eller misstänks några av de biverkningar som listas. INGA (med ett undantag).

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK220661/

Undantaget är anafylaxi. Det är en bekräftad biverkning som är så sällsynt att studier på t.ex. Twinrix inte ens klarar av att göra en uppskattning. Om man ser till hela vaccinationsprogrammet drabbar det 1 till 2 personer per 1 miljon vaccindoser.

Att det här kommer klargöra saken för det lilla antivaxxar-patrasket har jag inga förhoppningar om.

Herregud...
korrektamund0-logik: att kalla vaccinerade för ovaccinerade, låååånga diskussioner om krav vs tvång, adverse events-översättning, osv... och nu detta. 😂😂

TS skrev "Jag slår vad om att ni som fäktar vilt om hur farligt vaccinet är aldrig har läst en bipacksedel."

Trots att TS förlorade vadet så har han ändå en poäng... det ÄR viktigt att läsa bipacksedeln så att man kan göra en bedömning om man tycker det är värt risken att råka ut för eventuella biverkningar.

Det är absolut inte anti-vaxx att läsa på... inte minst bipacksedlar!!

Så... Jag insisterar... när ni blir erbjudna vaccin på BVC så se för sjutton till att få se bipacksedeln först!!
Eller ännu bättre... ta reda på i förväg vilket vaccin det är de tänker spruta in i ert barn och sök upp det på FASS.se och läs på... det gäller naturligtvis alla läkemedel.

Det kan löna sig att gå in på FASS.se och söka upp ditt läkemedel i vårdfliken... där kan det komma upp saker som INTE står i bipacksedeln!!

För Alvedon t.ex:
https://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=19581115000027
Graviditet: En stor mängd data från gravida kvinnor indikerar varken missbildningar, fostertoxicitet eller neonatal toxicitet. Epidemiologiska studier av neurologisk utveckling hos barn som exponerats för paracetamol in utero visar inte konklusiva resultat. Paracetamol kan användas under graviditet om så är kliniskt motiverat men det bör användas med lägsta effektiva dos under kortast möjliga tid och med lägsta möjliga frekvens.
De skriver att det INTE kan ge t.ex. missbildningar men när det gäller neurologisk utveckling så finns det inga "konklusiva resultat"!!! De vet alltså inte... kanske ger det autism, kanske inte.
Citera
2026-07-13, 19:42
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick-Jerker
De skriver att det INTE kan ge t.ex. missbildningar men när det gäller neurologisk utveckling så finns det inga "konklusiva resultat"!!! De vet alltså inte... kanske ger det autism, kanske inte.
Att lilla antivaxxar-patrasket inte klarar av att förstå engelska är uppenbart sedan länge, men här är det ju faktiskt svenska som du inte klarar av att läsa. Eller också ljuger du som vanligt. Jag vet inte vilket som är värst.

Skall det verkligen vara så svårt att skriva ETT ENDA inlägg utan att ljuga? Ingen har skrivit det du påstår ovan. Man måste fråga sig vad som egentligen pågår i din vilsna hjärna. Jag tror faktiskt att det är en psykisk sjukdom som orsakar alla dina svårigheter. En allvarlig sjukdom.

Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0

Kan du inte göra ett försök till att läsa, men koppla för sjutton in den där stackars ensamma hjärncellen som du blivit utrustad med. Skall vi säga så, förstår lilla dumhuvudet vad du behöver göra?

SJUNKER DET IN I LILLA DUMHUVUDET? LÄS IGEN!!

Herregud...
Senast redigerad av korrektamund0 2026-07-13 kl. 19:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in