2026-07-07, 04:14
Medlem
Bur-q-ua12s avatar
Om jag utgår från matchen mellan USA och Belgien (grattis Belgien, med facit i hand, till 4-1), så sponsas det första laget av skoföretaget Nike, medan det andra laget sponsras av skoföretaget Adidas. Det syns tydligt på spelarnas tröjor. Svårare var att se lagtillhörigheten!

Därtill finns det digital, växlande reklam i "sargen", från t.ex. företag som Lenovo, Motorola, VISA, aramco, Kia, POWERADE, Quatar Airways, McDonald's och Coca-Cola.

Vem tjänar ytterst på reklamen och hur?
Hur mycket kostar den eller är den tvärtom gratis och en sorts "win-win"?
Vem tittar på en fotbollsmatch och känner spontant en impuls av att köpa en produkt eller tjänst från sponsorerna?

Apropå ämnesraden så undrar jag helt enkelt om fotbolls-VM vore möjligt helt utan sponsorer. Om svaret är: nej
säger det då något om vad värde eller underhållning är?
Detta ämne tangerar ämnet pengar inom fotbollen och varför damfotboll tycks locka färre sponsorer än herrfotboll.

Kanske har jag missat något här men jag utgår ifrån att fotbolls-VM i USA handlar om herrfotboll. Inte för att det spelar någon större roll för resonemanget om sponsorer och reklam.

Lite lustigt är det dock allt att evenemanget hålls i USA, som inte är känt för att tycka om "soccer" utan tvärtom har sin egen fotbollsform, med oval boll, skydd, hjälmar och allt.
Senast redigerad av Bur-q-ua12 2026-07-07 kl. 04:21.
Citera
2026-07-07, 05:00
Avstängd
dude2ks avatar
Reklamen på sargen lär nog inte vara gratis precis. Klart som fan det ger effekt.. flera hundra miljoner tittare världen över.

Hålla ett fotbolls VM utan sponsorer? Glöm det.. det är inga små företag precis. Kostar att arrangera såna här kalas!
Citera
2026-07-07, 06:13
Medlem
Tavastehuss avatar
TV4 hade inte i varje fall inte kunnat sända VM utan att visa Oddsets reklamfilm typ elvahundratusen gånger under mästerskapet.

”Vaffan kan de va dårå?!”

Det kan vara girighet och avsaknad av fingertoppskänsla.

Är det samma fem, sex reklamfilmer som rullas om och om igen?

Jag vet, jag kan välja TV där jag bor eller att streama någon annan kanal. Vilket är vad jag gör. Men ändå, TV4, va i helv…
Citera
2026-07-07, 08:54
Medlem
Bur-q-ua12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
Reklamen på sargen lär nog inte vara gratis precis. Klart som fan det ger effekt.. flera hundra miljoner tittare världen över.

Hålla ett fotbolls VM utan sponsorer? Glöm det.. det är inga små företag precis. Kostar att arrangera såna här kalas!
Hur gagnar det den s.k. mänskligheten då?
Förutsatt att den finns och att den prioriteringen är viktig för någon alls.

Att helt sonika permanent lägga ned kostsamma och meningslösa projekt/evenemang/kalas som t.ex, fotbolls-VM, inkl. galna fans, som viftar med allsköns flaggor, vore alltför enkelt?
Citera
2026-07-07, 08:59
Medlem
Bur-q-ua12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
TV4 hade inte i varje fall inte kunnat sända VM utan att visa Oddsets reklamfilm typ elvahundratusen gånger under mästerskapet.

”Vaffan kan de va dårå?!”

Det kan vara girighet och avsaknad av fingertoppskänsla.

Är det samma fem, sex reklamfilmer som rullas om och om igen?

Jag vet, jag kan välja TV där jag bor eller att streama någon annan kanal. Vilket är vad jag gör. Men ändå, TV4, va i helv…

Välj bort TV4?
Välj bort fotbolls-VM?
Ja, säkert samma fem, sex reklamfilmer, som rullas om och om igen!
Måste köpa en Motorola!?
Eller Lenovo?
Eller Nike-skor?
Eller ett par Adidas?
(Båda skor sig, så att det går som smort?)
Citera
2026-07-07, 10:01
Avstängd
dude2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bur-q-ua12

Att helt sonika permanent lägga ned kostsamma och meningslösa projekt/evenemang/kalas som t.ex, fotbolls-VM, inkl. galna fans, som viftar med allsköns flaggor, vore alltför enkelt?

Idrotts event är viktigare än vad man tror (framförallt för unga).

Varför vore det de, om det nu vore så enkelt?
Varför har man Pride-veckan?
Citera
2026-07-07, 10:26
Medlem
En intressantare fråga tycker jag är:
Om FIFA trimmade sin kostnader och la över lite mer kostnader på de deltagande lagen.
Skulle då sponsorspengar och publikintäkter vara tillräckligt för att kunna skipa dyra sändningsrättigheter?
Att FIFA tog en symbolisk summa på 1000 euro per match och tvkanal. Vill tvkanaler ha kommentatorer, reportrar eller tvstudio på plats inne i arenan så kostar det extra.
Jag tror folk har lättare att acceptera Mcdonalds och coca cola om de vet att det är dessa företag gör att det är gratis att se på tv
Citera
2026-07-07, 22:18
Medlem
Tranquility Bass avatar
Reklam handlar om upprepning inte att du som tittare eller publik ska spontanköpa en hamburgare eller ett par skor. Nästa gång du gör det kommer dock dessa företagsnamn ligga lite högre än andra i ditt bakhuvet. Men den omfattning fotbolls-vm är idag blir det nog svårt att genomföra det utan sponsorer men ett enklare vm skulle nog gå att genomföra men även det skulle kosta pengar.
Citera
2026-07-10, 04:16
Avstängd
Tearsinrains avatar
Jag bojkottar de flesta företag som sponsrar VM och de företag som stör på 4an. Förstår inte hur folk kan vara så naiva att de köper nåt pga. reklam. Minns i gymnasiet att vi pratade om marknadsföring och att det visat sig tydligt att kvinnor var betydligt mer köpvilliga efter ha sett reklam. Men i VM är det ju fler män som kollar.

Finns det någon här som vågar erkänna att de köpt något pga. reklam? Om jag sitter och är hungrig och ser en störig reklam för McDonalds blir jag snarare irriterad på McDonalds snarare än att jag vill äta där. Då köper jag nåt annat. Hade tänkt skaffa Revolut som bank men struntar i det pga. att de sponsrar bajen och VM. Drack mycket Coca cola förut men efter all störig reklam har jag börjat köpa drycker jag inte ser reklam för. Om ett företag lägger massa pengar på reklam får man en undermålig produkt.
Citera
2026-07-11, 17:14
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bur-q-ua12

"Gagnar mänskligheten"...

Är fotbolls-VM verkligen en kostnad? Vilka går back? Det är inte så att länder vill arrangera stora evenemang som fotbollsturneringar och konserter?

Kanske bäst att alla sitter hemma och virkar, med ofärgat garn då.
Citera
2026-07-13, 07:20
Medlem
Bur-q-ua12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
"Gagnar mänskligheten"...

Är fotbolls-VM verkligen en kostnad? Vilka går back? Det är inte så att länder vill arrangera stora evenemang som fotbollsturneringar och konserter?

Kanske bäst att alla sitter hemma och virkar, med ofärgat garn då.
Ja, gagnar mänskligheten.
Förstår inte riktigt det roliga för dig där.
Sedan ställde du tre frågor.
Varsågod att besvara dem.

Till sist skrev du ett påstående.
Är det något du står bakom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här