2026-07-11, 18:51
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Det intressanta är att du cherry-pickar ungefär den enda AI-kändisen som inte brukar prata om AI-risker.

Nästan alla andra gör ju det. Även Bengio som du själv nämner. Varför förringar du det som Hinton, Hassabis, Bengio, Yudkowsky, Yampolskiy, m.fl. varnar för?

‘It keeps me awake at night’: machine-learning pioneer on AI’s threat to humanity
Yoshua Bengio talks about his efforts to identify — and address — the risks posed by AI.

https://www.nature.com/articles/d41586-025-03686-1
Yanne är å andra sidan mest känd för 80-talsteknologin OCR.

I rest my case.

Åh ser så mycket fram emot att hoppa in i detta. Vi har visat att du hade fel och du har hängt upp dig på OCR. Så otroligt oseriös och ägd. Alla ser det, till och med erkki är på dig hehe.

Ska lägga dottern sen kan jag bevisa att det inte finns någon konsensus gällande p doom 10 tagga!
Citera
2026-07-11, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Åh ser så mycket fram emot att hoppa in i detta. Vi har visat att du hade fel och du har hängt upp dig på OCR. Så otroligt oseriös och ägd. Alla ser det, till och med erkki är på dig hehe.

Ska lägga dottern sen kan jag bevisa att det inte finns någon konsensus gällande p doom 10 tagga!
Till och med?
Citera
2026-07-11, 20:10
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Yanne är å andra sidan mest känd för 80-talsteknologin OCR.

I rest my case.

Har du totalt tappat det eller? LeCun ligger bakom CNN (Convolutional Neural Networks)

Vad är storheten i vad Hinton och Benigo gjort?
Du är väl så dum så du tror de uppfann ML?

Hinton rakt av stal backpropagation från Paul Werbos (som tillämpade den först på MLP, INTE Hinton) som i sin tur utvecklade det baserar på Seppo Linnainmas jobb.

Den enda anledningen dessa tre kallas ”AIs gudfädrar” är för de är mediakåta.

De var inte de enda eller mest betydelsefulla, de är bara dom som sprungit mest till pressen och skrävlat eller ljugit om sina bedrifter. Och de ränderna har inte gått ur eftersom de fortfarande gör det men i dag handlar det om AI fara i stället.

Läs på din jävla historia i stället för att dra skit ur röven och kasta i varenda post.
Senast redigerad av BeneathTheSurface 2026-07-11 kl. 20:17.
Citera
2026-07-11, 20:52
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Har du totalt tappat det eller? LeCun ligger bakom CNN (Convolutional Neural Networks)

Du är väl så dum så du tror de uppfann ML?

Hinton rakt av stal backpropagation från Paul Werbos (som tillämpade den först på MLP, INTE Hinton) som i sin tur utvecklade det baserar på Seppo Linnainmas jobb.

Den enda anledningen dessa tre kallas ”AIs gudfädrar” är för de är mediakåta.

De var inte de enda eller mest betydelsefulla, de är bara dom som sprungit mest till pressen och skrävlat eller ljugit om sina bedrifter. Och de ränderna har inte gått ur eftersom de fortfarande gör det men i dag handlar det om AI fara i stället.

Läs på din jävla historia i stället för att dra skit ur röven och kasta i varenda post.

Så mäktigt att vi enas i detta
Citera
2026-07-11, 21:03
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Den här kan vara fejk news men värt att hålla ett öga på. När Kina gör saker går det fort.
Citat:
"The true summiteer turns the mountain into a road," Tang wrote, responding to external questions about why Zhipu continues to pour resources into highly uncertain directions post-listing. He recalled that the scientific consensus forged through the "Wudao" large-model project, along with the investment of the entire ecosystem, had become the springboard for a generation of entrepreneurs. Now, Zhipu hopes to build this road higher and wider, to protect national security, explore the mysteries of the universe, and enable every developer to participate.
At the letter's close, Tang framed the arrival of the AGI era as the greatest fortune and heaviest responsibility for this generation of Chinese people. "The great wave has arrived, and the trend is irreversible. Zhipu will be the one facing the wave, reaching upward. This time, what we aim to reach is a height that belongs to all of humanity."
https://finance.biggo.com/news/d2f56776-e195-4a42-b1dc-263cbab7a028
Citera
2026-07-12, 03:35
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ett random Flashback-troll som dig har bättre koll än nobelstifelsen? I beg to differ.
Citera
2026-07-12, 03:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappyNewLives
Kanske det men ordet 'bugg' var exakt småkryp i maskineriet. Hallucinationer är tveksamt då det inte kan överföras ifrån RNN -> ANN. Ett bättre informellt ord måste finnas.

Citat:
Ursprungligen postat av HappyNewLives
Om hallucinationer kommer ifrån RNN så torde termen härledas till audiovisuella felaktigheter. Som vanligt blir allting konstigt när det handlar om att tillskriva LLM mänskliga egenskaper.

Hallucination i AI verkar ha använts 1986 om ett RNN som rekonstruerade fingeravtryck genom att "fylla i" saknad information, och då kunde gissa fel. Senare användes begreppet inom datorseende och maskinöversättning, och först med LLM:er fick det betydelse "påhittad fakta". Datavetare använder ofta denna typ av slang och informella språk i överförd betydelse i sina publikationer. "Fabrication" har liknande innebörd.

Jag förstod inte riktigt ditt svar. Liten faktakorrigering: RNN är också en typ av ANN, precis som CNN och transformers. RNN användes mycket i tidiga översättningsprogram, taligenkänning och musikgenerering. CNN har länge använts i bildanalys och datorseende. I dagens LLM används i stället transformers, som numera även dominerar inom modern tal-, musik- och bild-AI.
Senast redigerad av guru1966 2026-07-12 kl. 04:02.
Citera
2026-07-12, 04:59
Medlem
Citat:
Ett random Flashback-troll som dig har bättre koll än nobelstifelsen? I beg to differ.

Jag frågar dig, har du ingen egen slutledningsförmåga eller bygger precis alla dina tankar och åsikter på vad någon tänkt åt dig tidigare?

Är du van att bli matad med sked och puré? Vilka i nobelstif->T<-elsen är det som har koll menar du? Det har ju inte ens med fysik att göra som är vad de vann.
Citera
2026-07-12, 14:03
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Jag frågar dig, har du ingen egen slutledningsförmåga eller bygger precis alla dina tankar och åsikter på vad någon tänkt åt dig tidigare?
I början var jag väldigt positiv till AI, AGI och "singulariteten". Men när jag lärde mig om vilka risker det kan medföra slutade jag vara positiv. Detta är en möjlig transformation om man som människa är öppen, ärlig och nyfiken. Du borde testa det någon gång.
Citera
2026-07-12, 14:33
Medlem
Citat:
I början var jag väldigt positiv till AI, AGI och "singulariteten". Men när jag lärde mig om vilka risker det kan medföra slutade jag vara positiv. Detta är en möjlig transformation om man som människa är öppen, ärlig och nyfiken. Du borde testa det någon gång.

Och du besitter samtliga dessa egenskaper tycker du? Jag tycker samtliga trådar ger totalt motsatt intryck, du är direkt oärlig som debattör, inte en enda ny idé tränger igenom din låga panna och det är väl rent ironiskt att kalla sig nyfiken när man spenderat tre år på att äta åsikter ur sin egna röv?
Citera
2026-07-12, 14:39
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Och du besitter samtliga dessa egenskaper tycker du? Jag tycker samtliga trådar ger totalt motsatt intryck, du är direkt oärlig som debattör, inte en enda ny idé tränger igenom din låga panna och det är väl rent ironiskt att kalla sig nyfiken när man spenderat tre år på att äta åsikter ur sin egna röv?
Du har försökt skjuta budbäraren i 3 år nu. Men du träffar ju aldrig. Tröttnar du inte på att missa hela tiden?
Citera
2026-07-12, 14:40
Medlem
Citat:
Du har försökt skjuta budbäraren i 3 år nu. Men du träffar ju aldrig. Tröttnar du inte på att missa hela tiden?

Jag har förstått att du har inlärningssvårigheter, jag engagerar mig inte i några seriösa diskussioner med dig längre, både för din och för min skull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in