Citat:
Ursprungligen postat av
.nattramn.
Så du har insett att börsen går bra i alla fall, eftersom du helt byter ämne?
Jag byter inte ämne, jag insisterar på att hur börsen går idag är en gravt förenklad slutsats av en ytterst komplicerad situation.
Världens finansiella status är inte ett resultat av hur börsen trendat senaste halvåret, och hur börsen trendar idag är inte ett bevis för hur den trendar om 3 månader. En finanskris kommer plötsligt och oförhappandes, och anledningen till det är just den typen av resonemang du ger uttryck för här.
Aktievärdet kan vara skyhögt idag, om det imorgon visar sig att det är helt slut på råmaterial för att bygga halvledare så rasar produktionen och därmed aktievärdet oavsett dagens investeringsvilja. Är du med?
Trump skulle hellre dö än att leverera nyheter som sänker investeringsviljan, så därmed är han ytterst opålitlig i frågan. Ändå lyssnar folk på honom, och investeringsviljan är högre än den borde vara. Economics 101.
Citat:
Jag tror att vi alla är individer och att påpeka att "enligt Flashbacks logik" så är det så, blir fel för mig.
Jag tycker regimen inte bryr sig så mycket om att bli bombade. Det har väl fördelen att man minskar deras förmåga att attakera Gulf länder och andra länder i Mellanöstern som Iran inte är i krig med och deras förmåga att attakera civila fartyg.
Vad jag tycker ser ut att sätta fart på regimen är ekonomisk krigsföring, blockad, frysa tillgångar och sanktioner. Speciellt frysa deras tillgångar ser ut att funka.
Iran ska äga mycket fastigheter i Europa, speciellt i UK. De borde de ta, skulle kunna ge effekt.
Krig är sällan bra PR för någon. När det gäller Trump har retoriken mot honom tagit nya höjder och breddats, Iran kommer ha en enorm uppförsbacke om de vill skapa bra relationer med Gulf länderna.
Okej okej.