2016-01-04, 20:26
Medlem
Jag undviker att se skräckfilmer då jag får mardrömmar av det. Men hur är det att läsa en skräckbok? Jag har aldrig gjort det tidigare och undrar om man blir lika rädd av det som på filmer? Är sugen på att läsa Stephen Kings - The shining.
Citera
2016-01-04, 20:45
Medlem
FugitiveDucks avatar
The Shining, boken, är inte ett dugg otäck, så den lär du kunna läsa igenom utan några svårigheter. Filmen, dock - där har du riktig skräck.

När det gäller Stephen King så tycker jag att IT är hans bästa verk, inom skräckgenren. Helt sinnessjukt otäck och framförallt väldigt obehaglig i sina grafiska beskrivningar av våld och sadism. Ljudboken där Steven Weber läser rekommenderas starkt, riiiktigt läbbig!
Citera
2016-01-04, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FugitiveDuck
The Shining, boken, är inte ett dugg otäck, så den lär du kunna läsa igenom utan några svårigheter. Filmen, dock - där har du riktig skräck.

När det gäller Stephen King så tycker jag att IT är hans bästa verk, inom skräckgenren. Helt sinnessjukt otäck och framförallt väldigt obehaglig i sina grafiska beskrivningar av våld och sadism. Ljudboken där Steven Weber läser rekommenderas starkt, riiiktigt läbbig!
Om vi säger skräckböcker allmänt då? The Shining filmen har jag sett sen många år tillbaka. Var inte så skrämmande faktiskt. Men inget jag skulle se idag.
Citera
2016-01-05, 00:36
Medlem
När jag var yngre blev jag ofta rädd för skräckfilmer. Nu i vuxen ålder är jag mycket mer kräsen och förmodligen mer härdad så jag blir helt enkelt inte rädd längre. Det var i alla fall många år sen det hände. Skräckböcker däremot kan jag tycka är obehagliga på ett helt annat sätt. Då finns det inga dåliga specialeffekter eller kassa skådespelare, utan allt målas upp av din hjärna när du läser texten. Man lever sig in på ett helt annat sätt och allt känns verkligare och närmare.
I höstas läste jag en bok som heter The Ritual av Adam Nevill. Även om boken egentligen inte är jättebra så fanns det bitar i den som var väldigt obehagligt skrivna som gav mig otäcka mardrömmar.
Song of Kali av Dan Simmons, Salem's Lot och Jurtjyrkogården är de böcker av Stephen King som jag tyckt varit otäcka. The Woman in Black rekommenderar jag också. En krypande och kuslig känsla lämnade den efter sig. Så jag föredrar skräckböcker framför filmer.
Citera
2016-01-05, 21:30
Medlem
Mr.Munshuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FugitiveDuck

Jurkyrkogården är också ett av Stephens "bättre" verk och första delen av boken gav mig rysningar i hela kroppen.

Kan tänka mig att många lägger ifrån sig boken när det börjar bli riktigt otäckt och låter skräckkänslorna svalna ner. Dessutom kan det av olika anledningar vara svårt att föreställa sig just det som författaren försöker att förmedla så att skräckscenarion blir ofullständig.
Citera
2016-01-05, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-Tyson
Jag undviker att se skräckfilmer då jag får mardrömmar av det. Men hur är det att läsa en skräckbok? Jag har aldrig gjort det tidigare och undrar om man blir lika rädd av det som på filmer? Är sugen på att läsa Stephen Kings - The shining.

Det finns filmer jag inte kunnat kolla på utan att ha lampan tänd när jag ska sova efteråt.
Däremot har jag inte stött på en enda skräck-bok som har fått mig "rädd".

Jag vet inte om det är det visuella i filmerna som gör upplevelsen intensivare, eller om det är jag som inte riktigt kan leva mig in i böckerna ordentligt.

De flesta av Kings böcker är underhållande men inte direkt läskiga.
Citera
2019-12-17, 09:58
Medlem
CharlieHallstroms avatar
Kan en bok vara läskig som en film? Jag blir livrädd för skräckfilmer men har aldrig läst en skräckbok. Jag har svårt att tänka mig att man kan läsa något som är läskigt.

Kan någon tipsa om böcker som är lika läskiga som de otäckaste skräckfilmerna? Finns det några?
Citera
2026-07-12, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieHallstrom
Kan en bok vara läskig som en film? Jag blir livrädd för skräckfilmer men har aldrig läst en skräckbok. Jag har svårt att tänka mig att man kan läsa något som är läskigt.

Kan någon tipsa om böcker som är lika läskiga som de otäckaste skräckfilmerna? Finns det några?
Ofattbart att ingen har nämnt kungen:

Edgar Allan Poe

Hans romaner är ju beryktade för sin kusliga realism, som sägs springa ur författarens egen minst sagt bräckliga psykiska hälsa.

Där snackar vi både psykologiskt läskig uppbyggnad och gastkramande detaljer i själva våldet. Det är så nervigt, skört och elegant på samma gång.

Lås och förfasas!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in