2026-07-11, 15:05
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Javisst var det kalkylerat. Det gick förvånansvärt enkelt. Allt som krävdes var en enda generation.

Ja.

Är glad att jag tillhör dem sista som fick leva i en sund verklighet.
Citera
2026-07-11, 15:07
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Ja.

Är glad att jag tillhör dem sista som fick leva i en sund verklighet.

Samma här. Det mesta är trasigt idag, och frågan är om det någonsin går att återställa.
Citera
2026-07-11, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Moa Bladini, docent i straffrätt
Sara Uhnoo, docent i sociologi
Åsa Wettergren, professor i sociologi.

Rubriken är "Samtyckeslagens problem är inte de ni tror".

Jag vet vilka de är. De är vad jag kallar politiska forskare. Moa Bladini har kommit med helt tokiga idéer genom åren. Såtillvida de inte har nämnt någon publikation så skulle jag ta det de säger med en nypa salt. Moa bladini ville en gång i tiden att våld mot kvinnor skulle räknas som hatbrott. Och hon argumenterar för att tjatsex ska vara olagligt trots att det inte är meningen med samtyckeslagarna. Har för mig att hon vill ha ett könsmaktsperspektiv i våra domstolar.

I min värld är Moa Bladini en oansvarig feministisk forskare. Kvinnnor som hon och oansvariga politiker är ett problem . Hon är en problematisk feminist.
Citera
2026-07-11, 15:17
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Samma här. Det mesta är trasigt idag, och frågan är om det någonsin går att återställa.

Tror inte det.

Visst, man kan tänka generöst och klä på kvinnor en offerkofta och mena att de bara är offer för propaganda och genetiskt oförmögna att göra egna val, att propagandan kommer från mestadels andra grupper av män etc.

Allt visserligen sant.

Men det ska vägas emot att kvinnor rapat feminism och storögt propagerat för att det var deras egen idé och val. Medan landet brinner.

DET är, ärligt, för mycket för att godta.
Har pågått för länge.
Och konsekvensen ser vi i barnafödandet.

Planen rullar på.
Citera
2026-07-11, 16:45
Medlem
Citat:
Sådana personer brukar inte uppäckas direkt, utan över tid, och då kan det vara försent. Alla försöker visa sin bästa sida i en raggnings eller dejtingsituation, det är när motgångarna kommer som det rätta ansiktet framträder. Män ska inte behöva agera spågummor för att kunna dejta och ha normala sexuella relationer.

Det beror på hur en går tillväga. Det är fullt möjligt att komma förbi det om en vill lägga ner tid och pengar. Men flertalet av de skyddande knep jag har funkar inte för alla. Och tyvärr funkar det ofta sämre för unga män / grabbar.

Men det är en annan tråd I ett annat nätverk.
Citera
2026-07-11, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Jag kan saga med 100 procents säkerhet att någon i dina kretsar kunde blivit dömd med dagens lagstiftning om de hade otur. Såtillvida någon av dem hade one night stand på fyllan. Dagens unga döms trots att de dricker betydligt mindre alkohol än din och min generation.

Vetenskapen säger emot dig . Läs den här länken.
Är ett uttalande av en av världens bästa forskare i neurovetenskap. Lägg till alkohol / oerfarenhet eller tonårshormoner så blir det värre.

https://time.com/5274505/metoo-verbal-nonverbal-consent-cosby-schneiderman/

Din argumentation om att föräldrar behöver fostra sina barn bättre är en del av problemet. Långt ifrån många vuxna som kan tillräckligt mycket om samtycke.
Ska en 15 åring bli dömd för våldtäkt för att hans föräldrar inte varit aktiva? Eller för att de missat att han haft en diagnos?

Det är rätt snarlikt kritiken en del advokater har vad gäller unga män som döms. Att uppväxt , kognitiv förmåga eller oerfarenhet kan leda till att någon blir dömd för våldtäkt. Vilket delvis nämns i artikeln nedan.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/advokatens-rad-till-unga-man-undvik-one-night-stands-pa-fyllan

Jag har uppfostrat en tonåring grabb . Är extremt tacksam att han dricker väldigt lite. Vi har diskuterat det här vid flera tillfällen.

Skillnaden är att vissa av dagens unga får en skev bild av vad manlighet innebär. De tar intryck av rövhattar inom manosfären som Andrew Tate (misstänkt för våldtäkt och människohandel bland annat) Myron Gains samt liknande. Sådana influenser fanns inte när jag växte upp. I alla fall inte i de sammanhang jag befann mig i.

Självklart är det tragiskt om någon som är oskyldig döms, de torde dock vara få med tanke på att endast ca 5 till 10 av alla sexuella övergrepp ens når rättslig prövning på grund av den höga bevisbördan.

Visst är det tragiskt för den som blir anklagad och eller åtalad för att begått ett sexuellt övergrepp. Det är också djup tragiskt för den utsatta som väldigt sällan får sin sak prövad.

Attityden i samhället har förändrats i samhället och var femte ung tjej/kvinna har utsatts för någon form av sexuellt övergrepp.
Citera
2026-07-11, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Min poäng är att lagstiftningen missgynnar män.

För att ogifta par måste göra en faderskapsbekräftelse?
Citera
2026-07-11, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Skillnaden är att vissa av dagens unga får en skev bild av vad manlighet innebär. De tar intryck av rövhattar inom manosfären som Andrew Tate (misstänkt för våldtäkt och människohandel bland annat) Myron Gains samt liknande. Sådana influenser fanns inte när jag växte upp. I alla fall inte i de sammanhang jag befann mig i.

Självklart är det tragiskt om någon som är oskyldig döms, de torde dock vara få med tanke på att endast ca 5 till 10 av alla sexuella övergrepp ens når rättslig prövning på grund av den höga bevisbördan.

Visst är det tragiskt för den som blir anklagad och eller åtalad för att begått ett sexuellt övergrepp. Det är också djup tragiskt för den utsatta som väldigt sällan får sin sak prövad.

Attityden i samhället har förändrats i samhället och var femte ung tjej/kvinna har utsatts för någon form av sexuellt övergrepp.

Dina påståenden stämmer inte. Vi har inte gått bakåt i utvecklingen. En kan argumentera för att vi står still. Läs rapporten från jämställdhetsmyndigheten.
95 procent av befolkningen håller med i mer eller mindre mån att jämställdhet mellan könen är en viktig fråga som kan förbättra livet för alla.

https://swedishgenderequalityagency.se/news/new-survey-shows-strong-support-for-gender-equality-in-sweden/

Det är en liten klick män och kvinnor som inte tycker att jämställdhet mellan könen är viktigt.
Som har skeva attityder.
Citera
2026-07-11, 21:31
Medlem
Citat:
Dina påståenden stämmer inte. Vi har inte gått bakåt i utvecklingen. En kan argumentera för att vi står still. Läs rapporten från jämställdhetsmyndigheten.
95 procent av befolkningen håller med i mer eller mindre mån att jämställdhet mellan könen är en viktig fråga som kan förbättra livet för alla.

https://swedishgenderequalityagency.se/news/new-survey-shows-strong-support-for-gender-equality-in-sweden/

Det är en liten klick män och kvinnor som inte tycker att jämställdhet mellan könen är viktigt.
Som har skeva attityder.

Du missförstår mig. De allra flesta åker inte fast för våldtäkt, det är ett fåtal. Men faktum är att pajasarna inom manosfären går hem hos ett antal unga män. Det är därför dess influencers drar in storkovan. Alla påverkas av det vi ser och hör.

Och ja, de allra flesta anser att jämndtälldhet mellan könen är bra (trots att incelgänget här på FB gapar för full hals). Men det ena utesluter inte det andra. Fler och fler tjejer och unga kvinnor uppger att de blivit utsatt för sexuella övergrepp. Eller anser du inte att det är ett problem att var femte tjej blivit utsatt?

Enligt rättsmedicinalverket har även sttypsex och dess följdskador ökat markant. I min värld är i alla fall dessa trender oroväckande och att fler unga tagit intryck av manosfärens sjuka syn på tjejer, relationer och sex.
Citera
2026-07-11, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Du missförstår mig. De allra flesta åker inte fast för våldtäkt, det är ett fåtal. Men faktum är att pajasarna inom manosfären går hem hos ett antal unga män. Det är därför dess influencers drar in storkovan. Alla påverkas av det vi ser och hör.

Och ja, de allra flesta anser att jämndtälldhet mellan könen är bra (trots att incelgänget här på FB gapar för full hals). Men det ena utesluter inte det andra. Fler och fler tjejer och unga kvinnor uppger att de blivit utsatt för sexuella övergrepp. Eller anser du inte att det är ett problem att var femte tjej blivit utsatt?

Enligt rättsmedicinalverket har även sttypsex och dess följdskador ökat markant. I min värld är i alla fall dessa trender oroväckande och att fler unga tagit intryck av manosfärens sjuka syn på tjejer, relationer och sex.

Det är ett fåtal som döms och ca 80 procent av dem döms på en väldigt låg bevisnivå. Det går hem hos vissa män för att det inte finns så många andra vettiga alternativ för dem. De är i alla fall svårare att hitta och ta till sig.

Upplevelse är inte verklighet. Människor är subjektiva varelser. Nästan alla siffror talar för att våldtäkt inte har ökat. Handlar troligtvis om mänskliga biases. I samma veva som metoo var så ökade plötsligt antalet kvinnor som upplevde att de blivit våldtagna. Men ingen ökning vad gäller skador.

Du behöver kolla dina källor.
Om vi diskuterar 20 procent så handlar det om att ha blivit tafsad på rumpan någon gång eller liknande.

Dina påståenden vad gäller rättsmedicinalverket stämmer inte. Det finns inga svenska studier som påvisar att strypsex har ökat. Enbart utländska. De som de nämnt handlar bland annat om amerikanska collegestudenter.
Det förklarar Brita zilg i det här klippet. Hon är en av de som utför studierna på rättamedicinalverket

https://www.sverigesradio.se/artikel/rattslakaren-ifragasatter-ministerns-pastaende-om-strypsex

Förenklat kan en säga att det inte finns dokumenterat att strypsex har ökat. Och de flesta som påstått det har kopplingar till feminism. Eller feministiska organisationer.
Citera
2026-07-11, 22:58
Medlem
Citat:
Det är ett fåtal som döms och ca 80 procent av dem döms på en väldigt låg bevisnivå. Det går hem hos vissa män för att det inte finns så många andra vettiga alternativ för dem. De är i alla fall svårare att hitta och ta till sig.

Upplevelse är inte verklighet. Människor är subjektiva varelser. Nästan alla siffror talar för att våldtäkt inte har ökat. Handlar troligtvis om mänskliga biases. I samma veva som metoo var så ökade plötsligt antalet kvinnor som upplevde att de blivit våldtagna. Men ingen ökning vad gäller skador.

Du behöver kolla dina källor.
Om vi diskuterar 20 procent så handlar det om att ha blivit tafsad på rumpan någon gång eller liknande.

Dina påståenden vad gäller rättsmedicinalverket stämmer inte. Det finns inga svenska studier som påvisar att strypsex har ökat. Enbart utländska. De som de nämnt handlar bland annat om amerikanska collegestudenter.
Det förklarar Brita zilg i det här klippet. Hon är en av de som utför studierna på rättamedicinalverket

https://www.sverigesradio.se/artikel/rattslakaren-ifragasatter-ministerns-pastaende-om-strypsex

Förenklat kan en säga att det inte finns dokumenterat att strypsex har ökat. Och de flesta som påstått det har kopplingar till feminism. Eller feministiska organisationer.

Alla forner av brottsmål skall bevisas bortom rimligt tvivel, så även sexualbrott. Fanns en hel tråd där vissa hävdade att ord mot ord räcker. Dock lyckades ingen påvisa en enda dom där så var fallet.

Sexuella övergrepp innebär inte enbart våldtäkt. Det är hela spektrat från tafsningar till våldtäkt. Och att var femte rjej/ung kvinna blivit utsatt är en skrämmande hög siffra. Oavsett att du vill förringa det.

Sexuella övergrepp eller våldtäkter behöver inte alltid leda till fysiska skador. Vart har du fått det ifrån?

Jo, rättsmedicinslverket har märkt en markant ökning av strypvåld. https://www.rmv.se/rattsintyg/strypvald/
Citera
2026-07-11, 23:06
Medlem
Citat:

reagerade på detta...jo det finns det visst.
Här en studie ex. som tar upp våldsutsattheten för våldtäktsoffer....

"Totalt ingick över 1 300 personer i de kvantitativa analyserna, baserat på anonymiserade medicinska och rättsmedicinska journaler från Akutmottagningen för våldtagna på Södersjukhuset.

Bland unga kvinnor mellan 16 och 29 år som sökte vård 2012, 2017 och 2022 sågs en tydlig ökning av allvarligt våld under övergreppen. Forskarna kunde främst se att strypvåld blivit vanligare över tid."

https://nyheter.ki.se/fysiskt-vald-vid-sexuella-overgrepp-okar-bland-unga

Vore också väldigt märkligt om forskning lite överallt i andra västländer med samma typ av sexuell kultur , kunde se en ökning av detta, men samma skulle inte gälla i Sverige.
Senast redigerad av Merapi 2026-07-11 kl. 23:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in