Citat:
Ursprungligen postat av
Stiffinger
Varför skulle det vara viktigt? Om man ger fan i att amortera allt för mycket så kan man köpa roliga saker istället för att amortera.
Jag har inte amorterat av ett enda öre på min bostad, och kommer heller aldrig att göra. Vad skulle vitsen med att ha pengar bundna i en bostad vara? Okej att det kostar lite ränta, men den på en bostad är avdragsgill och ligger inte så långt ifrån infaltionen.
Bättre att festa upp pengarna istället för att sitta hemma och uggla i sin mysiga etta.
Ett exempel min mormor o morfar köpte lägenheten på 70- talet det var deras tredje boende i sitt liv. Men deras första boende tillsammans. Då ska jag förklara vad morfar berätta så sa dem att de köpte en lägenhet en 3:a för runt 175k. De bodde på landet. Hade väl inga jättehöga löner.
Den generationen lyckades ju betala av sitt bolån.
De bodde där i över 41 år. Det jag försöker förklara är att efter när de lyckades betala av dina bostadslån så var det inte mycket utgifter kvar alls driftkostnad/hyra eller vad man skall kalla det.
De skulle inte flasha med feta bilar eller fordon i sitt grannområde heller. Deras högsta dröm var att besöka New York och Tokyo av någon anledning. Nåväl så är svensken över belånad på typ allt idag.
Jag säger inte att det är alla som sitter med lån men när man gör det så är det bara banken som suger ur dina pengar🤮🤮
Går du ut där du bor kollar på gatan där du bor står de väl leasing bilar eller nyare bilar. Stora hus eller villor som dom har extrema bolån på.
När man köper och investerar i saker särskilt boende så är man fast i bankens klor de vill att man som barnfamilj ska ta stora lån som man givetvis knappt betalar av under sin livstid.
Vem tror du är bankens stora drömkund?
-Jo Det är inte Åke 85 år.( Pensionär)
Inte heller heller Julia 21 år (singel)
Det är Givetvis barnfamiljen
Kalle och Felicia med två barn såklart.
Där ska de lånas på allt och de vet ju banken om. Sen styr banken dem o deras liv genom att höja räntan såklart när de tycker själva att ekonomin går dåligt räcker väl att se när Covid19 kom sen Ryssland + Ukraina kriget eskalera .
Banker är stora banker är bra för befolkningen men det är oftast dem som aldrig går med förlust om du jämför övriga stora företag/ eller arbetsgivare.
Du bygger dina besparingar genom att ha en normal ekonomi. Det vill säga ett boende som du lycktas betala av sedan lägger du pengarna på hög i i antingen aktier eller fonder.
Köp och behåll så ska du få se att när fu är 70 år finns det en rejäl summa att plocka ut och vad veta
jag köpa din drömbil / Mc eller åka på ditt livs resa.