2026-05-12, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Så du hade alltså inget bevis.
Det beror på om du är kapabel att klicka på den länk som jag hänvisat till respektive läsa vad som där står. Förstår att det kan vara en tuff uppgift för samhällets svagaste intellekt.
Citera
2026-05-13, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Det beror på om du är kapabel att klicka på den länk som jag hänvisat till respektive läsa vad som där står. Förstår att det kan vara en tuff uppgift för samhällets svagaste intellekt.
Precis, du har inget bevis
Citera
2026-07-11, 01:29
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Folk väljer att spekulera i boendet istället, som istället släpar efter inflationen. Inte nog med att man har ränta och amortering att beta av, man ska även renovera, möblera om, och ha sig.

Skämt åsido, jag tror inte folk bryr sig så mycket om pengar så länge de har "tillräckligt." Utan man prioriterar att ha roligt. Och då ska det resas, man ska köra en fräsig bil, osv.

Det viktigaste är att betala av sitt boende. Den kan man köpa roliga saker
Citera
2026-07-11, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Det viktigaste är att betala av sitt boende. Den kan man köpa roliga saker
Varför skulle det vara viktigt? Om man ger fan i att amortera allt för mycket så kan man köpa roliga saker istället för att amortera.

Jag har inte amorterat av ett enda öre på min bostad, och kommer heller aldrig att göra. Vad skulle vitsen med att ha pengar bundna i en bostad vara? Okej att det kostar lite ränta, men den på en bostad är avdragsgill och ligger inte så långt ifrån infaltionen.

Bättre att festa upp pengarna istället för att sitta hemma och uggla i sin mysiga etta.
Citera
2026-07-11, 08:51
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Varför skulle det vara viktigt? Om man ger fan i att amortera allt för mycket så kan man köpa roliga saker istället för att amortera.

Jag har inte amorterat av ett enda öre på min bostad, och kommer heller aldrig att göra. Vad skulle vitsen med att ha pengar bundna i en bostad vara? Okej att det kostar lite ränta, men den på en bostad är avdragsgill och ligger inte så långt ifrån infaltionen.

Bättre att festa upp pengarna istället för att sitta hemma och uggla i sin mysiga etta.

Ett exempel min mormor o morfar köpte lägenheten på 70- talet det var deras tredje boende i sitt liv. Men deras första boende tillsammans. Då ska jag förklara vad morfar berätta så sa dem att de köpte en lägenhet en 3:a för runt 175k. De bodde på landet. Hade väl inga jättehöga löner.

Den generationen lyckades ju betala av sitt bolån.
De bodde där i över 41 år. Det jag försöker förklara är att efter när de lyckades betala av dina bostadslån så var det inte mycket utgifter kvar alls driftkostnad/hyra eller vad man skall kalla det.

De skulle inte flasha med feta bilar eller fordon i sitt grannområde heller. Deras högsta dröm var att besöka New York och Tokyo av någon anledning. Nåväl så är svensken över belånad på typ allt idag.
Jag säger inte att det är alla som sitter med lån men när man gör det så är det bara banken som suger ur dina pengar🤮🤮

Går du ut där du bor kollar på gatan där du bor står de väl leasing bilar eller nyare bilar. Stora hus eller villor som dom har extrema bolån på.

När man köper och investerar i saker särskilt boende så är man fast i bankens klor de vill att man som barnfamilj ska ta stora lån som man givetvis knappt betalar av under sin livstid.

Vem tror du är bankens stora drömkund?
-Jo Det är inte Åke 85 år.( Pensionär)
Inte heller heller Julia 21 år (singel)

Det är Givetvis barnfamiljen
Kalle och Felicia med två barn såklart.
Där ska de lånas på allt och de vet ju banken om. Sen styr banken dem o deras liv genom att höja räntan såklart när de tycker själva att ekonomin går dåligt räcker väl att se när Covid19 kom sen Ryssland + Ukraina kriget eskalera .

Banker är stora banker är bra för befolkningen men det är oftast dem som aldrig går med förlust om du jämför övriga stora företag/ eller arbetsgivare.

Du bygger dina besparingar genom att ha en normal ekonomi. Det vill säga ett boende som du lycktas betala av sedan lägger du pengarna på hög i i antingen aktier eller fonder.
Köp och behåll så ska du få se att när fu är 70 år finns det en rejäl summa att plocka ut och vad veta
jag köpa din drömbil / Mc eller åka på ditt livs resa.
Citera
2026-07-11, 08:57
Medlem
Citat:
Du bygger dina besparingar genom att ha en normal ekonomi. Det vill säga ett boende som du lycktas betala av sedan lägger du pengarna på hög i i antingen aktier eller fonder.
Köp och behåll så ska du få se att när fu är 70 år finns det en rejäl summa att plocka ut och vad veta
jag köpa din drömbil / Mc eller åka på ditt livs resa.
Hur tänkte du att de ska plocka ut pengarna? Genom att sälja och flytta till en hyrestvåa i Skarpnäck?

Om de har kvar lånet så finns det pengar att resa för, och till drömbilen.

Något nytt bostadslån får de inte om de är sjuttio.

Om de har kvar ett lån på sin bostad när de dör, så har de kunnat använda dessa pengar till konsumtion medans de levde.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-11 kl. 09:00.
Citera
2026-07-11, 09:00
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Om du tycker det är bra med skuld så är det ingen som hindrar dig att låna, men jag är skuldfri och garanterat mycket rikare än dig och då betyder det att jag förstår ekonomi bättre än dig

Du har så rätt så🤭😉. Skulle folk förstå att inte leva över sina tillgångar så Skulle dem förstå hur man blir ekonomiskt oberoende. Ta min kusin ex hon köpte en 26 kvadrat 1:a hon bor kvar i den är 38 år. Tror du hon har ekonomiska problem eller?

Aldrig i livet, eftersom hon bor ensam och har gångavstånd till arbetet så behöver hon ingen bil. Hon bor dock jävligt litet o trångt , Skulle jag säga men mycket pengar kvar efter alla utgifter är betalada så dem pengarna bara växer o växer. Nu har inte jag någon inblick vad hon gör idag med sina besparingar men jag skulle tro att dem ligger på fonder kanske aktier.

Jämför det med alla som sitter på bostadslån
Citera
2026-07-11, 09:04
Medlem
Citat:
Jämför det med alla som sitter på bostadslån
Du har bara fått för dig att lån generellt är något dåligt. Jag har inte betalat något på mitt bostadslån, istället för amorteringar så har jag placerat pengarna på börsen. Hittills har det gått plus mer än om jag skulle amorterat.

Dessutom har jag ett lån som jag kan göra av med om jag vill börja konsumera när jag är sjuttio, till resor och kanske drömbilen.

Släpp den där sossetanken att den som inte har några skulder är fri.
Citera
2026-07-11, 09:04
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Hur tänkte du att de ska plocka ut pengarna? Genom att sälja och flytta till en hyrestvåa i Skarpnäck?

Om de har kvar lånet så finns det pengar att resa för, och till drömbilen.

Något nytt bostadslån får de inte om de är sjuttio.

Om de har kvar ett lån på sin bostad när de dör, så har de kunnat använda dessa pengar till konsumtion medans de levde.

De får du klura ut själv 🤭
Citera
2026-07-11, 09:08
Medlem
Citat:
De får du klura ut själv 🤭
Kan du inte berätta om din tanke? När man är sjuttio så får man inte belåna bostaden. Däremot så kan man sälja den.

Har man amorterat och därefter gått in på börsen, har man gjort det med mindre än om man gått in på börsen tidigare. Så hur man än gör så har man mer om man gett fan i att amortera, om man nu inte gjort helgalna börsaffärer eller tagit sms-lån till bostaden.

Alternativet till att inte amortera är alltså att investera. Inte att konsumera.
Citera
2026-07-11, 09:28
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Kan du inte berätta om din tanke? När man är sjuttio så får man inte belåna bostaden. Däremot så kan man sälja den.

Har man amorterat och därefter gått in på börsen, har man gjort det med mindre än om man gått in på börsen tidigare. Så hur man än gör så har man mer om man gett fan i att amortera, om man nu inte gjort helgalna börsaffärer eller tagit sms-lån till bostaden.

Alternativet till att inte amortera är alltså att investera. Inte att konsumera.

Du kan ju alltid flytta in hos dina barn om de har en stor gård är ju ett alternativ 😉
Det andra är väl äldreboende.
Citera
2026-07-11, 09:29
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Du har bara fått för dig att lån generellt är något dåligt. Jag har inte betalat något på mitt bostadslån, istället för amorteringar så har jag placerat pengarna på börsen. Hittills har det gått plus mer än om jag skulle amorterat.

Dessutom har jag ett lån som jag kan göra av med om jag vill börja konsumera när jag är sjuttio, till resor och kanske drömbilen.

Släpp den där sossetanken att den som inte har några skulder är fri.

Det är inte alltid börsen ger bra siffror heller men oftast beroende på vad man lyckats investera i också 🤭

Vad har sossetanke i det här o göra.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in