Citat:
Ursprungligen postat av
HappyNewLives
Har aldrig gillat ordet hallucinationer hos LLM. Finns bättre ord?
Jag brukar säga att modellen "gissar fel" i stället för att den "hallucinerar". Jag gillar inte att vissa säger att den **fabulerar** eller **ljuger**, eftersom de antyder en avsikt som vi inte kan visas hos dagens modeller.
Jag misstänker att du generellt vänder dig mot ord som förmänskligar modellens beteende. I så fall kanske du föredrar att säga att den "genererar ogrundad information" eller "ger ett svar som saknar stöd både i träningsdata och RAG-databassökning".
Med ordet "gissar" menar jag bara att modellen generaliserar utifrån träningsdata och den aktuella kontexten, dvs interpolerar eller extrapolerar. När det går fel kan man säga att den "generaliserade felaktigt" eller "extrapolerade bortom vad underlaget stödde".
Undviker du även andra antropomorfiska uttryck om datorer? T.ex. "minns" (säger du lagrar data istället?), "beslutar" (säger du att program gör val eller selektioner istället?), "ser", "hör"? Vad säger du när vi andra säger att LLM resonerar, tränas, förstår, lär sig osv?
Var drar du gränsen? Vilka sådana uttryck tycker du bör undvikas, och vad skulle du använda i stället?