2026-07-10, 09:32
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Varför har det här inte varit något större problem tidigare ?

Har det måhända att göra med invandringen ?

Har jobbat på en akutmottagning och slutade faktiskt pga det här. Det är på något märkligt sätt tillåtet att hota vårdpersonal och bete sig illa fastän det enligt lag inte är tillåtet. Jag skulle inte säga att det enbart kan förklaras av invandring. Det är alla samhällsklasser och etniciteter som beter sig illa. Det är ofta de som inte behöver vara där eller har lättare skador som får vänta då de som är sjukare prioriteras. Har haft patienter som kastat saker på mig, rest sig upp och bankat sönder glasrutan till luckan, suttit och supit i väntrummet, startat slagsmål, kastat papperskorgar, filmat (och antagligen då lagt ut på tiktok eller motsvarande). Värre är de subtila hoten när de tittar på min namnskylt och frågar om mitt fulla namn och säger att de ska gå vidare osv osv.

Jag kan visst ha förståelse för irritation när man mår dåligt och får vänta. Men det får ändå finnas en gräns.

Hade vården fungerat bättre och primärvården tagit sitt ansvar hade antagligen frustrationen inte tagit så stora mått. Vi gör ju så gott vi kan men det är omöjliga förutsättningar från start.

Min nuvarande arbetsplats har en nolltolerans mot hot och våld gentemot vårdpersonal och polisanmäler om det förekommer.
Citera
2026-07-10, 11:44
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Vilka det är som beter sig såhär är kanske ingen stor gåta. Men varför?

Man kommer till akuten för att få vård och hotar då personalen som ska hjälpa en. Varför?

För att man kommer från en kultur där den som skriker högst, har vassast armbågar och störst våldskapital får företräde. Att inte låta dem gå före i kön är att vara respektlös i deras ögon, sådant måste hämnas annars tappar de ansiktet.
Citera
2026-07-10, 12:15
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Om man aldrig gör en analys över förövarna så kan man heller aldrig lösa problemet.

Alla kan såklart vara desperata om någon anhörig är allvarligt sjuk eller skadad och inte känner att någon lyssnar. Men att hota och använda våld ligger nog inte för alla utan vissa grupper kan säkerligen vara mer utmärkande än andra.

Det akuten i Karlstad (mfl) och verksamhetschefen behöver göra är att undersöka och dokumentera vilka det är som hotar. Finns det gemensamma drag? Att påstå att Agda 85 och klanen Mohammedsson är de samma är ren feghet och löser inga problem.

Det där har ju fungerat hittills...

Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
En vild gissning: invandring (mer specifikt från Mellanöstern och Nordafrika).

Att det inte finns ett par, tre poliser stationerade på varje akutmottagning vid det här laget förvånar mig faktiskt lite.

Du tänker så de kan boja och gripa rasist-uskorna som har mage att ha synpunkter på hur de behandlas.

Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Tja.

Om man bara har "dömd för brott" som parameter missar man just alla dessa detaljer och beteendeförändringar som kommit med den nya demografin, och det inte behöver bero på att man är en rakt upp och ner kriminell person. Utan de kan agera så för att de är mer lättkränkta, de har en annan kulturell ram om hur man tar sig fram och får sin vilja igenom, och att de har lättare till våldsamma impulser och aggression överlag vid en uppkommen situation.

Detta är de små steg som man helt ignorerar och inte förstår när man framhåller "skötsamma invandrare" som något raketbränsle gentemot gängkriminella. En helt annan mentalitet tar över i olika offentliga rum.

Temperament är för resten nästan till ett hundra procent genetiskt. Vilket ju är lätt att se när man tittar på mer sydliga länder och hur det allmänt ser ut där utan att man måste peka på rena brottslingar eller de absolut mest galna personerna.

+1. Jag befann mig på sjukhus en kort tid för ett antal år sedan. Hucklet kunde fan ingenting. Balkan-ssk var högljudd, hårdhänt, otrevligt dominerande, svenska ssk var kunnig, vänlig, lågmäld, mjuk i omhändertagandet. Den svenska ssk passar vår sjukvård. Balkan-folket kan dra hem med sina manhaftiga, översexualiserade kvinnor och MENA kan ta hem sin okunskap och talanglöshet och fortsätta sina ökenliv. Det var så jädra uppenbart vilken skillnad i personlighet/karaktär det var på ssk.

Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Hur vågar du dra den parallellen. Vi är alla guds barn och svenskar generellt måste sluta spotta. Kanske är det bara en övergående TikTok trend?

Tvärtom, vi ska börja spotta, slåss och hota. "Svenskar ska integreras i det nya Sverige". Att hon fortfarande lever är ett mysterium.

Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Har jobbat på en akutmottagning och slutade faktiskt pga det här. Det är på något märkligt sätt tillåtet att hota vårdpersonal och bete sig illa fastän det enligt lag inte är tillåtet. Jag skulle inte säga att det enbart kan förklaras av invandring. Det är alla samhällsklasser och etniciteter som beter sig illa. Det är ofta de som inte behöver vara där eller har lättare skador som får vänta då de som är sjukare prioriteras. Har haft patienter som kastat saker på mig, rest sig upp och bankat sönder glasrutan till luckan, suttit och supit i väntrummet, startat slagsmål, kastat papperskorgar, filmat (och antagligen då lagt ut på tiktok eller motsvarande). Värre är de subtila hoten när de tittar på min namnskylt och frågar om mitt fulla namn och säger att de ska gå vidare osv osv.

Jag kan visst ha förståelse för irritation när man mår dåligt och får vänta. Men det får ändå finnas en gräns.

Hade vården fungerat bättre och primärvården tagit sitt ansvar hade antagligen frustrationen inte tagit så stora mått. Vi gör ju så gott vi kan men det är omöjliga förutsättningar från start.

Min nuvarande arbetsplats har en nolltolerans mot hot och våld gentemot vårdpersonal och polisanmäler om det förekommer.

Jaja, en och annan svensk pundare, alkoholist eller galning har du säkert fått hantera men att komma med att svenskar som grupp hotar, slåss, ställer till djävulskap i samma utsträckning som MENA är direkt ohederligt av dig.
Citera
2026-07-10, 12:54
Avstängd
Dr.skalmanskis avatar
Många sjuksköterskor och andra inom sjukvården som jobbar på akuten brukar rösta rött? I så fall får de precis vad de röstat för.

Från AI: Sjukvårdspersonal röstar i stor utsträckning på rödgröna partier, där Socialdemokraterna och Vänsterpartiet har ett starkt stöd. Det finns dock yrkesmässiga skillnader; exempelvis tenderar läkare att rösta mer åt höger, medan sjuksköterskor och undersköterskor i högre grad sympatiserar med partierna till vänster.

Så jag kan ha lite sympatier för läkarna. Men undersköterskorna? Vad fan trodde de skulle hända?
Senast redigerad av Dr.skalmanski 2026-07-10 kl. 12:57.
Citera
2026-07-10, 13:05
Medlem
Många akutavdelningar bör övervakas och de som uppträder på det här sättet ska utvisas om det är möjligt, men har de numera bara svenskt medborgarskap ska de få långvariga fängelsestraff.
Citera
2026-07-10, 13:23
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
…Jag skulle inte säga att det enbart kan förklaras av invandring. Det är alla samhällsklasser och etniciteter som beter sig illa…
så merparten är invandrare menar du men det finns en och annan galen svensk?
Citera
2026-07-10, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Vilka det är som beter sig såhär är kanske ingen stor gåta. Men varför?

Man kommer till akuten för att få vård och hotar då personalen som ska hjälpa en. Varför?

Ja - dels det. Men också: varför måste vårdpersonalen ha namnbrickor alls?
Citera
2026-07-10, 13:46
Medlem
Q-Trons avatar
Det svenska högtillitssamhället (baserat på gemensam etnicitet och kultur) byts ut mot ett mångkulturellt lågtillitssamhälle (där en stor del av befolkningen är lågintelligent och aggressivt ökenfolk som skapat dysfunktionella skitkulturer, och som kommer att fortsätta återskapa deras egentliga hemländers skitkulturer, därför att beteendemönster är nedströms genetik). Det är praktiskt taget naturlagar vi talar om, och utvecklingen borde inte förvåna någon vid det här laget.
Citera
2026-07-10, 13:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tr11fip0xen
https://www.sverigesradio.se/artikel/personalen-doljer-sina-namn-for-att-undvika-valdet

Människor som arbetar för att andra skall få det bra blir misshandlade på detta sättet? Vårdpersonal är redan stressade nog! Att få ett sådant här bemötande finner jag som mycket märkligt? Vad skall det hjälpa att slå och spotta på dom?

Vad beror detta på?

Men avvikelserapporter är att betrakta som åsikter, det är inte statistik, det kan man få från polisen
Citera
2026-07-10, 14:08
Avstängd
dude2ks avatar
Låter ju festligt. De får antagligen det de förtjänar.
Citera
2026-07-10, 14:58
Medlem
Det är då det behövs en riktigt man på 2 meter, 130kg muskler som vet hur man slåss som tittar på dom och säger att om ni inte skärper er, åker ni ut med huvudet före
Citera
2026-07-10, 15:15
Medlem
Citat:

Det som är chockerande är att inte alla arbetsplatser gör det.

Förväntades ni själva göra polisanmälan på din gamla arbetsplats?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in