2026-07-10, 10:44
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Jag har räknat.

Sammanfattning av uppskattade ryska siffror sedan februari 2022:

Totalt insatta/rekryterade för kriget: cirka 1,5–1,9 miljoner personer eller militär.

Samtidigt i eller nära Ukraina (2025–2026): cirka 650 000–700 000 soldater. Detta är dessutom bekräftat av Putin. I september 2025.

Totala förluster (dödade + sårade): cirka 1,2–1,5 miljoner
Dödade: cirka 250 000–350 000
Sårade: cirka 900 000–1,2 miljoner. Tror att vissa får en andra chans.

Vad utgick man från och vad har tillkommit:
Initial invasion: 150 000–190 000. Lågt räknat. Troligen runt 220000.
Mobiliserade reservister 2022: 300 000.
Kontraktssoldater/frivilliga: 900 000–1,2 miljoner. Rekrytering där man betalat bra. Går bakvägen också att bekräfta via Elvira som efterlyser arbetskraft i Ryssland. Vart tog de vägen? Vi behöver inte gissa. Rapport officiell från Elvira styrker detta.
Fångrekryter: 70 000–120 000. Bara Wagner gjorde av med ca 50-60000, när de vara enskilt aktiva. Enligt de själva.
DPR/LPR-förband: 80 000–110 000. Enligt de lokala krigsherrarna, som ville stoltsera mot Kreml.

Siffrorna är uppskattningar och varierar mellan olika källor. Men många ligger i denna härad.
1,5-1,9 miljoner, minus 700000 som enligt Putin levde i september.

Till detta har vi också Ukrainas videos från utförda uppdrag. Bekräftat döda i dessa fall.

Det innebär 800000-120000 totala förluster. Skulle förklara behovet av mobilisering, som samtidigt skulle ställa rysk industri barbacka. D v s rysk industri skulle mer eller mindre stanna.

Har du någon annan uppfattning och räkning?

Det finns ett spann som går att diskutera men det är tämligen ointressant när det gäller krigets utveckling. Att ryssarna står och stampar vid en nästan statisk front säger mer än en differens på ett par hundratusen som försatts ur stridbart skick.

Ryssarna har egentligen inte lyckats erövra något av större strategisk betydelse tillräckligt snabbt för att Ukraina inte har hunnit preparera nya försvar bakom. Dessutom har man på ett listigt vis utnyttjat ryssens besatthet av att erövra utpekade områden.
Det har varit oerhört lättläst och förutsägbart för Ukraina som utnyttjat det och orsakat ryska armén enorma förluster.
Ändå är territorium inte det som är avgörande idag. Det är framförallt Ukrainas lyckade bekämpning av dels logistik, dels slå ut drivmedelsproduktion. Man stryper pulsådern och klipper helt enskilda blodkärl.

Det är inget roligt för Ryssland just nu. Rysstrollen i tråden må jubla över stt Ryssland mitt i all terrorbombning lyckas träffa någon vapendepå då och då. De kan hålla på med sina lögner och historierevisioner bäst de vill, det saknar helt betydelse idag.
Varje dag slås drivmedelskapacitet ut, ryssarna köar för bränsle och statsmedia uppmanar befolkningen att inte revoltera.
Detta vet vi. Det är inga spekulationer, det är fakta. Och det är vad som i dagsläget är Rysslands största bekymmer.
Citera
2026-07-10, 10:53
Medlem
Antalet döda/skadade är minst 50/50 sedan drönarna blev på allvar. Ryssarna får ingen adekvat vård heller. Många, många som "bara" skadas dör till följd av det.

Beträffande ryssarnas försök att bortförklara förlustsiffrorna i tråden. Det är flera olika källor som säger liknande summor. Sannolikheten är därmed stor att de är någorlunda korrekta. Den plötsliga ökningen av dödsannonser kanske bara är en envis influensa???
Citera
2026-07-10, 11:01
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotboll.Guld
Antalet döda/skadade är minst 50/50 sedan drönarna blev på allvar. Ryssarna får ingen adekvat vård heller. Många, många som "bara" skadas dör till följd av det.

Beträffande ryssarnas försök att bortförklara förlustsiffrorna i tråden. Det är flera olika källor som säger liknande summor. Sannolikheten är därmed stor att de är någorlunda korrekta. Den plötsliga ökningen av dödsannonser kanske bara är en envis influensa???
Det är säkert därför de blåser skallen av sig själva när de skadas.
Citera
2026-07-10, 11:02
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Det finns ett spann som går att diskutera men det är tämligen ointressant när det gäller krigets utveckling. Att ryssarna står och stampar vid en nästan statisk front säger mer än en differens på ett par hundratusen som försatts ur stridbart skick.

Ryssarna har egentligen inte lyckats erövra något av större strategisk betydelse tillräckligt snabbt för att Ukraina inte har hunnit preparera nya försvar bakom. Dessutom har man på ett listigt vis utnyttjat ryssens besatthet av att erövra utpekade områden.
Det har varit oerhört lättläst och förutsägbart för Ukraina som utnyttjat det och orsakat ryska armén enorma förluster.
Ändå är territorium inte det som är avgörande idag. Det är framförallt Ukrainas lyckade bekämpning av dels logistik, dels slå ut drivmedelsproduktion. Man stryper pulsådern och klipper helt enskilda blodkärl.

Det är inget roligt för Ryssland just nu. Rysstrollen i tråden må jubla över stt Ryssland mitt i all terrorbombning lyckas träffa någon vapendepå då och då. De kan hålla på med sina lögner och historierevisioner bäst de vill, det saknar helt betydelse idag.
Varje dag slås drivmedelskapacitet ut, ryssarna köar för bränsle och statsmedia uppmanar befolkningen att inte revoltera.
Detta vet vi. Det är inga spekulationer, det är fakta. Och det är vad som i dagsläget är Rysslands största bekymmer.
Bra. Du sätter tummen på ett KPI som jag glömde.
Antal förluster per km2.

Just Rysslands besatthet, beordring från högre nivå. D v s Putin agerar supreme commander, på oriktig information.
Man sätter orimliga krav och nivåer på anfall, samtidigt som tagen mark minskar.
Också en källa till varför Ryssland måste mobilisera.
Senast redigerad av Vodkasomsnus 2026-07-10 kl. 11:12.
Citera
2026-07-10, 11:20
Medlem
Det ska bli intressant och se vad ryZZtrollen säger när det blir en ny tvångsmobilisering i kloaken RyZZland vi lär få se en hel del klipp på män som gör motstånd och förs bort av polis.

Sist de mobiliserade 300 000 man flydde över
1 miljon ryska män över gränsen.
Citera
2026-07-10, 11:25
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Tittar på videon så är det 5-6 personer som slår sönder fordonet. Jag tycker det ser ut som den absolut största majoriteten står och filmar. Man hör även skrik från någon precis när de slår sönder fordonet. Är det någon som är för eller emot det vet man inte.

Men kontentan är i varje fall att ett fåtal slår sönder fordonet och resten filmar. Då det sker på natten så kan vi misstänka att alkohol är inblandat.

Är detta en start på en större rörelse eller är det en isolerad händelse någonstans i ett väldigt stort land?

Vi har haft många liknande upplopp här i Sverige med där polisbilar har slagits sönder i liknande händelser. Är det också början på något större eller isolerade händelser?

Eller demonstrationer i Ryssland där faktiskt 20000 människor har blivit arresterade och satta i fängelse.
https://www.amnesty.org/en/projects/anti-war-protest-in-russia/

Är inte det något en frisk människa hade höjt ögonbrynen för istället. Att människor i Ryssland demonstrerar mot kriget men blir nedslagna och satta i fängelse? Hotade med att ta bort föräldraskapet för dem?

Nejdå, du fokuserar istället på ett mindre upplopp i Ukraina där polisen får fly från händelsen.

Vad hade du sagt om Ukraina hade skickat ut poliser som arresterade alla på platsen. Hade det känts bättre?

Förhoppningsvis blir kriget även i Ryssland impopulärt, så fryses frontlinjen. De 20 000 är troligen till allra största delen folk som uttryckt missnöje i demonstrationer och framför allt online.

Kyivregimen har redan hittat typ 20 av de som var delaktiga i upploppet och de har redan tvingats till att göra en "förlåt-video där de säger 'Slava mobiliseringsmilititären'", den postades idag. Upploppet fick väldigt stor uppmärksamhet i Ukraina (medan i den här tråden fick många spel och bräkte om att det var en "alternativ nyhet" i bästa cancelleringsanda).

Incidenten som diskuteras kan ni hitta här:
https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=lviv+riots&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Upploppet är inte en isolerad incident, som du ser på websiten busification.org, däremot är det den mest storskaliga som jag hittills sett.

Protesterna är betydligt större i Ukraina än i Ryssland, troligtvis eftersom ukrainska förluster och tvångsmobilisering är mycket större i Ukraina.
Citera
2026-07-10, 11:31
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Du kunde väl bara ha bett din AI-vän att räkna upp alla fall av civil massdöd under Donbas-konflikten och vem den troliga förövaren var. Eftersom jag är så snäll gjorde jag det åt dig och fick svaret att ryssarna stod för 75% av incidenterna:
https://chatgpt.com/s/t_6a509f5af5d0819184c864a71b5453d9

Inledningsvis var du otydlig med om du avsåg >10 civila dödsoffer under en och samma dag, eller vid vid en och samma incident:
https://www.flashback.org/sp95383112

Vidare hävdade du att du kunde dra slutsatsen enbart från OSSE-rapporterna (och spot-rapporterna) att dom flesta såna här incidenter orsakades av separatisterna. Det tror jag fortfarande inte stämmer. I två fall verkar man ha kunnat göra det. I dom två andra fallen inte:
https://chatgpt.com/s/t_6a50b00a07ac819198379da6e8ef40d2

Ställde några ytterligare följdfrågor på din AI-fråga här:
https://chatgpt.com/share/6a50b16f-6690-83ed-a7dc-07cb3e46fa75

Citat:
Vilket för övrigt är samma utfall som man får om man läser igenom länkarna från Wikipedias kategori-sida över Bombardments of the Russo-Ukrainian war.

Ingenting av detta är nämligen några nyheter utan väl känt för alla som följt konflikten ett tag.

Okej, men lite får du skylla dig själv för att du uttryckte dig rätt kryptiskt inledningsvis.

För vi ska kanske vara tydliga med att vi, enligt din nuvarande definition, pratar om totalt fyra incidenter under hela konflikten. Sammantaget handlar det om ca 2% av den totala dödssiffran för civila, så det säger inte så mycket om konflikten som helhet.

Skuld i en av incidenterna tilldelas till stor del baserat på ukrainsk internutredning samt CIA-fronten Bellingcat. Skuld i en av dom andra incidenterna kunde lika gärna varit Ukrainas. Och som sagt, fyra incidenter totalt, så det är ju inget toppenbra statistiskt underlag om man säger så.

Citat:
Den enda som verkar okunnig i den här diskussionen är du som helt huvudlöst påstod att de ryska bombningarna av Kiev inte var värre än vad Azov-bataljonen gjorde en vanlig måndag i Donbas. Ett löjeväckande påstående som du fortfarande inte har tagit tillbaka.

Finns ingen anledning för mig att ta tillbaka något jag inte har sagt.

Jämförelsen jag gjorde gällde specifikt att några spårvagnar i Kiev förstördes när dom stod avställda i depå. Något som ett konto i tråden menade var att jämställa med krigsbrott: https://www.flashback.org/sp95382682

Med tanke på att du i ett tidigare inlägg anklagade mig för att vara "ohederlig" (utan att ge någon särskild motivation till anklagelsen) så skulle jag ha trott att du framgent skulle vara ytterst noggrann med att inte själv göra ohederliga saker, som tex att lägga ord i andras mun.
Senast redigerad av RustyShackleford 2026-07-10 kl. 11:33.
Citera
2026-07-10, 11:42
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Protesterna är betydligt större i Ukraina än i Ryssland, troligtvis eftersom ukrainska förluster och tvångsmobilisering är mycket större i Ukraina.
Varför tror du att den är större i Ukraina?

Kan det ha något med polisbrutalitet att göra kanske?

Omfattningen av polisbrutalitet och godtycklig maktutövning är systematiskt och strukturellt betydligt större i Ryssland än i Ukraina. Den ryska polisen och säkerhetstjänsten (FSB) använder sig regelmässigt av tortyr, misshandel och orättmätiga gripanden för att slå ner på politisk opposition, fredliga demonstrationer och oliktänkande.
Citera
2026-07-10, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Inledningsvis var du otydlig med om du avsåg >10 civila dödsoffer under en och samma dag, eller vid vid en och samma incident:

Vidare hävdade du att du kunde dra slutsatsen enbart från OSSE-rapporterna (och spot-rapporterna) att dom flesta såna här incidenter orsakades av separatisterna. Det tror jag fortfarande inte stämmer. I två fall verkar man ha kunnat göra det. I dom två andra fallen inte:

Okej, men lite får du skylla dig själv för att du uttryckte dig rätt kryptiskt inledningsvis.

För vi ska kanske vara tydliga med att vi, enligt din nuvarande definition, pratar om totalt fyra incidenter under hela konflikten. Sammantaget handlar det om ca 2% av den totala dödssiffran för civila, så det säger inte så mycket om konflikten som helhet.

Skuld i en av incidenterna tilldelas till stor del baserat på ukrainsk internutredning samt CIA-fronten Bellingcat. Skuld i en av dom andra incidenterna kunde lika gärna varit Ukrainas. Och som sagt, fyra incidenter totalt, så det är ju inget toppenbra statistiskt underlag om man säger så.

Jämförelsen jag gjorde gällde specifikt att några spårvagnar i Kiev förstördes när dom stod avställda i depå. Något som ett konto i tråden menade var att jämställa med krigsbrott: https://www.flashback.org/sp95382682

Med tanke på att du i ett tidigare inlägg anklagade mig för att vara "ohederlig" (utan att ge någon särskild motivation till anklagelsen) så skulle jag ha trott att du framgent skulle vara ytterst noggrann med att inte själv göra ohederliga saker, som tex att lägga ord i andras mun.

Dina egna ord är att Bellingcat är en ”CIA-front”. Om inte det är ohederligt så vet inte jag.

I klass med när Lavrov försökte påstå att det var Ryssland som blev attackerat av Ukraina och vederbörligen blev utskrattad.
Citera
2026-07-10, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford

Verkligheten "kamrat"?:
"Ukrainas folk har nu utstått ytterligare ett år av fullskalig aggression
Det senaste åren har i Ukraina varit det mest förödande hittills när det gäller humanitära konsekvenser och den dödligaste när det gäller civila offer sedan 2022. Samtidigt är Rysslands president Vladimir Putin och hans högsta tjänstemän, som åtalats av Internationella brottmålsdomstolen, fortfarande på flykt undan internationell rättvisa.

Ukrainska civila fortsätter att utsättas för dagliga urskillningslösa attacker. Kritisk infrastruktur som är nödvändig för överlevnaden har obarmhärtigt förstörts, vilket utsätter miljontals liv för fara. Ryska styrkor fortsätter att tortera krigsfångar, terrorisera och deportera civila i de territorier de ockuperar, utsätta lärare för tvångsarbete och indoktrinera barn och förneka dem deras identitet. Samtidigt kräver Moskva kontroll över mer ukrainskt territorium som en del av ”fredsförhandlingarna”.

Världen får inte glömma att Ryssland sedan sin ockupation och olagliga annektering av Krim för 12 år sedan har orsakat förödelse och oerhört lidande för Ukrainas befolkning, både i det ockuperade territoriet och utanför. Miljontals människor har tvingats fly, otaliga familjer har lämnats hemlösa och alltför många liv har gått förlorade.

Rysslands aggression – ett brott enligt internationell rätt – har inte bara prövat ukrainarnas mod och motståndskraft, utan också det internationella samfundets beslutsamhet att upprätthålla mänskliga rättigheter och säkerställa rättvisa."
https://www.amnesty.se/ryssland-invasion-ukraina/
Du ljuger; vrider och ålar dig i dina "bidrag" i forumet. Alltid.
Senast redigerad av Antistalk 2026-07-10 kl. 11:50.
Citera
2026-07-10, 11:50
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Varför tror du att den är större i Ukraina?

Kan det ha något med polisbrutalitet att göra kanske?

Omfattningen av polisbrutalitet och godtycklig maktutövning är systematiskt och strukturellt betydligt större i Ryssland än i Ukraina. Den ryska polisen och säkerhetstjänsten (FSB) använder sig regelmässigt av tortyr, misshandel och orättmätiga gripanden för att slå ner på politisk opposition, fredliga demonstrationer och oliktänkande.

Det kan vara högre repression i Ryssland (men underskatta inte SBU i Ukraina, som torterar och skräms). Men framför allt är förlusterna per capita större i Ukraina, och de är nära nog för att inte vara i förnekelse på samma sätt som dårarna i denna tråd.

Fredsförhandlingarna kommer närmare. De allra flesta förstår detta.
Citera
2026-07-10, 11:51
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Logiken bakom kriget byggde helt på falska premisser. Jag utgår ifrån att FSB skötte datainsamlingen och analysarbetet. Den lilla grupp som skötte det utgick ifrån att det var en hypotetisk övning som aldrig skulle ut i verkligheten.

De missbedömde den ukrainska arméns styrka, här tror jag analytikerna tittade för mycket på donbaskriget och ignorerade de reformer den ukrainska armén genomgått, de missade också den lilla detaljen att Ukrainakriget inte skulle komma som en total överraskning.

De missbedömde den ryska arméns styrka där en hel del militära tillgångar bara fanns på papperet, och här skulle jag tro att inblandade chefer också bredde på med extra ryska lögner

Sedan skulle FSB visa upp sin egen förträfflighet på underrättelseområdet där man använde en del data man hade från Ukraina och sedan ljög så in i h-vete för att imponera på bajsväskägare v.puttin. Hitler hade blivit itutad att det bara var att sparka in dörren så skulle Sovjetunionen falla ihop, nu var det den ryska fascistdiktatorn som gick på samma skönmålande av en genomkorrupt underrättelsetjänst.

Eftersom planen var att gå över gränsen med en stor armé, säkra Kiev genom en luftlandsättning och tillsätta en ryssvänlig diktator på några dagar, så funderade man inte så mycket över omvärldens reaktioner, visst skulle det bli lite extra sanktioner men det var det värt. Dessutom hade barnamördare v.puttin stängt gaskranen till Europa några veckor hösten 2021 "för underhåll" för att visa hur beroende Europa var av rysk gas.

Nu sket sig alltihopa då Zelenskyj inte flydde, då ryska armén visade sig vara inkompetent och ukrainarna ville försvara sig. Dessutom ledde det till att omvärlden började skicka hjälp till Ukraina och ryska soldater började stupa i stora mängder.
Jag håller med och vill lägga till att man även gjorde en stor missbedömning i hur stor andel av folket i Ukraina som skulle vara positiva till ett ryskt övertagande.
Man räknade med att väldigt många skulle se ryssen som "befriare" från det dekadenta nazisatanistiska globohomo-förtryck som de "visste" att folk levde under. Dvs de blev offer för sin egen propaganda.

Ungefär som i Bucha när förvirrade ryska soldater letade efter alla ukrainska nazister som de "visste" bodde där. Och när ingen kunde peka ut dem avrättades de för att soldaterna på riktigt trodde att de skyddade alla nazisterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in