Artikel i Smålandsposten där den femte killen och en av de häktades bror blir intervjuade.
Citat:
”Nu har regeringens talesperson officiellt gått ut och kommenterat händelsen.
”Den enda kommentar vi har är att i inget av fallen, och det har nu blivit uppenbart genom gripandet av de misstänkta, fanns det nationalistiska eller andra motiv bakom denna attack vilken vi fördömde och fortsätter att fördöma”.
Den femte killen i gänget (svensken):
Citat:
– Jag var inte med mina vänner mer än lite tidigare på kvällen då vi drack några öl på hotellrummet. Jag hade träffat en tjej och var med henne nere på stranden.
Det blev hans räddning från att dras med i polisutredningen om misshandel där konsekvenserna blev mycket allvarliga.
När vi allihopa var på stranden berättade de för mig vad som hänt och visade att det stod om händelsen i tidningarna.
– Vi höll koll på medierna för att se hur allvarligt skadad mannen var. Det var ångest eftersom det blev så här dagen innan hemresan och det var verkligen inte meningen.
[……]
Det hans vänner berättade var att en av dem hade varit själv en kortare stund vid femtiden på söndagsmorgonen.
– Han träffade tre cyprioter som satt vid något elskåp och såg då att en av dem lämnade kvar sin plånbok. Min vän tog upp den och lämnade tillbaka den.
Det var därefter som det blev någon form av dispyt och bråket startade.
– Vi har en gruppchatt där han skrev att han behövde hjälp eftersom han var rädd för att bli rånad, säger Växjökillen.
De tre andra misstänkta killarna som fanns i närheten sprang dit. Den 47-årige mannen ska enligt misstankarna om misshandel ha blivit slagen och ramlat baklänges så illa att han fick de allvarliga skallskadorna.
Storebrodern till en av de häktade:
Citat:
– När jag ringde min bror den kvällen efter att han gripits förklarade han att han gick i väg själv, jag frågade inte varför. Sedan berättade han om plånboken som han hittade och lämnade tillbaka. Och att det då blev hetsigt och att två av tre personer som var där gick i väg, säger den misstänktes storebror.
Verkar f.ö. som en av de häktades familj äger en bensinmack i Växjö.