2026-07-09, 12:14
Medlem
Vad EU domstolen faktiskt säger.

Den fokuserar på kärnfrågan: Kan ett bolag med utgivningsbevis helt eller i stor utsträckning undanta sig från GDPR genom svensk grundlag?

Svaret är nej. Nationella regler får inte ge ett blankettskydd som i praktiken gör GDPR otilämplig. Bolagen måste följa GDPR fullt ut.

Verksamhet som huvudsakligen består av att vidarepublicera eller göra sökbara domar (även om de är omformulerade eller sammanfattade) räknas inte automatiskt som "journalistisk verksamhet" enligt artikel 85 GDPR.

Det krävs en verklig journalistisk karaktär med redaktionell bearbetning, etisk prövning och ett legitimt informationsintresse – inte bara automatiserad massproduktion för kommersiella ändamål.

Ovan gäller från nu. Inte efter domen från attunda TR.
Citera
2026-07-09, 12:16
Avstängd
Har läst det mesta nu och det är så de dömer ut utgivningsbevisen de i sig räcker inte som sköld emot GDPR utan de måste finnas mer som gör undantaget relevant.

Det oroande är EU ger ansvaret till domstolen och IMY och hur de dömer här vet man aldrig.

Man får även större möjlighet stämma dem med utgivningsbevis då man även får tillämpa GDPR och inte bara förtal som det varit innan,

Så tyvärr vänner det är bara vänta som gäller igen, EU lägger allt ansvar på sverige nu blir det intressant se hur mycket sverige vågar slingra sig inför eu, för klara direktiv om hur de ska döma har de fått nu oiaf, det är egentligen det domen är
Citera
2026-07-09, 12:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Aeon369

Den fokuserar på kärnfrågan: Kan ett bolag med utgivningsbevis helt eller i stor utsträckning undanta sig från GDPR genom svensk grundlag?

Svaret är nej. Nationella regler får inte ge ett blankettskydd som i praktiken gör GDPR otilämplig. Bolagen måste följa GDPR fullt ut.

Verksamhet som huvudsakligen består av att vidarepublicera eller göra sökbara domar (även om de är omformulerade eller sammanfattade) räknas inte automatiskt som "journalistisk verksamhet" enligt artikel 85 GDPR.

Det krävs en verklig journalistisk karaktär med redaktionell bearbetning, etisk prövning och ett legitimt informationsintresse – inte bara automatiserad massproduktion för kommersiella ändamål.

När ska pseudo-experterna i tråden förstå det fetmarkerade.

"vi måste vänta in tingsrättens bedömning, som inväntade in EUs bedömning".

Jag kommer själv stämma söktjänsterna inom kort om dem inte agerar.
Inte längre behöver man vänta in något när EU kommit med avgörande.
Citera
2026-07-09, 12:19
Avstängd
Citat:

Jo det gäller nu men IMY måste agera samtidigt måste någon stämma dem med de här nya direktiven
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpollon
Har läst det mesta nu och det är så de dömer ut utgivningsbevisen de i sig räcker inte som sköld emot GDPR utan de måste finnas mer som gör undantaget relevant.

Det oroande är EU ger ansvaret till domstolen och IMY och hur de dömer här vet man aldrig.

Man får även större möjlighet stämma dem med utgivningsbevis då man även får tillämpa GDPR och inte bara förtal som det varit innan,

Så tyvärr vänner det är bara vänta som gäller igen, EU lägger allt ansvar på sverige nu blir det intressant se hur mycket sverige vågar slingra sig inför eu, för klara direktiv om hur de ska döma har de fått nu oiaf, det är egentligen det domen är

Också felaktig tolkning.
EU har meddelat vad som gäller.
EU tar inte beslut i Attundas-fall som är irrelevant för dem.
Det tingsrätten ska göra nu är lyssna på EU.
Attunda tar inte beslut för hela Sverige, EU har redan gjort det.

Svenska domstolar måste inte fatta domslut först i varenda EU-lag för att dem ska börja gälla.
Citera
Medlem
neomunaas avatar
Citat:

Bra sammanfattat!

Jag tror sidodiskussionen egentligen bara handlar om att EUs dom är inte en dom för fallet i TR. Egentligen irrelevant som påpekats.
Senast redigerad av neomunaa 2026-07-09 kl. 12:22.
Citera
2026-07-09, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JasonDuval
Lexbase och de andra databaserna får väl komma med en fet check till GDPRWarrior så han lägger ner sitt case.
Det skulle de gjort tidigare, snåljåpen Gunnar försökte erbjuda honom runt 22 000. EU-domstolens dom kan inte överklagas. Ifall de ska muta varenda person som stämmer dem nu blir affärsmodellen snabbt ohållbar.
Citera
2026-07-09, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Också felaktig tolkning.
EU har meddelat vad som gäller.
EU tar inte beslut i Attundas-fall som är irrelevant för dem.
Det tingsrätten ska göra nu är lyssna på EU.
Attunda tar inte beslut för hela Sverige, EU har redan gjort det.

Svenska domstolar måste inte fatta domslut först i varenda EU-lag för att dem ska börja gälla.

Precis! EU har idag satt ribban för vad som gäller för alla tingsrätter i hela Sverige. Det som sker i Attunda kommer bli ett prejudicerande fall.
Senast redigerad av Black-Ivan 2026-07-09 kl. 12:33.
Citera
2026-07-09, 12:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Ivan
Precis! EU har precis idag satt ribban för vad som gäller för alla tingsrätter i hela Sverige. Inte bara Attunda tingsrätt.

Det är bara vissa i tråden och Gunnar själv som försöker vilseleda så att inte folket börjar pressa hans verksamheter redan idag. För varje dag som går så fortsätter han att tjäna pengar på något olagligt.

Telefonnummer till Verifera: 08-240 380
Telefonnummer till Lexbase: 070-818 49 17

Öppning:

“Jag ringer för att göra en formell GDPR-begäran om radering och begränsning av behandling av mina personuppgifter.”

“Jag vill att ni omedelbart spärrar mina uppgifter från sökning, visning, försäljning och utlämnande medan begäran prövas.”

“Jag begär radering enligt GDPR artikel 17, begränsning enligt artikel 18 och invänder mot fortsatt behandling enligt artikel 21.”

Om de frågar varför:

“Uppgifterna avser rättsliga personuppgifter och omfattas av GDPR artikel 10.”

“Efter EU-domstolens dom i C-199/24 kan ni inte bara hänvisa generellt till journalistik eller utgivningsbevis.”

“Jag begär att ni gör en konkret individuell prövning av min begäran.”

Om de säger att de inte kan ta det via telefon:

“Då vill jag ha korrekt mejladress eller postadress till personuppgiftsansvarig/dataskyddsansvarig.”

“Jag vill också ha bekräftelse på att ni mottagit min begäran.”

Om de säger att de har utgivningsbevis:

“Det räcker inte som standardsvar. Jag begär att ni anger exakt rättslig grund för behandlingen av mina uppgifter.”

“Jag vill veta varför ni anser att behandlingen är nödvändig, proportionerlig och förenlig med GDPR artikel 10.”

Om de försöker avfärda dig:

“Jag begär att ni registrerar detta som en formell GDPR-begäran.”

“Jag vill ha diarienummer eller ärendenummer.”

“Vad heter du som tar emot detta samtal?”

“Vilket datum kan jag förvänta mig skriftligt svar?”

Avslutning:

“Om ni inte raderar eller begränsar behandlingen kommer jag att gå vidare med klagomål till IMY.”

“Jag skickar även detta skriftligen direkt efter samtalet.”
Citera
2026-07-09, 12:34
Medlem
JasonDuvals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Det är bara vissa i tråden och Gunnar själv som försöker vilseleda så att inte folket börjar pressa hans verksamheter redan idag. För varje dag som går så fortsätter han att tjäna pengar på något olagligt.

Telefonnummer till Verifera: 08-240 380
Telefonnummer till Lexbase: 070-818 49 17

Öppning:

“Jag ringer för att göra en formell GDPR-begäran om radering och begränsning av behandling av mina personuppgifter.”

“Jag vill att ni omedelbart spärrar mina uppgifter från sökning, visning, försäljning och utlämnande medan begäran prövas.”

“Jag begär radering enligt GDPR artikel 17, begränsning enligt artikel 18 och invänder mot fortsatt behandling enligt artikel 21.”

Om de frågar varför:

“Uppgifterna avser rättsliga personuppgifter och omfattas av GDPR artikel 10.”

“Efter EU-domstolens dom i C-199/24 kan ni inte bara hänvisa generellt till journalistik eller utgivningsbevis.”

“Jag begär att ni gör en konkret individuell prövning av min begäran.”

Om de säger att de inte kan ta det via telefon:

“Då vill jag ha korrekt mejladress eller postadress till personuppgiftsansvarig/dataskyddsansvarig.”

“Jag vill också ha bekräftelse på att ni mottagit min begäran.”

Om de säger att de har utgivningsbevis:

“Det räcker inte som standardsvar. Jag begär att ni anger exakt rättslig grund för behandlingen av mina uppgifter.”

“Jag vill veta varför ni anser att behandlingen är nödvändig, proportionerlig och förenlig med GDPR artikel 10.”

Om de försöker avfärda dig:

“Jag begär att ni registrerar detta som en formell GDPR-begäran.”

“Jag vill ha diarienummer eller ärendenummer.”

“Vad heter du som tar emot detta samtal?”

“Vilket datum kan jag förvänta mig skriftligt svar?”

Avslutning:

“Om ni inte raderar eller begränsar behandlingen kommer jag att gå vidare med klagomål till IMY.”

“Jag skickar även detta skriftligen direkt efter samtalet.”
Ja nu kommer de få lägga ner hela skiten!

Citera
2026-07-09, 12:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JasonDuval
Ja nu kommer de få lägga ner hela skiten!

Är du ett troll som gunnar betalar?
Börjar lukta som det.
Många personpåhopp från ditt håll med noll substans.

"EUs dom gäller inte i Sverige"
"Det här stoppar inte Lexbases verksamhet"

Nehe okej, bra, tack för dina 5 minuter och tillbaka till rusta och matcha med dig.
Citera
2026-07-09, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpollon

EU-domstolen ger vägledande tolkningar av GDPR och artikel 85, men lämnar den slutliga tillämpningen i det enskilda fallet, gällande attunda målet.

I övrigt gäller det som sagts i yttrandet.
Ingen domstol i sverige har någon laglig grund att gå emot EU domstolen.
EU rätten triumfar svensk grundlag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in