Citat:
Ursprungligen postat av
Putinhater
Nej det skulle aldrig funka åt det hållet det är alltid kvinnan som betraktas som offret oavsett vad, minns han inget får han givetvis panik och undrar " vad fan har jag gjort" jag har själv vaknat upp så och då agerar man inte rationellt att haspla ur sig ett förlåt i det läget är inget konstigt man får panik och tänker inte rationellt, precis som den giriga hunden har räknat ut och chansat med att han kommer göra såna fall har man ju stött på allt i syfte att få skadestånd
Nope, fel. Se på Flen-fallet. En man vaknar upp på morgonen naken. Han minns inte ett skit vad som har hänt. Han skriver sms till en polares mamma och frågar vad som hänt. Och hon svarar att de har haft sex etc. Något han
inte har samtyckt till. Han var dessutom i en särskilt utsatt situation pga. redlös fylla (hade enligt vittnen däckat ute på krogen bara en stund innan en bekant fick leda honom hem och han har även enligt vittnen flera gånger avvisat kvinnans raggningsförsök ute på krogen). Han blir såklart förtvivlad och ringer sin mamma bla. och polisanmäler kvinnan. Åtal väcks (så åklagaren har ansett att det finns tillräckligt med bevis för en eventuellt fällande dom).
Kvinnan frias dock. Pga. den gamla klassikern: för svaga bevis................................ Visst, jag förstår det. Vi lever i en rättsstat, beviskraven ska vara höga. Det är bra. Inga oskyldiga ska i fängelse.
Men mannen var ju uppenbart och enligt vittnen så pass redlös att han inte kunde ta hand om sig själv, bara kort tid innan själva händelsen. Det är liksom
inte troligt att han kan ha "nyktrat till" där på bara någon halvtimme... Dvs.: risken är hög, mycket hög att han var i en särskilt utsatt situation. För min del ser jag henne som skyldig. men att bevisningen enligt rätten inte höll måttet. Som så vanligt är i våldtäktsärenden........
Nu blev det friande dom. Men aldrig har han setts som förövare och hon som offret.
Utan det har ju hela tiden varit glasklart hos rättsväsendet att han är målsägande/offret. Inget annat.
Inför lagen är vi alla lika. Som det ska vara. Lagen om våldtäkt har varit könsneutral i måååånga år nu!
Så. Skriver en man "förlåt, men jag var så full och du agerade ju si och så, så jag trodde du ville". Så
minns han. och ber faktiskt om ursäkt för den våldtäkt han har begått. Då ska han också dömas för denna. Han är inget offer.
I Flen-fallet är dock mannen offret. kvinnan ""skämtade" tom. osmakligt om det hela i textmeddelanden till honom. "Skämtade" om våldtäkt... Bisarrt.