2026-07-08, 15:26
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Om han tar ett så kraftigt grepp om handleden så att det blir en kvarstående rodnad och skrapmärken, i avsikt att begränsa rörligheten och att injaga skräck i den utsatte så är detta helt klart ett brott. Kvinnan har bara utfört sitt arbete och agerat enligt givna instruktioner, alltså torde det falla inom ramen för övergrepp mot tjänsteman. Borde minst rendera i ett antal dagsböter, lite beroende på vad han "har i bagaget".

En caféanställd är knappast en tjänsteman.
Citera
2026-07-08, 15:34
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solljusets
Personalen är nog personer från mellanöstern eller härkomst därifrån. Vem följer efter en person som går därifrån och varför påtalar personalen att det är de som bestämmer vem som får komma in? Enligt svenska lagar har inte en affärsidkare rätt att neka kunder att komma in. ( Då hade många mataffärer mm. kunnat porta många otrevliga kunder och de som snattar). Ifall kunden var till besvär ska affärsidkaren ringa efter polis eller en väktare. Vet händelser där utländska affärsidkare från mellanöstern eller ättlingar därifrån varit mycket otrevliga mot kunder inom olika områden inom affärsvärlden. Etniska svenskar går för det mesta undan. För vi vet att det är livsfarligt att komma i diskussion med personer med anknytning till mellanöstern.

Det beror på vad det gäller. Restauranger och krogar får neka folk att komma in. Mataffärer får det inte utan att begära om tillträdesförbud hos åklagare. Ett café ligger nog någonstans där emellan.
Citera
2026-07-08, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Be om att få ut åtalet för den händelsen som står i artikeln.

Det är troligtvis ingen som är känd för allmänheten. "Känd skådespelare" på mediespråk kan lika gärna vara någon som hade en statistroll i ett avsnitt av Rederiet för 30 år sedan.

Jag testade men de krävde namn på inblandade eller målnummer
Citera
2026-07-08, 15:38
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jullejulle
Jag testade men de krävde namn på inblandade eller målnummer

De brukar vanligtvis inte kunna ta fram åtalet bara pga genom att du länkar till artikeln. Däremot om du skriver vad det handlar om så brukar de kunna ta fram det. Har alltid funkat för mig så svårt att se varför Stockholms TR skulle vara annorlunda.
Citera
2026-07-08, 15:40
Medlem
Citat:
De brukar vanligtvis inte kunna ta fram åtalet bara pga genom att du länkar till artikeln. Däremot om du skriver vad det handlar om så brukar de kunna ta fram det. Har alltid funkat för mig så svårt att se varför Stockholms TR skulle vara annorlunda.

De var exakt detta jag gjorde men de sa ändå att de behövdes målnummer eller namn, kan ju vara någon sommarjobbare som säger så för att den inte är van exempelvis
Citera
2026-07-08, 16:27
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jullejulle
De var exakt detta jag gjorde men de sa ändå att de behövdes målnummer eller namn, kan ju vara någon sommarjobbare som säger så för att den inte är van exempelvis

Ja, jag fick ungefär samma svar nu när jag försökte. Konstigt att alla andra tingsrätter klarar av att göra det, men inte Stockholms. Citerade det som skådespelaren skulle ha sagt samt postade bilden från FUP så får vi se om de kan hitta det på det viset.
Citera
2026-07-08, 16:29
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Det beror på vad det gäller. Restauranger och krogar får neka folk att komma in. Mataffärer får det inte utan att begära om tillträdesförbud hos åklagare. Ett café ligger nog någonstans där emellan.
Fast tvärtom. En privatägd butik får neka vem som helst så länge det inte är frågan om diskriminering. Avtalsfrihet du vet.
De enda som inte får neka försäljning är apotek, men de kan ändå neka fysiskt tillträde.
Citera
2026-07-08, 16:32
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower
Fast tvärtom. En privatägd butik får neka vem som helst så länge det inte är frågan om diskriminering. Avtalsfrihet du vet.
De enda som inte får neka försäljning är apotek, men de kan ändå neka fysiskt tillträde.

Nej, du får neka dem service, men du får inte hindra dem från att komma in i butiken. En butik räknas nämligen som allmän plats, privatägd eller ej. Det du däremot kan göra är att ansöka om tillträdesförbud hos åklagare, men det är tidsbegränsat och får inte gälla någon under 15 år. Och inte ens då får du fysiskt hindra personen från att komma in utan måste ringa polisen om personen vägrar lämna.
Citera
2026-07-08, 16:35
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Nej det var inte hon själv som satte skador på sin egen handled, det var det gubben som gjorde.

Absolut - men det var hon som tyckte att det inte räckte med att slänga ut fanskapet - hon tyckte det var lämpligt att följa efter honom och berätta vilken idiot han är. Som jag skrev - det är inte ens fel när två träter..
Citera
2026-07-08, 17:04
Medlem
Vintergrisens avatar
Olämpligt beteende förstås och förmodligen obehagligt för den anställde, men om det nu räknas som misshandel måste väl att ta tag i armen på någon vara den mest ringa misshandeln som går att åstadkomma. Så, vad tycker Flashback, livstids fängelse eller dödsstraff?
Citera
2026-07-08, 17:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Karmanu
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/lnv06M/thorsten-flinck-fran-sjukhussangen-svart-att-andas

Glöm att han är kvar på sjukhuset mer än en månad senare
Citera
2026-07-08, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G3d9H-D.z-0d
Glöm att han är kvar på sjukhuset mer än en månad senare

AB tyckte det var läskigt att illustrera Thorsten med aktuella bilder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in