2026-07-08, 14:07
Medlem
Jag har en ny bil och den piper nästan aldrig
Men jag kör lagligt och inte för nära andra bilar, fotgängare
Har fokus på vägen

Dessutom har de flesta bilar en avstängningsknapp och inställningar för sånt
Citera
2026-07-08, 14:10
Medlem
dwgs avatar
Ja nya bilar är hoppas,
Senaste jag tog ut i december

Men av ren reflex nu så trycker jag i hastighetens varningen och ”linje varning”
Blir en vana

Men den där ”du är trött ”
Kan komma redan efter 1 min körning
Ingen känsla om varför man låg nära linjen å så piper den ett tag

Går inte att ta bort har försökt eller återförsäljare när den var inne på service

Div varningar hjälpte säljaren att stänga av

Provkörningen innan var bara 30 pipande och birrande i ratten
Citera
2026-07-08, 14:17
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Jag har kört en hel del nya bilar den senaste tiden Kia, Hyundai, Audi, BMW med flera. Visst skiljer de sig åt, men de har en sak gemensamt: de piper, varnar och tjatar oavbrutet. Det känns som att köra runt i ett gammalt TV-spel där bilen skriker åt dig var trettionde sekund.

Kollar man på den inbyggda GPS:en i några sekunder börjar bilen varna för att man inte tittar på vägen. Kör man på en smal och krokig landsväg där man naturligt hamnar nära mittlinjen i kurvorna kommer nästa varning direkt. Sedan kommer den klassiska ta en pausvarningen.

Jag kan sätta mig i bilen klockan 09.00 efter en lång natts sömn och en ordentlig frukost. Tjugo minuter senare tycker bilen att jag verkar trött och borde stanna och vila. På vilka grunder då?

Jag har inget emot säkerhetssystem som faktiskt ingriper när det behövs, till exempel autobroms om man håller på att köra in i något eller en rastpåminnelse efter flera timmars körning. Men när bilen varnar för allt hela tiden händer det motsatta man blir irriterad och börjar tänka mer på hur man ska stänga av alla funktioner än på själva körningen.

Det går visserligen att stänga av mycket, men på vissa bilar krävs 5-10 knapptryckningar i menyer varje gång man startar bilen eller glömmer och behöver göra under körning, tror jag snarare varit nära och köra åt helvete närmast försökt stänga av dessa funktioner än när de varnat. På andra finns en snabbknapp, men så fort man har stängt av bilen är allt tillbaka igen.

Jag vet att mycket beror på nya regler, men det här känns fullständigt orimligt.

Finns det någon ny bil där man faktiskt kan spara de här inställningarna permanent i sin förarprofil så att bilen kommer ihåg dem? Jag äger ingen ny bil själv, så jag har inte kunnat undersöka hur det fungerar i praktiken och nej alternativ är inte att köpa en gammal Volvo 240. För ska man ha förmån, el etc så är ny i princip det alternativet och om några år så kommer det ju även vara samma sak med alla nyare begagnade.
Samt dessa jävla pekskärmar.
Citera
2026-07-08, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Hatar alla dessa nymodigheter. Bättre med knappar och reglage. Behöver inga varningssignaler eller backkameror och fan och hans moster. Jag kan köra bil. Fan vad jag hatar dessa bilar.
Fast backkamera är det enda av alla dessa saker som är vettiga. I en bil ska allt vara analogt annars. Varje funktion ska ha en knapp för säkerhetens skull.
Citera
2026-07-08, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Nejdå, du förstörde ingenting.
Varför ha system som är dyra och komplicerade som de allra flesta ändå inte önskar samt måste stänga av varje gång man startar bilen?
Vad är vitsen?

Som vanligt så är det väl försäkringsbolagen som sätter standarden på nya bilar.
Citera
2026-07-08, 14:27
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Jag är nöjd med min halvgamla Toyota, inte så mycket pip från den.
Varje gång jag har lånebil så är det en jävla massa oljud hela tiden som varnar för ditten och datten, känns alltid lika skönt när jag får tillbaka min egen bil.
Förr eller senare blir jag väl tvungen att köpa ny och kriterie nr ett kommer att vara så lite oljud och varningar som möjligt.
Citera
2026-07-08, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Jag har kört en hel del nya bilar den senaste tiden Kia, Hyundai, Audi, BMW med flera. Visst skiljer de sig åt, men de har en sak gemensamt: de piper, varnar och tjatar oavbrutet. Det känns som att köra runt i ett gammalt TV-spel där bilen skriker åt dig var trettionde sekund.

Kollar man på den inbyggda GPS:en i några sekunder börjar bilen varna för att man inte tittar på vägen. Kör man på en smal och krokig landsväg där man naturligt hamnar nära mittlinjen i kurvorna kommer nästa varning direkt. Sedan kommer den klassiska ta en pausvarningen.

Jag kan sätta mig i bilen klockan 09.00 efter en lång natts sömn och en ordentlig frukost. Tjugo minuter senare tycker bilen att jag verkar trött och borde stanna och vila. På vilka grunder då?

Jag har inget emot säkerhetssystem som faktiskt ingriper när det behövs, till exempel autobroms om man håller på att köra in i något eller en rastpåminnelse efter flera timmars körning. Men när bilen varnar för allt hela tiden händer det motsatta man blir irriterad och börjar tänka mer på hur man ska stänga av alla funktioner än på själva körningen.

Det går visserligen att stänga av mycket, men på vissa bilar krävs 5-10 knapptryckningar i menyer varje gång man startar bilen eller glömmer och behöver göra under körning, tror jag snarare varit nära och köra åt helvete närmast försökt stänga av dessa funktioner än när de varnat. På andra finns en snabbknapp, men så fort man har stängt av bilen är allt tillbaka igen.

Jag vet att mycket beror på nya regler, men det här känns fullständigt orimligt.

Finns det någon ny bil där man faktiskt kan spara de här inställningarna permanent i sin förarprofil så att bilen kommer ihåg dem? Jag äger ingen ny bil själv, så jag har inte kunnat undersöka hur det fungerar i praktiken och nej alternativ är inte att köpa en gammal Volvo 240. För ska man ha förmån, el etc så är ny i princip det alternativet och om några år så kommer det ju även vara samma sak med alla nyare begagnade.
Kanske för att etablissemanget vill att vi ska sluta köra bil helt ?
Citera
2026-07-08, 14:36
Avstängd
sanningenskrigare2s avatar
Det var så genant sist jag åkte taxi i en Teslabil. Jag fick inte upp dörren, det saknades handtag. Vevade ned rutan istället. Skämdes så illa att jag fick gå hem och lägga mig. Men nu i retrospektiv kan vi skratta åt det.
Citera
2026-07-08, 14:39
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Jag kör sedan snart ett år tillbaka en 26:a, och även om man kan störa sig på vissa saker så är helheten betydligt bättre än alla äldre bilar jag har ägt. Det enda som jag skulle säga är dåligt är den funktionen som ska se till att man håller sig i mitten av filen, som ger falska utslag lite för ofta, till exempel vid 2+1 vägar där två filer går ihop eller vid vägarbeten. Den går dock att stänga av med ett knapptryck, även om man måste göra om det vid varje färd.

De flesta andra funktioner är riktigt bra, speciellt backkamera och parkeringssensorer. Jag ångrar lite att jag inte köpte till 360-graderskamera, det hade varit praktiskt i mitt trånga parkeringsgarage. Infotainment är lätt att styra även under färd, man kan göra det mesta med röststyrning, och navigeringen funkar riktigt bra med filanvisningar som i god tid och tydligt signalerar var man bör ligga, bättre än t.ex. Google Maps.
Låter jävligt irriterande att man måste gå in och stänga av funktioner före färd och kan man ens stänga av funktionen som varnar för hastighetsöverträdelse för det är en extremt irriterande funktion.
Citera
2026-07-08, 14:42
Medlem
Karmans avatar
Ja, nya bilar är jobbiga. Brukar köra hyrbil då och då, nya bilar som Mercedes, Volvo och jag tycker det är påfrestande med allt blippande och körvarningar. Det rycker i ratten och start/stopp-funktionen som finns i de oljeeldade varianterna är fullständigt värdelöst. Det gör att man blir lite senare ur startblocket när det tex är lite skymda utfarter etc som man ska ut ifrån.
Citera
2026-07-08, 14:42
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Som vanligt så är det väl försäkringsbolagen som sätter standarden på nya bilar.

Nej, det är EU som sätter standarden och reglerna.

GSR2

Detta är bara början, nya regler från 1 juli 2026 Advanced Driver Distraction Warning
Systemen måste enligt lag startas om och vara helt aktiva varje gång du startar bilen på nytt
Citera
2026-07-08, 14:51
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
Låter jävligt irriterande att man måste gå in och stänga av funktioner före färd och kan man ens stänga av funktionen som varnar för hastighetsöverträdelse för det är en extremt irriterande funktion.

Ja, det är irriterande men det finns mycket i världen som är irriterande. Ja, du kan stänga av varningen för hastigheten också, också det är bara ett knapptryck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in