2026-07-08, 13:53
Medlem
Folk i allmänhet men kanske särskilt kändisar och kändisverksamheter (alltså då kanske mer systematiskt) anger inte sällan felaktig information om just kroppslängd.

Att mäta kroppslängd innebär att du gör det utan skor, med normal hållning, inte direkt på morgonen (så att du krymper till din naturliga längd) och med hjälp av en stadiometer... Kan dessutom vara bra att ha någon annan som mäter dig (och då kan du skippa det sistnämnda).

Och jag har flera gånger stött på kändisar som uppenbarligen är märkbart kortare i verkliga livet!

Hur ser ni på detta till synes väldigt vanliga fenomen och vad har ni för erfarenheter av att folk ljuger om sin längd—i just (potentiella) relationer? Ska tydligen vara vanligt att framförallt killar på Tinder gör det! Och jag skulle vilja veta hur lång t ex Zlatan är och gärna av någon/några som har sett honom irl (bara lite kändisskvaller).

Edit: Skulle vilja veta hur tjejer skulle reagera i en sådan Tinder-situation och hur mycket längden egentligen spelar roll (ursäktar trådkrånglet).

Själv tycker jag att det inte är bra att förvränga verkligheten framförallt för barn och unga... T ex växte jag upp och trodde att Michael Phelps var 193 cm då jag var intresserad av simning... Visade sig att han egentligen är 189.2 cm enligt celebheights.com.

Edit: Hittade följande länk från 2009 där han uppmättes till exakt 194 cm i Barcelona https://lotten.se/2009/07/zlatan-ibrahimovic-och-sarah-sjostrom-och-jag.html
Senast redigerad av social.newbie 2026-07-08 kl. 14:17.
Citera
2026-07-08, 14:01
Medlem
Jag är två tre meter så där....
Citera
2026-07-08, 14:03
Medlem
Jag har ärligt talat aldrig bryttmig om hur lång eller kort nån är. Så för mig får väl folk skarva lite som dom vill känner jag även om jag inte förstår varför.
Citera
2026-07-08, 14:06
Medlem
lakritcs avatar
Jag blev också besviken i fallet med min ungdomshjälte Dolph Lundgren, som inte alls var 196 cm lång, som de flesta källor uppgav, utan 193 cm.

Idag är det nog svårt att fuska med längden med tanke på det enorma informationsflödet som finns i och med sociala medier. Bilder dyker upp från alla möjliga vinklar och håll.
Citera
2026-07-08, 14:10
Avstängd
känslan är väl att nästan alla överdriver, man kan tro att folk över 190 inte borde behöva överdriva då dom inte är korta men det verkar som precis som med kuken - varje cm räknas!
Citera
2026-07-08, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Jag blev också besviken i fallet med min ungdomshjälte Dolph Lundgren, som inte alls var 196 cm lång, som de flesta källor uppgav, utan 193 cm.

Idag är det nog svårt att fuska med längden med tanke på det enorma informationsflödet som finns i och med sociala medier. Bilder dyker upp från alla möjliga vinklar och håll.
Är du ironisk?

Om jag inte missminner mig så är Dolph Lundgren knappt 189 cm idag, även om han har krympt... Vilket bekräftas på celebheights.com... Och när han var som längst så var han kanske knappt 193 cm!

Lite dum eller åtminstone enfaldig tråd kanske men ville helst få svar från tjejer och hur de skulle reagera och hur mycket längden har betydelse.
Citera
2026-07-08, 14:16
Medlem
CC75s avatar
Jag bryr mig inte om människor drar lite mer på sin längd. Ett större och mer allvarligt problem är i så fall att nästan alla ljuger om sin vikt. Den lögnen kan få stora hälsokonsekvenser för dem själva och för samhället. Är det något man ska fokusera på är det den lögnen. Längd påverkar inte mycket.

// CC
Citera
2026-07-08, 14:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av social.newbie

Lite dum eller åtminstone enfaldig tråd kanske men ville helst få svar från tjejer och hur de skulle reagera och hur mycket längden har betydelse.

det beror nog på

en som säger att han är 195cm och dyker upp och är 190cm betyder ingenting
men en som säger att han är 180cm och dyker upp 175cm har betydelse
Citera
2026-07-08, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Jag bryr mig inte om människor drar lite mer på sin längd. Ett större och mer allvarligt problem är i så fall att nästan alla ljuger om sin vikt. Den lögnen kan få stora hälsokonsekvenser för dem själva och för samhället. Är det något man ska fokusera på är det den lögnen. Längd påverkar inte mycket.

// CC

Jag förstår verkligen inte varför folk är så besatta av längd, och varför man är så noga med att veta andras längd.
Jag är inte ens säker på min längd, jag har säkert krympt lite med åren.
Citera
2026-07-08, 14:25
Medlem
Turkmostafas avatar
Va vad är detta för pisseri att ljuga om några cm hit och ditt är väl inga problem eller ska ni sticka tröjor åt dom?
Citera
2026-07-08, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Jag förstår verkligen inte varför folk är så besatta av längd, och varför man är så noga med att veta andras längd.
Jag är inte ens säker på min längd, jag har säkert krympt lite med åren.

Långa män verkar inte bry sig speciellt mycket
Medan de kortväxta verkat tänka på det väldigt mycket
Citera
2026-07-08, 14:48
Medlem
Turkmostafas avatar
På dejting sidor kan man klicka in vissa längder man söker. Killar ljuger för maximal träff.
Tjejer ljuger ju också det är samma vissa varför har längd och vikt så stor betydelse i ditt liv TS din livs kamrat kan se ut hur som helst bara ni klickar. Ni är för bortskämda därför ni aldrig träffar någon.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in