2026-07-08, 12:33
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vildhane
Vilka länders båtar var det Iran höll på och bombade. Eller höll de på att köra in i lite vem som helst?
Det var som jag förstår det Saudiarabien, Qatar och UAE:s fartyg.

Och detta under tiden Trump är på Nato möte.
Citera
2026-07-08, 12:35
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PUBG2018
Jag förväntade mig att det skulle komma i 4 juli!

Isåfall 28 juni, det var då Iran åkte ur fotbolls VM. Fast nu är iof USA också utslaget, så då är det väl fritt fram. Jag var mer inne på Aug.

Blir intressant att se om potentiella mål kommer utökas gentemot tidigare bombkampanj?
Citera
2026-07-08, 12:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.

Tyckte jag hörde något om någon båt som varit Saudi.
Men oj! Då blev det mera spännande. Måste sätta mig in i det här. Schysst
Citera
2026-07-08, 12:38
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Donald Trumps påstådda fredsavtal med Iran kollapsade helt den 8 juli 2026 efter nya militära strider, vilket bevisar att hans dussintals segerbesked under våren bara var tom politisk retorik.

Fast nu är det iran som attackerat fartyg i sundet så det är dom som brutit vapenvilan där.
Citera
2026-07-08, 12:43
Medlem
LeeVans avatar
Vad som något oroar mig ..

Trumps strategi verkar kunna vara att hälla över skiten i knät på Nato-allierade, för att sedan dra sig tillbaka. Och det jävla kräldjuret Mark Rutt verkar kunna göra det möjligt.

Ungefär så skulle man kunna tolka tongångarna under Nato-toppmötet.
Citera
2026-07-08, 12:45
Medlem
Donald Trumps aggressiva retorik visar att han har tappat greppet om situationen och inte har de rätta korten.
Citera
2026-07-08, 12:47
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
"We are back to bombing Iran during the ceasefire for the Iran war that is not a war because Iran bombed a vessel for crossing the Strait of Hormuz that they don’t control yet apparently control.

Not sure how they bombed the vessel because we have totally and completely obliterated their military and beat them in the war that is not a war like 40 times now.

I’m so glad that Trump ran for president to end forever foreign wars otherwise I might start thinking this war that is not a war that we won like 40 times is starting to turn into another forever foreign war in the Middle East.

Good thing Pete Hegseth, Secretary of the Department of Defense, I mean War, is headed to Israel to take orders from, I mean ask for advice, on how to totally wipe out Iran, I mean bring peace.

I’m totally sure no one in the executive branch or donors will do any sort of insider trading based on super duper secret military decisions.

You know the kind based on intelligence that Congress is going to fuse with Israel’s military after they all vote to pass the National Defense (war) Authorization Act.

Because this is exactly what we all voted for when we said Make America Great Again.
"

MTG försöker sig på att beskriva vad miljoner amerikaner tycker, för en stund sedan på X.

- - -

Den egentliga orsaken till nattens nya krigshandlingar är Hormuz. Närmare bestämt hur sjöfarten genom Hormuz ska fungera långt in i framtiden.

Iran har i månader hävdat att de kommer att kontrollera Hormuz framöver, nåt som USA motsätter sig. Den vanliga rutten "mitt genom" sundet är fortsättningsvis stängd och Iran har med den motiveringen öppnat en ny säker rutt som går närmare Iran. Det är via den rutten som fartyg nu fått passera fritt (så länge man anmäler sin passage till Iran).

USA har öppnat en "egen" alternativ rutt, som går närmare Oman, och säger att de skyddar fartyg som kör den rutten också fast de inte anmäler sig till Iran. Målet är förstås att hindra en 100%-ig iransk kontroll över sundet i framtiden, eftersom kontrollen över Hormuz visat sig vara ett så starkt strategiskt kort.

Iran skjuter därför på fartyg som väljer att köra den "amerikanska" rutten utan att anmäla sig till Iran, USA bombar därför Iran igen, och Iran angriper därför igen amerikanska baser i arabländerna.

Båda länderna anklagar varandra för att bryta mot MoU:n, vilket förvisso är sant. Sen blir det en tolkningsfråga om vem som gör vad eller inte gör vad först. MoU:n är ju ett avtal om riktlinjer för hur man ska förhandla fram ett slutligt fredsavtal, och därmed förstås helt värdelös ifall nåndera parten inte ens vill genomföra den eller inte vill ha fred. I så fall landar den i papperskorgen, och just nu är det dit den är på väg (om den inte redan är bortslängd).

Det finns två stora "utmaningar" med MoU:n. Den första är att den grundläggande synen på avtalet är radikalt olika, USA ser det som ett "riktgivande dokument" där uttolkningen av detaljerna fortsättningsvis är förhandlingsbara medan Iran ser det som ett "bindande" avtal där varje kommatecken ska följas till punkt och pricka. Den andra är förtroendet att motståndaren faktiskt håller det man kommit överens om. Och de avvikande tolkningarna av vad man "lovat" gör nu att förtroendet raseras mer än det byggs upp. Och då är själva fredsprocessen i praktiken död, bara inte ännu officiellt begraven.

Det kraftigt sjunkande oljepriset hänger inte på den dagliga fartygstrafiken genom Hormuz, utan på marknadens tilltro till att båda sidor faktiskt vill ha fred och att MoU:n (som i nuläget är den enda process som finns) kan leverera en sådan stabilitet. Oljeförråden i hela världen är ansträngda och det kommer att ta månader innan de fyllts på igen, nåt som ser ut att gå snabbare än många trott till följd av en ökad produktion och av att man i många länder fattat diverse beslut att minska och på sikt frigöra sig från "oljeberoendet". Men allt hänger också där på förtroende, i det fallet att Hormuz inte stängs igen. Om marknaden skulle börja tro att Hormuz kommer att stängas igen så kommer oljepriset att stiga till samma nivåer som för en månad sedan.

Om allt fortsätter som hittills så kommer Iran att stänga Hormuz igen. Iran ansåg sig ha förhandlat fram ett bra avtal, men nu håller USA inte det avtalet. Man behöver bara se vad länderna lovade i MoU:ns första artikel för att inse att "ingenting funkar":

- ett löfte om ett omedelbart och permanent slut på alla militära operationer på alla fronter, inklusive Libanon
- ett löfte om att inte initiera krig eller krigshandlingar mot varandra
- ett löfte om att avstå från att hota varandra (med våldshandlingar)
- ett löfte om att säkra Libanons territoriella integritet och självbestämmande

Slutsatsen blir otvetydigt att Iran i nuläget har spelat ut sitt absolut bästa kort ("fri passage genom Hormuz"), men inte har fått nånting för det. Det kommer förstås Iran inte att acceptera. Om Iran kommer till slutsatsen att USA aldrig ens menade allvar med att fullfölja det de har lovat i MoU:n så är dessutom hela förhandlingsprocessen i praktiken över. Det första, enklaste och "bästa" iranska draget är givetvis att stänga Hormuz igen, i kombination med hotet att om USA angriper så går de lös på Mellanösterns oljeproduktion. Den kombinationen är vad som bet på Trump/USA (och resten av världen) redan tidigare, men skillnaden den här gången är att Iran behöver visa att man faktiskt menar allvar. Om USA (eller arabländerna och omvärlden) skulle tro att det bara är ett tomt hot så är det ju, per definition, värdelöst ur avskräckningssynvinkel.

Det grävs och borras tydligen frenetiskt vid Pickaxe Mountain, tanken är att sammanfoga det med Natanz. Dessa kreatur föredrar tydligen att gräva gångar och hålla till under jord - precis som sina underhuggare runt Israel.
Citera
2026-07-08, 12:50
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PUBG2018
Iran vill inte ha fred?
Det finns i alla fall inga tecken på att Iran söker långvarig, fredlig samexistens med sitt närområde.
Iran erkänner inte Israel som en stat eller dess rätt att existera. Jag ser inga tecken på att Iran avser att leva upp till MoU genom att respektera Libanons självbestämmande och undvika att lägga sig i Libanons angelägenheter heller.

Iran kan möjligen anses vilja uppnå "fred" genom att konstant hota med att stänga Hormuz, skjuta på grannländerna eller utveckla ett kärnvapenprogram om man inte får som man vill. D.v.s. fred på Irans villkor och rätten att ändra villkoren när det passar.

Ett första steg mot verklig fred skulle kunna vara uttalat avståndstagande från, och hjälp med att avväpna Hizbollah samt upprättandet av diplomatiska relationer genom att erkänna Israel. Jag har svårt att se att Iran vill ha "fred" med sin nuvarande inställning.
Citera
2026-07-08, 12:54
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.

Känns som gulfländerna snart önskar att Trump försvinner. De fattar irans ambition är att få bort Trump. Och försvaga israels inflytande i WH.

Så, snart nog kan gulfländerna och Iran gemensamt agera mot Trump. Men, som vanligt i fulspel, blir det under täcket.

Ekonomin styr till slut.
Citera
2026-07-08, 12:54
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vildhane
Tyckte jag hörde något om någon båt som varit Saudi.
Men oj! Då blev det mera spännande. Måste sätta mig in i det här. Schysst
De är ju skit sura. Qatar har kallat upp iranska ambassadörerna.

Detta är Irans svar till Qatar.

In response, Iran's Foreign Ministry spokesman Esmaeil Baqaei rejected the Qatari accusation, saying Tehran remains committed to ensuring safe navigation through the strategic waterway

Vessels that use routes not coordinated with Iranian authorities expose themselves to risks and disrupt the efforts of the Islamic Republic of Iran to facilitate safe traffic in the Strait of Hormuz," Baqaei claimed.

https://www.aa.com.tr/en/world/qatar-summons-irans-deputy-ambassador-to-protest-attack-on-vessel-near-hormuz/3989606

Den sista biten där, är inte den lite kul? De blev attakerade av Iran i Irans ansträngningar att ordna säker trafik genom Hormuz, ett civilt fartyg alltså.

Att två fartyg var Saudi och Qatar är helt säkert. Men att den tredje var UAE är lite mer osäkert. Det är vad jag hört, ta det som troligt men inte 100% sanning.
Citera
2026-07-08, 12:55
Medlem
Ersattningstrafiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Den vanliga rutten "mitt genom" sundet är fortsättningsvis stängd och Iran har med den motiveringen öppnat en ny säker rutt som går närmare Iran. Det är via den rutten som fartyg nu fått passera fritt (så länge man anmäler sin passage till Iran).

USA har öppnat en "egen" alternativ rutt, som går närmare Oman, och säger att de skyddar fartyg som kör den rutten också fast de inte anmäler sig till Iran. Målet är förstås att hindra en 100%-ig iransk kontroll över sundet i framtiden, eftersom kontrollen över Hormuz visat sig vara ett så starkt strategiskt kort.

Iran skjuter därför på fartyg som väljer att köra den "amerikanska" rutten utan att anmäla sig till Iran, USA bombar därför Iran igen, och Iran angriper därför igen amerikanska baser i arabländerna.
Det där stämmer inte. Den ordinarie rutten går inte "mitt igenom sundet" utan den går i södra delen av sundet, genom Omans vatten, och det är den rutten USA skyddar. Sedan så har iran försökt öppna en "egen" alternativ nordlig rutt mellan Larak och Hormuz island där de ska kunna ta ut avgifter för passage.

Dessutom så är det iran som gjort sundet osäkert genom att attackera civila fartyg och genom att minera (eller hota om minering) av den ordinarie och internationellt erkända passagen.
https://hormuzmonitor.com/strait-of-hormuz-map/
Senast redigerad av Ersattningstrafik 2026-07-08 kl. 12:59.
Citera
2026-07-08, 12:58
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Känns som gulfländerna snart önskar att Trump försvinner. De fattar irans ambition är att få bort Trump. Och försvaga israels inflytande i WH.

Så, snart nog kan gulfländerna och Iran gemensamt agera mot Trump. Men, som vanligt i fulspel, blir det under täcket.

Ekonomin styr till slut.
Kanske. Kan ju också vara att attackerna på dessa båtar visar ännu tydligare för gulf länderna att Irans regim är ett icke tollererbart hot.

Samt kan ju även vara fördelaktigt för Trump att Iran visar exakt vilka de är när Trump redan befinner sig på Nato möte. Det lär ju styra samtalet dit.

Vi får väl se, jag tror att det var mer fördelaktigt för USA en för Iranska regimen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in